• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Haha nej det stämmer. Det logiska och vettiga är att bara köra med de jag har.

Lite kul idé du nämnde där med att köpa en FS ram faktiskt. Kanske får bli ett sånt projekt när man har för lite att göra. Vilket lär dröja :p
Som nybörjare skulle jag inte rekommendera att börja leta efter en fs ram och börja strippa av den gamla och föra över delar till den nya, chansen e stor att du kommer möta en del problem på vägen med delar som inte passar,fungerar eller blir bra på en annan ram. Det finns rätt många standarder på vevlager,styrlager,lämplig gaffel och hur mycket du har kvar av styrröret, kedjelängd,vevarmslängd mm mm. Åk hellre till en butik och kika på komplett cykel och hur den i förväg skulle passa din åkstil och storlek.

Som nybörjare skulle jag inte rekommendera att börja leta efter en fs ram och börja strippa av den gamla och föra över delar till den nya, chansen e stor att du kommer möta en del problem på vägen med delar som inte passar,fungerar eller blir bra på en annan ram. Det finns rätt många standarder på vevlager,styrlager,lämplig gaffel och hur mycket du har kvar av styrröret, kedjelängd,vevarmslängd mm mm. Åk hellre till en butik och kika på komplett cykel och hur den i förväg skulle passa din åkstil och storlek.
Garanterat mindre huvudvärk. Kommer troligen inte bli nånting av FS om jag inte hittar en vettig beggad att köpa dvs.

Begagnat instegsfullgung för runt 15k. Hittar man nått vettigt då? Och isåfall vad?
Jag skulle nog faktiskt hoppa över det steget! Inte fel att nöta den hårda vägen på HT (din är ju inte alls pjåkig!) och sen spräcka budgeten nästa år med något ännu roligare istället. Vill du byta upp dig efter första rundan på HT är risken rätt stor att du vill byta upp dig efter första rundan på en begagnad FS av enklare snitt också, tänker jag, och så kul är det inte att sälja cyklar...

9487DE6E-B545-48AA-AB82-D5775FECCCBB.jpeg

Grisigt var ordet, förresten! Fantastiskt fint och fruset i lördags morse, på eftermiddagarna mindre kul...

Typ "billig dropper happyride"? ;)
Ibland är man dum-lat. Brand-x verkar de vara som gäller ja.
Jag har haft min i snart 200mil, funkat klockrent. Det är dessa Kona mfl använder.
Japp, de flesta verkar eniga. Hur var det nu att köpa från UK. Drar de av sin moms och jag betalar svensk moms istället?

Fick fram denna efter jag sökte på happyride men inte så mkt mer info. Känns lite väl billig eller?

Ibland är man dum-lat. Brand-x verkar de vara som gäller ja.

Japp, de flesta verkar eniga. Hur var det nu att köpa från UK. Drar de av sin moms och jag betalar svensk moms istället?

Fick fram denna efter jag sökte på happyride men inte så mkt mer info. Känns lite väl billig eller?
Det är nog samma skit. Står högst upp på wiggles hemsida att alla avgifter ska ingå.

Kollar på Canyon Neuron 7 just nu, har ni några åsikter om den? Bra cykel för pengarna känns det som, men är inte främmande för att lägga typ 5000:- extra om det skulle göra en väsentlig skillnad.

Kollar på Canyon Neuron 7 just nu, har ni några åsikter om den? Bra cykel för pengarna känns det som, men är inte främmande för att lägga typ 5000:- extra om det skulle göra en väsentlig skillnad.
Vad ska du göra med den? Den är ju inte särskilt modern som trail-hoj. Ska du köra XC? I så fall är den säkert OK.

Är ute efter något som jag kan köra trail med men också XC.
Får man mer för dom pengarna hos andra tillverkare? Tips?
Canyon är fortfarande prisvärda. Inga problem att cykla teknisk stig på en neuron tycker jag! Visst kan man vilja ha något med flackare gaffelvinkel etc ifall prio är att bomba på utför men för flertalet normalcyklister ett klart vettigt köp.

Kolla Orbea och Radon. Jag hade inte köpt en hoj till trail med den gamla geometrin.

Canyon är fortfarande prisvärda. Inga problem att cykla teknisk stig på en neuron tycker jag! Visst kan man vilja ha något med flackare gaffelvinkel etc ifall prio är att bomba på utför men för flertalet normalcyklister ett klart vettigt köp.
Tack för eran input! 🙏 Uppskattas.
Kommer som vanligt nörda ner mig innan köp.

Ska man köpa en NY hoj så vill man väl ha en modern, inte en brant och kort? Modellen lär ju uppdateras rejält nästa år.

Tack för eran input! 🙏 Uppskattas.
Kommer som vanligt nörda ner mig innan köp.
Jämför olika tillverkares ram-storlekar. Canyonen i XL är kortare än många andra tillverkares L. Kolla även hur lång stam respektive cykel kommer med. Enklaste sättet att se vilken typ av terräng cykeln är avsedd för är att se hur grova däck det sitter på.

Tillbaka
Topp