• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för infon! Får lagra den eftersom cykeln vart såld nyss :(

Kollar FB, blocket och happy dagligen efter rätt objekt. Nu får de även kosta 10k istället för 8k om allt är rätt.

Har fattat att det är en stor fördel med genomgående axlar (säger man så?) med boost från start. Det betyder att ramen är tillräckligt modern och går att uppgradera på samtliga punkter framåt i tiden om så skulle behövas. Troligen bättre andrahandsvärde om jag skulle ruttna dessutom.

Så nu är ribban satt vid den enklaste vitus sentier, 10k ny.
Boost fram och bak känns givet. Jag skulle i alla fall inte köpa något utan det, finns liksom ingen anledning.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Yes, finns dock bättre utbud med heldämpade om du kan tänka dig 2016-18 modeller. Fortfarande under 15k som ett alternativ iallafall. De flesta tänker som dig men betydligt färre cyklar.
Det är just de. Skulle vilja cykla oftare men inte lätt att finna tiden till det för min del.

Började jakten för max 3k men är nu ok med 10k. Söker HT just för att få något vettigt. Skulle inte kunna motivera uppåt 15k som tyvärr spenderar en hel del tid stillastående.
Boost fram och bak känns givet. Jag skulle i alla fall inte köpa något utan det, finns liksom ingen anledning.
Skulle vara att spara pengar initialt då. Men då tappar man väl mer den dagen den ska säljas. Därför jag la ribban på just den vitus jag länkade nu. Den har allt om än precis vad man skulle klassa som entusiast då.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Du är på rätt väg, avvakta ytterligare.. med denna takten får du en fin heldämpad i slutet av sommaren :D
Typ denna? :D
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=124685

Hur är det med service av alla grejer? Misstänker att man inte plockar isär dämpare och bara "fixar" själv.

Lite därför jag är mest inne på hardtail också. Fast å andra sidan, om jag inte kommer ut och cyklar så mkt slits ju inte grejerna speciellt fort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Typ denna? :D
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=124685

Hur är det med service av alla grejer? Misstänker att man inte plockar isär dämpare och bara "fixar" själv.

Lite därför jag är mest inne på hardtail också. Fast å andra sidan, om jag inte kommer ut och cyklar så mkt slits ju inte grejerna speciellt fort.
Det är som med klockor, varierar alltså.
Gaffel: 500kr
Dropper: Kanske 500kr?
Bakdämpare: Minst 500kr
+ eventuella slitdelar till detta.
+ Allt annat som kan behöva bytas, packningar i ram, drivpaket, bromsvätska.

För en cykel med gammal geometri.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det är som med klockor, varierar alltså.
Gaffel: 500kr
Dropper: Kanske 500kr?
Bakdämpare: Minst 500kr
+ eventuella slitdelar till detta.
+ Allt annat som kan behöva bytas, packningar i ram, drivpaket, bromsvätska.

För en cykel med gammal geometri.
Därför jag gillar kvartsklockor :D
Läste nånstans att man måste skicka in rockshox grejer och att serva en bakdämpare skulle kosta nästan 3k.

Men då kanske jag inte behöver oroa mig över det. Googlade modellen och tyckte mig inte se någon större skillnad på dagens modell vs den från 2015.

Tack för snälla svar på möjligtvis dumma frågor :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Därför jag gillar kvartsklockor :D
Läste nånstans att man måste skicka in rockshox grejer och att serva en bakdämpare skulle kosta nästan 3k.

Men då kanske jag inte behöver oroa mig över det. Googlade modellen och tyckte mig inte se någon större skillnad på dagens modell vs den från 2015.

Tack för snälla svar på möjligtvis dumma frågor :)
Jag servade min Rockshox-gaffel för 500kr för 2 veckor sedan så det stämmer inte. Dropper och bakdämpare kostar också 500kr enligt deras hemsida.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Nu har jag provtrampat en Kona Hei Hei på Fixmybike i Hammarby Sjöstad. Kändes som en bra butik! Cykeln kändes trevlig men det är också min enda referenspunkt :p
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det är som med klockor, varierar alltså.
Gaffel: 500kr
Dropper: Kanske 500kr?
Bakdämpare: Minst 500kr
+ eventuella slitdelar till detta.
+ Allt annat som kan behöva bytas, packningar i ram, drivpaket, bromsvätska.

För en cykel med gammal geometri.
Är geometrin så gammal på den? Reach på Large verkar vara 458mm.

Nu blev jag ju sugen på den bara för det. Damn all you FS riders! :D jag behöver ju verkligen inte heldämpat med 160mm slag! Men villhöver jag? Ja :p

Taket ligger verkligen på 10k för mig dock. Ska dra ett PM och se vad han säger.

Eller är det för mkt dämpning för min enkla stigcykling kanske?
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är geometrin så gammal på den? Reach på Large verkar vara 458mm.

Nu blev jag ju sugen på den bara för det. Damn all you FS riders! :D jag behöver ju verkligen inte heldämpat med 160mm slag! Men villhöver jag? Ja :p

Taket ligger verkligen på 10k för mig dock. Ska dra ett PM och se vad han säger.

Damn...då går det inte att cykla på den! Reach Måste vara minst 461mm annars är den obrukbar ;)

Cykel är visserligen en materialsport, men bra utrustning slår aldrig bra ben, så ut och cykla istället och se om du verkligen kommer att vilja lägga så mycket tid på det så att det är värt 10´. Och ja, det kommer du märka även på en oldschool cykel :heart: Vad var det @frere skrev nu igen :)

Det här är en av KS absolut ängsligaste trådar. Läser man några sidor så tror man inte att det går att cykla utanför asfalt på mer än en handfull cyklar, varav alla förstås måste beställas månadsvis i förväg från udda tillverkare. Det går jättebra att köpa en mainstreamcykel av ett vanligt märke i en vanlig butik. Dessutom får man provcykla. I skogen utanför forumen cyklar de flesta inte runt på en orbea occam eller vad som nu råkar vara det mest korrekta köpet för dagen på happymtb. Ungefär som att en aquaracer är en finfin sportklocka att leva nöjd med i decennier, om man bara inte frågar på KS i förväg.

Lugnt (och för den delen jättehögt) tempo på en normal stig går finfint på en utpräglad XC med fem år gammal brant geometri om det skulle vara så, lattja med dottern kan man ju göra på vad som helst. Blir du biten så kommer du att vilja uppgradera oavsett och då kommer du att veta mer vad du vill ha. Jag gillar iofs att cykla mer än att läsa (i synnerhet när det kommer till siffror och tabeller) men kan inte nog understryka provcykling!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är geometrin så gammal på den? Reach på Large verkar vara 458mm.

Nu blev jag ju sugen på den bara för det. Damn all you FS riders! :D jag behöver ju verkligen inte heldämpat med 160mm slag! Men villhöver jag? Ja :p

Taket ligger verkligen på 10k för mig dock. Ska dra ett PM och se vad han säger.

Eller är det för mkt dämpning för min enkla stigcykling kanske?
Annonsen är borta nu så du slipper tänka på det.
Beroende på terräng så funkar HT ypperligt och kan även vara roligare än FS. Cyklar man stökigt så är FS skönare och snabbare, inte nödvändigtvis roligare.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Damn...då går det inte att cykla på den! Reach Måste vara minst 461mm annars är den obrukbar ;)

Cykel är visserligen en materialsport, men bra utrustning slår aldrig bra ben, så ut och cykla istället och se om du verkligen kommer att vilja lägga så mycket tid på det så att det är värt 10´. Och ja, det kommer du märka även på en oldschool cykel :heart: Vad var det @frere skrev nu igen :)
All cykling är ju roligt men min cykel idag är inte så kul alltså. Nypriset på den var nog kring 5k och jag köpte den 5år gammal för 1500kr. Finns massor jag nu insett jag saknar. Kortare styrstam, bredare styre, bättre bromsar, bättre dämpning, mer slaglängd osv. Så även om jag inte kommer ut ofta så känns 10k befogat. Dessutom är det ju inte 10k i sjön den dagen jag lessnar om man köpt något hyfsat vettigt.
Annonsen är borta nu så du slipper tänka på det.
Beroende på terräng så funkar HT ypperligt och kan även vara roligare än FS. Cyklar man stökigt så är FS skönare och snabbare, inte nödvändigtvis roligare.
Såg det precis när jag skulle PMa, skönt då kan jag släppa tanken om den. Jakten fortsätter :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Oavsett hur mkt och vart man cyklar är det skönt att kunna lita på materialet.
Hade lååångt uppehåll fr mtb.
När jag köpte grisen i säcken, min nuvarande mtb, slogs jag av hur potent den är. Bromsar, växlar, grepp och dämpning. Kan ju ladda långt över sin förmåga och ändå komma fram levande. Osäker på om en instegs-mtb hade erbjudit samma upplevelse, och möjligen hade man blivit långtidssjukskriven på köpet?!

Hälsan är det viktigaste, dumt snåla
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en Merida med dämpare fram och skivbromsar för 10k för sådär 8-10 år sen. Bytte bromsklossar förra sommaren......thats it! Vad mer bör jag byta nu månne.....Kör visserligen bara ca 10-15 mil/sommar.....landet hobby...

just det.....bytte yttersta kransen på framdrevet efter ha vägrat väja för en sten som slet av 3 tänder på kugget....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en Merida med dämpare fram och skivbromsar för 10k för sådär 8-10 år sen. Bytte bromsklossar förra sommaren......thats it! Vad mer bör jag byta nu månne.....Kör visserligen bara ca 10-15 mil/sommar.....landet hobby...

just det.....bytte yttersta kransen på framdrevet efter ha vägrat väja för en sten som slet av 3 tänder på kugget....
Beror ju helt på hur och hur mycket man cyklar.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Damn...då går det inte att cykla på den! Reach Måste vara minst 461mm annars är den obrukbar ;)

Cykel är visserligen en materialsport, men bra utrustning slår aldrig bra ben, så ut och cykla istället och se om du verkligen kommer att vilja lägga så mycket tid på det så att det är värt 10´. Och ja, det kommer du märka även på en oldschool cykel :heart: Vad var det @frere skrev nu igen :)
Exakt, enda anledningen till att jag är snabbare i år än förra året måste vara att jag nu har 477 mm reach och en fox-gaffel! Nä, material i all ära, men nu får du slå till på något snart @Nissenutz - annars blir det höst och du måste lägga in 1500 kr strålkastare i budgeten också:)
 

Isodor

Audemars
Var uppe i Höga kusten och cyklade några gånger. prövade världsarvsleden. Det var kul.

Gillar denna cykel. En hardtail som sväljer det mesta.. radon cragger 8.
798E8C5F-DC07-4EA9-8A4A-0BCAF97D3F62.jpeg

F9C58813-3A24-4926-9CFF-34CA0B576F01.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Exakt, enda anledningen till att jag är snabbare i år än förra året måste vara att jag nu har 477 mm reach och en fox-gaffel! Nä, material i all ära, men nu får du slå till på något snart @Nissenutz - annars blir det höst och du måste lägga in 1500 kr strålkastare i budgeten också:)
Som sagt, har ju redan en HT så ut och cykla kan jag göra. Är bara det att jag nu suktar efter en bättre :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Söker efter fler alternativ att jaga.
Som tidigare nämnt.
Hyfsat modern Trail-orienterad HT
Max 10k (ny eller beggad kvittar)
Minst 120mm framgaffel på luft
Genomgående axlar med boost
1x drivlina

Hittar själv detta att leta efter:
Vitus sentier 29" deore. 10k ny
Cube reaction Tm 27,5". 12k ny
Kona Honzo 29". 15k ny (troligen utanför budget beggad)

Sen får någon gärna svara på om man säger just Genomgående axlar på svenska för thru axles. Eller är det typ som att säga att man har klockan på vristen eller vrider på bezelen :hilarious:
 

Frourez

Omega
Söker efter fler alternativ att jaga.
Som tidigare nämnt.
Hyfsat modern Trail-orienterad HT
Max 10k (ny eller beggad kvittar)
Minst 120mm framgaffel på luft
Genomgående axlar med boost
1x drivlina

Hittar själv detta att leta efter:
Vitus sentier 29" deore. 10k ny
Cube reaction Tm 27,5". 12k ny
Kona Honzo 29". 15k ny (troligen utanför budget beggad)

Sen får någon gärna svara på om man säger just Genomgående axlar på svenska för thru axles. Eller är det typ som att säga att man har klockan på vristen eller vrider på bezelen :hilarious:
Ser bra ut, du vill ha Thru Axle med quick release/spak. Då det förekommer varianter med thru axle utan spak. Du kan säga genomgående axlar men mest korrekta väl genomgående axel med QR.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fått ihop 70 mil under juni och fram till idag (fast man räknar snarare tid på MTB, än mil) på min ”hård-svans” med (ping @yonsson ) föråldrad geometri med kort reach och 70 graders vinkel där framme. Samt blott 100 mm fjädring. ... men det är ju den cykel som kommer till användning som är den roliga cykeln. Kört mycket XC, en hel del stig och en del snabba transporter. Idag blev det ett tröskelpass med dryga 45 minuter i tröskel-zon. Brukar kunna snitta lite drygt 30... men idag gav höjdmetrarna samt dryga fem sekundmeter i ansiktet mig lite mer än jag mäktade med. Snabbaste ”femman” gick på 8:40. Ca 20 km asfalt och resten grus. Motiverande klättring i starten...

7206E7A9-ADB8-4C2F-812A-B44A89DDFCE6.jpeg
EC237114-FA88-4680-A389-67C38D089988.png

I går gjorde jag 1120 höjdmetrar, men spritt över 70 km distans och mer underhållande underlag.
Sommaren är cyklings-säsongen!

Edit: Fått ihop ca 30 mil på landsväg under perioden också. Det beskriver ganska väl mitt intresse/nöje den här och förra säsongen.
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
FF30EF39-30E3-4209-B627-E24A5E7833E2.jpeg
F8ECD4C2-8F46-4E86-8793-B4A60F678DC9.jpeg

Om du jämför med min senaste runda så ser du varför jag inte har 70* HA. Behövs ju inte ens dämpare om det är platt.
Visst är det så, men jag uppskattar i varje fall dämpning där det för all del är platt, men med rötter, sten eller grusväg formad som en tvättbräda. Särskilt på längre pass. Finns ju goda skäl att XC-hojar har blivit heldämpade i allt större grad. Givetvis olika typ av cykling, därför är en modernare geometri med lite flackare vinkel samt längre fjädringsväg gynnsamt.

På slät väg, är det givetvis landsvägscykling som gäller, men det är ju en annan tråd.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Härligt! Körde den häromdagen, riktigt kul runda med stor variation :)
Visst är den trevlig! Jag drog på en del (långt från max) men blev ändå kränkt när jag såg mina tider jämfört med de som innehar segmentrekorden. Rackarns, vad det måste gå undan då! Men hur som helst är jag lycklig över upplevelsen (mest tack vare den vackra miljön)!
 
Senast ändrad:

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Visst är den trevlig! Jag drog på en del (långt från max) men blev ändå kränkt när jag såg mina tider jämfört med de som innehar segmentrekorden. Rackarns, vad det måste gå undan då! Men hur som helst är jag lycklig över upplevelsen (mest tack vare den vackra miljön)!

Ja det är väldigt fint runtomkring! Haha, ja det finns de som kör ruggigt fort, hur lång tid tog rundan? :)
 
Topp