• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Häggvik

Omega
D1EDCC32-BD97-480A-B3A7-2BC56C598D11.jpeg

Någon som har en video eller hemsida att rekommendera som visar hur man kortar en vajer?
Min dropper-vajer är tväääärlång. Gärna hur man kortar en växelvajer också, vet inte om det skiljer sig åt. Bromsarna var ju lätta att korta.
Korta vajern till droppern är enkelt. Linda ett par varv eltejp där du vill klippa (med en bra avbitare) så förhindrar du att den fransar sig. Lättast är nog i styränden, men ta loss den ur reglaget först och kolla om du har fast eller avtagbar nippel.
Växelvajern kanske ska vara lång, så det inte drar i den om du klotar och snurrar styret.
Edit: GMBN brukar ha bra tech videos.
https://www.youtube.com/channel/UC6juisijUAHcJLt23nk-qOQ
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Korta vajern till droppern är enkelt. Linda ett par varv eltejp där du vill klippa (med en bra avbitare) så förhindrar du att den fransar sig. Lättast är nog i styränden, men ta loss den ur reglaget först och kolla om du har fast eller avtagbar nippel.
Växelvajern kanske ska vara lång, så det inte drar i den om du klotar och snurrar styret.
Edit: GMBN brukar ha bra tech videos.
https://www.youtube.com/channel/UC6juisijUAHcJLt23nk-qOQ
Tack! Hittade en bra video precis, blir till att fixa snarast.
 

Häggvik

Omega
För wirar och hölje så blir det lättare och bättre (och ev. roligare om det nu kan bli roligt ) med riktiga verktyg.
Kan rekommendera detta:
https://www.parktool.com/product/professional-cable-and-housing-cutter-cn-10
Men finns säkert många fler motsvarande.
Absolut är det bäst med anpassade verktyg om man har det. Senast jag kapade en vajer så fanns bara en vanlig knipex tillgänglig, då funkar det bra med att tight linda tejp där man ska klippa.
Parktools verkar vara "det man ska ha" när det kommer till hojverktyg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gött, det klipper mycket bättre och fransar inte upp wirar.
6DFECD7D-845B-4D1E-A7CF-39EC63719360.jpeg

Jag använde den övre av dessa. Kortade vajern men den blev för lång och jag fick korta den igen, då fick jag lite fransar så fick göra om det en tredje gång. Note to self: Klipp av vajern när den är i sitt hölje, dra därefter ut ur höljet och korta höljet lite till, då slipper man fransar. Tur att man i alla fall lär sig lite på vägen, inte helt lätt första gången faktiskt.

04E3CB50-F847-4FC5-8E67-E7D82F37566B.jpeg

Tror jag gjorde bakre bromsvajern liiite för kort, den kommer nöta lite mot ramen när jag svänger åt höger.
Vad blir nästa uppgradering nu då? Fimpa växelvajrarna helt och skaffa Di2 växlar? :woot:
Trådlöst? Typ SRAM Etap eller? Har kikat lite men det är så jäkla dyrt än så länge, lär bli billigare om några år.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
6DFECD7D-845B-4D1E-A7CF-39EC63719360.jpeg

Jag använde den övre av dessa. Kortade vajern men den blev för lång och jag fick korta den igen, då fick jag lite fransar så fick göra om det en tredje gång. Note to self: Klipp av vajern när den är i sitt hölje, dra därefter ut ur höljet och korta höljet lite till, då slipper man fransar. Tur att man i alla fall lär sig lite på vägen, inte helt lätt första gången faktiskt.

04E3CB50-F847-4FC5-8E67-E7D82F37566B.jpeg

Tror jag gjorde bakre bromsvajern liiite för kort, den kommer nöta lite mot ramen när jag svänger åt höger.

Trådlöst? Typ SRAM Etap eller? Har kikat lite men det är så jäkla dyrt än så länge, lär bli billigare om några år.
Fattar ingenting. Dåligt påläst dock. Men, har du inte hydrauliska bromsar??
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Använd handskar när ni kör. Sambon vurpade ikväll och nu ligger hon och gör magnetröntgen. Skador i ansikte, mage och händer.
20190808_005252.jpg

Jag sitter utanför och håller tummarna att mjälten och hjärnan är ok.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man måste ju ligga på gränsen ;)
Har ju kört motorcykel i typ 15 år så jag har lärt mig hitta den där gränsen ganska bra, hoppas jag. Framförallt har jag lärt mig att det gör jävligt ont att gå över den. Olyckor kan ju däremot hända ändå, såklart. Upplever att jag blir lite hånad för knäskydd, fullface och ryggplatta, men det är definitivt värt det om något inträffar.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Har ju kört motorcykel i typ 15 år så jag har lärt mig hitta den där gränsen ganska bra, hoppas jag. Framförallt har jag lärt mig att det gör jävligt ont att gå över den. Olyckor kan ju däremot hända ändå, såklart. Upplever att jag blir lite hånad för knäskydd, fullface och ryggplatta, men det är definitivt värt det om något inträffar.
Hade jag inte haft fullface och platta för bröst/rygg så är jag tveksam till om jag hade Setat här och inte fort. legat inne på sjukan. Så det gör du helt rätt i!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
6FDCF5E3-2B89-4E2D-819E-80720C432B70.jpeg
35E590B2-9A94-4C5D-85FA-4E5DF1F2F9E2.jpeg
5F98CB79-7901-4865-87BA-B38F59BD294C.jpeg

Så, då var jag helt färdig med all kabeldragning, det blev nig i kortaste laget men snyggt. :)
Tror jag skiter i att korta växelvajern. Kanske lägger ner droppervajern med ett fäste till på ramen iofs, det blir nog bättre.

Kan tillägga att de nya bromsarna är jäkligt kraftfulla, låste bakdäcket flera gånger utan att det var med vilje.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
6FDCF5E3-2B89-4E2D-819E-80720C432B70.jpeg
35E590B2-9A94-4C5D-85FA-4E5DF1F2F9E2.jpeg
5F98CB79-7901-4865-87BA-B38F59BD294C.jpeg

Så, då var jag helt färdig med all kabeldragning, det blev nig i kortaste laget men snyggt. :)
Tror jag skiter i att korta växelvajern. Kanske lägger ner droppervajern med ett fäste till på ramen iofs, det blir nog bättre.

Kan tillägga att de nya bromsarna är jäkligt kraftfulla, låste bakdäcket flera gånger utan att det var med vilje.

Synd de inte är intern dragning. Annars snyggt :D
 

marw

Panerai
2-Faktor
Använd handskar när ni kör. Sambon vurpade ikväll och nu ligger hon och gör magnetröntgen. Skador i ansikte, mage och händer.
20190808_005252.jpg

Jag sitter utanför och håller tummarna att mjälten och hjärnan är ok.
Det är på riktigt ett väldigt bra tips även vid vanlig stigcykling. Händerna blir ofta illa åtgångna även vid mindre vurpor. Kör alltid med handskar anpassade efter väder så klart...
 
Topp