• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Nuså, bara ut och testa nya plattisarna:cool:
3501AF0F-280D-4226-8011-D01A8D1E3426.jpeg

hola,
Ska beställa nytt efter kraschen. Rubbet,
Hjälm, skydd, skor kläder. Ska till Flottsbro över en helg om en månad cirka och kommer säkert vara lite kyligare, långbyxor och tröja?
Är det Bikester man beställer ifrån? eller finns bättre alternativ prismässigt osv,,

Råkar de vara så att nån här inne har en 11delad kasett typ shimano xt eller xtr (m8000/m9000 dyna-sys) och skulle kunna mäta hur tjock den är vid boddysplinsen. Vore ruggigt trevligt om någon kunde.sägs ju att dom ska passa på nav för 10 delat nav men vill ha de mätat innan jag beställer 11delade komponenterna.

Senast ändrad:
Råkar de vara så att nån här inne har en 11delad kasett typ shimano xt eller xtr (m8000/m9000 dyna-sys) och skulle kunna mäta hur tjock den är vid boddysplinsen. Vore ruggigt trevligt om någon kunde.sägs ju att dom ska passa på nav för 10 delat nav men vill ha de mätat innan jag beställer 11delade komponenterna.
Byggde om min 10del till 11del m8000 och kassetten passade på samma body.
Fick dock putsa lite på splinesen för att få den att bottna ordentligt.

Det passar, om du har en dynasys-body (vilket du förmodligen har om du inte har supersnik-hjul) :)

Byggde om min 10del till 11del m8000 och kassetten passade på samma body.
Fick dock putsa lite på splinesen för att få den att bottna ordentligt.
Okej. Jo jag märkte det. Råkade få i en kasett som knappt rullat idag och ett xtr växelreglage så nu blir de beställa xt m8000 växelförare. :)

Det passar, om du har en dynasys-body (vilket du förmodligen har om du inte har supersnik-hjul) :)

Snikhjul är de inte. Chris King iso nav med lightbicykle kolfiberfäljar och tub däck. ;)
Så kan bekräfta att DYNA-SYS11 passar på CK naven trots att dom har jätteflänsar mot ekrarna! :)

Ibis var långt ifrån ensamma om att göra softtails under typens heydays i slutet av nittiotalet (och tycker du att Silk Ti är spexig, kolla Bow Ti...), men skillnaden i det här fallet är att det är en cykel med en riktig led (och en, nåja, vettig dämpare). Intressant är att vi nu börjar komma till en punkt där inbyggd eftergivlighet i ramar (Domane, Topstone et cetera) och gafflar (ex Lauf) på bockstyresidan nästan tangerar kort fullvärdig fjädring på skogscyklar (i slaglängd, alltså - kvalitén på fjädring/dämpning är förstås en skillnad).

B3D4A37D-8DD3-488A-AC5A-9C47B1F5EAFD.jpeg
86014801-13FD-43E1-9963-AFDC88DE75AF.jpeg

Blev en snabbrunda idag med några rundor på lokala slingan. Har haft rätt ont i foten till och från sedan jag fick stryk av @Singular men idag kändes det lite bättre. Var även och kikade på riktiga Mtb-skor på MTB-Store idag, de hade ju rejält stelare sula så det får bli ett par sådana.

Då var båda hojarna genomgådda vilket resulterade i att jag fick beställa efter nytt vevlager till heldämpade men nu är de uppstädat på styret och uppgraderad på Sensan och kortade slangen till bakbromsen och lockouten, gick från sram x7/x9 10 växlat till shimano xtr I-spec-II växelreglage som passar mot mitt xt bromshandtag, och xt mekanism bak 11 delat. Grymmt nöjd med uppgraderingen! :D galen kännsla i de reglaget! :D

Bara frambromsen som stör mig att de inte är xt/xtr nu... :( ingen som råkar ha en xt/xtr m8000/9000 frambroms att sälja??:angel:
20190913_212403.jpg

Senast ändrad:
Då var båda hojarna genomgådda vilket resulterade i att jag fick beställa efter nytt vevlager till heldämpade men nu är de uppstädat på styret och uppgraderad på Sensan och kortade slangen till bakbromsen och lockouten, gick från sram x7/x9 10 växlat till shimano xtr I-spec-II växelreglage som passar mot mitt xt bromshandtag, och xt mekanism bak 11 delat. Grymmt nöjd med uppgraderingen! :D galen kännsla i de reglaget! :D

Bara frambromsen som stör mig att de inte är xt/xtr nu... :( ingen som råkar ha en xt/xtr m8000/9000 frambroms att sälja??:angel:
20190913_212403.jpg
fräsch gigant

Tillbaka
Topp