• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MRP SA-tråden!

Snabbt och starkt jobbat! Du får berätta mer om det här i tråden när de anländer för att om det funkar är det ju super för andra att veta om, har sett några poster om MRPs som inte klickar så super om vi kan fixa dom alla ✌️☺️ precis, det är det lilla hålet som det böjda lilla ”fingret” på vajern ska ned i! Det är lite småbökigt att bråka med vajern när bezeln ska på, men du vet ju själv hur härligt ett riktigt MRP klick är så det här kommer bli bra seru!
Jag lovar visa hur det går! Stort tack för engagemang och delad kunskap🤛! KS när det är som bäst 👌!
 
Ja, men bara en mm! City 13,3 över mitten av glaset och Le Forban 12,3! Kul om du kollar måtten på din Olma🤛!
12,9 mm tjock över glaset. 30 atm och 69 gram med stift.

IMG_1313.jpeg
IMG_1305.jpeg
IMG_1302.jpeg
IMG_1298.jpeg
 
12,9 mm tjock över glaset. 30 atm och 69 gram med stift.

IMG_1313.jpeg
IMG_1305.jpeg
IMG_1302.jpeg
IMG_1298.jpeg
Snyggt! Helt klart tjockare än min Le Forban, men något tunnare än City! Jag börjar tro att min City är ovanligt fet snarare än att Le Forban är tunn. Ser ut att vara samma boett på din Olma och mina två, samt på t.ex @grodslukarenx s Technos, medan hans (och kanske andras) automatiska City är tunnare!
 
Senast ändrad:
12,9 mm tjock över glaset. 30 atm och 69 gram med stift.

IMG_1313.jpeg
IMG_1305.jpeg
IMG_1302.jpeg
IMG_1298.jpeg
Intressant hur ”texturen” på profilen på bezeln på dessa boetter verkar skilja sig i tjocklek och stil. Kanske var det något som ändrades med tiden? Kollar man på @Klockjägaren bild (klistrar in nedan för enkelhets skull) så ser man ”hacken”/tjockleken på bezelsarna är helt annorlunda och din klocka har även den en annan bezel.
IMG_1659.jpeg

Många MRP har även denna bezel (jag repostar mitt egna mini-exempel för det är det bästa jag har till hands för stunden) som är i båda storlekarna märkbart ”hög” med väldigt djupa ”hack” med stora ”mellanrum” i sig.
IMG_1531.jpeg

Många Chronosport/vissa andra mer obskyra MRP dykare med akryl-insert har även denna textur (återigen har jag bara ett mini exempel på hand att visa men 42mm ser väldigt lik ut):
IMG_1537.jpeg

Jag gissar på att tillverkare kanske kunde specificera vilken tjocklek de ville ha på sina bezels baserat på om de ville göra en mer slimmare klocka kanske? Kan vara att de skiljer sig från år till år också möjligtvis, men jag tippar på att alla/många av dessa bezel-varianter existerade samtidigt. Bara gissningar dock.
 
Senast ändrad:
Intressant hur ”texturen” på profilen på bezeln på dessa boetter verkar skilja sig i tjocklek och stil. Kanske var det något som ändrades med tiden? Kollar man på @Klockjägaren bild (klistrar in nedan för enkelhets skull) så ser man ”hacken”/tjockleken på bezelsarna är helt annorlunda och din klocka har även den en annan bezel.
IMG_1659.jpeg

Många MRP har även denna bezel (jag repostar mitt egna mini-exempel för det är det bästa jag har till hands för stunden) som är i båda storlekarna märkbart ”hög” med väldigt djupa ”hack” med stora ”mellanrum” i sig.
IMG_1531.jpeg

Många Chronosport/vissa andra mer obskyra MRP dykare med akryl-insert har även denna textur (återigen har jag bara ett mini exempel på hand att visa men 42mm ser väldigt lik ut):
IMG_1537.jpeg

Jag gissar på att tillverkare kanske kunde specificera vilken tjocklek de ville ha på sina bezels baserat på om de ville göra en mer slimmare klocka kanske? Kan vara att de skiljer sig från år till år också möjligtvis, men jag tippar på att alla/många av dessa bezel-varianter existerade samtidigt. Bara gissningar dock.
Det är såpass små skillnader att man nästan hade kunnat tro att det var olika fabriker som tillverkade dem.
 
Det är såpass små skillnader att man nästan hade kunnat tro att det var olika fabriker som tillverkade dem.
Själva bezelsarna? Det skulle kunna vara en möjligthet, men eftersom MRP bezels använde sig av deras egna patenterade system/har märkbart annan konstruktion än de flesta standard bezels vid denna tid så då tror jag att många förmodligen var gjorda av MRP själva.
 
Själva bezelsarna? Det skulle kunna vara en möjligthet, men eftersom MRP bezels använde sig av deras egna patenterade system/har märkbart annan konstruktion än de flesta standard bezels vid denna tid så då tror jag att många förmodligen var gjorda av MRP själva.
Har inte läst på om företaget, hur deras produktion såg ut.
 
Snabbt och starkt jobbat! Du får berätta mer om det här i tråden när de anländer för att om det funkar är det ju super för andra att veta om, har sett några poster om MRPs som inte klickar så super om vi kan fixa dom alla ✌️☺️ precis, det är det lilla hålet som det böjda lilla ”fingret” på vajern ska ned i! Det är lite småbökigt att bråka med vajern när bezeln ska på, men du vet ju själv hur härligt ett riktigt MRP klick är så det här kommer bli bra seru!
Nu klickar Le Forban igen! Det var ganska enkelt att installera fjädern. Om någon vill ha en så har jag en över; bör passa alla som har 42mm 844-boetten!
IMG_3087.jpeg
IMG_3088.jpeg
IMG_3090.jpeg
IMG_3093.jpeg
IMG_3094.jpeg
 
Nu klickar Le Forban igen! Det var ganska enkelt att installera fjädern. Om någon vill ha en så har jag en över; bör passa alla som har 42mm 844-boetten!
IMG_3087.jpeg
IMG_3088.jpeg
IMG_3090.jpeg
IMG_3093.jpeg
IMG_3094.jpeg
Najs, kul att det funkade så lätt! Känns klicket lika bra som din andra MRP? 😁 Kanske överdrev lite haha, det är nog mini-varianterna som är lite jäkliga att fippla med 😅
 
Nu klickar Le Forban igen! Det var ganska enkelt att installera fjädern. Om någon vill ha en så har jag en över; bör passa alla som har 42mm 844-boetten!
IMG_3087.jpeg
IMG_3088.jpeg
IMG_3090.jpeg
IMG_3093.jpeg
IMG_3094.jpeg
Tror du samma fjäder passar på min heuer i samma boett? Borde väl göra det va?
 
Tappade den här i golvet igår, superdumt. Landade platt ”på rygg” och tvärstannade. Genomgick en helservice för något år sedan så borde vara vid god hälsa annars. Hur orolig borde jag vara för diagnosen från urmakaren?
IMG_3545.jpeg
Den säkert helt förstörd inuti, men jag kan tänka mig att ta hand om den😆! Skämt åsido, så är det väl bara att ta kontakt med urmakaren? Det kan ju knappast bli dyrare än en vanlig service!
 
Tillbaka
Topp