• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Har precis fastnat för landsvägscykling, men sambons systers man har skaffat mtb och pratade om det. Nu blev jag ju sugen på det också...
Tips på bra nybörjarcykel?

Beror på vad man har för ambitioner. Du är mitt mellan säsonger nu, nyheterna trillar ner om någon månad. Men läs på lite om Kona Honzo, Nukeproof Scout och Vitus Sentier.
Fina cyklar allihopa men samtliga har sram-växlar. Det jag finner märkligt är att växla både upp och med med tummen.

Möjligt att man vänjer sig fort men jag personligen söker efter shimano så jag kan växla upp med pekfingret.

Sneglat åter igen på den kona mahuna jag länkade till förut. Ska man buda 5k? Han kommer säkerligen be mig stoppa upp dom någonstans där solen inte skiner men 5k lär den väl vara värd medan jaf fortsätter leta den helrätta cykeln tänker jag.

Fina cyklar allihopa men samtliga har sram-växlar. Det jag finner märkligt är att växla både upp och med med tummen.

Möjligt att man vänjer sig fort men jag personligen söker efter shimano så jag kan växla upp med pekfingret.

Sneglat åter igen på den kona mahuna jag länkade till förut. Ska man buda 5k? Han kommer säkerligen be mig stoppa upp dom någonstans där solen inte skiner men 5k lär den väl vara värd medan jaf fortsätter leta den helrätta cykeln tänker jag.
Du vänjer dig med sram inom fem mil! Jag har en cykel med varje och tänker inte ens på det när jag byter mellan dem...

Jag har haft SRAM på båda mina hojar. Förstår inte problemet alls faktiskt. Pekfingret ska man ju ändå ha på bromsen så man slipper dö. Låter fullständigt ologiskt att behöva använda just pekfingret till att växla.

Jag har haft SRAM på båda mina hojar. Förstår inte problemet alls faktiskt. Pekfingret ska man ju ändå ha på bromsen så man slipper dö. Låter fullständigt ologiskt att behöva använda just pekfingret till att växla.

Word!
Allt annat än fingrar för broms och tumme för växlar är vansinne.
Haha ni har en poäng där. Dock som jag förstått det kan man även växla shimano (iaf deore) med tummen likt sram.

Men man kanske vänjer sig som ni säger. Då öppnas det upp lite nya cyklar att jaga. Perfekt!

Haha ni har en poäng där. Dock som jag förstått det kan man även växla shimano (iaf deore) med tummen likt sram.

Men man kanske vänjer sig som ni säger. Då öppnas det upp lite nya cyklar att jaga. Perfekt!

Ja, Shimanos nedväxlingar (till tyngre) funkar med både tummen och pekfingret. Jag föredrar det alla dagar i veckan, möjligheten att kunna välja beroende på om man behöver växla ner under en inbromsning eller bara gardera med pekfingret på bromsen.

Snart klar och redo för äventyr.
63298985-D168-43AE-B2CA-47AF34A2F641.jpeg
285B108E-A50A-4F4B-967A-751B762D832D.jpeg

Bussgods! Har kört det när jag sålt cyklar och funkar väldigt smidigt till rimlig peng. :)
Har också använt bussgods nångång tidigare, då fick jag hem en krossad hatthylla tyvärr.

Men hade varit ett alternativ förutom att säljaren uttryckligen skriver: Skickas ej!

Lite synd, kändes som en väldigt komplett HT med de lilla extra utbytt.

Jag ska till Sälen (Stöten) nästa vecka. Planerar att cykla runt Rörbäcksnäs. Någon som varit i området och vill tipsa om en specifik stig? Gärna något barnvänligt då mina tvillingpojkar på snart 8 år och deras fatbikes ska med.

Inspiration (hittad på youtube)

Senast ändrad:
Jag ska till Sälen (Stöten) nästa vecka. Planerar att cykla runt Rörbäcksnäs. Någon som varit i området och vill tipsa om en specifik stig? Gärna något barnvänligt då mina tvillingpojkar på snart 8 år och deras fatbikes ska med.

Inspiration (hittad på youtube)

Är I Rörbäcksnäs o cyklar just nu och det mesta funkar för 8-åringar men flera varv på de kortare lederna (2-3 km) med paus mellan varven eller byrundan (10km) är en bra start för de yngre :)

Tillbaka
Topp