• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur många styren har du? Eller är det bara kul att byta grepp hela tiden? Har faktiskt kikat på dom efter att du skrev om de förr. Så såna får det bli :) och kan alltid börja med 780mm brett styre. Går ju att kapa mer men inte mindre.
Jag har två styren, sedan köpte jag ett par gråa för att snow camp var slutsålda och nu köpte jag två par till snow camo så jag kan ha två par i reserv. :) - Så ett par gråa kan du köpa av mig om du vill.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vill ju bara inflika i lamp-/lumen-debatten att man inte ska stirra sig blind på antalet lumen för det är oftast bullshit ändå. Kolla tester så kommer 95% av alla lampor som testas inte i närheten av antalet lumen som anges i specifikationen.

Sen ska man också kolla på ljusbilden som oftast är mycket mer relevant än antalet lumen. Det är ju helt meningslöst att ha 10K lumen om det lyser åt alla håll och kanter istället för där du behöver det. Själv föredrar jag att ha en bredare ljusbild på styret och en smalare, mer koncentrerad, ljusbild på hjälmen. En kombination av ljus kan vara en fördel för har man bara hårt koncentrerat ljus så blir man snabbt trött i ögonen av alla skarpa kontraster som uppstår och har man bara mjukt ljus så är det mycket svårare att se texturer och stigen/vägen blir väldigt svår att läsa av.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vill ju bara inflika i lamp-/lumen-debatten att man inte ska stirra sig blind på antalet lumen för det är oftast bullshit ändå. Kolla tester så kommer 95% av alla lampor som testas inte i närheten av antalet lumen som anges i specifikationen.

Sen ska man också kolla på ljusbilden som oftast är mycket mer relevant än antalet lumen. Det är ju helt meningslöst att ha 10K lumen om det lyser åt alla håll och kanter istället för där du behöver det. Själv föredrar jag att ha en bredare ljusbild på styret och en smalare, mer koncentrerad, ljusbild på hjälmen. En kombination av ljus kan vara en fördel för har man bara hårt koncentrerat ljus så blir man snabbt trött i ögonen av alla skarpa kontraster som uppstår och har man bara mjukt ljus så är det mycket svårare att se texturer och stigen/vägen blir väldigt svår att läsa av.
Dagens sanning!
Mitt bästa tips när det kommer till lampor är att köpa i lokal, fysisk butik - inte enbart för att det är trevligt att vara till gagn för det nära näringslivet, men framförallt för att alla lampor (som ligger hitom Exposure och övrig fantastiskt fin CNC-porr i samma prisklass) och/eller deras batterier slumpmässigt lägger av. Då är det rätt gôtt att kunna lägga den felaktiga grunkan på disken hos någon istället för att behöva gå genom ett kontaktformulär...
 
Du behöver en;
336C5D02-C6E8-4D3D-BB4A-690D3975420A.jpeg

E944D476-482D-49B2-A2C3-C791BC08B258.jpeg
Det hjälper nog tyvärr inte.. Det är inte rötterna som är problemet utan lutningen. Som sagt; det är mycket brantare än vad som framgår av bilden. Längst till höger i backen är det färre rötter men där är det ännu brantare (syns inte heller på bilden) så där är det också svårt att ta sig upp.
Får träna mer helt enkelt..:)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Haha, ung var det ja... :)
Kanske skulle satsa på en lampa på styret också. Finns det några fördelar med att ha lampa där också, förutom att man får mer ljus totalt? Hur fäster ni batteri? Jag kör sele till hjälmlampan.
Om man skogsmullecyklar och den ena lägger av är man glad över att ha en ljuskälla kvar. Hände en kompis och sedan dess har jag stående tvångstanke om att ljuskällor måste vara två - verkar oskönt att lysa sig fram genom ett tre kilometer kompakt novembermörk skog med mobilen...
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Jag för min del med krumma ögon behöver ju mer, släcker jag min styrlampa (3200) tycker jag det är för svagt.
Sen gillar jag ha skarpaste lampan på hjälmen, få det klaraste ljuset där jag sätter blicken.
Har du testat att köra tvärtom?
De flesta brukar köra starkast ljus på styret för reach och det svagare på hjälmen för närområdet....
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har du testat att köra tvärtom?
De flesta brukar köra starkast ljus på styret för reach och det svagare på hjälmen för närområdet....

Körde så tidigare. Men, den starka lampan har GoPro-fäste, så använder samma fäste som för kameran som alltid sitter på hjälmen.

Samt gillar att ha denna lampan där, starkast där jag vänder blicken.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Om man skogsmullecyklar och den ena lägger av är man glad över att ha en ljuskälla kvar. Hände en kompis och sedan dess har jag stående tvångstanke om att ljuskällor måste vara två - verkar oskönt att lysa sig fram genom ett tre kilometer kompakt novembermörk skog med mobilen...
Bra synvinkel, jag har inte alltid med mig mobilen heller, så slocknar hjälmlampan är jag rökt :confused:
Får leta lampa till styret nu...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Långt innan jag visste vad Preacher’s var. :)
Men lite potatis vs tomater va? Gissar att du är snabbare nu än 2014 fast att spåret ändrats?
Svårt att säga - då gjorde jag ju inte mycket annat än att dricka pilsner, jaga damer och cykla mountainbike. Med det sagt är jag nog både lättare, starkare och smidigare idag.

En intressant detalj är att det faktiskt var samma hoj då som jag åkte XCO-SM på i helgen - min olämpliga och orimliga 26"-Spitfire (v1). Mycket surr under racet och i efterhand om det där något okonventionella valet i ett hav av Spark och Epic.
 
Topp