• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Nissenutz

Patek
2-Faktor
En fundering.

Är det fullt normalt i dessa kretsar att fundera på att byta upp sig till stor bromsskiva fram mest för att det ser coolt ut? :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En fundering.

Är det fullt normalt i dessa kretsar att fundera på att byta upp sig till stor bromsskiva fram mest för att det ser coolt ut? :D
17196DB9-973F-48E3-AB24-EE8803721016.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tolkar det som ett ja :D

På tal om skor. Är det bara jäkla five ten för över 1k som duger enligt inbitna. Funkar inte några av de billigare platta skorna för en nybörjare?
Jag körde med sk8-skor med styv sula ett tag men fick ont som satan i fötterna, därav köpte jag Ten5. Har inte haft ont sedan dess och greppet är fenomenalt mycket bättre. Så ska du köra i skuttig skog så köp Ten5 men du kan ju börja med styva sneakers.

Adidas hemsida har ofta rea på Ten5. Tror man får rabatt via nyhetsbrevet också.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Mitt tips är att testa lite först o fundera på om du inte ska köra spd.
Ne, sitta fast vill jag inte göra. Håller på och lattjar alldeles för mkt så fötterna måste ner i backen :D
Vad tror du om att cykla ett par rundor på nya cykeln innan du börjar uppgradera den? Bara en tanke. :p;):)
Va!? Ska den inte bara glänsa i förrådet? :p

Var faktiskt ute en kort sväng på 20min i fredags när jag fick hem den. Det jag slogs av var hur jäkla skönt det var med en framdämpare som faktiskt dämpade och inte bara fjädrande. Även greppet i däcken, var beredd att de skulle släppa lite i kurvorna där det var platt och mest grannbarr på marken men det var satan va det greppade, kul!

Så första intrycket är att den är sjukt mer kapabel än vad jag själv är. Men det är ju kul att meka och mickla med saker :) dock får sånt vänta, bromsarna lär börja bita bättre efter någon runda till.
Köp förra årets trailskor så får du rätt sko till bra pris......
Ska googla. Har du något specifikt tips?
Jag körde med sk8-skor med styv sula ett tag men fick ont som satan i fötterna, därav köpte jag Ten5. Har inte haft ont sedan dess och greppet är fenomenalt mycket bättre. Så ska du köra i skuttig skog så köp Ten5 men du kan ju börja med styva sneakers.

Adidas hemsida har ofta rea på Ten5. Tror man får rabatt via nyhetsbrevet också.
Jo skogarna runt där jag själv bor är jäkligt stökiga med mycket sten och rötter. Så det går inte så fort oftast utan mer tekniskt och försöka välja vettiga spår.

Osäker på storlek men dessa var ju klart överkomliga
https://www.bikester.se/adidas-five...MIy86vzeSz6wIVmKiyCh3bwgIgEAQYAiABEgKYSfD_BwE

Och till alla! Tack för att ni engagerar er i mina frågor och funderingar, ni gör det redan roligt med mtb :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ne, sitta fast vill jag inte göra. Håller på och lattjar alldeles för mkt så fötterna måste ner i backen :D

Va!? Ska den inte bara glänsa i förrådet? :p

Var faktiskt ute en kort sväng på 20min i fredags när jag fick hem den. Det jag slogs av var hur jäkla skönt det var med en framdämpare som faktiskt dämpade och inte bara fjädrande. Även greppet i däcken, var beredd att de skulle släppa lite i kurvorna där det var platt och mest grannbarr på marken men det var satan va det greppade, kul!

Så första intrycket är att den är sjukt mer kapabel än vad jag själv är. Men det är ju kul att meka och mickla med saker :) dock får sånt vänta, bromsarna lär börja bita bättre efter någon runda till.

Ska googla. Har du något specifikt tips?

Jo skogarna runt där jag själv bor är jäkligt stökiga med mycket sten och rötter. Så det går inte så fort oftast utan mer tekniskt och försöka välja vettiga spår.

Osäker på storlek men dessa var ju klart överkomliga
https://www.bikester.se/adidas-five...MIy86vzeSz6wIVmKiyCh3bwgIgEAQYAiABEgKYSfD_BwE

Och till alla! Tack för att ni engagerar er i mina frågor och funderingar, ni gör det redan roligt med mtb :)
Fixa bra skor, och kläder. Investera 30 timmar i cykling och känn efter vad som funkar, hur du har kunnat utvecklas och vad som inte funkar efter det. Kom ihåg handskar med dämpning och vettiga cykelbrallor. Tror det är ett minimum för att du ska kunna avgöra vad som kan förbättras. Det går ju att jobba en del med däck-tryck, dämparinställning, cykelposition m.m. som kräver att du har fått upp en känsla för cykeln. Fattar att du gillar "prylen", men cykling handlar om... cykling.

Och så vill vi ha recensioner! Och sådana kräver långa pass, flera krascher, ömma kroppsdelar och en hel del svett. Har du flaskhållare på? Du får inte glömma att vätska upp under två-timmarspassen. Eller när du nöter tre timmar. Rotmattor, stenkistor och hällar är utmärkta ställen att krascha på...
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Fixa bra skor, och kläder. Investera 30 timmar i cykling och känn efter vad som funkar, hur du har kunnat utvecklas och vad som inte funkar efter det. Kom ihåg handskar med dämpning och vettiga cykelbrallor. Tror det är ett minimum för att du ska kunna avgöra vad som kan förbättras. Det går ju att jobba en del med däck-tryck, dämparinställning, cykelposition m.m. som kräver att du har fått upp en känsla för cykeln. Fattar att du gillar "prylen", men cykling handlar om... cykling.

Och så vill vi ha recensioner! Och sådana kräver långa pass, flera krascher, ömma kroppsdelar och en hel del svett. Har du flaskhållare på? Du får inte glömma att vätska upp under två-timmarspassen. Eller när du nöter tre timmar. Rotmattor, stenkistor och hällar är utmärkta ställen att krascha på...
Flaskhållare finns hemma, inte ditmekat ännu. Jag blir glad om jag kan få till en timma i veckan. Så lär ta sin tid att komma upp i dessa 30h. Jag mäter inte med några tekniska ting på hur mkt man cyklar förutom uppskattad tid per pass.

Så den typen av recension du önskar kan nog dröja, förstår att krascher hör till men inget jag direkt tänkte öva på, tror de kommer med tiden ändå :D framförallt när jag ska haka på de mer erfarna polarna
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ne, sitta fast vill jag inte göra. Håller på och lattjar alldeles för mkt så fötterna måste ner i backen :D

Va!? Ska den inte bara glänsa i förrådet? :p

Var faktiskt ute en kort sväng på 20min i fredags när jag fick hem den. Det jag slogs av var hur jäkla skönt det var med en framdämpare som faktiskt dämpade och inte bara fjädrande. Även greppet i däcken, var beredd att de skulle släppa lite i kurvorna där det var platt och mest grannbarr på marken men det var satan va det greppade, kul!

Så första intrycket är att den är sjukt mer kapabel än vad jag själv är. Men det är ju kul att meka och mickla med saker :) dock får sånt vänta, bromsarna lär börja bita bättre efter någon runda till.

Ska googla. Har du något specifikt tips?

Jo skogarna runt där jag själv bor är jäkligt stökiga med mycket sten och rötter. Så det går inte så fort oftast utan mer tekniskt och försöka välja vettiga spår.

Osäker på storlek men dessa var ju klart överkomliga
https://www.bikester.se/adidas-five...MIy86vzeSz6wIVmKiyCh3bwgIgEAQYAiABEgKYSfD_BwE

Och till alla! Tack för att ni engagerar er i mina frågor och funderingar, ni gör det redan roligt med mtb :)

5ten drar nästan en storlek större än normala skor så beställ gärna lite större.

Edit; Grattis till cykeln dessutom :) Jag är riktigt nöjd med min Vitus också!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Nissenutz
De där är för dirt, mjuka undertill. Sikta på Freerider eller Freerider Pro. Pro är hårdare undertill. Jag har samma storlek som på Nike.
Kolla Adidas hemsida som sagt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ne, sitta fast vill jag inte göra. Håller på och lattjar alldeles för mkt så fötterna måste ner i backen :D

Va!? Ska den inte bara glänsa i förrådet? :p

Var faktiskt ute en kort sväng på 20min i fredags när jag fick hem den. Det jag slogs av var hur jäkla skönt det var med en framdämpare som faktiskt dämpade och inte bara fjädrande. Även greppet i däcken, var beredd att de skulle släppa lite i kurvorna där det var platt och mest grannbarr på marken men det var satan va det greppade, kul!

Så första intrycket är att den är sjukt mer kapabel än vad jag själv är. Men det är ju kul att meka och mickla med saker :) dock får sånt vänta, bromsarna lär börja bita bättre efter någon runda till.

Ska googla. Har du något specifikt tips?

Jo skogarna runt där jag själv bor är jäkligt stökiga med mycket sten och rötter. Så det går inte så fort oftast utan mer tekniskt och försöka välja vettiga spår.

Osäker på storlek men dessa var ju klart överkomliga
https://www.bikester.se/adidas-five...MIy86vzeSz6wIVmKiyCh3bwgIgEAQYAiABEgKYSfD_BwE

Och till alla! Tack för att ni engagerar er i mina frågor och funderingar, ni gör det redan roligt med mtb :)

kör i mina Saucony Peregrin, de har en förstärk kolfiberplatta under dobbarna mot hårda stenar mm.....mkt bra grepp mot pedalen......gortex osv.....bör finnas för runt 800:- ish....
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
891EFF38-37BB-4BD1-BBFD-DFE5C206C87F.jpeg

64AAA54F-3987-4031-B17B-E9EC1366992F.jpeg

Nope.....kör mkt skogslöpning......så de får även tjänstgöra på cykeln då de greppar bra mot pedalerna......testade vanlig löparskor först och det va vanskligt och sjukt halt. Kanske finns bättre pjuck för MTB men de har funkat bra för mig.........nördigt är att man kan antigen skruva i dobbar.....eller borra hålen för extra dränering....enligt manualen.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
891EFF38-37BB-4BD1-BBFD-DFE5C206C87F.jpeg

64AAA54F-3987-4031-B17B-E9EC1366992F.jpeg


Nope.....kör mkt skogslöpning......så de får även tjänstgöra på cykeln då de greppar bra mot pedalerna......testade vanlig löparskor först och det va vanskligt och sjukt halt. Kanske finns bättre pjuck för MTB men de har funkat bra för mig.........nördigt är att man kan antigen skruva i dobbar.....eller borra hålen för extra dränering....enligt manualen.....
71ckSrc-g7L._AC_UL1500_.jpg

Ser rejäla ut. Kan dock lova att Freerider greppar cirka en miljard gånger bättre. Man sitter som klistrad med nya pedaler. De greppar nästan för bra i början när allt är fräscht.

Five_Ten_Trailcross_LT_Mountain_Bike_Shoes_Svart_EE8889_EE8889_01_standard.jpg
Five_Ten_Trail_Cross_Mid_Pro_Mountain_Bike_Shoes_Svart_EF3010_EF3010_01_standard.jpg

5Ten lanserade en ny modell i år för just skogsmullar. De sulorna är inte lika hårda som Freerider-sulorna och har lite mer grepp. Sjukt snygga också.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
71ckSrc-g7L._AC_UL1500_.jpg

Ser rejäla ut. Kan dock lova att Freerider greppar cirka en miljard gånger bättre. Man sitter som klistrad med nya pedaler. De greppar nästan för bra i början när allt är fräscht.

Five_Ten_Trailcross_LT_Mountain_Bike_Shoes_Svart_EE8889_EE8889_01_standard.jpg
Five_Ten_Trail_Cross_Mid_Pro_Mountain_Bike_Shoes_Svart_EF3010_EF3010_01_standard.jpg

5Ten lanserade en ny modell i år för just skogsmullar. De sulorna är inte lika hårda som Freerider-sulorna och har lite mer grepp. Sjukt snygga också.

Skogsmullar :)...ser svala ut!!!
Åker mkt stig i Dalarna.......en del på Finnmarksturen. Är det Freeride eller XC......frågar åt en kompis gvs....
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
71ckSrc-g7L._AC_UL1500_.jpg

Ser rejäla ut. Kan dock lova att Freerider greppar cirka en miljard gånger bättre. Man sitter som klistrad med nya pedaler. De greppar nästan för bra i början när allt är fräscht.

Five_Ten_Trailcross_LT_Mountain_Bike_Shoes_Svart_EE8889_EE8889_01_standard.jpg
Five_Ten_Trail_Cross_Mid_Pro_Mountain_Bike_Shoes_Svart_EF3010_EF3010_01_standard.jpg

5Ten lanserade en ny modell i år för just skogsmullar. De sulorna är inte lika hårda som Freerider-sulorna och har lite mer grepp. Sjukt snygga också.
Har fingret på köpknappen på dessa. Men kan inte bestämma mig om jag ska ha de låga eller de höga...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har fingret på köpknappen på dessa. Men kan inte bestämma mig om jag ska ha de låga eller de höga...
Nya modellen? 20% off får man om man reggar sig på adidas sida. Jag väljer alltid höga om det går, gillar höga sneakers. De hade fri frakt och fri retur när jag beställde så jag beställde några olika par och behöll de som satt bäst.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nya modellen? 20% off får man om man reggar sig på adidas sida. Jag väljer alltid höga om det går, gillar höga sneakers. De hade fri frakt och fri retur när jag beställde så jag beställde några olika par och behöll de som satt bäst.
Ja, nya modellen Trailcross. Finns även en tredje variant som är mellanhög, dvs den låga fast med neoprenstrumpan, men de är undantagna all rabatt.
Får kanske beställa både den höga och den låga och se vilken som känns bäst på foten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, nya modellen Trailcross. Finns även en tredje variant som är mellanhög, dvs den låga fast med neoprenstrumpan, men de är undantagna all rabatt.
Får kanske beställa både den höga och den låga och se vilken som känns bäst på foten.
Tycker de är sjukt snygga! Var beredd på att sulan är mjukare än Freerider bara, speciellt framtill.
 
@yonsson och övriga cykelkunniga: Ska köpa en heldämpad instegshoj (har sålt min hardtail) men vet inte vilken jag ska köpa.. Just nu står det mellan Trek Fuel Ex 5, Marin Rift Zone 2, Orbea Occam H30 och Kona Process 134. Alla 2021 års modell.
Är nog mest inne på Trek men den är näst dyrast av alla och den enda som inte säljs på Bikester där jag har 10% rabatt.
Vilken ska man ha? Hur ska jag tänka?

https://m.lannasport.se/sv/articles...GL5BZlJluaHVq0gvEBGJBUTBPWnynfQIaAlT6EALw_wcB

https://www.bikester.se/orbea-occam-h30-M897540.html?vgid=G1285674&cgid=b2378

https://www.bikester.se/marin-rift-zone-2-M894423.html?vgid=G1280787&cgid=b43

https://www.bikester.se/kona-process-134-al-29-M893979.html?vgid=G1279956&cgid=b166

Edit: Självklart finns det även andra alternativ (t.ex. YT Jeffsy) men jag vill ha en cykel nu och de här fyra jag nämnde finns i lager.
 
Senast ändrad:
Topp