Åh fy faaan!Var försiktiga i skogarna
Hade tagit emot att ge sig ut igen utan motor på hojen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Åh fy faaan!Var försiktiga i skogarna
Äh, bara att ha med en långsam kompis så är det lugnt...Åh fy faaan!
Hade tagit emot att ge sig ut igen utan motor på hojen...
Canyon Grand Canyon.Börjar som sagt fundera på om man skall skita i att ha en finare MTB och istället gå på något beggat hardtail runt 10k klassen.
Finns det någon klassiker inom hardtail runt de pengarna som man kan nöja sig med? Tänker typ något som fungerar på stig men likväl att bara cruisa runt med parkera utanför ICA.
Lär er Bunny hop!Var försiktiga i skogarna
Typ min Honzo så jag kan köpa en Process 134. - Finns ju massvis runt 10, kolla Vitus.Börjar som sagt fundera på om man skall skita i att ha en finare MTB och istället gå på något beggat hardtail runt 10k klassen.
Finns det någon klassiker inom hardtail runt de pengarna som man kan nöja sig med? Tänker typ något som fungerar på stig men likväl att bara cruisa runt med parkera utanför ICA.
Jag upplevde en brutal förbättring utför när jag bytte från 120mm till 140mm på min Honzo så jag hade lätt satsat på en HT med max 67* gaffelvinkel och minst 140mm slag. Det är vad jag har nu och jag skulle inte vilja gå tillbaka, det gör att hojen sväljer det mesta men ändå fixar knix uppför bättre än mina ben gör.Svårt att bestämma mig, finns så hiiiiiiimla mycket att välja på.
Funderar antingen på hardtail efter era tips.
Canyon 9.0 SL: https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-9.0/2036.html?dwvar_2036_pv_rahmengroesse=S&dwvar_2036_pv_rahmenfarbe=BU/BK
Vitus Sentier 27 VRS: http://vitusbikes.com/products/vitus-sentier-27-vrs-hardtail-mountain-bike/
Alternativt kanske prova en heldämpad Kona Process 134 som Yonsson var sugen på, den ser smarrig ut. Orolig dock om jag kommer sakna min Trek remedy 8 efter man hoppat på den och tycka den skulle kännas sämre. https://www.fixmybike.se/kona-process-134-29-2020/
-Hade gärna köpt cyklarna beggade för spara pengar, men Blocket verkar vara svårt att komma över dessa modeller. Finns det andra bra köpställen för beggade cyklar som en amatör bör veta om?
-Fördelen med Hardtailsen är att jag skulle kunna köra mer all-round med dessa, beroende på aktiviteter. Dvs till stranden, matbutiken etc och låsa fast utan behöva bli stressad att någon står med sågen utanför.
-Samtidigt, om man skall ut i skogen så är det väl mycket roligare med en heldämpad. Process 134 verkar vara uppskattad och ha en bra spec för priset man betalar.
Skulle dock bli mindre vanlig cykling med den förmodligen. Och behöva förvara i lägenheten för känna sig bekväm.
-Upplever Canyon 9.0 lite bättre specad, kostar några tusingar till, men man får några saker som jag uppskattar, bl.a invändig dragning av kablar. Cykeln ser snyggare ut också.. Vitusen verkar dock vara väldigt rolig att cykla på. Någon som provat?
Vitus har precis outat Sentier 2020 på chainreactions sida så kolla specs där innan du köper en 2019 om valet faller på Sentiern. Radon Cragger rekommenderas starkt som prisvärd HT i 15000kr klassen annars. Ingen koll på hur lagerstatusen är så här mot årets slut dockSvårt att bestämma mig, finns så hiiiiiiimla mycket att välja på.
Funderar antingen på hardtail efter era tips.
Canyon 9.0 SL: https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-9.0/2036.html?dwvar_2036_pv_rahmengroesse=S&dwvar_2036_pv_rahmenfarbe=BU/BK
Vitus Sentier 27 VRS: http://vitusbikes.com/products/vitus-sentier-27-vrs-hardtail-mountain-bike/
Alternativt kanske prova en heldämpad Kona Process 134 som Yonsson var sugen på, den ser smarrig ut. Orolig dock om jag kommer sakna min Trek remedy 8 efter man hoppat på den och tycka den skulle kännas sämre. https://www.fixmybike.se/kona-process-134-29-2020/
-Hade gärna köpt cyklarna beggade för spara pengar, men Blocket verkar vara svårt att komma över dessa modeller. Finns det andra bra köpställen för beggade cyklar som en amatör bör veta om?
-Fördelen med Hardtailsen är att jag skulle kunna köra mer all-round med dessa, beroende på aktiviteter. Dvs till stranden, matbutiken etc och låsa fast utan behöva bli stressad att någon står med sågen utanför.
-Samtidigt, om man skall ut i skogen så är det väl mycket roligare med en heldämpad. Process 134 verkar vara uppskattad och ha en bra spec för priset man betalar.
Skulle dock bli mindre vanlig cykling med den förmodligen. Och behöva förvara i lägenheten för känna sig bekväm.
-Upplever Canyon 9.0 lite bättre specad, kostar några tusingar till, men man får några saker som jag uppskattar, bl.a invändig dragning av kablar. Cykeln ser snyggare ut också.. Vitusen verkar dock vara väldigt rolig att cykla på. Någon som provat?
Jag kan slå ett slag för sensa. Dock får du kolla begat om de är 10 som max. Byggde min Sensa Fiori på rätt mycke beggade delar men en hel del nytt med och den landade på ca. 16k från början men en månad senare så var jag uppe på 20. Skönaste hojen jag haft och brutalt rolig. Landade på just under 10kg.Börjar som sagt fundera på om man skall skita i att ha en finare MTB och istället gå på något beggat hardtail runt 10k klassen.
Vitus har precis outat Sentier 2020 på chainreactions sida så kolla specs där innan du köper en 2019 om valet faller på Sentiern. Radon Cragger rekommenderas starkt som prisvärd HT i 15000kr klassen annars. Ingen koll på hur lagerstatusen är så här mot årets slut dock
https://happyride.se/forum/read.php/1/3630884
Äntligen! Slippa all lera och kyla ...
Finns gott om omdömen gällande Vitus på nätet, både forum och tester. Google is your friend
Satan vad det kliar i fingrarna att köpa en ny hoj. - Vitus för 18 eller Kona för 25.... Konan är svårmotiverad jämfört med Vitusen, speciellt eftersom jag skulle flytta över gaffel och bromsar. MEN, sett till konstruktionen så gissar jag att Vitusen är något av ett snålbygge. Grova skarvar och till synes ganska klen infästning av bakdämparen.
Någon som ägt Vitus och kan ge input? Geometrimässigt är de ganska lika. Något längre framände och kortare bakände på Konan.
Du kan få köpa min
Satan vad det kliar i fingrarna att köpa en ny hoj. - Vitus för 18 eller Kona för 25.... Konan är svårmotiverad jämfört med Vitusen, speciellt eftersom jag skulle flytta över gaffel och bromsar. MEN, sett till konstruktionen så gissar jag att Vitusen är något av ett snålbygge. Grova skarvar och till synes ganska klen infästning av bakdämparen.
Någon som ägt Vitus och kan ge input? Geometrimässigt är de ganska lika. Något längre framände och kortare bakände på Konan.
Jag lärde mig ett uttryck som 18-åring, det var ett tag sedan..., när jag var första gången i London, då liksom nu intresserad av knivar.
Jo jo, men modellen är ny så den finns inte recenserad än. Det finns inte heller omdömen där man jämför kvalitet i form av hållbarhet och finish mm jämfört med andra tillverkare. Man gör ju liksom avkall på saker vad gäller ramen, gissar jag.Finns gott om omdömen gällande Vitus på nätet, både forum och tester. Google is your friend
Jo jo, men modellen är ny så den finns inte recenserad än. Det finns inte heller omdömen där man jämför kvalitet i form av hållbarhet och finish mm jämfört med andra tillverkare. Man gör ju liksom avkall på saker vad gäller ramen, gissar jag.
Sorry ser varken pris eller spec när jag klickar på länken eller missar jag ngt?Efter den sura stölden av min trek remedy 8 har jag nu fått tillbak en del cash från försäkringsbolaget.
Fortfarande osäker på vad jag skall satsa på. Provkörde denna http://www.fixmybike.se/kona-hei-hei-trail-2017/ som var otroligt rolig att köra. Betydligt smidigare än min remedy 8.
Vad tycker panelen om priset/specs på den? Känns prisvärd?