• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

gab

KS Explorers Club
Hur noga gör ni rent kedja osv efter ni varit ute och cyklat? Räcker det med en lite ytligare rengöring efter passen och så kör man en lite mer genomgående tvätt någon gång i månaden?
51227EC8-92FB-477C-8697-581EC50A8359.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag lider av grupp-OCD. Det vill säga att jag inte mår bra om någon komponent inte tillhör gruppen. Har cyklat omkring med LX-vevar i flera år nu och har inte kunnat prestera bara därför. Idag fick jag äntligen hem ett set med M737-vevar från samma årtal (1994) som resten av delarna (ramen är dock från 1989). Nu är livet som det ska igen!

50395416436_4fbc60be04_b.jpg


Med LX ser den ut så här - vilken skillnad det kommer att bli! Or not...

50394725038_603a731ca4_b.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag lider av grupp-OCD. Det vill säga att jag inte mår bra om någon komponent inte tillhör gruppen. Har cyklat omkring med LX-vevar i flera år nu och har inte kunnat prestera bara därför. Idag fick jag äntligen hem ett set med M737-vevar från samma årtal (1994) som resten av delarna (ramen är dock från 1989). Nu är livet som det ska igen!

50395416436_4fbc60be04_b.jpg


Med LX ser den ut så här - vilken skillnad det kommer att bli! Or not...

50394725038_603a731ca4_b.jpg
Borde det inte vara biopace på den där? Riktigt härligt att se, dock. Minns katalogbilderna...
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Borde det inte vara biopace på den där? Riktigt härligt att se, dock. Minns katalogbilderna...

Du har helt rätt utifrån ramens årtal. Shimano körde Biopace mellan 1983 och 1993 så på en Bridgestone från 1989 ska/kan det med fördel vara monterat. Här är en katalogbild, 1989, med biopace-klingor:

50397247441_ec6e650742_b.jpg



Just på min kommer jag undan dock. Köpte en naken ram och gaffel från USA. Det enda som kom med var originalstyret och styrlagret. Sedan letade jag "1989-delar" en bra tid innan jag gav upp. Hittade istället en donatorcykel och flyttade över det mesta. Så det är Shimano XT M737 från 1994 monterat. Utan biopace vid det laget.

M737
50397266006_73b16a81c3_b.jpg


PS - har beställt däck med gul-brun sida - gum wall/ skin wall. Tycker det ser kass ut med svarta däck.
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Du har helt rätt utifrån ramens årtal. Shimano körde Biopace mellan 1983 och 1993 så på en Bridgestone från 1989 ska/kan det med fördel vara monterat. Här är en katalogbild, 1989, med biopace-klingor:

50397247441_ec6e650742_b.jpg



Just på min kommer jag undan dock. Köpte en naken ram och gaffel från USA. Det enda som kom med var originalstyret och styrlagret. Sedan letade jag "1989-delar" en bra tid innan jag gav upp. Hittade istället en donatorcykel och flyttade över det mesta. Så det är Shimano XT M737 från 1994 monterat. Utan biopace vid det laget.

M737
50397266006_73b16a81c3_b.jpg


PS - har beställt däck med gul-brun sida - gum wall/ skin wall. Tycker det ser kass ut med svarta däck.

Inte nog med att däcken är svarta dom är ju lite smutsiga ochså!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Du har helt rätt utifrån ramens årtal. Shimano körde Biopace mellan 1983 och 1993 så på en Bridgestone från 1989 ska/kan det med fördel vara monterat. Här är en katalogbild, 1989, med biopace-klingor:

50397247441_ec6e650742_b.jpg



Just på min kommer jag undan dock. Köpte en naken ram och gaffel från USA. Det enda som kom med var originalstyret och styrlagret. Sedan letade jag "1989-delar" en bra tid innan jag gav upp. Hittade istället en donatorcykel och flyttade över det mesta. Så det är Shimano XT M737 från 1994 monterat. Utan biopace vid det laget.

M737
50397266006_73b16a81c3_b.jpg


PS - har beställt däck med gul-brun sida - gum wall/ skin wall. Tycker det ser kass ut med svarta däck.
SHARK FIN!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack som fasen @yonsson. Bara direkt ur förpackningen känns dessa mkt bättre än de som sitter på cykeln nu. Mjukare och tjockare! Påminner klart mer om grepp till typ crosshoj vilket jag absolut föredrar :)
IMG_20201001_181738.jpg

Nu ska jag bara fram med bågfilen också så styret blir 780mm till att börja med.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Körde du på under 3? Imponerande i så fall!
Är du säker på att det är Preachers du kör? :D
Första fotot är en bit ifrån.
3 min vetefan, tror jag inte. :) Ska klocka nästa gång. Jo, jag sneddar upp till vänster ett par hundra meter upp till toppen. Man kan väl köra på här med, men missar en del av Preachers då.
 

Renadu

Cartier
Hur noga gör ni rent kedja osv efter ni varit ute och cyklat? Räcker det med en lite ytligare rengöring efter passen och så kör man en lite mer genomgående tvätt någon gång i månaden?
51227EC8-92FB-477C-8697-581EC50A8359.jpeg

Under torra förhållanden kör jag kanske 3-4 turer innan jag gör rent kedjan och applicerar ny olja. Är det blött och skitigt så jag gör rent kedjan efter 1-2 turer. Jag gör rent med vatten, tandborste och diskmedel. Torkar av kedjan och låter den få chansen att torka själv. Applicerar olja, en droppe per rulle! Torkar kedjan torr och den får helst vänta någon timme innan nästa tur! :)
 
  • Like
Reactions: gab

gab

KS Explorers Club
Under torra förhållanden kör jag kanske 3-4 turer innan jag gör rent kedjan och applicerar ny olja. Är det blött och skitigt så jag gör rent kedjan efter 1-2 turer. Jag gör rent med vatten, tandborste och diskmedel. Torkar av kedjan och låter den få chansen att torka själv. Applicerar olja, en droppe per rulle! Torkar kedjan torr och den får helst vänta någon timme innan nästa tur! :)
Jag smörjer, torkar av, smörjer typ var tredje runda.

Tack!
 

gab

KS Explorers Club
Körde precis den mytomspunna Preacher’s Flow ett par gånger, jävla skoj! Förstår varför det verkar vara populärt att åka hit. ~0345 som bästa tid, men har klart mer i mig.

Det var ett parti som var riktigt jävligt, relativt brant neråt med massa stenar åt alla håll. Visste inte riktigt hur jag skulle tackla det
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tack som fasen @yonsson. Bara direkt ur förpackningen känns dessa mkt bättre än de som sitter på cykeln nu. Mjukare och tjockare! Påminner klart mer om grepp till typ crosshoj vilket jag absolut föredrar :)
IMG_20201001_181738.jpg

Nu ska jag bara fram med bågfilen också så styret blir 780mm till att börja med.
78cm?? Mitt är 61 cm.....vad fanken har jag missat?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
78cm?? Mitt är 61 cm.....vad fanken har jag missat?
Att dagens mtb har jäkligt breda styren :)
Jag förstår varför, det blir stabilare när det är stökigt med bredare styre. Däremot får man ju helt enkelt gå på sin egen preferens angående hur brett som är lagom.

Jag upptäckte på min gamla billiga begagnade XC cykel att när det blev stökigt blev det lite nervöst med bara 80mm fjädring och 600mm styre :p

Klar förbättring till nya hojen som dels är av typen Enduro istället för XC och med 130mm fjädring samt 800mm styre. Dock så märkte jag att det kändes för brett för mig. Lyfte och spände liksom axlarna oavsiktligt pga detta.

Så börjar sakta men säkert med att ta bort en cm i taget per sida tills det känns bra. Skulle gissa att jag blir nöjd med 740-760mm nånting.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var ett parti som var riktigt jävligt, relativt brant neråt med massa stenar åt alla håll. Visste inte riktigt hur jag skulle tackla det
Preacher's från 2:01. Om du kollar 3:15 in i videon så ser du mitt bästa tips, nämligen att hålla vänster, helst rakt över det stora blocket. På videon hamnar jag lite för långt åt vänster. Man kan rulla ner, man behöver inte droppa. Men gå och titta till fots innan du försöker dig på det så du vet vad du ger dig in på.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Knappast. Hela geometrin har ju förändrats senaste 5 åren, inte konstigt att bredden på styre ändras då. Nu har de flesta inom enduro gått tillbaka från 800mm till 780mm.

Tur att de tog en centimeter på varje sida så att det blev åkbart igen ;) Men lite mer seriöst. Tror du verkligen på fullaste allvar att det hänger på 780mm eller 800mm? Eller kan det vara så att precis som andra branscher så finns det tillverkare bakom som ändrar ”standardmått” fram och tillbaka för att fortsätta sälja maximalt. Cykel är en jäkla materialsport på gott och ont, men det här pratet om vad som går och inte går att cykla på börjar nästan bli komiskt.
 

Renadu

Cartier
Tur att de tog en centimeter på varje sida så att det blev åkbart igen ;) Men lite mer seriöst. Tror du verkligen på fullaste allvar att det hänger på 780mm eller 800mm? Eller kan det vara så att precis som andra branscher så finns det tillverkare bakom som ändrar ”standardmått” fram och tillbaka för att fortsätta sälja maximalt. Cykel är en jäkla materialsport på gott och ont, men det här pratet om vad som går och inte går att cykla på börjar nästan bli komiskt.

Apropå prylar... såg ni reportaget om killen som genomförde Cykelvasan på en gammal cykel, utan växlar, med cykelkorg och allt det som skiljer en vanlig cykel från en MTB? Det sitter som sagt sällan i prylarna....
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Preacher's från 2:01. Om du kollar 3:15 in i videon så ser du mitt bästa tips, nämligen att hålla vänster, helst rakt över det stora blocket. På videon hamnar jag lite för långt åt vänster. Man kan rulla ner, man behöver inte droppa. Men gå och titta till fots innan du försöker dig på det så du vet vad du ger dig in på.

Jag och Y hyfsat jämna på Preacher's.
Grämer mig att jag inte kan komma ut i helgen då cykeln är på verkstan.

Screenshot 2020-10-02 at 15.11.38.png
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tur att de tog en centimeter på varje sida så att det blev åkbart igen ;) Men lite mer seriöst. Tror du verkligen på fullaste allvar att det hänger på 780mm eller 800mm? Eller kan det vara så att precis som andra branscher så finns det tillverkare bakom som ändrar ”standardmått” fram och tillbaka för att fortsätta sälja maximalt. Cykel är en jäkla materialsport på gott och ont, men det här pratet om vad som går och inte går att cykla på börjar nästan bli komiskt.

Det är både komiskt och löjligt, men det som gör det lite extra roligt.
Hur skoj vore det om tex vår klockforum inte innehöll ett visst mått av både idioti och nörderi?!
 
Senast ändrad:
Topp