• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Så är det. S är därför sällsynta beggade. Så det brukar vara ganska eftertraktade då de dyker upp så sällan. Ofta till tjejer och ungdomar, men för en såpass dyr cykel som denna är det nog smartare att ta en M/L om man ska sälja direkt. Jag tror ni har rätt i det. Men XL är nog sämst att sitta på och behöva sälja.
Om det inte är endurohoj, då är det många som vill ha fördelarna en längre ram ger.
 
Om det inte är endurohoj, då är det många som vill ha fördelarna en längre ram ger.
Absolut. Skulle väl även säga att man vill ha en längre hoj även på en enduro om man använder den ordentligt nerför. Diskussionen var dock inte vilken storlek man skulle välja utan vilken cykel som är lättast att bli av med eftersom han var tvungen att köpa två och sedan sälja en av dem för att få det riktigt bra priset
 
Torra frusna stigar runt Stockholm idag 👌
IMG_20230219_113328.jpg
 
D427FC52-4EEC-4227-839B-D03DD764D0C8.jpeg

Vilket skitjobb! Det var inte ens torrt. Nu 45min senare är däcket i alla fall rent och har fått ny tätvätska samt ny tejp. Orkar inte göra även bakhjulet idag, får ta det en annan dag.

Har även bytt bromsbelägg och gjort rent skivorna för det bromsade ingenting när jag var ut imorse.
 
D427FC52-4EEC-4227-839B-D03DD764D0C8.jpeg

Vilket skitjobb! Det var inte ens torrt. Nu 45min senare är däcket i alla fall rent och har fått ny tätvätska samt ny tejp. Orkar inte göra även bakhjulet idag, får ta det en annan dag.

Har även bytt bromsbelägg och gjort rent skivorna för det bromsade ingenting när jag var ut imorse.
Ambitiöst! Jag sprutar bara i lite ny vätska och kör på. Räknar kallt med att jag ändå kommer att byta däcken innan mängden gammalt kladd i dem blir problematisk…
 
Ambitiöst! Jag sprutar bara i lite ny vätska och kör på. Räknar kallt med att jag ändå kommer att byta däcken innan mängden gammalt kladd i dem blir problematisk…
Jo tack. Är däremot inte ambitiös nog att göra även bakhjulet, speciellt inte när det fortfarande fanns flytande vätska kvar där fram.
 
Till vad? Alltså vilken terräng? För 15 får man inte så mycket kul nytt.
Ingen svårt terräng, stigar, skogen allmänt. Tänkte att det känns onödigt att spendera 30k om man inte vet om det är något för en. Aldrig haft nå dyrare cyklar förr men har cyklat mycket i skogen när man var yngre.
 
Ingen svårt terräng, stigar, skogen allmänt. Tänkte att det känns onödigt att spendera 30k om man inte vet om det är något för en. Aldrig haft nå dyrare cyklar förr men har cyklat mycket i skogen när man var yngre.
Låt mig omformulera. Snackar vi platt som i Halmstad eller brant uppför/nedför som i GBG? Längd eller utför alltså.
 
Några tips på en nybörjar-MTB?

Prisklass: 10K-15K

Jag är 187cm och runt 120kg.


Nåt sånt här om du vill åka lite mer utför.

Föredrar du mer fart på plattare snällare stigar är det en XC du ska ha, alternativt ”down country” som är lite mer ett mellanting.

Pengarna räcker inte till en ny heldämpad cykel iaf.

Oavsett vilken typ av mtb du köper så kolla efter en med en s.k dropper post.
 
Nåt sånt här om du vill åka lite mer utför.

Föredrar du mer fart på plattare snällare stigar är det en XC du ska ha, alternativt ”down country” som är lite mer ett mellanting.

Pengarna räcker inte till en ny heldämpad cykel iaf.

Oavsett vilken typ av mtb du köper så kolla efter en med en s.k dropper post.
De är sjukt små bara, för liten för 187cm enligt mig. Jag skulle säga att deras XL snarare är en L hos många andra tillverkare. Dropper post går köpa till för typ en tusing. Gissar att ramen redan är anpassad för det.
 
Nåt sånt här om du vill åka lite mer utför.

Föredrar du mer fart på plattare snällare stigar är det en XC du ska ha, alternativt ”down country” som är lite mer ett mellanting.

Pengarna räcker inte till en ny heldämpad cykel iaf.

Oavsett vilken typ av mtb du köper så kolla efter en med en s.k dropper post.
DropperPost är ju egentligen bara om det går ordentligt utför, då finns det andra saker att prioritera tycker jag.

Hitta en bra begagnad heldämpad cykel, Kona Process 134 tex eller liknande. Går att hitta inom budget
 
DropperPost är ju egentligen bara om det går ordentligt utför, då finns det andra saker att prioritera tycker jag.

Hitta en bra begagnad heldämpad cykel, Kona Process 134 tex eller liknande. Går att hitta inom budget

I min hemmaskog hade jag inte velat vara utan det iaf. Men är väl en smaksak. Gillar att kunna sänka några cm även i stökiga klättringar t. ex när man behöver ståtrampa en del.
 
Låt mig omformulera. Snackar vi platt som i Halmstad eller brant uppför/nedför som i GBG? Längd eller utför alltså.
Då är det snarare uppför och nerför snarare än platt. Mycket berg och kullar i Bergslagen.
DropperPost är ju egentligen bara om det går ordentligt utför, då finns det andra saker att prioritera tycker jag.

Hitta en bra begagnad heldämpad cykel, Kona Process 134 tex eller liknande. Går att hitta inom budget
Läste om att man skulle undvika beg MTB för risken med sprickor i ram och reklamationproblem(?)
 
Läste om att man skulle undvika beg MTB för risken med sprickor i ram och reklamationproblem(?)
Process 134 i L eller XL är en klockren förstahoj, även fortsättarhoj. Nu menar jag med den senare ramkonstruktionen med dämparen vertikalt. Bra storleksmässigt för dig också, de är någorlunda långa.

Att köra park sliter en del på hojar men finns ju ingen risk att en sådan hoj gått många mil i park. En Kona i Alu kan du köpa utan problem.
 
@Becs9310 - Om det går att hitta en bra fulldämpad inom budget så är det alltid bäst. Det är även lättare att klättra med en fulldämpad, bakhjulet följer terrängen bättre.
 
Tillbaka
Topp