• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Blev en runda idag. Inget vidare tryck i låren. vidrigt väder.
men skönt ändå.

D0B8BB9F-20AF-4C36-9D17-295FDFD62500.jpeg
EBA5A6FF-AAB8-4B78-AF31-48631840AE5E.jpeg
Bra för karaktären. 😉
Här var det halvkladdigt idag men slapp regn.

Fråga för old school-gänget i tråden.

Vad är ett rimligt pris för en Kona Hei Hei King Kahuna från ca -96. Titan, även gaffeln, och skulle tro att det är XTR-M900 men har inte fått det bekräftat. Det här är den enda bild jag har i dagsläget.

Unknownll.jpg

Fråga för old school-gänget i tråden.

Vad är ett rimligt pris för en Kona Hei Hei King Kahuna från ca -96. Titan, även gaffeln, och skulle tro att det är XTR-M900 men har inte fått det bekräftat. Det här är den enda bild jag har i dagsläget.

Unknownll.jpg
Jag hade gissat nånstans däremellan (6-7?) men jag har verkligen ingen aning. Hur sexigt det än är med titan så är det ju kuriosa mer än en cykel.

Ser mycket riktigt ut som 900. Fin maskin! Är det ett buntband motsv som sitter vid sadelklämman, eller är sadelstaget av som fan?

Prismässigt är det knepigt. Kultig highend från de balla märkena (dit Kona hör) har gått upp betänkligt, men då gäller det att rätt person får upp ögonen för den. Köper du för eget bruk/ägande eller som spekulation?

Ser mycket riktigt ut som 900. Fin maskin! Är det ett buntband motsv som sitter vid sadelklämman, eller är sadelstaget av som fan?

Prismässigt är det knepigt. Kultig highend från de balla märkena (dit Kona hör) har gått upp betänkligt, men då gäller det att rätt person får upp ögonen för den. Köper du för eget bruk/ägande eller som spekulation?

Jag får be honom om fler bilder vid tillfälle. Det är en kompis svåger som är ägare och som gång i tiden har hämtat hem cykeln från Kona i Seattle.
Köper för att cykla på och njuta av :) Skulle gärna ha en trojka med Kona, Orange P7 och Crescent Gram.

Jag får be honom om fler bilder vid tillfälle. Det är en kompis svåger som är ägare och som gång i tiden har hämtat hem cykeln från Kona i Seattle.
Köper för att cykla på och njuta av :) Skulle gärna ha en trojka med Kona, Orange P7 och Crescent Gram.
Aja, då vet han också att den var långt ifrån gratis en gång i tiden... ;)

Vad kostade den ny i USA? På den tiden var väl prisbilden ganska olika mellan kontinenterna. Dessutom var väl priserna nominellt lägre också, både med tanke på inflation och hype.

Ramen gick på 975$ och gaffeln 395$. Blir omräknat till dagens penningvärde 2.327$. Tillkommande hjul och XTR900-grupp som jag inte har hittat pris på.

Skärmavbild 2021-03-30 kl. 20.04.40.png

Jag skulle behöva lite köpråd.
Det börjar bli dags att byta ut min första MTB, som tjänat mig väl sedan 2017. Det är en grand canyon al sl 7,9. Trivs fortfarande bra med hojen, men jag börjar bli sugen på att prova en fs. Det finns ju inte så mycket att få tag i för tillfället. Har tittat lite på orbea oiz som verkar gå att hitta i min storlek. Vad tror ni som kan om en Oiz? Budget är satt till ca 30k men om det resulterar i en mycket bättre cykel så kan jag sträcka mig till 50k.

Btw de oiz jag tittar på är h10 tr och m10.
Finns det bättre hoj att hitta om man håller ut några månader innan man handlar? Jag har ju en fungerande hoj så länge.

Jag skulle behöva lite köpråd.
Det börjar bli dags att byta ut min första MTB, som tjänat mig väl sedan 2017. Det är en grand canyon al sl 7,9. Trivs fortfarande bra med hojen, men jag börjar bli sugen på att prova en fs. Det finns ju inte så mycket att få tag i för tillfället. Har tittat lite på orbea oiz som verkar gå att hitta i min storlek. Vad tror ni som kan om en Oiz? Budget är satt till ca 30k men om det resulterar i en mycket bättre cykel så kan jag sträcka mig till 50k.

Btw de oiz jag tittar på är h10 tr och m10.
Finns det bättre hoj att hitta om man håller ut några månader innan man handlar? Jag har ju en fungerande hoj så länge.
Vilken typ av terräng ska du cykla?

Vilken typ av terräng ska du cykla?
Jag håller till i Västmanland (Köping), jag skulle säga att det är ganska platt där jag cyklar. Tycker att jag har klarat mig bra med min gamla HT. Och kan inte säga att jag tycker det är hojen som begränsar mig. Men jag kanske kan ha ännu roligare på någon lite modernare.

Edit jag är förresten 186 lång och 87cm innebens mått. Jag har kollat på strl large.

Senast ändrad:
Aj fasen. Tror inte XL finns. Man kanske måste vänta med köp ett tag iallafall då. Inga andra vettiga hojar i prisklassen att föreslå? Jag ser gärna att den är hyffsat lätt. Helst inte mer än 12 kg.
Stirra dig inte blind på vikt. Dagens hojar är effektiva och man kan spara mycket vikt på lätta däck, vevparti i kolfiber, lättare kassett osv.

Stirra dig inte blind på vikt. Dagens hojar är effektiva och man kan spara mycket vikt på lätta däck, vevparti i kolfiber, lättare kassett osv.
Tack för tipset. Ska kolla vidare på Epic Evo.
Den ser ju inte så dum ut. Det är väl mest priset som svider lite.

Och att det inte finns remote lockout till dämparna.

Senast ändrad:
Har typ glömt idén att köpa en vettig hoj med aggressivare geo iår, åtminstone sett till vad jag kikar på. Vad tror ni om att löpa hoj från UK såhär efter brexit osv?

Tack för tipset. Ska kolla vidare på Epic Evo.
Den ser ju inte så dum ut. Det är väl mest priset som svider lite.

Och att det inte finns remote lockout till dämparna.
Remote lockout känns ovärt, är ju bara att ställa upp LSC. Med det sagt får man väldigt kassa komponenter i förhållande till priset.

Remote lockout känns ovärt, är ju bara att ställa upp LSC. Med det sagt får man väldigt kassa komponenter i förhållande till priset.
Hehe nej det är inte ofta jag låser gaffeln på nuvarande hoj. Men jag gillar möjligheten 😀. Jag ska försöka komma iväg och klämma och känna på det handlarna har hemma.

Hehe nej det är inte ofta jag låser gaffeln på nuvarande hoj. Men jag gillar möjligheten 😀.
Bättre att satsa lockout-pengarna på en bättre gaffel eller något annat. Det går även att installera i efterhand om man nu måste ha det.

Jag tycker det är bättre att dra upp LSC. Då får man en gaffel som inte gungar när man står och trampar men ändå beter sig bra när det går nedför. En korrekt inställd gaffel behöver inte lockout, det är gimmick (förutom om du jagar 10-delar på elitnivå).

Nu har jag fått klämma och känna lite på en Oiz tr i strl large. Tycker att den känns helt lagom. Möjligen att styret behöver kapas lite annars perfa. På måndag hoppas jag att min nya hoj hunnit hem till garaget 😀

Nu har jag fått klämma och känna lite på en Oiz tr i strl large. Tycker att den känns helt lagom. Möjligen att styret behöver kapas lite annars perfa. På måndag hoppas jag att min nya hoj hunnit hem till garaget 😀
Så du frågar efter råd sedan beställer du en för liten cykel? 😄😉

Tillbaka
Topp