• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

sinner

Panerai
Pontus, Du skulle ha provat min TopFuel innan köp, den funkar fint i våra skogar ;)
Annars är dessa intressanta Transition Scout och Allebike Alpha.
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Pontus, Du skulle ha provat min TopFuel innan köp, den funkar fint i våra skogar ;)
Annars är dessa intressanta Transition Scout och Allebike Alpha.
Ja jag tänkte faktiskt på det. Men ibland brinner det ju i knutarna 😀. Tror jag kommer bli grymt nöjd med min Orbea. Vi får ta en sväng nån dag. Vore kul att testa fler fs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har 483mm i reach på min L-ram, en Vitus Escarpe. Vad är vanligt nu egentligen ? Min är från 2019...
De brukar ligga på 475-490, det skiljer mycket beroende på märke och hur ny designen är. Därav heltokigt att inte jämföra mellan märken utan bara köra på vad tillverkaren rekommenderar.

Beror ju även på användningsområde.
 

sinner

Panerai
Ja jag tänkte faktiskt på det. Men ibland brinner det ju i knutarna 😀. Tror jag kommer bli grymt nöjd med min Orbea. Vi får ta en sväng nån dag. Vore kul att testa fler fs.


Jag förstår :) Ja, det tror jag också. Är det dropper på orbean? Det är iaf mitt hetaste tips oavsett cykel.
Att kunna trolla bort sadeln gör underverk när det går utför.

Min top fuel klarar väl nästan allt som jag kan utsätta den för, tror tom att jag skulle kunna köra i Järvsö med den.
Skulle jag byta idag så skulle det vara för en Transition Scout eller möjligtvis en Spur.

Säg bara till så kör vi en tur.
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Jag förstår :) Ja, det tror jag också. Är det dropper på orbean? Det är iaf mitt hetaste tips oavsett cykel.
Att kunna trolla bort sadeln gör underverk när det går utför.

Min top fuel klarar väl nästan allt som jag kan utsätta den för, tror tom att jag skulle kunna köra i Järvsö med den.
Skulle jag byta idag så skulle det vara för en Transition Scout eller möjligtvis en Spur.

Säg bara till så kör vi en tur.
Ja på TR varianten av Oiz är det dropper. Jag va faktiskt påväg att köpa en hisspinne till min ht, men det fick bli ny hoj istället 😀.
Vi får boka upp nån kväl,l så får du visa mig bästa vägen runt skoftesta på en fs 🚴👍
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Var och köpte ny pendlingscykel till sambon idag. Suget efter en MTB går ju inte ner när man klämmer på Orbea Occam och Specialized Stumpjumper :)
Det är synd att lägenheten inte rymmer fler än fyra cyklar och att folk envisas med att bryta sig in i vårt cykelförråd :|
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
6995C4F7-AEF4-48F3-B0A5-4B515F05F44D.jpeg

Så gött, så gött!
 

Kristof

Omega
För en tid sedan frågade jag om råd då jag var väldigt nära på att beställa en Grand Canyon. Fick då flera andra tips, som jag tackar för, med modernare geometri och dropper.
Modellerna jag fastnade för som tex Orbea Laufey och Canyon Stoic verkar nu vara slutsålda så jakten fortsätter.

Vad tror ni om MB31? Kan det vara något?

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För en tid sedan frågade jag om råd då jag var väldigt nära på att beställa en Grand Canyon. Fick då flera andra tips, som jag tackar för, med modernare geometri och dropper.
Modellerna jag fastnade för som tex Orbea Laufey och Canyon Stoic verkar nu vara slutsålda så jakten fortsätter.

Vad tror ni om MB31? Kan det vara något?

Jag tycker den ser schysst ut! Vill du köra mer aggressivt framöver så lär den ramen funka finfint med en 140-150mn gaffel.
 

Kristof

Omega
Jag tycker den ser schysst ut! Vill du köra mer aggressivt framöver så lär den ramen funka finfint med en 140-150mn gaffel.
Tack för input! Jag tänker såhär, blir man biten så lär man väl gå FS ändå. Som så många andra :)
Hur ska man tänka storleksmässigt? Jag är 182cm med 88cm i grenmått. Är det reachen man ska gå efter? Som exempel så säger Canyon stl M medans Orbea säger stl XL. Allebikes MB31 verkar överlappa L/XL.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för input! Jag tänker såhär, blir man biten så lär man väl gå FS ändå. Som så många andra :)
Hur ska man tänka storleksmässigt? Jag är 182cm med 88cm i grenmått. Är det reachen man ska gå efter? Som exempel så säger Canyon stl M medans Orbea säger stl XL. Allebikes MB31 verkar överlappa L/XL.
Jag hade kört på L och kört som den är eller XL och bytt till kort styrstam. Med de älgbenen lär XL funka fint, lär bli högt uppstick på droppern med L, om du stör dig på det.

OM du tror att du kommer förlänga gaffeln längre fram så är XL bättre.

Maila den och fråga. Finns en viss risk att droppern blir för kort för dig på en L.
 

Kristof

Omega
Handpenning lagd på en grön Orbea Laufey H10 som förväntas komma in redan i slutet av denna månad.
Vad behöver jag mer förutom trampor och hjälm? :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är lite som med hjälm, man behöver prova.

Jag kör med POC vpd, de är ganska poppis.
Jo, hjälm är ju ett kapitel för sig. Och inte blir det bättre av att jag har begåvats med storlek 62 på huvudet..

Får sticka till cykel-handlarn och se vad de har för skydd. Min beställda Kona fraktas just nu över vattnet och beräknas komma till butiken nästa vecka.. Yay.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inte hunnit testa mer än funktion utanför huset. Känner ingen enorm skillnad än iaf. Testade att tramsa lite och försöka cykla på bakhjulet och kom längre än jag nånsin gjort. Säkert tack vare skivorna :p
203/180 är inte överdrivet. :)



Det där kommer definitivt göra skillnad.
Ne inte storlek kanske. Men att ha flytande skivor är väl mest overkill på en cykel?

Märker inte att de tar speciellt mkt bättre. Behövs nog bättre bromsar i övrigt om de ska bita bättre. Men framförallt ser de jävligt badass ut!
 
Topp