Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Borde det inte vara biopace på den där? Riktigt härligt att se, dock. Minns katalogbilderna...Jag lider av grupp-OCD. Det vill säga att jag inte mår bra om någon komponent inte tillhör gruppen. Har cyklat omkring med LX-vevar i flera år nu och har inte kunnat prestera bara därför. Idag fick jag äntligen hem ett set med M737-vevar från samma årtal (1994) som resten av delarna (ramen är dock från 1989). Nu är livet som det ska igen!
Med LX ser den ut så här - vilken skillnad det kommer att bli! Or not...
Borde det inte vara biopace på den där? Riktigt härligt att se, dock. Minns katalogbilderna...
Du har helt rätt utifrån ramens årtal. Shimano körde Biopace mellan 1983 och 1993 så på en Bridgestone från 1989 ska/kan det med fördel vara monterat. Här är en katalogbild, 1989, med biopace-klingor:
Just på min kommer jag undan dock. Köpte en naken ram och gaffel från USA. Det enda som kom med var originalstyret och styrlagret. Sedan letade jag "1989-delar" en bra tid innan jag gav upp. Hittade istället en donatorcykel och flyttade över det mesta. Så det är Shimano XT M737 från 1994 monterat. Utan biopace vid det laget.
M737
PS - har beställt däck med gul-brun sida - gum wall/ skin wall. Tycker det ser kass ut med svarta däck.
SHARK FIN!Du har helt rätt utifrån ramens årtal. Shimano körde Biopace mellan 1983 och 1993 så på en Bridgestone från 1989 ska/kan det med fördel vara monterat. Här är en katalogbild, 1989, med biopace-klingor:
Just på min kommer jag undan dock. Köpte en naken ram och gaffel från USA. Det enda som kom med var originalstyret och styrlagret. Sedan letade jag "1989-delar" en bra tid innan jag gav upp. Hittade istället en donatorcykel och flyttade över det mesta. Så det är Shimano XT M737 från 1994 monterat. Utan biopace vid det laget.
M737
PS - har beställt däck med gul-brun sida - gum wall/ skin wall. Tycker det ser kass ut med svarta däck.
Jag smörjer, torkar av, smörjer typ var tredje runda.Hur noga gör ni rent kedja osv efter ni varit ute och cyklat? Räcker det med en lite ytligare rengöring efter passen och så kör man en lite mer genomgående tvätt någon gång i månaden?
SkrällJag smörjer, torkar av, smörjer typ var tredje runda.
Är det ofta? Jag är verkligen inte manisk med tvättning och sådant. Det tar ju däremot bara en minut att smörja kedjan. Tvättar aldrig rent den med annat än vattenslang. Fett löser ju fett.
Nope....men när du går in för nåt.....så är det 100%.....gillart!Är det ofta? Jag är verkligen inte manisk med tvättning och sådant. Det tar ju däremot bara en minut att smörja kedjan. Tvättar aldrig rent den med annat än vattenslang. Fett löser ju fett.
Körde du på under 3? Imponerande i så fall!Preacher’s Flow, du är rolig du. #3minuter
3 min vetefan, tror jag inte. Ska klocka nästa gång. Jo, jag sneddar upp till vänster ett par hundra meter upp till toppen. Man kan väl köra på här med, men missar en del av Preachers då.Körde du på under 3? Imponerande i så fall!
Är du säker på att det är Preachers du kör?
Första fotot är en bit ifrån.
Hur noga gör ni rent kedja osv efter ni varit ute och cyklat? Räcker det med en lite ytligare rengöring efter passen och så kör man en lite mer genomgående tvätt någon gång i månaden?
Under torra förhållanden kör jag kanske 3-4 turer innan jag gör rent kedjan och applicerar ny olja. Är det blött och skitigt så jag gör rent kedjan efter 1-2 turer. Jag gör rent med vatten, tandborste och diskmedel. Torkar av kedjan och låter den få chansen att torka själv. Applicerar olja, en droppe per rulle! Torkar kedjan torr och den får helst vänta någon timme innan nästa tur!
Jag smörjer, torkar av, smörjer typ var tredje runda.
78cm?? Mitt är 61 cm.....vad fanken har jag missat?Tack som fasen @yonsson. Bara direkt ur förpackningen känns dessa mkt bättre än de som sitter på cykeln nu. Mjukare och tjockare! Påminner klart mer om grepp till typ crosshoj vilket jag absolut föredrar
Nu ska jag bara fram med bågfilen också så styret blir 780mm till att börja med.
Att dagens mtb har jäkligt breda styren78cm?? Mitt är 61 cm.....vad fanken har jag missat?
78cm?? Mitt är 61 cm.....vad fanken har jag missat?
Det var ett parti som var riktigt jävligt, relativt brant neråt med massa stenar åt alla håll. Visste inte riktigt hur jag skulle tackla det
Knappast. Hela geometrin har ju förändrats senaste 5 åren, inte konstigt att bredden på styre ändras då. Nu har de flesta inom enduro gått tillbaka från 800mm till 780mm.
Knappast. Hela geometrin har ju förändrats senaste 5 åren, inte konstigt att bredden på styre ändras då. Nu har de flesta inom enduro gått tillbaka från 800mm till 780mm.
Tur att de tog en centimeter på varje sida så att det blev åkbart igen Men lite mer seriöst. Tror du verkligen på fullaste allvar att det hänger på 780mm eller 800mm? Eller kan det vara så att precis som andra branscher så finns det tillverkare bakom som ändrar ”standardmått” fram och tillbaka för att fortsätta sälja maximalt. Cykel är en jäkla materialsport på gott och ont, men det här pratet om vad som går och inte går att cykla på börjar nästan bli komiskt.
Preacher's från 2:01. Om du kollar 3:15 in i videon så ser du mitt bästa tips, nämligen att hålla vänster, helst rakt över det stora blocket. På videon hamnar jag lite för långt åt vänster. Man kan rulla ner, man behöver inte droppa. Men gå och titta till fots innan du försöker dig på det så du vet vad du ger dig in på.
Tur att de tog en centimeter på varje sida så att det blev åkbart igen Men lite mer seriöst. Tror du verkligen på fullaste allvar att det hänger på 780mm eller 800mm? Eller kan det vara så att precis som andra branscher så finns det tillverkare bakom som ändrar ”standardmått” fram och tillbaka för att fortsätta sälja maximalt. Cykel är en jäkla materialsport på gott och ont, men det här pratet om vad som går och inte går att cykla på börjar nästan bli komiskt.
För att justera bredden på styret?Jag och Y hyfsat jämna på Preacher's.
Grämer mig att jag inte kan komma ut i helgen då cykeln är på verkstan.