• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter den sura stölden av min trek remedy 8 har jag nu fått tillbak en del cash från försäkringsbolaget.

Fortfarande osäker på vad jag skall satsa på. Provkörde denna http://www.fixmybike.se/kona-hei-hei-trail-2017/ som var otroligt rolig att köra. Betydligt smidigare än min remedy 8.

Vad tycker panelen om priset/specs på den? Känns prisvärd?

  • Frame Material: Kona Race Light Carbon
  • Wheel Size: 27.5
  • Wheels: WTB STP i29 TCS
  • Suspension Platform: Fuse
  • Front/Rear Suspension: 140mm/140mm
  • Shock: Fox Performance Float DPS
  • Fork: Fox Rhythm 34 Float 140mm
  • Crankset: RaceFace Aeffect
  • Drivetrain: Shimano XT 1x 11spd
  • Cockpit: Kona XC/BC 35 Riser bar and stem, ODI Ruffian MX grips
  • Brakes: Shimano SLX
  • Front Tire: Maxxis Tomahawk EXO TR 27.5x2.3"
  • Rear Tire: Maxxis Tomahawk EXO TR 27.5x2.3"
  • Saddle: WTB Volt Comp (Volt 250 Comp size S)
Köp en nyare årsmodell i så fall. Den där har varken Boost fram eller bak.

Edit: De har ju Process 134, varför inte en sådan istället? Ny ram, ny geometri osv.

Edit2: :D Enligt Konas hemsida har den Boost både fram och bak men jag hade dubbelkollat det.
 
Senast ändrad:

Isodor

Audemars
Köp en nyare årsmodell i så fall. Den där har varken Boost fram eller bak.

Edit: De har ju Process 134, varför inte en sådan istället? Ny ram, ny geometri osv.

Edit2: :D Enligt Konas hemsida har den Boost både fram och bak men jag hade dubbelkollat det.

Yepp, enligt deras hemsida skall den ha boost.
Tycker dock spec är rätt bra samt att det är
Kolfiber om man får den för 28k ny? Gick på 48 ny..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Yepp, enligt deras hemsida skall den ha boost.
Tycker dock spec är rätt bra samt att det är
Kolfiber om man får den för 28k ny? Gick på 48 ny..
Nice price! Väldigt hyllad och omtyckt modell utifrån vad jag läst på mtbr. Dock lite kortare än Process, lite mer XC på Hei Hei.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Blött i marken idag...
1292112C-A776-42FA-8836-2F021C4C74A5.jpeg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Behöver input.

Följt denna tråd sedan förra sommaren, har vetat att suget kommer bli för stort.
Så till våren ska jag ta upp cyklandet igen efter många år.

Men osäker på vilken cykel man skall gå på.
Dock ganska säker på jag vill ha heldämpad motsvarande Hei Hei eller Process, har inget emot att lägga lite pengar på cykeln sålänge det är bra skit, kan även tänka mig gå på beggad.. letat efter en bra begagnad Yeti sb130, men det är en våt dröm, och kanske lite mkt "studs" i, behöver inte så mkt dämpning etc.

Tar gärna råd, högt och lågt
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Behöver input.

Följt denna tråd sedan förra sommaren, har vetat att suget kommer bli för stort.
Så till våren ska jag ta upp cyklandet igen efter många år.

Men osäker på vilken cykel man skall gå på.
Dock ganska säker på jag vill ha heldämpad motsvarande Hei Hei eller Process, har inget emot att lägga lite pengar på cykeln sålänge det är bra skit, kan även tänka mig gå på beggad.. letat efter en bra begagnad Yeti sb130, men det är en våt dröm, och kanske lite mkt "studs" i, behöver inte så mkt dämpning etc.

Tar gärna råd, högt och lågt
YES! Nu jävlar ska vi cykla varesig du vill eller inte! :D
Jag hade siktat på en heldämpad med 140mm fram, exempelvis Process 134. I princip alla modeller finns i olika kvalitetsgrader, men smakar det så kostar det.
Nya bättre bromsar kan man alltid komplettera med billigt i efterhand, kostar cirka 2500kr för topp-kvalle. Gaffel går också uppgradera i efterhand, kostar cirka 7 papp.
Om vi tar Process 134 som exempel så kostar basversionen 25 och nästa steg upp 40. Med andra ord skulle jag rekommendera basversion och därefter uppgradera om du känner behovet. ingen ide' att tokfläska direkt, kostnadsmässigt blir det ungefär samma om du köper en fulldämpad. Eftersom jag vet vart du kommer köra så kommer du vilja ha en lång, låg hoj med någorlunda flack framgaffel, så SB130 eller Process 134 hade varit klockrena.
 

Isodor

Audemars
Jäkla bra spec! Finns ju inget att gnälla på där!

Visst är det. Funderade på denna eller Vitus, men känns som denna var något bättre specad. Verkar fått mycket lovord. Var hugget som stucket.

Ville egentligen köpa en fulldämpad men kostar en tia till om man vill ha något lite kul.. Med tanke på att jag fick min remedy stulen så ville jag inte lägga mer än max 20k på en ny cykel.

Folksam verkar också ha att skulle cykeln bli stulen så ersätter man MAX 20 k om man inte har sakförsäkring. Kan var bra för folk att veta.
Undantaget är om man förvarar den hemma och den blir stulen, då går det som lösöre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gick bra. Beställt.
Synd att svenska kronan är så kass bara, hade kunnat vara ännu roligare.
Äh, den är billig ändå. Den har ju alla uppgraderingar jag gjort + bättre baknav och GS Eagle. Finns ju inget att mer att önska där. 54-ratchet uppgradering är det enda jag kan komma på och det är ju knappast nödvändigt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Funderar på att sälja min cykel då det aldrig blir att jag cyklar.

Vad tror ni man får för en Trek Fuel EX9 2017 storlek 18.5"?

Den är i väldigt bra skick och har rullat 15 mil kanske, nypris låg på 40.000:-.
 

ScubaKing

Audemars
Yeti är ett märke. :)
De gör coola grejer! Tanken på service av extradämparen lockar dock inte.

Aha där ser man, jag kan typ noll och inget om mountainbikes. Även om jag gillar bilderna ni postar i tråden, och känslan av naturlivet. Cykeln på bilden jag postade kostade en bra bit över hundra tusen kronor (130.000 kr) såg jag när jag kollade senare, helt galet! :D Men snygg som få var den, och jag tycker dem ser grymma ut med dämpningen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha där ser man, jag kan typ noll och inget om mountainbikes. Även om jag gillar bilderna ni postar i tråden, och känslan av naturlivet. Cykeln på bilden jag postade kostade en bra bit över hundra tusen kronor (130.000 kr) såg jag när jag kollade senare, helt galet! :D Men snygg som få var den, och jag tycker dem ser grymma ut med dämpningen.
Yeti är en av många hyllad tillverkare. Tror de enbart säljer direkt till kund via sin hemsida.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt! Riktigt bra. Yes, vi får definitivt ta oss upp på berget ihop. Vi får ta det en dag när @yonsson är bakis så att det inte blir så tidigt och så att jag har en chans att hänga på i tempot :)
Skärp dig! Solen går ju inte upp förrän typ 8 nu för tiden.
Låter bra.
Tror jag behöver försprång både uppför och nedför, lite tungtrampad uppför och ovan förare nedför
Med tanke på hur mycket mc du kört så kommer tekniken sitta fint ganska snabbt. :)
När man kör ihop så gör man ju dessutom det för att det är trevligt, finns ingen anledning att stressa då.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@-JL- @Chrisse
Jag kommer köra så mycket som möjligt nästa vecka OM det är OK väder. Måndag & tisdag efter jobbet. Ons, Tors, fre tänker jag smita tidigare från jobbet om det går.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
@-JL- @Chrisse
Jag kommer köra så mycket som möjligt nästa vecka OM det är OK väder. Måndag & tisdag efter jobbet. Ons, Tors, fre tänker jag smita tidigare från jobbet om det går.
Jag hänger gärna på så mkt jag kan.
Lättare ta ledigt fr jobb jfrm familj, så ju tidigare ju bättre
Jag kommer ”jobba” hemmifrån några eftermiddagar i nästa vecka. Så det borde funka att haka på :)
 
Topp