• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Efter en timme får man vila.
46259F86-4462-4988-9ADD-E3BA41B6B820.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Trevligt väder idag. Snudd på 2,5mil i stökig terräng. Fick testa lite fulldämpat också och oj va mycket skonsammare det var över alla jäkla rötter! Blir helt klart uppgradering till fulldämpat när de börjar finnas mer cyklar att välja på.

Ont i nästan hela kroppen men värst röva!
IMG_20210502_104717.jpg
IMG_20210502_105049.jpg
IMG_20210502_123332.jpg
 
Hej alla glada MTB-fantaster på KS!

Efter att ha hyrt ett par gånger och fastnat i träsket är det dags för ett första köp. Jag har ögonen på en HT och fastnat för Canyons Grand Canyon 7, den har vad jag vill ha till rätt pris. Nu till min fråga - storlek, vilken skall jag ha? Är 186, har 80 i inseam, väger runt 88kg (en bra dag) och har relativt lång överkropp och armar för min längd (Tycker Etons armlängd är perfekt, om det nu är ett relevant jämförelsevärde, tänker att det kan flyga här på KS). Canyons hemsida säger mig att jag ska köpa en L men om jag jämför med det enda referensvärdet jag har, nämligen att hyrcyklarna har varit Cube Attention i strl L så ser jag att Canyons L är större i nästan samtliga dimensioner. Ska jag ändå köpa en L tycker ni?

Har försökt googla och läsa bakåt i denna tråd men blir ärligt talat bara mer förvirrad och erkänner gladeligen att jag inte kan tillräckligt för att förstå allt - ny geometri vs. gammal geometri, extra long tubes m.m., det är mycket info att ta in som newbie.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Hej alla glada MTB-fantaster på KS!

Efter att ha hyrt ett par gånger och fastnat i träsket är det dags för ett första köp. Jag har ögonen på en HT och fastnat för Canyons Grand Canyon 7, den har vad jag vill ha till rätt pris. Nu till min fråga - storlek, vilken skall jag ha? Är 186, har 80 i inseam och väger runt 88kg (en bra dag). Canyons hemsida säger mig att jag ska köpa en L men om jag jämför med det enda referensvärdet jag har, nämligen att hyrcyklarna har varit Cube Attention i strl L så ser jag att Canyons L är större i nästan samtliga dimensioner. Ska jag ändå köpa en L tycker ni?

Har försökt googla och läsa bakåt i denna tråd men blir ärligt talat bara mer förvirrad och erkänner gladeligen att jag inte kan tillräckligt för att förstå allt - ny geometri vs. gammal geometri, extra long tubes m.m., det är mycket info att ta in som newbie.
Ja. Cube Attention är av gammalt snitt.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej alla glada MTB-fantaster på KS!

Efter att ha hyrt ett par gånger och fastnat i träsket är det dags för ett första köp. Jag har ögonen på en HT och fastnat för Canyons Grand Canyon 7, den har vad jag vill ha till rätt pris. Nu till min fråga - storlek, vilken skall jag ha? Är 186, har 80 i inseam, väger runt 88kg (en bra dag) och har relativt lång överkropp och armar för min längd (Tycker Etons armlängd är perfekt, om det nu är ett relevant jämförelsevärde, tänker att det kan flyga här på KS). Canyons hemsida säger mig att jag ska köpa en L men om jag jämför med det enda referensvärdet jag har, nämligen att hyrcyklarna har varit Cube Attention i strl L så ser jag att Canyons L är större i nästan samtliga dimensioner. Ska jag ändå köpa en L tycker ni?

Har försökt googla och läsa bakåt i denna tråd men blir ärligt talat bara mer förvirrad och erkänner gladeligen att jag inte kan tillräckligt för att förstå allt - ny geometri vs. gammal geometri, extra long tubes m.m., det är mycket info att ta in som newbie.
Du ska inte ha mindre än L om det är din fråga.
 

Bonumm

Panerai
Trodde knappt någon körde HT längre. Finns ju så sjukt lätta och styva heldämpat nuförtiden. Här är min Cannondale som är sjukt styv och lätt.
20160913_181631.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Trodde knappt någon körde HT längre. Finns ju så sjukt lätta och styva heldämpat nuförtiden. Här är min Cannondale som är sjukt styv och lätt.
20160913_181631.jpg
Kanske för att man får en helt okej ht för 10-15 kr medan en lätt och styv fs börjar på minst dubbla? Nischen ”ht för +30k” är väl däremot rätt smal idag, köps nog mest av snabba rävar som vet exakt vad de vill ha och har fler cyklar i garaget...
 

Bonumm

Panerai
Vad är det för årsmodell, är det inte 2017? Den ser ju helt ocyklad ut. Vårdar du den ömt eller är den ny?
Bilden är några år så 2017 kan stämma. Men jag cyklar bara när det är fint så tog jag ett kort nu så ser den likadan ut. De enda gånger jag kör i skitväder är om det är tävling eller något motionslopp.
 

Bonumm

Panerai
Kanske för att man får en helt okej ht för 10-15 kr medan en lätt och styv fs börjar på minst dubbla? Nischen ”ht för +30k” är väl däremot rätt smal idag, köps nog mest av snabba rävar som vet exakt vad de vill ha och har fler cyklar i garaget...
Ska man ha en bra styv heldämpad så får man nog minst lägga 50k och ska den dessutom vara lätt med kolfiberhjul ja då sticker det iväg. Men de är ju en fröjd att cykla på.
 
Topp