• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

ScubaKing

Audemars
08E76661-1DDC-4E33-B40D-63710E245C00.jpeg

Provkör en budgetspräckare idag. Snabb, sinnesjukt lätt. Inte riktigt rätt nivå på själva cyklisten bara:)

Pris och modell?
 

vonhall

Rolex
Blev en tuff tremilatur i dag på otroligt krävande stigar. Tror nästan att jag ledde cykeln mer än vad jag cyklade. Testade att köra Trailfork på min för dagen nyinköpta Garmin 830. Tyckte det var en ganska svajig upplevelse då den pep lite då och då och att det var stundtals lite jobbigt att förstå åt vilket håll man skulle cykla. Tror iofs att detta är något som kan uppdateras bort med tiden.
Däremot så var touchskärmen inte alltid så medgörligt när man försökte pilla med den med långfingrade handskar. Inte alls lika dåligt som det var med äldre modeller med touch men ändå inte helt övertygande!
För sakens skull så blir det en klassisk bild med cykeln lutad mot ett träd ...
28A5EB6C-D90D-44F7-9240-AD597B785D2B.JPEG
 

Singular

Rolex
2-Faktor
90-talstitan är ball - har själv en uppsättning parhojar från början/mitten av nittiotalet från ett av kultmärkena som jag uppskattar väldigt mycket. Landsvägshojen är fortfarande helt magisk med varsam uppdatering i komponenterna (och går bevisligen fortfarande snabbt...) men MTB:n är ju ett jävla härke i jämförelse med hur moderna skogshojar funkar och åker. Den är ball, den väger piss och ingenting (för tiden, alltså), den har fortfarande ett skimmer kring sig men är tamejfan fullständigt livsfarlig. Jag gillar! :D
 

Isodor

Audemars
Är novis på MTB (inte kört sedan man var ung) och fick lite tid över i helgen för att träna någon timma.
Siktet och tanken är att köra mest i skog.

Kollat lite tips på YouTube och annat och fått för mig att om man skall kunna lyckas någorlunda så är det bra att lära sig BunnyHopp. Jag har även lagt till att jag skulle vilja kunna wheela. Skall man komma över stockar och dylikt måste man kunna lyfta sig själv från marken med rätt teknik.
Markdrömmen vore att försöka komma över en stock och fastna så man landar illa på en rad olika tänkbara vis.. - kör folk med susp?


Åter till träningen, försökte lära mig wheela igår och det gick rätt bra. Någon gång till så sitter det nog. Rätt mycket träningsvärk på ställen jag trodde inte fanns.

Någon med inputs om andra tekniker man bör behärska innan man ger sig ut?
 

frere

Audemars
2-Faktor
90-talstitan är ball - har själv en uppsättning parhojar från början/mitten av nittiotalet från ett av kultmärkena som jag uppskattar väldigt mycket. Landsvägshojen är fortfarande helt magisk med varsam uppdatering i komponenterna (och går bevisligen fortfarande snabbt...) men MTB:n är ju ett jävla härke i jämförelse med hur moderna skogshojar funkar och åker. Den är ball, den väger piss och ingenting (för tiden, alltså), den har fortfarande ett skimmer kring sig men är tamejfan fullständigt livsfarlig. Jag gillar! :D
Lite så jag funderar också, risk att den skulle få rulla extremt sällan och det är nog vettigare att leva ut nostalgi på asfalt. Men titan-mtb var ju drömmen en gång i tiden...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Är novis på MTB (inte kört sedan man var ung) och fick lite tid över i helgen för att träna någon timma.
Siktet och tanken är att köra mest i skog.

Kollat lite tips på YouTube och annat och fått för mig att om man skall kunna lyckas någorlunda så är det bra att lära sig BunnyHopp. Jag har även lagt till att jag skulle vilja kunna wheela. Skall man komma över stockar och dylikt måste man kunna lyfta sig själv från marken med rätt teknik.
Markdrömmen vore att försöka komma över en stock och fastna så man landar illa på en rad olika tänkbara vis.. - kör folk med susp?


Åter till träningen, försökte lära mig wheela igår och det gick rätt bra. Någon gång till så sitter det nog. Rätt mycket träningsvärk på ställen jag trodde inte fanns.

Någon med inputs om andra tekniker man bör behärska innan man ger sig ut?
Det finns lite basövningar som du kan göra på vilken gräsmatta, grusplan eller parkeringsplats som helst och faktiskt gör stor skillnad i praktiserandet i skogen - stillastående balans, bunnyhops, vaggan (upp på framhjulet, upp på bakhjulet...), stillastående rotationshopp, bakhjulsåkning med och utan trampande, tight slalom/åttor. Jobbigare än vad du tror och en timme-enåenhalv kommer att ha dig helt död i bålen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är novis på MTB (inte kört sedan man var ung) och fick lite tid över i helgen för att träna någon timma.
Siktet och tanken är att köra mest i skog.

Kollat lite tips på YouTube och annat och fått för mig att om man skall kunna lyckas någorlunda så är det bra att lära sig BunnyHopp. Jag har även lagt till att jag skulle vilja kunna wheela. Skall man komma över stockar och dylikt måste man kunna lyfta sig själv från marken med rätt teknik.
Markdrömmen vore att försöka komma över en stock och fastna så man landar illa på en rad olika tänkbara vis.. - kör folk med susp?

Åter till träningen, försökte lära mig wheela igår och det gick rätt bra. Någon gång till så sitter det nog. Rätt mycket träningsvärk på ställen jag trodde inte fanns.
Någon med inputs om andra tekniker man bör behärska innan man ger sig ut?
Det finns ingen anledning att inte ge sig ut i skogen, man lär ju sig under tiden. De flesta lägre hindren kan man ju dessutom forcera genom att toucha samtidigt som man hoppar över dem,. Är det för högt, kör runt ;)

Det svåra tycker jag är att hoppa över hinder mitt i en nedförsbacke, speciellt när jag inte har bakfjädring jag kan komprimera. Jag kan hoppa sidledes upp och nedför någorlunda höga trottoarkanter och även rakt framåt, men i skogen blir det en helt annan känsla, man får ta i mycket mer när det går nedför.
GMBN har kanonbra instruktionsvideor på youtube, kika på dem, tycker de är bättre än de instruktionsvideor Seth's bike chop har på youtube. Jag har börjat droppa, hoppa och pumpa mer än tidigare, men man utvecklas ju hela tiden, kan inte påstå att jag är i närheten av så bra som jag behöver vara.
Generellt tycker jag "ju snabbare, ju lättare" stämmer bra på de flesta spåren med stockar och drops som inte är alltför tekniska.

Angående susp: Du sänker väl sadeln innan du hoppar?
 

ScubaKing

Audemars
D775A442-E9B7-4F51-B4BF-347A219D80B1.jpeg

En Trek Remedy 8 fattigare dårå. Min andra cykel jag blev av med igår.
Hade hämtat ut den från service dagen innan...

Det är en på tok för dyr cykel att ha stående nere i cykelrummet i huset. Du måste ta in den i lägenheten/hallen. Men förhoppningsvis kommer det gå på försäkringen då det verkar som att det var låst i både rum och bakom galler, samt cykeln låst?
 

Isodor

Audemars
Det är en på tok för dyr cykel att ha stående nere i cykelrummet i huset. Du måste ta in den i lägenheten/hallen. Men förhoppningsvis kommer det gå på försäkringen då det verkar som att det var låst i både rum och bakom galler, samt cykeln låst?

Låste den på det mesta optimala sättet -förutom att ha den i lgh. Källaren, separerat rum med blipp. Ett abus granit x lås runt metallramen du ser på bilden.

Givetvis får jag tillbaka på försäkringen, men är andra cykeln jag får stulen i år, och börjar tappa hoppet lite om att ha en finare cykel för mig själv..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låste den på det mesta optimala sättet -förutom att ha den i lgh. Källaren, separerat rum med blipp. Ett abus granit x lås runt metallramen du ser på bilden.

Givetvis får jag tillbaka på försäkringen, men är andra cykeln jag får stulen i år, och börjar tappa hoppet lite om att ha en finare cykel för mig själv..
Från samma ställe? Vill någon verkligen ha en hoj så är det svårt att stoppa. Byt förvaringsställe.
 
Topp