• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

I funktion är det bra till mycket bra (rullar rent och lätt), men jag tycker att vissa praktikaliteter är begränsande (inte minst hållbarhet och bristen på rostskydd). Jag citerar mig själv från en annan plats på nätet;
Så jag antar att det inte är att rekommendera av dej? Vissa verkar dock vara hysteriskt entusiastiska över detta medan andra likt min buttra lokala cykelgubbe inte gillade vax.
 
Så jag antar att det inte är att rekommendera av dej? Vissa verkar dock vara hysteriskt entusiastiska över detta medan andra likt min buttra lokala cykelgubbe inte gillade vax.
Det beror helt på användningsområde och ambition i underhåll. För min del stannar Squirt kvar på snyggracern, men har ersatts på alla andra cyklar.
 
Såja.

CCC0EAA8-1607-400D-8D0D-7E1E03A25385.jpeg
42C0267F-E9CF-4959-807E-3856FA06FE7B.jpeg
A2CF02B2-AFCF-4709-A4D9-5FA5D93DA154.jpeg
 
Klibbar/kletar inte, håller sig rent, rullar lättare.

Ett steg till är att jobba med smältvax, men då ska man gilla skruvande och pillande ännu mer än jag gör.
Ah ha:)

Jo, Wet lube är kladdigare än dry varianten men bra för den blötare säsongen. Med lite tvätt av drivlinan så funkar det bra men vax kanske är smidigare map hålla rent men verkar förlora andra viktiga egenskaper
Smältvax....låter som överkurs för en glad amatör som inte vill pilla för mycket själv.
Kör nog vidare med Dry på sommarn och Wet när det är skitväder.
 
Uppe vid fornminnet , Eklanda switchback mfl stigar ligger var det helt snöfritt, verkar byggts en del nya features där som jag ska provköra nån dag.
 
Ja precis, dom har dragit upp några nya berms, en liten step down och renoverat upp några gamla drop och så. Bla feature’sen på bilderna.
F13774E5-4A7D-4F0E-B3F1-382E911E76E9.jpeg
CD08A707-40C1-4397-9B13-C11D4DBB2FAF.jpeg
84DD1195-6EDD-42FF-8628-7A101D888E72.jpeg
Fett! Ska definitivt testa till helgen. Ser lite högt ut i och för sig.
Har en liten uppgradering på hojen som förhoppningsvis är på plats till nästa runda.
 
Översta bilden är droppet runt två meter, andra som mer är en step down e kanske runt 1,40 och sista är väl runt 1,50-1,65 kanske. Landningen på översta bilden e lite hålig så den borde jämnas till litegrann.
 
Översta bilden är droppet runt två meter, andra som mer är en step down e kanske runt 1,40 och sista är väl runt 1,50-1,65 kanske. Landningen på översta bilden e lite hålig så den borde jämnas till litegrann.
Allt över nippelhöjd ger mig ångest. 😂
Tycker sällan landningar efter dropp/step downs i skogen är så optimala.

Enda ”högre” droppet i ÄGB som jag gillar är det på Grisatrynet/Vetestigen DH.
 
Om det är det droppet jag tänker på så är det ganska platt landning från berg om ca 1-1.20m? Man kommer ner på drakberget eller nåt sånt? Väldigt sällan jag kör på den sidan. Jag åker mest Eklanda, pine forest, laxtrappan, området runt kojstigen, ugglestigen, rollercoaster och stigarna på vänster sida om advokatens sett från Eklanda.
 
Om det är det droppet jag tänker på så är det ganska platt landning från berg om ca 1-1.20m? Man kommer ner på drakberget eller nåt sånt? Väldigt sällan jag kör på den sidan. Jag åker mest Eklanda, pine forest, laxtrappan, området runt kojstigen, ugglestigen, rollercoaster och stigarna på vänster sida om advokatens sett från Eklanda.
Detta. Där man klättrar upp till Grisryggen. Man kan ta det lite högre än där jag körde på videon också.
 
Uppe vid fornminnet , Eklanda switchback mfl stigar ligger var det helt snöfritt, verkar byggts en del nya features där som jag ska provköra nån dag.
Sonen är där med kompisar och bygger. Nu har det dock legat still över istiden och sportlovet men några i gruppen kanske varit där ändå. De lär sig fortfarande, men utvecklingen går fort tycker jag.


Någon gång skall jag också våga mig tillbaka och testa nya byggena men fram till sommaren tror jag att jag anser mig för gammal och lat (håller mig på cykelbanor ist) :cool:
 
Sonen är där med kompisar och bygger. Nu har det dock legat still över istiden och sportlovet men några i gruppen kanske varit där ändå. De lär sig fortfarande, men utvecklingen går fort tycker jag.


Någon gång skall jag också våga mig tillbaka och testa nya byggena men fram till sommaren tror jag att jag anser mig för gammal och lat (håller mig på cykelbanor ist) :cool:
Coolt! Det kanske var de som kom framspringande och trodde jag slagit ihjäl mig sist jag vurpade på Pine Forest DH. 😂
 
Coolt! Det kanske var de som kom framspringande och trodde jag slagit ihjäl mig sist jag vurpade på Pine Forest DH. 😂
Då hade jag nog hört det, men bra att de yngre lär sig hjälpa gamlingarna.

vi cyklar med en grupp ungdomar/föräldrar med en Göteborgsklubb och föräldrarna leder skadestatistiken tydligt... Trots att vi inte kör lika fort. Fattar inte hur det går till ;-)
 
Sonen är där med kompisar och bygger. Nu har det dock legat still över istiden och sportlovet men några i gruppen kanske varit där ändå. De lär sig fortfarande, men utvecklingen går fort tycker jag.


Någon gång skall jag också våga mig tillbaka och testa nya byggena men fram till sommaren tror jag att jag anser mig för gammal och lat (håller mig på cykelbanor ist) :cool:
Aha, roligt att den delen utvecklas! Landningen till stora droppet längst uppifrån skulle behöva fixas lite, några svackor och hålor som hade behövts fyllas i.
 
Min cykelverkstad säger att min kedja är slut och att både bakdrev och framdrev bör bytas - efter 300+ mil. För att tillfredsställa min kan-själv-gen så tänkte jag ge mig på att göra jobbet själv.

Bortsett från vanliga verktyg (mejslar etc.) är det några specialverktyg som är must-have (typ kedjepiska)?

(Det gäller Alivio-växlar om det spelar någon roll)
 
Min cykelverkstad säger att min kedja är slut och att både bakdrev och framdrev bör bytas - efter 300+ mil. För att tillfredsställa min kan-själv-gen så tänkte jag ge mig på att göra jobbet själv.

Bortsett från vanliga verktyg (mejslar etc.) är det några specialverktyg som är must-have (typ kedjepiska)?

(Det gäller Alivio-växlar om det spelar någon roll)
Kedjepiska kan du undvika med buntband har jag sett på yoytob.
 
Min cykelverkstad säger att min kedja är slut och att både bakdrev och framdrev bör bytas - efter 300+ mil. För att tillfredsställa min kan-själv-gen så tänkte jag ge mig på att göra jobbet själv.

Bortsett från vanliga verktyg (mejslar etc.) är det några specialverktyg som är must-have (typ kedjepiska)?

(Det gäller Alivio-växlar om det spelar någon roll)
Ska du byta klingor kommer du behöva vevarmsavdragare om det är fyrkantsaxel eller octalink. Dubbelkolla också att det är utbytbara klingor och inte nitade.
 
Tillbaka
Topp