• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Knappast. Hela geometrin har ju förändrats senaste 5 åren, inte konstigt att bredden på styre ändras då. Nu har de flesta inom enduro gått tillbaka från 800mm till 780mm.
Min hoj är inte av senaste snitt, en hardtail och jag misstänker att styret på 610mm är rätt för den cykeln, kanske bara blir kef att smälla på ett bredare?
 
Tur att de tog en centimeter på varje sida så att det blev åkbart igen ;) Men lite mer seriöst. Tror du verkligen på fullaste allvar att det hänger på 780mm eller 800mm? Eller kan det vara så att precis som andra branscher så finns det tillverkare bakom som ändrar ”standardmått” fram och tillbaka för att fortsätta sälja maximalt. Cykel är en jäkla materialsport på gott och ont, men det här pratet om vad som går och inte går att cykla på börjar nästan bli komiskt.
Fast just hur brett styre man har gör ju faktiskt stor skillnad på hur det upplevs att styra en cykel. Jag har alltid tyckt att normalbredd (typ 600mm) är bra men upptäckte ju stor skillnad med 800mm.

Kändes klart stabilare men oavsett om alla på nätet skulle säga att 800mm är optimalt hade jag kapat ner det till de känns bra. Men jag har helt ändrat uppfattning om att 600mm är normalt och bra. Bredare är bättre och skönare till en viss gräns. Kommer nog troligen sluta betydligt närmre 800mm istället för gamla klassiska 600mm.
 
Det är både komiskt och löjligt, men det som gör det lite extra roligt.
Hur skoj vore det om tex vår klockforum inte innehåll ett visst mått av både idioti och nörderi?!

Det är absolut inte nörderiet jag vänder mig. Men det blir bara konstigt om man inte inser att det går mode även i cykel och dessutom i kombination med att tillverkare ändrar mått, material m.m., m.m. för att sälja. Men skit samma, huvudsaken är att man tycker det är kul och njutbart att cykla.
 
Att dagens mtb har jäkligt breda styren :)
Jag förstår varför, det blir stabilare när det är stökigt med bredare styre. Däremot får man ju helt enkelt gå på sin egen preferens angående hur brett som är lagom.

Jag upptäckte på min gamla billiga begagnade XC cykel att när det blev stökigt blev det lite nervöst med bara 80mm fjädring och 600mm styre :p

Klar förbättring till nya hojen som dels är av typen Enduro istället för XC och med 130mm fjädring samt 800mm styre. Dock så märkte jag att det kändes för brett för mig. Lyfte och spände liksom axlarna oavsiktligt pga detta.

Så börjar sakta men säkert med att ta bort en cm i taget per sida tills det känns bra. Skulle gissa att jag blir nöjd med 740-760mm nånting.
Smälla på ett nytt styre är som att sätta på ett safirglas på en plexi DJ :)
Man får väl spö av mm puritaner....
 
Min hoj är inte av senaste snitt, en hardtail och jag misstänker att styret på 610mm är rätt för den cykeln, kanske bara blir kef att smälla på ett bredare?
Ingen aning. Vet att man kanske inte kan göra vad som helst utan att det blir knas iom att cykeln ändå är byggd för att se ut som den gör. Men att köpa ett bredare styre för att testa kostar ju inte många hundra om man känner för det.
 
Tur att de tog en centimeter på varje sida så att det blev åkbart igen ;) Men lite mer seriöst. Tror du verkligen på fullaste allvar att det hänger på 780mm eller 800mm? Eller kan det vara så att precis som andra branscher så finns det tillverkare bakom som ändrar ”standardmått” fram och tillbaka för att fortsätta sälja maximalt. Cykel är en jäkla materialsport på gott och ont, men det här pratet om vad som går och inte går att cykla på börjar nästan bli komiskt.
Håller delvis med, men det är väl också en breddning och diversifiering av utbudet vi ser? Det går fortfarande fint att hitta XC-spjut med brant gaffelvinkel och normala styren. Hela grejen med generöst dämpade flacka trail-cyklar, all-mountain, enduro, osv har blivit ett stort segment på ganska kort tid. Det vi ser nu är kanske snarare att den breda massan rör sig från XC åt allmountain-hållet för att kunna ha med sig cykeln till fjällen, för att det är skönt när det är lite bekvämt, för att inte varje gram räknas för alla etc. Och så dyker det upp vilda crossåkare och alpinskidåkare m fl våghalsar som kanske inte hade cyklat alls annars.

Komiskt tycker jag först att det blir när man tror att det behövs en femtonkiloscykel med 150 mm dämpning och 65 graders gaffelvinkel för att åka rakt framåt på en stig med lite rötter på, och att en för ändamålet lämpligare HT XC avfärdas som "omodern geometri".
 
Håller delvis med, men det är väl också en breddning och diversifiering av utbudet vi ser? Det går fortfarande fint att hitta XC-spjut med brant gaffelvinkel och normala styren. Hela grejen med generöst dämpade flacka trail-cyklar, all-mountain, enduro, osv har blivit ett stort segment på ganska kort tid. Det vi ser nu är kanske snarare att den breda massan rör sig från XC åt allmountain-hållet för att kunna ha med sig cykeln till fjällen, för att det är skönt när det är lite bekvämt, för att inte varje gram räknas för alla etc. Och så dyker det upp vilda crossåkare och alpinskidåkare m fl våghalsar som kanske inte hade cyklat alls annars.

Komiskt tycker jag först att det blir när man tror att det behövs en femtonkiloscykel med 150 mm dämpning och 65 graders gaffelvinkel för att åka rakt framåt på en stig med lite rötter på, och att en för ändamålet lämpligare HT XC avfärdas som "omodern geometri".

Tack, du formulerade det bättre än vad jag lyckades med. Det är naturligtvis skillnad på specar mellan olika segment, och det jag menade med min ursprungliga kommentar till @Davvan var att det inte finns någon anledning att smälla på ett 800-styre på en gammal 26” HT XC bara för att endurokillarna kör med det och är standarden för dagen i det segmentet.
 
I takt med stadigare gafflar, större stadigare hjul och i det mesta robustare cyklar kommer man ta sig an tuffare terräng, jag cyklar en del bergsknallar och annat "hårt" och stökigt, skulle inte vilja ha mkt smalare styre.. sparar hellre på kraften till ett längre pass typ.
 
Ha......svågern som är en riktig MTB nird älgade över med 4 olika.....NYA.....styren......valde ett på 740mm.....han hoardar delar som en annan hoardade Natoband......

025353C2-8176-4640-90FE-97F1AFC4765F.jpeg
 
Det är absolut inte nörderiet jag vänder mig. Men det blir bara konstigt om man inte inser att det går mode även i cykel och dessutom i kombination med att tillverkare ändrar mått, material m.m., m.m. för att sälja. Men skit samma, huvudsaken är att man tycker det är kul och njutbart att cykla.
Det handlar om geometri, inte mode. Flackare gaffelvinkel, längre front-triangel och kortare stam kräver bredare styre för att man ska kunna få mer vridmoment och mer tryck på framhjulet för att få grepp. Det är lättare att göra en bred än en smal armhävning.
 
Det var ett parti som var riktigt jävligt, relativt brant neråt med massa stenar åt alla håll. Visste inte riktigt hur jag skulle tackla det
DF205B1E-98F6-4549-9EFD-9350FE61541D.jpeg

Tog för övrigt foton där förra vändan eftersom jag reagerade på att det var så uppkört. Ser helt annorlunda ut jämfört med filmen ovan. Nu kan man döna rätt ner vid sidan om spåret (Målade linjen) jag brukar köra.
 
  • Like
Reactions: gab
Ha......svågern som är en riktig MTB nird älgade över med 4 olika.....NYA.....styren......valde ett på 740mm.....han hoardar delar som en annan hoardade Natoband......

025353C2-8176-4640-90FE-97F1AFC4765F.jpeg
Haha fan va kul :D jag har ingen aning om hur brett styre med förhållandevis lång styrstam känns. Men du får väl testa och komma med dina intryck. Möjligt att han även har olika långa styrstammar för dig att testa också då :p
 
DF205B1E-98F6-4549-9EFD-9350FE61541D.jpeg

Tog för övrigt foton där förra vändan eftersom jag reagerade på att det var så uppkört. Ser helt annorlunda ut jämfört med filmen ovan. Nu kan man döna rätt ner vid sidan om spåret (Målade linjen) jag brukar köra.
Ska åka tillbaka imorgon för att testa. Tackar! Tänkte köpa en GoPro någon dag med, kanske blir enklare att be om tips med en video som visar alla mina misstag:D
 
Haha fan va kul :D jag har ingen aning om hur brett styre med förhållandevis lång styrstam känns. Men du får väl testa och komma med dina intryck. Möjligt att han även har olika långa styrstammar för dig att testa också då :p
Får testa lite......min cykel är ju 10 bast.....knappast nåt att ösa flis på.....bytte nyligen bromsarna......blir snart ett svart hål.....säkert bättre att köpa ny hoj.......men har en förkärlek att mecka med gammalt mög.......får C....
 
Tack @yonsson! Såg ju betydligt trevligare ut och framförallt sjukt mkt skönare att greppa!

Vet inte om det var greppen eller att jag kapat styret till 780mm och flyttat in allt eller kombon som gjorde det. Men bara en snabb vända på gården så känns det klart bättre!
IMG_20201002_175720.jpg
IMG_20201002_182748.jpg
IMG_20201002_182844.jpg

DMR death grip, mjuka och tjocka :)
 
Tack @yonsson! Såg ju betydligt trevligare ut och framförallt sjukt mkt skönare att greppa!

Vet inte om det var greppen eller att jag kapat styret till 780mm och flyttat in allt eller kombon som gjorde det. Men bara en snabb vända på gården så känns det klart bättre!
IMG_20201002_175720.jpg
IMG_20201002_182748.jpg
IMG_20201002_182844.jpg

DMR death grip, mjuka och tjocka :)
Kul att du blev nöjd! Bästa greppen! Eftersom man kan hålla hela vägen ut känns styret bredare om man byter från handtag med dubbla låsringar.
 
Bra bilder men ser lite obekvämt ut. Jag skulle aldrig våga droppa ifrån något sånt där innan jag blivit bra bekvämt med tekniken för mindre drops.

Kudos för försöket :)
Glad att du är okej. Men ALDRIG frambroms i luften eller innan luften. Troligtvis det som låg bakom dödsfallet i Järvsö. Tips för framtiden är att snabbt flytta rumpan över bakhjulet så fort du märker att framhjulet dyker för att rädda en krasch.
Ja, jag tog mig lite vatten över huvudet med tanke på att jag bara cyklat 2 veckor typ :p Men det var spännande att försöka

Edit: kan tillägga att det gick bättre på försöken efter, men gav mig inte på det stora igen :angel:
85A7D983-0584-45B1-A56F-00C36970E9C7.jpeg
 
Senast ändrad:
Ja, jag tog mig lite vatten över huvudet med tanke på att jag bara cyklat 2 veckor typ :p Men det var spännande att försöka

Edit: kan tillägga att det gick bättre på försöken efter, men gav mig inte på det stora igen :angel:
85A7D983-0584-45B1-A56F-00C36970E9C7.jpeg
Jag har inte testat att droppa ifrån någonting ännu men kikade lite videor på tuben. Ser ut som du ska mer bak och ner med rumpan. Kikade videon med Kyle & April.
 
  • Like
Reactions: gab
Jag har inte testat att droppa ifrån någonting ännu men kikade lite videor på tuben. Ser ut som du ska mer bak och ner med rumpan. Kikade videon med Kyle & April.
Var snälla nu, han håller ju på att jobba upp tekniken. :) Behövs ju en hel bildserie för att kunna analysera, typ:
06663741-0527-4F23-A42B-7213FF48E638.jpeg
 
  • Like
Reactions: gab
Tillbaka
Topp