• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Vad kör ni för märke och modell på bromsbeläggen på era hojar?
Har en Kona Process 153 från 2018 och har kört på SRAMs Guide R vilka är original. Jag är dock inte helt hundra nöjd med dom utan skulle vilja ha lite mer nyp så att säga. Cyklar mestadels stökig stig men även en hel del downhill, så jag vill verkligen kunna lita på att hojen stannar när jag vill.
Tacksam för input!
18AAC991-F924-4CAF-ABA2-BCC69450DC7C.jpeg
Har du 180/160mm skivor? I så fall är det enklaste att byta till större skivor, det gör rätt stor skillnad.
Jag har Shimano Zee, 203mm/180mm. Det är ett jäkla tryck i dem, kan i princip låsa bromsarna när jag vill oavsett fart.
 
Har du 180/160mm skivor? I så fall är det enklaste att byta till större skivor, det gör rätt stor skillnad.
Jag har Shimano Zee, 203mm/180mm. Det är ett jäkla tryck i dem, kan i princip låsa bromsarna när jag vill oavsett fart.
Nej, det är det som är problemet haha. Jag har 200/180 original men känner ändå att bromskraft saknas. Börjar fundera på om beläggen kanske blivit kontaminerade och att det är därför dom tappat effekt men å andra sidan kan jag inte påstå att jag tycker det blivit någon skillnad från när cykeln var ny...
Jag har visserligen hört från cykelintresserade kollegor och kompisar att dom föredrar Shimano framför SRAM men det borde inte vara såpass stor skillnad kan jag tycka.
 
Nej, det är det som är problemet haha. Jag har 200/180 original men känner ändå att bromskraft saknas. Börjar fundera på om beläggen kanske blivit kontaminerade och att det är därför dom tappat effekt men å andra sidan kan jag inte påstå att jag tycker det blivit någon skillnad från när cykeln var ny...
Jag har visserligen hört från cykelintresserade kollegor och kompisar att dom föredrar Shimano framför SRAM men det borde inte vara såpass stor skillnad kan jag tycka.
De har olika typ av olja. SRAM är lite mjukare i känsla, Shimano är mer ON/OFF. Jag gillar mina Shimano Zee, ett jävla bett, kan varmt rekommendera dem.
 
De har olika typ av olja. SRAM är lite mjukare i känsla, Shimano är mer ON/OFF. Jag gillar mina Shimano Zee, ett jävla bett, kan varmt rekommendera dem.
Det låter som precis det jag är ute efter. Tror att jag provar med att beställa nya belägg, är jag inte nöjd då heller är det väl bara börja byta ut rubbet
 
Jag måste bara flika in i bromssnacket att hope E4 är fantastiska! Körde Shimano slx ett år, pulserande bromsar där bromspunkten flyttades massor så fort dom blev varma och kör nu sram code rsc som är bra bett i men skivorna och klossarna slits snabbt och efter bara 50 mil ser man på handtagen att färgen börjar slitas bort. Hope var som nya efter 2 1/2 år, endast luftade en gång och höll kraften och bromspunkten oförändrad hela tiden även uppe i åre. Hope är enkla att serva, billiga klossar som håller en evighet och i stort sett varenda liten skruv och bricka finns som reservdel.
 
Hej på er geo-rävar! Har svåra kval när det kommer till köp av ny hoj (en av dom få som finns att få tag på).

Kan enligt storlekstabellen välja emellan M och L på följande geometri på en av cyklarna som är intressanta.

Screenshot_20210320-092625_Chrome.jpg

Hur hade ni resonerat? Är större alltid bättre? Provcyklat hojen i stl M och den kändes ju bättre än två andra hojar i stl L (där jag skulle ha L enligt tabellen). Att den kändes bättre är mycket pga den flacka gaffeln vilket är något jag verkligen letar efter.

Hojen i M är Honzo ESD och de andra två är fuse 27,5 och roscoe 8. Reachen är ju längre på honzon än de andra två, standover och sadelrörshöjden kändes bra.. så varför tvekar man? För att man borde? Vill ju ha 29" och inte 27,5".
Skall man safea och köra large på fuse'n(hellre fuse än roscoe pga gaffelvinkel) med TRÅK-spec och uppgradera, eller köra på M med KUL-spec och eventuellt hata efter 5-10 timmar i skogen? Man kan ju alltid köpa en largeram senare och flytta över delarna för att prova.

Alla dessa beslut.. sorry för svammel.

Äh nu ska jag äta prinsesstårta till frukost
 
Hej på er geo-rävar! Har svåra kval när det kommer till köp av ny hoj (en av dom få som finns att få tag på).

Kan enligt storlekstabellen välja emellan M och L på följande geometri på en av cyklarna som är intressanta.

Screenshot_20210320-092625_Chrome.jpg

Hur hade ni resonerat? Är större alltid bättre? Provcyklat hojen i stl M och den kändes ju bättre än två andra hojar i stl L (där jag skulle ha L enligt tabellen). Att den kändes bättre är mycket pga den flacka gaffeln vilket är något jag verkligen letar efter.

Hojen i M är Honzo ESD och de andra två är fuse 27,5 och roscoe 8. Reachen är ju längre på honzon än de andra två, standover och sadelrörshöjden kändes bra.. så varför tvekar man? För att man borde? Vill ju ha 29" och inte 27,5".
Skall man safea och köra large på fuse'n(hellre fuse än roscoe pga gaffelvinkel) med TRÅK-spec och uppgradera, eller köra på M med KUL-spec och eventuellt hata efter 5-10 timmar i skogen? Man kan ju alltid köpa en largeram senare och flytta över delarna för att prova.

Alla dessa beslut.. sorry för svammel.

Äh nu ska jag äta prinsesstårta till frukost
Hur lång är du?
ESD är ascool!
 
181 med 82-83 ish benlängd.

Ja den är fan stenhård.
Typ som jag då, är 183cm med någon cm kortare benlängd. Jag hade en vanlig Honzo i L (475mm) och 47mm stam. Nu har jag 480mm i reach och 33mm stam. Ingen av hojarna har känts lång.

Jag hade kört på ESD i Large. ESD har extremt korta kedjestag.
 
Typ som jag då, är 183cm med någon cm kortare benlängd. Jag hade en vanlig Honzo i L (475mm) och 47mm stam. Nu har jag 480mm i reach och 33mm stam. Ingen av hojarna har känts lång.

Jag hade kört på ESD i Large. ESD har extremt korta kedjestag.
Ja 465 mm är inte så mycket men jämfört med fuse som har 460 mm i stl L känns det väl ok.

Men håller med, tror en L hade varit ett rimligare alternativ, om det hade funnits någon att uppbringa.

Synnerligen tråkig vår att vilja köpa en hoj på 🙂
 
Ja 465 mm är inte så mycket men jämfört med fuse som har 460 mm i stl L känns det väl ok.

Men håller med, tror en L hade varit ett rimligare alternativ, om det hade funnits någon att uppbringa.

Synnerligen tråkig vår att vilja köpa en hoj på 🙂
Du kan ju köpa Fuse i XL annars. Tråkig gaffel på Fuse dock. ESD är ju i princip färdig, ”behövs” inga uppgraderingar. ESD är ju en brötcykel, Fuse är lite mer allround.
 
Du kan ju köpa Fuse i XL annars. Tråkig gaffel på Fuse dock. ESD är ju i princip färdig, ”behövs” inga uppgraderingar. ESD är ju en brötcykel, Fuse är lite mer allround.
Jepp xl är ju ett alternativ, nästan ett måste för att komma upp i mer reach på de flesta modeller. Alla ligger runt 460 i stl L.. Dock fanns inte fuse'n kvar i XL.
Så ESD Medium är verkligen i normal L-storlek. Dock är ju tanken att cykeln SKA vara lång.. så 465 mm kanske gör den för kort och instabil.
Men det är ju typ omöjligt att känna vid ett provtramp utanför butiken.

Aldrig haft sånt här bry över 2,5 cm i hela mitt liv 😂

Och ja, fuse'n är tämligen tråkspecad så jag vet inte vad som är bäst, riskera att köpa fel ram och rama upp, eller köpa kanske rätt ram och sen mer eller mindre en ny cykel i delar.

Jag är ju ute efter en lite flackare och brötigare hoj men det är ju inte så mycket att välja på längre tyvärr.
 
Jepp xl är ju ett alternativ, nästan ett måste för att komma upp i mer reach på de flesta modeller. Alla ligger runt 460 i stl L.. Dock fanns inte fuse'n kvar i XL.
Så ESD Medium är verkligen i normal L-storlek. Dock är ju tanken att cykeln SKA vara lång.. så 465 mm kanske gör den för kort och instabil.
Men det är ju typ omöjligt att känna vid ett provtramp utanför butiken.

Aldrig haft sånt här bry över 2,5 cm i hela mitt liv 😂

Och ja, fuse'n är tämligen tråkspecad så jag vet inte vad som är bäst, riskera att köpa fel ram och rama upp, eller köpa kanske rätt ram och sen mer eller mindre en ny cykel i delar.

Jag är ju ute efter en lite flackare och brötigare hoj men det är ju inte så mycket att välja på längre tyvärr.
För mig hade ESD i M känts för kort, men du kan ju sätta på en 45mm stam och vinna 1cm.
 
Ja jag har inte satt in i hur man kan räkna på stamlängd-reach men visst borde det väl kunna ge känslan av mer reach.
Det är ju dock många mått som spelar in. Vanliga Honzo i L har/hade 475mm i reach och 47mm stam. ESD i L har 35mm stam. Så de blir väldigt likvärdiga i längd vad gäller reach. ESD är dock en helt annat cykel på annat, som exempelvis HA och SA.
 
Jag köpte nyligen en BMC Twostroke AL till frugan. Vi har ännu inte fått den levererad så jag kan inte uttala mig om kvaliteten eller åkegenskaperna, men är tillsynes en vass XC-raket. Annars är en klassiker att rekommendera Kona Honzo eller Commencal Meta HT (beroende på hur mkt du vill utmana dig själv utför). Canyon ger mycket för pengarna, men deras mtbs är något föråldrade rent geometrimässigt, men vissa undantag finns såklart.

Rent generellt rekommender jag att du lägger några kronor extra för att säkra en setup med de senaste standarderna, såsom Boost 148. Ifall du tycker det är kul och fått upp flåset så blir det genast enklare att uppgradera eller hitta d
Jag köpte nyligen en BMC Twostroke AL till frugan. Vi har ännu inte fått den levererad så jag kan inte uttala mig om kvaliteten eller åkegenskaperna, men är tillsynes en vass XC-raket. Annars är en klassiker att rekommendera Kona Honzo eller Commencal Meta HT (beroende på hur mkt du vill utmana dig själv utför). Canyon ger mycket för pengarna, men deras mtbs är något föråldrade rent geometrimässigt, men vissa undantag finns såklart.

Rent generellt rekommender jag att du lägger några kronor extra för att säkra en setup med de senaste standarderna, såsom Boost 148. Ifall du tycker det är kul och fått upp flåset så blir det genast enklare att uppgradera eller hitta delar.
Morsning! Har ni fått BMC’n levererad? Jag är också inne på en Twostroke AL (Two) men skulle gärna höra en recension av den, vad tycker frugan om hojen? Jag är landsvägscyklist men redo att ge mig in i mtb-träsket och tycker den verkar vara en bra instegshoj.

Allt gott!
Johan
 
Morsning! Har ni fått BMC’n levererad? Jag är också inne på en Twostroke AL (Two) men skulle gärna höra en recension av den, vad tycker frugan om hojen? Jag är landsvägscyklist men redo att ge mig in i mtb-träsket och tycker den verkar vara en bra instegshoj.

Allt gott!
Johan
Hej Johan! Tyvärr fick jag kort efter meddelandet avboka cykeln då det visade sig att vi till sommaren väntar barn.

Dock har jag precis fått leverans av min Cannondale Scalpel Carbon 2, men det är en annan historia.
 
Hej Johan! Tyvärr fick jag kort efter meddelandet avboka cykeln då det visade sig att vi till sommaren väntar barn.

Dock har jag precis fått leverans av min Cannondale Scalpel Carbon 2, men det är en annan historia.
Klart bättre present än en MTB! Stort grattis!!

Scalpel Carbon ser ut att vara en riktigt vass hoj, men som sagt den är i en helt annan liga än Twostroken👌🏽
 
Tveksamt. Verkar knappt komma ut något och när det gör det så är det nära nypris.
Lite som jag misstänkte när jag kikade på happy. Nåja, har en fullt duglig cykel fram tills nånting dyker upp.

Men vad skulle du säga de finns för kandidater? Modell och ungefärliga årsmodeller att spana efter?

Jag jagar inga tider, är bara ute efter att ha kul :)
 
Lite som jag misstänkte när jag kikade på happy. Nåja, har en fullt duglig cykel fram tills nånting dyker upp.

Men vad skulle du säga de finns för kandidater? Modell och ungefärliga årsmodeller att spana efter?

Jag jagar inga tider, är bara ute efter att ha kul :)
Tror snarare du får gå på vad som kommer ut till försäljning, men Radon, Canyon och Vitus kanske. Tror 15 blir svårt om du vill ha en någorlunda modern cykel.
 
Tror snarare du får gå på vad som kommer ut till försäljning, men Radon, Canyon och Vitus kanske. Tror 15 blir svårt om du vill ha en någorlunda modern cykel.
Hehe ja tänk om man beställt en fulldämpad vitus direkt. Va enkelt de hade varit :p nu är de jävlarna dyrare att köpa dessutom. Tack brexit!
 
Hehe ja tänk om man beställt en fulldämpad vitus direkt. Va enkelt de hade varit :p nu är de jävlarna dyrare att köpa dessutom. Tack brexit!
Du har väl knappt använt din hoj? Efter 50 mil får man gnälla, inte innan. 😉

Det är alltid bra att ha en billigare hoj till familjetrippar. Du kan ju även göra som jag gjorde efter ett tag, alltså köpa en FS-ram och flytta över delar.
 
Du har väl knappt använt din hoj? Efter 50 mil får man gnälla, inte innan. 😉

Det är alltid bra att ha en billigare hoj till familjetrippar. Du kan ju även göra som jag gjorde efter ett tag, alltså köpa en FS-ram och flytta över delar.
Haha nej det stämmer. Det logiska och vettiga är att bara köra med de jag har.

Lite kul idé du nämnde där med att köpa en FS ram faktiskt. Kanske får bli ett sånt projekt när man har för lite att göra. Vilket lär dröja :p
 
Tillbaka
Topp