• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MRP SA-tråden!

Härlig samling, vad är det alltså för storlek på din opläterade Chronosport ?
Halloj och tack så hemskt mycket! Den är 29mm, med 14mm bandbredd och nästan 12mm höjd men jag är tjej så perfekt enligt mig. Modellen kallas för Mini Sea Quartz 30(atm) som fullt namn och är enligt annonser från när den släpptes den första dam kvarts dykaren i världen (vilket är sant, Seiko var nära inpå men Chronosport hann först till marknaden år 1978) och är en riktigt trevlig dykarklocka, jag gjorde ett litet bildreportage om den några sidor bakåt om du vill se. Den har även ett riktigt monster till vridring, kallar den för ”Besten” av den anledningen. Är också kvinnliga motsvarigheten till den Chronosport mister Magnum PI (Tom Selleck) bar de första säsonerna i tv-serien tills han bytte till sin fars gamla Rolex GMT, så mycket kul historia för ett till synes litet ur ☺️
IMG_2703.jpeg
IMG_2705.jpeg

Halloj och tack så hemskt mycket! Den är 29mm, med 14mm bandbredd och nästan 12mm höjd men jag är tjej så perfekt enligt mig. Modellen kallas för Mini Sea Quartz 30(atm) som fullt namn och är enligt annonser från när den släpptes den första dam kvarts dykaren i världen (vilket är sant, Seiko var nära inpå men Chronosport hann först till marknaden år 1978) och är en riktigt trevlig dykarklocka, jag gjorde ett litet bildreportage om den några sidor bakåt om du vill se. Den har även ett riktigt monster till vridring, kallar den för ”Besten” av den anledningen. Är också kvinnliga motsvarigheten till den Chronosport mister Magnum PI (Tom Selleck) bar de första säsonerna i tv-serien tills han bytte till sin fars gamla Rolex GMT, så mycket kul historia för ett till synes litet ur ☺️
IMG_2703.jpeg
IMG_2705.jpeg
Riktigt bra, härlig höjd på den ! Och jodå, Magnum PI var nog en av anledningarna till mitt klockintresse, först GMTn förstås, men sedan Säsong 1-3 Chronosport.
Förutom hans livsstil då :cool: Letade länge innan jag hittade min Sea Quartz 30, en av mina favoriter. Har inte haft den i sommar men blev inspirerad nu, och även byta tillbaka till länken.
1754990167628.png

Riktigt bra, härlig höjd på den ! Och jodå, Magnum PI var nog en av anledningarna till mitt klockintresse, först GMTn förstås, men sedan Säsong 1-3 Chronosport.
Förutom hans livsstil då :cool: Letade länge innan jag hittade min Sea Quartz 30, en av mina favoriter. Har inte haft den i sommar men blev inspirerad nu, och även byta tillbaka till länken.
1754990167628.png
Magiskt härdat skick på din, och många pluspoäng för bilden! Ser riktigt bra ut på din handled och ja testa gärna någon länk och posta här, jag känner att jag spammat mina mini-MRPs för mycket så tror inte gänget i tråden klagar på lite mer 42mm posts 😇😎

Jag kan typ inget om Magnum PI förutom vad jag sett på sena tv-repriser ibland, men diggar verkligen denna serie klockor. Jag ser fram emot att klämma på en 42mm bara för skojs skull någon dag; har klämt på andra i samma boett men de här magiska minutvisarna och ”militär-esque” tavla+akryl inlägg i bezeln är magiska i sin helhet och jag är väldigt glad att de behåll alla dessa bastanta attribut i den mindre storleken också, MRP/Chronosport kompromissade inte 😁 kan bara tänka mig hur ”kul” din 42mm är, mycket klocka i mycket yta men ändå inte för mycket liksom!

Edit: är det originallänken från JB Champion du har?! Isf visa, den verkar vara sväldigt sällsynt i herrstorlek och wowww, kan tänka mig kvaliteten. Har två Jubilees i den serien av JB fast i damstorlek på två av mina mini-MRPs och de är hands down de bästa länkarna jag någonsin använt personligen!

Senast ändrad:
Magiskt härdat skick på din, och många pluspoäng för bilden! Ser riktigt bra ut på din handled och ja testa gärna någon länk och posta här, jag känner att jag spammat mina mini-MRPs för mycket så tror inte gänget i tråden klagar på lite mer 42mm posts 😇😎

Jag kan typ inget om Magnum PI förutom vad jag sett på sena tv-repriser ibland, men diggar verkligen denna serie klockor. Jag ser fram emot att klämma på en 42mm bara för skojs skull någon dag; har klämt på andra i samma boett men de här magiska minutvisarna och ”militär-esque” tavla+akryl inlägg i bezeln är magiska i sin helhet och jag är väldigt glad att de behåll alla dessa bastanta attribut i den mindre storleken också, MRP/Chronosport kompromissade inte 😁 kan bara tänka mig hur ”kul” din 42mm är, mycket klocka i mycket yta men ändå inte för mycket liksom!

Edit: är det originallänken från JB Champion du har?! Isf visa, den verkar vara sväldigt sällsynt i herrstorlek och wowww, kan tänka mig kvaliteten. Har två Jubilees i den serien av JB fast i damstorlek på två av mina mini-MRPs och de är hands down de bästa länkarna jag någonsin använt personligen!
Tack, jo den är i ett härligt patinerat skick. Jag kan nog lite för mycket om Magnum :)
Ska leta fram länken o posta, osäker på om det är en JB, återkommer. Det jag kommer ihåg senast jag hade den på, 5-6 år sen, var att den rasslade ordentligt och jag funderade på om jag skulle söka tag i nån som skulle kunna renovera den varligt.

Jo det var en JB Champion. Mycket väl använd, kommer att rassla bra. Blev inspirerad så satsar på att byta i helgen :cool:
1755154407113.png

1755154467862.png
Mycket, mycket fint. Kan tänka mig att den rasslar bra, kanske t om lite bekant; Rolex och Tudor använde sig av de här jubileesen för vissa av sina dam och herrmodeller på 70-talet (de flesta av ”Made in USA”-märkta Rolex länkarna från denna tid var JB), såvitt jag förstår det så använde sig Rolex av Amerikansktillverkade länkar för den inhemska Amerikanska marknaden för de fick rabatt på tarifferna då (alla urverk över 17 stenar skattades hårt av USA i många år i ett försök att skydda inhemska industrin så Rolex med +21 stenar använde sig av detta knep) - den verkar vara en väldigt sällsynt och dyr länk, så den ska du hålla hårt i. Just dessa brukar vara datummärkta på baksidan av ”bladet” i spännet; nära gånggärnet, märkta t ex ”1 - 80” för Januari 1980 t ex.

Enligt Chronosport annonser så kunde man välja att få dessa på länk eller gummi med 25 dollar i prisskillnad; i dagens kurs efter inflationsjustering är det runt 1235kr extra för länken (pris på gummi år 1978: 7833kr, på länk 9021kr, så dessa var inte helt gratis) - jag postar annonsen nedan; en sak som sticker ut för mig är att om du tittar nog på ändlänken på annonsen ser du att den inte sitter helt hundra (och ser lite annorlunda ut) - jag äger en generisk version av damlänken och den är exakt som på annonsen så jag gissar på att när de tog annonsbilderna för dessa så hade de inte den slutgiltiga Chronosport-märkta JB-länken inne ännu så de använde sig av en generisk/Rolex-märkta länkar som inte är 20mm (sorry har dålig koll på Rolex bandmått, men Jubileesen kan väl vara 19mm ibland på 70-talet?) - en annan kul detalj är att damversionen är märkbart dyrare (8542 kr på gummi vs 9731kr på länk) vilket är helt annorlunda nu på samlarmarknaden då dessa herrversioner är väldigt eftertraktade, men damversionen (trots att den till exemplar producerade är mycket färre) kan gå för kaffepengar ibland (men det är iofs ett i stort sett universellt fenomen med andrahandsmarknaden för damklockor, men det är lite extra slående när det är ”svart på vitt” priskillnad mellan dom ursprungligen) - sorry, jag babblar på, men tack för du delade med dig verkligen, jag älskar dessa Chronosport och bra länkar; JBs finare grejer som din länk är verkligen så bra det kan bli i vintageväg enligt mig ✌️
IMG_3655.jpeg

Mina MRPs på JB länkar och spännena/märkningen på insidan av dom:
IMG_3656.jpeg
IMG_3657.jpeg

Stort tack för så mycket bra bakgrundsinfo. Och att tullar redan då ställde till det med handeln :) Jag vill minnas att jag gav ca 600 USD när jag köpte den runt 2012, ett år då dollar/sek stod i ca 6,50 faktiskt, så säg ca 4000 Sek då. Men jag var helnöjd att äntligen få en Magnumklocka :cool: Och att den var med originallänk var inte så noga då för mig eftersom Magnum inte körde med länken....Skickade den också på service i USA till en firma som hette Chronoserve. Han som hade firman sa sig varit servicechef på -80 talet hos Chronosport och även träffat Tom Selleck - fan trot! Kommer ihåg att jag sett den annonsen i modern tid nånstans. Konstigt att de inte försökte sig på Magnum referensen. USA kompisar har sagt att det var två obligatoriska affischer alla skulle ha på sitt pojkrum - Magnum med Ferrarin och Farrah-Fawcett i baddräkt. Och tack vare din info kan jag nu tidsbestämma klockan till November -78 Tack !
1755761612848.png

Stort tack för så mycket bra bakgrundsinfo. Och att tullar redan då ställde till det med handeln :) Jag vill minnas att jag gav ca 600 USD när jag köpte den runt 2012, ett år då dollar/sek stod i ca 6,50 faktiskt, så säg ca 4000 Sek då. Men jag var helnöjd att äntligen få en Magnumklocka :cool: Och att den var med originallänk var inte så noga då för mig eftersom Magnum inte körde med länken....Skickade den också på service i USA till en firma som hette Chronoserve. Han som hade firman sa sig varit servicechef på -80 talet hos Chronosport och även träffat Tom Selleck - fan trot! Kommer ihåg att jag sett den annonsen i modern tid nånstans. Konstigt att de inte försökte sig på Magnum referensen. USA kompisar har sagt att det var två obligatoriska affischer alla skulle ha på sitt pojkrum - Magnum med Ferrarin och Farrah-Fawcett i baddräkt. Och tack vare din info kan jag nu tidsbestämma klockan till November -78 Tack !
1755761612848.png
Tack själv för du delar med dig av klockan och härliga Magnum-anekdoter. Wow, coolt att du snackat med han, vore kul att grilla honom på mer detaljer om Chronosport, det är ändå oväntat mycket historia, coola människor och företag som var kopplade till dom genom åren. Och grattis! De släpptes år 1978 så du har en klocka från första året, inte illa verkligen att ha en så ”original” Magnum-klocka!! 😁

Tillbaka
Topp