xigzo
Guld
menar med snö sorry AHahahaPå snön eller Vitusen?
Vad tycker du om din iaf?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
menar med snö sorry AHahahaPå snön eller Vitusen?
Vad tycker du om din iaf?![]()
There’s a cock on your bike!Sjukt härlig tur idag! Perfekt före i skoterspåren och perfekta -5 grader!![]()
Tyvärr är det en höna, men med stor kam och slör vilket gör att man lätt kan tro att det är en tupp! Skulle nog inte vara särskilt uppskattat med en tupp i stan!There’s a cock on your bike!
Är det där verkligen en Epic? Jag var under intrycket att Epic alltid (numera) har kolfiberrram och att Chisel ska vara knegarraketen i snålplåt.Nån som har erfarenhet av någon av Specialized Chisel eller Epic?
Värt att satsa på en Comp istället för Base om jag väljer Chisel? Nån som vet skillnaden mellan Chisel o Epic?
Epic Comp i svart:
![]()
Okej, men jag klagar inte! Man får ju åka skidor istället!menar med snö sorry AHahaha
+1 på snönVar ett tag sen man cyklade själv nu, då det ligger en meter snö på backen! =)
![]()
Det är en Epic Hardtail i carbon ja o jag vet att Chisel är i aluminium. Men ingen erfarenhet av dom. Dock blev jag rådd att gå för Epic’n då den va av just carbon. Bättre komponter oxå (än Chisel Base).Är det där verkligen en Epic? Jag var under intrycket att Epic alltid (numera) har kolfiberrram och att Chisel ska vara knegarraketen i snålplåt.
Tror han reagerar på att bilden visar en alu-ramDet är en Epic Hardtail i carbon ja o jag vet att Chisel är i aluminium. Men ingen erfarenhet av dom. Dock blev jag rådd att gå för Epic’n då den va av just carbon. Bättre komponter oxå (än Chisel Base).
Estetiskt tycker jag Chisel i smokey grey ser bäst ut (på med Fast Track däck med gula väggar bara)
![]()
Den du svarade på är Chisel Base i alu ja. Bilden han svara på är Epic Hardtail i carbon..Tror han reagerar på att bilden visar en alu-ram
Läs för mig vad det står längst ner på sadelstaget på bilden jag svarade på...!Den du svarade på är Chisel Base i alu ja. Bilden han svara på är Epic Hardtail i carbon..
Ytterligare bild:
![]()
Men saksamma? Nån som de facto har erfarenhet at nämnda modeller?
Haha blev fel bild då o bilden är en Chisel Com i Alu som du kommenterade.Läs för mig vad det står längst ner på sadelstaget på bilden jag svarade på...!
(jag hade inte sett det själv, jag ifrågasatte enbart svetsfogar på en påstådd kompositram)
Epic och Chisel är båda jättefina klassiska raceraketer. Framförallt den sistnämnda har varit aktuell i funderingar för mig eftersom jag blev av med min XC-hoj i våras.
Jag har en drygt femton år gammal Epic i källarn, men den säger VÄLDIGT lite om dagens modeller.
I så fall hade jag valt en hybrid eller gravel. Utväxlingen på MTB är inte avsedd för asfalt, och däck och dämpare suger energi på platten. Med en hybrid så får du också mer fästpunkter för skärmar och pakethållare och sånt.Haha blev fel bild då o bilden är en Chisel Com i Alu som du kommenterade.
Nej 15 år gammal säger mej nog inget.
Kommer inte att köra terräng med den utan mer en pendlar hoj som får tåla lite dåligt underlag o väder..
Jag cyklar på packad snö genom skogen 5 km t/r till jobbet på en 6-7 år gammal epic i aluminium. Nu under tre vinterveckor är det roligare än min vanliga hybrid på cykelväg, men alla andra veckor är det vettigare att ha några tyngre växlar, stänkskärmar och lås...Haha blev fel bild då o bilden är en Chisel Com i Alu som du kommenterade.
Nej 15 år gammal säger mej nog inget.
Kommer inte att köra terräng med den utan mer en pendlar hoj som får tåla lite dåligt underlag o väder..
Jo tack det vet jag. Pendlar med både mtb o racer varav man får jobba betydligt mer med en mtb. Har en riktigt trevlig racer som byggs just nu som jag bara kommer o köra med när det är torrt ute typ. Vill ha en slitvarg som gör jobbet helt enkelt. Plus i kanten för att den är snygg oxå såklart.I så fall hade jag valt en hybrid eller gravel. Utväxlingen på MTB är inte avsedd för asfalt, och däck och dämpare suger energi på platten. Med en hybrid så får du också mer fästpunkter för skärmar och pakethållare och sånt.
Låter kul!!Jag cyklar på packad snö genom skogen 5 km t/r till jobbet på en 6-7 år gammal epic i aluminium. Nu under tre vinterveckor är det roligare än min vanliga hybrid på cykelväg, men alla andra veckor är det vettigare att ha några tyngre växlar, stänkskärmar och lås...
Förstår! Vet inte riktigt om jag själv skulle vilja ha en mtb i kolfiber med fina komponenter som beater, men kan säkert vara kul! Jag kör oftast på en slitvarg-hybrid med graveldäck - tål att låsa fast vid en stolpe, simpel växel och bakkassett som jag byter en gång om året när den blivit söndersaltad, rätt ful redan från början så stänksärmarna stör inte osv...Låter kul!!
Kör en racer när väder o underlag tillåter. Vill ha en beater som substitut som tål lite tuffare tag.
Som sagt, fåfäng som 17. Hybrid hoj är inget för alls för mej. Stänkskärmar som nödlösning vid regn/slask ja men absolut inte vid torrt väglag. Lås behövs ej då dom står inomhus eller på kontoret.Förstår! Vet inte riktigt om jag själv skulle vilja ha en mtb i kolfiber med fina komponenter som beater, men kan säkert vara kul! Jag kör oftast på en slitvarg-hybrid med graveldäck - tål att låsa fast vid en stolpe, simpel växel och bakkassett som jag byter en gång om året när den blivit söndersaltad, rätt ful redan från början så stänksärmarna stör inte osv...
Jag längtar tillbaka till Rörbäcknäs. Spanar efter att köpa en stuga i närheten.Kör en Trek Xcaliber 8 29” 2020
Bild från i somras när vi drog upp för hundfjället och ner bakom fjället. Mycket stenigt och tufft, lite för tufft för mig egentligen, men efter några jäger släppte det, men det är inget och rekommendera, för jag tog för stora risker, men det gick fint... denna gång... I sommar blir det Rörbäcksnäs och Norge ( downhill i Norge)
![]()
Ok! Då tycker jag att du ska ta den som du tycker är snyggast. Kom ihåg att s-works alltid är lite tuffare.Som sagt, fåfäng som 17. Hybrid hoj är inget för alls för mej. Stänkskärmar som nödlösning vid regn/slask ja men absolut inte vid torrt väglag. Lås behövs ej då dom står inomhus eller på kontoret.
Rätt petig av mej dessutom så tvättar o håller efter. Tom tvätt vid kontoret så hojen är ren när jag cyklar hem. Cykelverkstad typ 100 meter från bostad där mina cyklar hänger väldigt ofta så inte särskilt orolig.
Men visst förstår jag att saltet sliter, det är oundvikligt..
Läst mig till att folk kör -30 med tubeless utan problem.På tal om vinterkitt, hur funkar det med tubelessvätska egentligen? Har en känsla av att min är djupfryst och att en slang nog vore rätt klyftigt i kylan...
...valt att behålla Squirt enbart på den välputsade solskens-söndags-snyggracern just för renheten och istället kör NFS på det mer businessminded tjänstevapnet.
Att inte komma mer än tio mil i stöten utan att det kvittrar, att det inte tåler vatten, att det ska duttas med våtservetter och smörjas ett dygn innan varje tur - ah, nja, det är glassiga aldrig-sett-en-droppe-regn-glasscykeln som får det nöjet. Det bulade gamla titanlokomotivet (som får lejonparten av mil, timmar och svett) vill hellre bara frusta fram genom tid och rum än att att daltas med.