Bara gött att inte har QR, de kan fastna i grenar och annat.Ser bra ut, du vill ha Thru Axle med quick release/spak. Då det förekommer varianter med thru axle utan spak. Du kan säga genomgående axlar men mest korrekta väl genomgående axel med QR.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bara gött att inte har QR, de kan fastna i grenar och annat.Ser bra ut, du vill ha Thru Axle med quick release/spak. Då det förekommer varianter med thru axle utan spak. Du kan säga genomgående axlar men mest korrekta väl genomgående axel med QR.
https://www.allebike-sports.com/shop/MB31/MB31_MTB/MB31_MTB_SX?id=C53000Söker efter fler alternativ att jaga.
Som tidigare nämnt.
Hyfsat modern Trail-orienterad HT
Max 10k (ny eller beggad kvittar)
Minst 120mm framgaffel på luft
Genomgående axlar med boost
1x drivlina
Hittar själv detta att leta efter:
Vitus sentier 29" deore. 10k ny
Cube reaction Tm 27,5". 12k ny
Kona Honzo 29". 15k ny (troligen utanför budget beggad)
Sen får någon gärna svara på om man säger just Genomgående axlar på svenska för thru axles. Eller är det typ som att säga att man har klockan på vristen eller vrider på bezelen
Drygt 51 minuter. Jag räknar med att kapa ett par minuter till nästa försök.Ja det är väldigt fint runtomkring! Haha, ja det finns de som kör ruggigt fort, hur lång tid tog rundan?
Den var rätt fräck den med. Enda jag reagerade på var att det var 160mm bromsskivor runtom. Samtliga hojar jag kollat på i den prisklassen har 180.https://www.allebike-sports.com/shop/MB31/MB31_MTB/MB31_MTB_SX?id=C53000
Jag hade köpt till dropper också.
Storleken på skivorna har bara att göra med tilltänkt användningsområde kontra vikt. Skivor är dessutom billigt, kostar typ 300kr att byta till 203mm fram om man känner det behovet.Den var rätt fräck den med. Enda jag reagerade på var att det var 160mm bromsskivor runtom. Samtliga hojar jag kollat på i den prisklassen har 180.
Knappast en dealbreaker dock. Fortsätter kika begagnat tills jag hittar något eller Sentier kommer in i lager igen.
Hur lång är du? Byggd som en T-Rex, som en flamingo eller normalt?Provar här också då här brukar vara bra respons och en aning trevligare ton än på happyride
Har planer på att köpa en FS trailcykel.
Hur beräknar man egentligen rätt storlek?
Då det inte alltid stämmer att följa tillverkarens tabeller.
Vilka mått på geometrin ska man gå efter och hur vet man inom vilka intervall man ska ligga?
Då det är en hel del pengar för en ny FS så vore det ju hemsk tråkigt att köpa fel storlek.
Ok så man köper adaptrar till oken då eller? För man kan ju inte bara byta skivan.Storleken på skivorna har bara att göra med tilltänkt användningsområde kontra vikt. Skivor är dessutom billigt, kostar typ 300kr att byta till 203mm fram om man känner det behovet.
Haha i den liknelsen så är det nog mellan flamingo och normalHur lång är du? Byggd som en T-Rex, som en flamingo eller normalt?
Adapter + skiva. Man märker ganska snabbt om man får den bromsverkan man behöver. Annars får man uppgradera. De flesta bashojarna säljs med skitbromsar, de som sitter på den jag länkade är ändå OK.Ok så man köper adaptrar till oken då eller? För man kan ju inte bara byta skivan.
Trodde man var tvungen att byta till större ok och grejer.
Jo jag har förstått det som att Tektro är "skitbromsar". Har de på min cykel nu och vill man bromsa ordentligen räcker det inte riktigt med ett finger. Ingen aning om de finns olika nivåer hos Tektro men sitter iaf HD-M290 på snikigaste sentier modellen.Adapter + skiva. Man märker ganska snabbt om man får den bromsverkan man behöver. Annars får man uppgradera. De flesta bashojarna säljs med skitbromsar, de som sitter på den jag länkade är ändå OK.
Bra trampat! Vi kom runt på ca 49 o då var jag rätt så sliten, var lite oförberedd på sista stigningen runt vattnetDrygt 51 minuter. Jag räknar med att kapa ett par minuter till nästa försök.
Låter som en typisk flamingo. Jag är 183cm och har snabbt mätt 83cm ben. Lär ju bli lite @Pinsam stuk då, alltså en L med droppern uppstickande en bit. Alternativt så köper man en längre dropper i efterhand för att få ner insticket.Haha i den liknelsen så är det nog mellan flamingo och normal
183 cm lång, grenmått på 90cm och väger in på 78kg
Storleksmässigt så står jag och väger mellan L och XL på de flesta cyklar jag kollat på.
Kalugapasset @ Rörbäcksnäs.
Min upplevelse är att bromsbelägg knappt gör någon skillnad. Jag väger strax söder om 100kg och började med 180/160mm och kassa bromsar. Det dög inte. Bytte till 203mm/180mm och det blev bra nog. Ville dock ha marginal så bytte till bra bromsar också och nu är det ett jäkla bett.Jo jag har förstått det som att Tektro är "skitbromsar". Har de på min cykel nu och vill man bromsa ordentligen räcker det inte riktigt med ett finger. Ingen aning om de finns olika nivåer hos Tektro men sitter iaf HD-M290 på snikigaste sentier modellen.
Tänker mig att det är lätt att byta om jag skulle behöva senare. Man kanske kan börja med att byta bromsbelägg till bättre och se om de räcker.
Tusen tack!Låter som en typisk flamingo. Jag är 183cm och har snabbt mätt 83cm ben. Lär ju bli lite @Pinsam stuk då, alltså en L med droppern uppstickande en bit. Alternativt så köper man en längre dropper i efterhand för att få ner insticket.
Du kan säkert gå på en XL om du vill men risken är ju att det blir väldigt lång reach för dig. Är modellen kort så kör på XL, annars L, skulle jag säga. Jag trivs med runt 480mm i reach och 40mm stam.
Edit: Så här alltså:
Intressant. Mätte mina ben till 86cm och är 182cm lång. Inte mätt armarna än då jag inte hajat hur jag gör de själv vettigt.Låter som en typisk flamingo. Jag är 183cm och har snabbt mätt 83cm ben. Lär ju bli lite @Pinsam stuk då, alltså en L med droppern uppstickande en bit. Alternativt så köper man en längre dropper i efterhand för att få ner insticket.
Du kan säkert gå på en XL om du vill men risken är ju att det blir väldigt lång reach för dig. Är modellen kort så kör på XL, annars L, skulle jag säga. Jag trivs med runt 480mm i reach och 40mm stam.
Edit: Så här alltså:
Alright! Jag väger drygt 70kg så om jag endast uppgraderar till större skivor lär det nog betta satan dåMin upplevelse är att bromsbelägg knappt gör någon skillnad. Jag väger strax söder om 100kg och började med 180/160mm och kassa bromsar. Det dög inte. Bytte till 203mm/180mm och det blev bra nog. Ville dock ha marginal så bytte till bra bromsar också och nu är det ett jäkla bett.
Jämföra kan man ju men det handlar ju i slutänden om balans, alltså var tyngdpunkten på föraren hamnar. Flackare gaffelvinkel kräver längre reach. En FS niger och en HT bockar vid påfrestning så en HT-gre behöver vara flackare och längre för att motsvara en FS.Tusen tack!
Jo det är också min uppfattning att L bör bli bra. Cykeln jag kollat på i storlek L har 475 reach och 625 stack.
Det som gör mig lite fundersam är att min gamla HT i storlek XL bara hade 453 i reach men 643 i stack.
Kanske man inte kan jämföra geometrin på en HT med FS?
Din lyspasta från timvisaren LIGGER på tavlan för fan! Ut med kronan! Dags att limma.
Så får införskaffa dedikerad dinka för det.
Precis, det är de som gör det så svårt tycker jag att sitta och jämföra olika geometrier när man vill beställa från nätet.Jämföra kan man ju men det handlar ju i slutänden om balans, alltså var tyngdpunkten på föraren hamnar. Flackare gaffelvinkel kräver längre reach. En FS niger och en HT bockar vid påfrestning så en HT-gre behöver vara flackare och längre för att motsvara en FS.
Vad gäller stack är det en smaksak. Min ram har 640mm i stack och jag har ändå höjt den fram, 20mm på gaffeln och 30mm med styret. Då blir det roligare utför, tycker jag. De flesta hojarna idag säljs med 20mm rise på styret och med 10mm under stammen vilket ger lite justermån på stacken.
Kedjestag, HA och SA skulle jag säga. Stack kan du nästan skita i, det skiljer så lite mellan olika modeller och beror mestadels på dämpning och gaffelvinkel.Precis, det är de som gör det så svårt tycker jag att sitta och jämföra olika geometrier när man vill beställa från nätet.
Ja ofta kan man väl göra lite justeringar som att sätta längre/kortare styrstam med olika raise för att optimera så länge man inte är helt fel i storlek från början.
Jämför jag med XL så skiljer stacken bara 4mm högre medan reach går upp till 500mm vilket känns långt.
Är där några andra mått som är viktigt att ha koll på?
Haha jodå och dessutom så stod sekundvisaren och hackade. Drog ut kronan och har plockat ur batteriet.Din lyspasta från timvisaren LIGGER på tavlan för fan! Ut med kronan! Dags att limma.
Om min 7-åring kan bära G-Shock dagligen så lär ju du klara det.Nu snurrar tankarna om vilken G-shock som är lämplig för klena leder. Gillar hur Casioaken ser ut men den är stor!
Chansen är att vi har lika stora handleder Vad kör grabben?Om min 7-åring kan bära G-Shock dagligen så lär ju du klara det.
Aha okej, ja stack spelar kanske inte så stor roll så länge man når nerKedjestag, HA och SA skulle jag säga. Stack kan du nästan skita i, det skiljer så lite mellan olika modeller och beror mestadels på dämpning och gaffelvinkel.
Vad är det för modeller du tittar på?
Tror alla de är kanon. Tror @Pinsam är nöjd med sin Commencal. Definitivt prisvärd och tung. Vikt är ju dock inget bekymmer nedför.Aha okej, ja stack spelar kanske inte så stor roll så länge man når ner
Jag har tittat på en massa olika, YT Jeffsy 29, Orbea Occam, SC Hightower/Tallboy och nu hitta jag Commencal Meta TR 29 från förra året.
https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-29-race-2019-c2x26307386
Känns inte den jäkligt prisvärd eller jag missar något?
Nackdelen är väl alu ram och en aning hög vikt men jag tänker att det borde inte spela så stor roll för en hobby motionär?
Dock har jag inte kört varken FS eller en kolfiber hoj tidigare så vad vet jag
Det kan ha varit den avgörande kommentarenTror alla de är kanon. Tror @Pinsam är nöjd med sin Commencal. Definitivt prisvärd och tung. Vikt är ju dock inget bekymmer nedför.
Den var ju hyfsat prisvärd innan prissänkningen så med den rabatten hade jag lätt slagit till. Fördelen med alu är ju att den blir bomb proof.
Jag kikade på motsvarande gäng cyklar. Valet föll, som @yonsson skrev, på Commencal. Även jag köpte 2019 års modell. Jag köpte dock modellen ”under” Race som de benämner Ride. Jag är supernöjd, trots den något höga vikten. Den är som en pansarvagn utför vilket är en oerhörd trygghet för min del, som egentligen är en XC-åkare. Samtidigt är den smidig såväl uppför som på platten.Aha okej, ja stack spelar kanske inte så stor roll så länge man når ner
Jag har tittat på en massa olika, YT Jeffsy 29, Orbea Occam, SC Hightower/Tallboy och nu hitta jag Commencal Meta TR 29 från förra året.
https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-29-race-2019-c2x26307386
Känns inte den jäkligt prisvärd eller jag missar något?
Nackdelen är väl alu ram och en aning hög vikt men jag tänker att det borde inte spela så stor roll för en hobby motionär?
Dock har jag inte kört varken FS eller en kolfiber hoj tidigare så vad vet jag
Man får ställa vikten i relation till nyttan. En cykel med SiD-gaffel fram istället för Pike och lättare däck hade såklart vägt mindre. Den hade dock haft mindre styv front och sämre grepp eller mindre tåliga däck.Det kan ha varit den avgörande kommentaren
Nu har jag inte kört jätte mycket utför utan har mest varit halv stökig stig. Ett par kilo lättare hade varit att föredra men känns som man får upp i nästan det dubbla då. Som hobbymotionär så begränsas jag nog mer av min teknik och ork än ett par kilo på cykeln
Tusen tack för vägledningen.
Jag är 184 men innerbenslängd på över 91. Har även långa armar vilket gör att jag kan ha styret lågt utan att sitta dubbelvikt. Jag cyklar på storlek Large på min Commencal. XL hade säkert också funkat.Haha i den liknelsen så är det nog mellan flamingo och normal
183 cm lång, grenmått på 90cm och väger in på 78kg
Storleksmässigt så står jag och väger mellan L och XL på de flesta cyklar jag kollat på.
Tack för din inputJag är 184 men innerbenslängd på över 91. Har även långa armar vilket gör att jag kan ha styret lågt utan att sitta dubbelvikt. Jag cyklar på storlek Large på min Commencal. XL hade säkert också funkat.