Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack för tipsen.Kedjepiska, kedjebrytare och kassettverktyg!
Jo, men jag är inte 100% McGyver och dom verkar ju kosta mellan 70 till 250:- så det kan det vara värt..Kedjepiska kan du undvika med buntband har jag sett på yoytob.
Efter snabb googling så verkar octalink vara vanligast - är det en rimlig analys? Jag vill ju minimera rundorna till verktygsaffären när jag väl har börjat skruva i cykeln..Ska du byta klingor kommer du behöva vevarmsavdragare om det är fyrkantsaxel eller octalink. Dubbelkolla också att det är utbytbara klingor och inte nitade.
Längesedan jag bytte klingor på cyklar med mer än en .... men måste man demontera vevarmen för att byta? Brukade det inte gå att krångla av även den lilla bara genom att lossa skruvarna?Tack för tipsen.
Jo, men jag är inte 100% McGyver och dom verkar ju kosta mellan 70 till 250:- så det kan det vara värt..
Efter snabb googling så verkar octalink vara vanligast - är det en rimlig analys? Jag vill ju minimera rundorna till verktygsaffären när jag väl har börjat skruva i cykeln..
Nja, man behöver faktiskt oftast inte ta vevpartiet för att byta klingor (om än kaaanske lilla).Tack för tipsen.
Jo, men jag är inte 100% McGyver och dom verkar ju kosta mellan 70 till 250:- så det kan det vara värt..
Efter snabb googling så verkar octalink vara vanligast - är det en rimlig analys? Jag vill ju minimera rundorna till verktygsaffären när jag väl har börjat skruva i cykeln..
Kan du beskriva lite mer vad det är för skillnad?
Första rundan någonsin med coildämpare. Det blir svårt att gå tillbaka till luft efter detta, jäklar vad skönt det är.
Platt: Jag har såklart läst att coil är känsligare än luft men jag trodde inte att det skulle märkas så tydligt. Redan på grus-stigen uppför märktes skillnad mot luftdämparen. Jag började med helt öppen LSC. Det var verkligen inte gungigt uppför med öppen LSC men jag ökade upp LSC till +2 vilket kändes lagom på allt från grus till ”Grisryggen” som är typ ett tekniskt XC-spår med några utförspartier med mindre dropps.Kan du beskriva lite mer vad det är för skillnad?
Tack för beskrivningen. Nu fick jag googla lite om dämpar-teknik.Platt: Jag har såklart läst att coil är känsligare än luft men jag trodde inte att det skulle märkas så tydligt. Redan på grus-stigen uppför märktes skillnad mot luftdämparen. Jag började med helt öppen LSC. Det var verkligen inte gungigt uppför med öppen LSC men jag ökade upp LSC till +2 vilket kändes lagom på allt från grus till ”Grisryggen” som är typ ett tekniskt XC-spår med några utförspartier med mindre dropps.
Uppför (sandig stig med stenpartier): Här märks den ökade känsligheten tydligt som bättre grepp. Jag satte flera klätterpartier med lätthet som annars brukar vara lite luriga. Jag kunde även sitta ner på partier där jag brukar behöva stå upp.
Nedför: Första spåret nedför blev ”Pine Forest DH” som är ett enduroaktigt spår som är ganska rakt med inslag av steniga pucklar. Dessa kan man droppa nerför om man har tillräckligt med fart. -2*c som det var idag innebär hårt underlag och rejält med fart. Jag kom upp i 28/h, men tyvärr reggades spåret konstigt i Strava så jag kunde inte jämföra med min bästatid.
Det jag gillade med luftdämparen var att bakpartiet kändes helt bottenlöst. Ju fortare jag körde ju bättre kändes det. Det jag var rädd för med fjäderdämparen, var att jag skulle blåsa rätt igenom hela slaget vid hårig terräng, eller att cykeln skulle sjunka ner för mycket baktill av upprepade smällar. Dämpningen känns dock fortfarande helt bottenlös, bakpartiet käkar upp ”allt” med lätthet, bättre än förut, framförallt vid upprepade smällar. Det kändes inte heller som att dämparen höll sig djupare i slaget än luftdämparen.
Skillnaden mellan luft och fjäder nedför i hög fart känns ungefär som luftfjädring med för snabb rebound i förhållande till långsammare rebound. Bakänden är mer följsam med fjäder än med luftfjädring. Det märks även på så sätt att det blir färre vibrationer, men framförallt höll sig bakdäcket mer klistrat på marken. Det bättre greppet gav även bättre bromsverkan så trygghetskänslan var hög. Jag satte några dropp på andra spår också. Samma sak där. Inga konstigheter, inga stenhårda bottningar. Landningen blev bekvämare än med luftdämpare, mindre hård men inte studsig.
Måste säga att jag är sjukt nöjd! Hårdare fjäder lär inte behövas, känner inget behov av mjukare fjäder heller. Ett halvt varv lösare preload (1 varv istället för 1.5) märktes. Det borde ha blivit +-0 tillsammans med förändringen till +2 på LSC, men känslan blev lite annorlunda. Rebound lät jag vara orörd i mitten (-7 klick från slow).
Sammanfattningsvis kändes det så som jag inbillar mig att det känns att köra med cushcore bak. Bättre dämpat men inte dött. Poppigheten kan jag inte riktigt uttala mig om, jag kör inte som en känguru, är mer fartfixerad. Bakänden tog större rötter så bra att jag i slutet av rundan siktade på rötterna.
”Förtroendeingivande” sammanfattar känslan bra.
”Lika stor”. Yes! @Chrisse och jag körde en runda i morse.
Så jäkla korta spår bara. Jag har 40min jag skulle kunna bränna där imorgon, men det är lite svårt att hitta tycker jag. Allt jag kört har varit kort och brant. Har du några tips på spår?Körde i Hisingsparken idag, längesedan förra gången jag var där. Grymt underskattat ställe!
Skulle behöva lite mer info än såHej,
Jag har en scott MTB som jag köpt för typ 3 år sedan ny. Använd kanske 5mil landsväg/grusväg, alltså använder jag den väldigt sällan (läs aldrig)...
Ni som har koll på läget, jag funderar på att sälja den. Vad kan man lägga ut den för? - jag har noll koll...
Om jag inte är ute och cyklar (hehe) så heter den aspect 930.Skulle behöva lite mer info än så
Är det en scale? Jag skulle tippa ~5-6k. Mindre om det är en aspect.
Den ligger på 10k listpris ny. Är ålder och slitage som du beskriver och kvitto finns, etc kanske 5k, men det är lätt att underskatta båda och i så fall mindre. Kolla annoser på blocket och happyride.se (där är det också gratis att annonsera, så kan vara ett bra ställe att börja). Men kolla för guds skull upp mer specar innan du lägger ut.Om jag inte är ute och cyklar (hehe) så heter den aspect 930.
Framdämpare som går att låsa, shimanoväxling osv.
Tack för fingervisning.Den ligger på 10k listpris ny. Är ålder och slitage som du beskriver och kvitto finns, etc kanske 5k, men det är lätt att underskatta båda och i så fall mindre. Kolla annoser på blocket och happyride.se (där är det också gratis att annonsera, så kan vara ett bra ställe att börja). Men kolla för guds skull upp mer specar innan du lägger ut.