• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Scotten från xxl ser även ut att ha QR axlar. Satsa på något annat. Nedan är tips

Orbea Laufey (trail) eller Alma (xc)
Canyon Stoic (trail) eller Grand Canyon (xc)
Trek Roscoe (trail) eller X-caliber (xc)
Vitus Sentier (trail) eller rapide (xc)
Trevlig lista!

Och bra observerat att Scalen hade QR axlar. @Criss Cross , du ska ha med så kallad "thru axle". Dvs en tjockare genom gående axel som skruvas på plats.

Edit: @Criss Cross , sedan hade jag nog köpt en cykel som lutar lite mer åt trailhållet än XC. Kör du "bara" 1-2 mil så går det finfint med en lite mer trailorienterad xc cykel med typ 120-130mm framgaffel. Då har man ett lite bredare användningsområde om man börjar tycka det är kul att cykla lite mer knixigt.

Edit2: bild på thru axle vs Quick Release.
1392416431992-ecxclyd8c6n5-38219a0.jpg
 
Senast ändrad:
Trevlig lista!

Och bra observerat att Scalen hade QR axlar. @Criss Cross , du ska ha med så kallad "thru axle". Dvs en tjockare genom gående axel som skruvas på plats.

Edit: @Criss Cross , sedan hade jag nog köpt en cykel som lutar lite mer åt trailhållet än XC. Kör du "bara" 1-2 mil så går det finfint med en lite mer trailorienterad xc cykel med typ 120-130mm framgaffel. Då har man ett lite bredare användningsområde om man börjar tycka det är kul att cykla lite mer knixigt.

Edit2: bild på thru axle vs Quick Release.
1392416431992-ecxclyd8c6n5-38219a0.jpg
Tack för tipsen @oystercase @mueller och @frere

Det är nog Trail jag ska ha. Föredrar ju stigar och xc är väl lite mer åt grusvägar? Sen kommer jag vid nya fritidshuset ha nära till en skidanläggning med downhill (Järvsö) så det kommer jag säkert vilja prova också.

Det verkar som många av dessa cyklar beställs på internet. Funderar på storlek. Tänkte tidigare att jag skulle ha Large men efter att ha kollat storlekar hos XXL så kändes XL inte så stor som jag trodde. Large blir väl lite mer lätthanterlig vid knixiga partier? Är närmare 186 cm.
 
Tack för tipsen @oystercase @mueller och @frere

Det är nog Trail jag ska ha. Föredrar ju stigar och xc är väl lite mer åt grusvägar? Sen kommer jag vid nya fritidshuset ha nära till en skidanläggning med downhill (Järvsö) så det kommer jag säkert vilja prova också.

Det verkar som många av dessa cyklar beställs på internet. Funderar på storlek. Tänkte tidigare att jag skulle ha Large men efter att ha kollat storlekar hos XXL så kändes XL inte så stor som jag trodde. Large blir väl lite mer lätthanterlig vid knixiga partier? Är närmare 186 cm.
Järvsö är grymt! Du kommer behöva köpa en enduro också! :D
 
Tack för tipsen @oystercase @mueller och @frere

Det är nog Trail jag ska ha. Föredrar ju stigar och xc är väl lite mer åt grusvägar? Sen kommer jag vid nya fritidshuset ha nära till en skidanläggning med downhill (Järvsö) så det kommer jag säkert vilja prova också.

Det verkar som många av dessa cyklar beställs på internet. Funderar på storlek. Tänkte tidigare att jag skulle ha Large men efter att ha kollat storlekar hos XXL så kändes XL inte så stor som jag trodde. Large blir väl lite mer lätthanterlig vid knixiga partier? Är närmare 186 cm.
Grusväg är gravel och körs med bockstyre :)

Men visst är en trailcykel mer allsidig än en xc ifall man söker knix snarare än högt tempo på oteknisk stig. Och nånstans här ska man fundera på hur biten man brukar bli av grejer: Min spaning är att väldigt få som gillar stök och börjar cykla regelbundet behåller en halvdämpad trailcykel i mer än 1-2 säsonger innan det blir heldämpat… Däremot tycker jag inte att man måste köpa en tung endurocykel ifall det inte är Järvsö som är vardagscyklingen, bättre då hyra en riktig dh de gånger man vill åka lift.

186 kan absolut vara xl. Ofta är det paradoxalt nog enklare att hantera en stor cykel som bara brakar fram och i synnerhet utför kan det kännas tryggare med en lång cykel.
 
Tack för tipsen @oystercase @mueller och @frere

Det är nog Trail jag ska ha. Föredrar ju stigar och xc är väl lite mer åt grusvägar? Sen kommer jag vid nya fritidshuset ha nära till en skidanläggning med downhill (Järvsö) så det kommer jag säkert vilja prova också.

Det verkar som många av dessa cyklar beställs på internet. Funderar på storlek. Tänkte tidigare att jag skulle ha Large men efter att ha kollat storlekar hos XXL så kändes XL inte så stor som jag trodde. Large blir väl lite mer lätthanterlig vid knixiga partier? Är närmare 186 cm.
Låter som bra tänk. XC är väl typiskt lite mer våldsam terräng än grus. En typisk xc slinga är i stil med skogsstigar med rötter och lite stenar. Kanske något dropp (oftast rullbart) på en 30-50cm och några branta utförspartier + stigningar.

Trails är väl i princip allt värre än det.

Jag har inte koll på trailsen på Järvsö men förvänta dig inte att cykla svårare än grönt/blått med en hardtail med 130mm framgaffel. Men det finns ju alltid heldämpade endurocyklar att hyra och man lär sig bra med teknik även med hardtailen som man har nytta av om man hyr heldämpat.

Oavsett vad så kommer skillnaden vara milsvid mot din nuvarande cykel!
 
Scotten från xxl ser även ut att ha QR axlar. Satsa på något annat. Nedan är tips

Orbea Laufey (trail) eller Alma (xc)
Canyon Stoic (trail) eller Grand Canyon (xc)
Trek Roscoe (trail) eller X-caliber (xc)
Vitus Sentier (trail) eller rapide (xc)

Såg denna i närheten av mig. Har den rätt spec?
@mueller och @oystercase



Hur är Kona Honzo? Lite klenare dämpare än Orbean.


Annars gillade jag det jag läste om Canyon.
 
Såg denna i närheten av mig. Har den rätt spec?
@mueller och @oystercase



Hur är Kona Honzo? Lite klenare dämpare än Orbean.


Annars gillade jag det jag läste om Canyon.
Absolut bra modeller. Laufey har jag själv god erfarenhet av. Orbea gör grymt solida cyklar, rejäl ram på din modellen. Dessutom livstids ram garanti.

Honzon är också bra men sämre geo i min åsikt. Dessutom fulare enligt mig och dyrare för snarlik spec.

Det viktiga är att älska ramen/färgen för den är du fast med. Allt annat byts ut under åren.
 
Såg denna i närheten av mig. Har den rätt spec?
@mueller och @oystercase



Hur är Kona Honzo? Lite klenare dämpare än Orbean.


Annars gillade jag det jag läste om Canyon.
De ser väl trevliga ut båda två. Både Orbea och Kona är ju välrenommerade tillverkare. Orbean tycker jag mig ha sett att många rekommenderar. Dock hade jag nog gått på en XL eftersom du ligger exakt på maxgränsen för vad de rekommenderar till Large (185cm). Jag tycker det är värt att satsa på en bättre gaffel. Läs lite recensioner och se om de tycker gaffeln funkar bra på just den hojen.

En sak till. Mountainbikes säljs utan pedaler. Du ska köpa ett par vettiga flats. Dvs platta pedaler med stål piggar på. Sedan behöver du skor som funkar bra, ibland har man tur och befintliga skor i garderoben funkar att börja med.

Sedan behöver du en bra hjälm och ska du cykla lite stökigare behövs skydd. Stenar och trädstammar är hårda.... Knäskydd o ryggskydd är en bra start. Armbågsskydd är inte dumt..man får anpassa lite efter vad man ska köra.

Bra cykelpump och en pump till luftgaffel behövs också. Så man får räkna in det i budgeten.
 
Jag är helt chockad över hur snygga ni håller era pedaler/hur kass jag är. o_O

Köpte ny hoj för ett par veckor sedan och valde att gå från SPD till flats (jäklar vad mycket roligare cyklingen blev). Har typ fekkat dem totalt på ~25 mil.

Gillar förvisso stök, och nya dämpningen är förlåtande...
 
Jag är helt chockad över hur snygga ni håller era pedaler/hur kass jag är. o_O

Köpte ny hoj för ett par veckor sedan och valde att gå från SPD till flats (jäklar vad mycket roligare cyklingen blev). Har typ fekkat dem totalt på ~25 mil.

Gillar förvisso stök, och nya dämpningen är förlåtande...
Snygga pedaler?

Jag kör biltemas, alltid retar det nån, tyvärr står det inte biltema på dom dock 😜
 
Med denna sunda inställning till prylar undrar man förstås litegrann vad det blev för cykel?

Kol, 160/150 slag och…ehm…motor…

Har inte rört min hoj alls på typ två säsonger då jag bara kutat senaste åren. Fick ett våldsamt sug efter två hjul igen denna sommar dock och saknade även Enduro/Cross-åkningen som jag sysslat en del med tidigare.

Var sjukt tveksam till konceptet men blivit nyfiken då jag hojar el-, last, hoj till vardags.

Är typ det bästa köpet jag gjort. Så. Sjukt. Skoj.

Högre snittfart, längre turer, mer flow, stökigare körning ger för mig mer kul. Men det lockar mig även till att ta ut den analoga hojen igen.
 
Kol, 160/150 slag och…ehm…motor…

Har inte rört min hoj alls på typ två säsonger då jag bara kutat senaste åren. Fick ett våldsamt sug efter två hjul igen denna sommar dock och saknade även Enduro/Cross-åkningen som jag sysslat en del med tidigare.

Var sjukt tveksam till konceptet men blivit nyfiken då jag hojar el-, last, hoj till vardags.

Är typ det bästa köpet jag gjort. Så. Sjukt. Skoj.

Högre snittfart, längre turer, mer flow, stökigare körning ger för mig mer kul. Men det lockar mig även till att ta ut den analoga hojen igen.
Kan tänka mig att det nästan blir som en motorcykel.
 
Kan tänka mig att det nästan blir som en motorcykel.

Ja och nej.

Nu är ju varken Cross eller Enduro så att man 'bara åker med', men detta blir än mindre av den varan. Det ger inte alls en känsla av att du 'åker' cykel, det är mer känslan av att du har en jääääkligt bra dag och känner dig stark i benen.

Mina snittrundor har typ dubblerats i längd och att ta sig direkt från tomten till och från skogen är noll problem.

Samtidigt ger det känslan av att ha en lätt och smidig tvåhjuling som du kan bända runt under dig på ett sätt du inte alls kan med en MC. Lite av det bästa av två världar. Iaf. för mig. Har fortfarande kvar en Enduro, aldrig funderat på att sälja den tidigare även fast jag typ alrig åker, förrens nu - detta ersätter den och lite till. Med bonusen att det är tyst.

Väl värt att testa om ni få möjlighet! Och man får fnissa - jag struntar i det! :D
 
De ser väl trevliga ut båda två. Både Orbea och Kona är ju välrenommerade tillverkare. Orbean tycker jag mig ha sett att många rekommenderar. Dock hade jag nog gått på en XL eftersom du ligger exakt på maxgränsen för vad de rekommenderar till Large (185cm). Jag tycker det är värt att satsa på en bättre gaffel. Läs lite recensioner och se om de tycker gaffeln funkar bra på just den hojen.

En sak till. Mountainbikes säljs utan pedaler. Du ska köpa ett par vettiga flats. Dvs platta pedaler med stål piggar på. Sedan behöver du skor som funkar bra, ibland har man tur och befintliga skor i garderoben funkar att börja med.

Sedan behöver du en bra hjälm och ska du cykla lite stökigare behövs skydd. Stenar och trädstammar är hårda.... Knäskydd o ryggskydd är en bra start. Armbågsskydd är inte dumt..man får anpassa lite efter vad man ska köra.

Bra cykelpump och en pump till luftgaffel behövs också. Så man får räkna in det i budgeten.
Hej igen oystercase, @mueller m fl. :)

Fortsätter spamma tråden med frågor om cyklar. Fick erbjudande att köpa denna begagnade cykel av en bekant. Tror inte det är vad jag ska ha egentligen, men fina komponenter och carbonram. Deore XT och SLX. Men detta känns ju mer som äldre generationens mtb.
Skulle få den för 11.000.-
Gunnars mtb.jpg
 
Hej igen oystercase, @mueller m fl. :)

Fortsätter spamma tråden med frågor om cyklar. Fick erbjudande att köpa denna begagnade cykel av en bekant. Tror inte det är vad jag ska ha egentligen, men fina komponenter och carbonram. Deore XT och SLX. Men detta känns ju mer som äldre generationens mtb.
Skulle få den för 11.000.-
Gunnars mtb.jpg
Ja du kommer inte ifrån den omoderna geometrin med den branta gaffelvinkeln på den där. Ska man cykla cykelvasan (typ platt stig o grus upp o ner för backar) och lite utflykter på fina stigar så funkar den säkert. Ska man cykla stökigare med rötter och uppåt så kommer den vara en pina jämfört med en modern geometri i samma prisklass.

Tycker personligen sådana här äldre top-of-the-line modeller med kolfiber xt mm. lätt blir överprisade som begagnatalternativ. Mervärdet med kolfiber xt etc blir liksom inte så stort när cykeln i grunden inte riktigt håller måttet för mer avancerad cykling. Kundgruppen blir liksom rätt smal.

Man ska ha klart för sig att det har hänt mycket på mtb utvecklingen bara senaste åren. En 5 år gammal cykel kan vara rätt omodern
 
Hej igen oystercase, @mueller m fl. :)

Fortsätter spamma tråden med frågor om cyklar. Fick erbjudande att köpa denna begagnade cykel av en bekant. Tror inte det är vad jag ska ha egentligen, men fina komponenter och carbonram. Deore XT och SLX. Men detta känns ju mer som äldre generationens mtb.
Skulle få den för 11.000.-
Gunnars mtb.jpg
På begagnade cyklar bör service och ev slitagedelar räknas in i budgeten.
Personligen ogillar jag köp av begagnade kolhojar då ev rambrott och garanti blir svårlöst.
 
Tillbaka
Topp