• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Ska man ha en bra styv heldämpad så får man nog minst lägga 50k och ska den dessutom vara lätt med kolfiberhjul ja då sticker det iväg. Men de är ju en fröjd att cykla på.
Ja, så är det säkert! Då kan jag absolut förstå att det finns en marknad för enklare cyklar, även om de inte är fullt lika fröjdefulla.

Trodde knappt någon körde HT längre. Finns ju så sjukt lätta och styva heldämpat nuförtiden. Här är min Cannondale som är sjukt styv och lätt.
20160913_181631.jpg
Jag kör just nu HT av den enkla anledningen att de var betydligt billigare i inköp än motsvarande FS. Gav 10k för min och hade fått mer äb dubbla för att få fulldämpat. Tar emot lite att punga ut nånstans i krokarna 25k för att se om det var kul eller inte.
IMG_20210502_123324.jpg

Nu vet jag dock och det blir fulldämpat nästa år.

M
En tur vid gömmaren, svartvita.
1,5mil på 3h är inget att skryta med men jag är helt färdig. Stökigt var det och lerigt.

Fick testa polarens Scott genius nerför en etapp. Nu förstår jag hur ni åker fort utför. Duktig skillnad med 150mm slag fram och bak.
IMG_20210516_110531.jpg
IMG_20210516_111204.jpg
IMG_20210516_111208.jpg
IMG_20210516_131216.jpg
Kul! Sjukt stökig.
Har bara kört delar av skatan, men sprungit den många gånger.

När det är skitväder som idag då nöter man på trainer i källarn, det är sedan gammalt. 1,5h kvalitet blev det, skönt att slippa bli skitig och tvätta hoj.

M

Kul! Sjukt stökig.
Har bara kört delar av skatan, men sprungit den många gånger.
Haha ja det var stökigt som satan vissa bitar och ibland brant uppför samtidigt så man undrar om någon lyckats ta sig upp utan att kliva av.

Har själv bara 130mm fram så när jag fick testa polarens heldämpade var det ju en fröjd utför. Klättra gick helt ok det med men där är hardtail svårslaget när man får direkt respons.

Men om vi säger så. Jag tummar gärna lite på att ha bra tryck när man klättrar uppför när precis allt annat var skönare/roligare med dämpning bak.

Haha ja det var stökigt som satan vissa bitar och ibland brant uppför samtidigt så man undrar om någon lyckats ta sig upp utan att kliva av.

Har själv bara 130mm fram så när jag fick testa polarens heldämpade var det ju en fröjd utför. Klättra gick helt ok det med men där är hardtail svårslaget när man får direkt respons.

Men om vi säger så. Jag tummar gärna lite på att ha bra tryck när man klättrar uppför när precis allt annat var skönare/roligare med dämpning bak.
Känslan av att bomba ner för ett berg och bara tänka på att hålla i sig för glatta livet är det inte mycket som slår alltså

Känslan av att bomba ner för ett berg och bara tänka på att hålla i sig för glatta livet är det inte mycket som slår alltså
Då är iofs hardtail skitbra, för där jävlar får man hålla i sig :p

Men förstår vad du menar. Jäkligt skön känsla när man typ flyter ovanpå allting istället för studsar ner. Plus att småhoppa var jäkligt odramatiskt med fulldämpat

Om man ska kika på beggad FS med ett tak på 20k, vad kikar jag med fördel efter då?

*Modern geometri (inte äldre än typ 2018)
*mer åt Enduro än trail
*29"
*minst 140mm slag fram och bak

+ om det går att låsa dämparna i nått hårdare läge. Behöver inte kunna bli stel.

I övrigt känns det som man kan uppgradera efter hand. Polarens Scott genius tickar ju dessa boxar men Scott är väl inte direkt prisvärt. Så vad bör jag mer ha kik på?

Stumpjumper?
Giant trance, reign?
Nån trek?

Om man ska kika på beggad FS med ett tak på 20k, vad kikar jag med fördel efter då?

*mer åt Enduro än trail
*29"

+ om det går att låsa dämparna i nått hårdare läge. Behöver inte kunna bli stel.

I övrigt känns det som man kan uppgradera efter hand. Polarens Scott genius tickar ju dessa boxar men Scott är väl inte direkt prisvärt. Så vad bör jag mer ha kik på?

Stumpjumper?
Giant trance, reign?
Nån trek?
Utgår man ifrån lvg så lär knappast Trek vara prisvärt. När man ändå pratar lvg så brukar Rose bike ha prisvärda hojar. De säljer ju MTB också. Kolla in denna hemsida
Mountainbike. Köp en mtb cykel online från ROSE Bikes

Utgår man ifrån lvg så lär knappast Trek vara prisvärt. När man ändå pratar lvg så brukar Rose bike ha prisvärda hojar. De säljer ju MTB också. Kolla in denna hemsida
Mountainbike. Köp en mtb cykel online från ROSE Bikes
Denna såg ju inte direkt tråkig ut.
https://www.rosebikes.se/rose-root-miller-1-2693526?product_shape=Miami+Ice

Men aldrig hört talas om dom eller sett nån beggad. Inte kollat aktivt på happyride ännu dock. Måste börja skanna av läget så man är snabb när det är dags :)

*mer åt Enduro än trail
*29"

Stumpjumper?
Giant trance, reign?
Nån trek?
Pinkbike har testat ett gäng heldämpad cyklar i $3000-klassen i sin senaste Field Test. Kolla youtube.

Då så, min första OTB. Efter ett litet klipp-drop (1) så åkte jag "ner" i en närmast pinsamt liten grop med en sten framför (2) och fick stopp. Jag hade för låg fart och ingen koncentration. Tur att ingen såg mig :D

Bättre att vurpa litet än stort är mitt motto.

PXL_20210521_151142566~2.jpg

Då så, min första OTB. Efter ett litet klipp-drop (1) så åkte jag "ner" i en närmast pinsamt liten grop med en sten framför (2) och fick stopp. Jag hade för låg fart och ingen koncentration. Tur att ingen såg mig :D

Bättre att vurpa litet än stort är mitt motto.

PXL_20210521_151142566~2.jpg
Det finns MTB cyklister som ej vurpat och det finns de som skall vurpa!

Finns även de som är oskuld när de fyller 40, men hur skoj är det. Klart som korvspad man skall vurpa.. hör till.

Min fru sa åt mig att använda min airbag-väst när jag cyklar, men då hade den löst ut var och varannan tur, för dyrt återställa den :)

Tillbaka
Topp