• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Frourez

Omega
för min del har jag lagt ribban högre än den nivå, användning jag förmodligen kommer nyttja cykeln till. Ska jag lägga 30tkr ska jag vara ute minst 3ggr per vecka vilket nog inte kommer ske...
Ska testa lite enklare o inte heldämpat framöver
Men allt kan ändras o det blir ändå mer än jag behöver :)
Så är de ju, man tycker det är acceptabelt att spendera lite mer om det används. Men för "rätt" cyklar så finns det ett bra andrahandsvärde som gör att du inte förlorar så mycket pengar. Så även om du går på 30k cykel så finns det en bra chans att du har 20+ tillbaka. Så den "egentliga" kostnaden efter ditt ägande kan bli rätt jämn mot en billigare och "opopulär" cykel.
 

Frourez

Omega
Så att köpa denna hårt använda FS som nybörjare är ungefär som att komma in i klockvärlden och köpa en skönt insliten femsiffrig gmt eller vadå?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=125978
Har sett lite för många cyklar idag och så kom @Hebbe dessutom och börjar länka massa FS.

Vad säger ni om den länkade annonsen? Cykeln är inom räckvidd räknat i km men inte kr. Tänkte försöka bjuda 12k.
Det är en bra instegs enduro. 26k ny utan rabatt. Även om den är välanvänd så frågan är om du kommer att utsätta den för större slitage? Dock är den ganska tråkig/slö/jobbig om du inte cyklar enduro @Richie
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart roligast hittills!
4301BFF9-77B3-4A70-A50E-07872FEEBCA9.jpeg
Har du kommit fram till hur du kommer cykla? Det där är typ en grus-cykel från sent 90-tal.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gruscykel? Nu får det väl ända vara någon måtta med vilken slaglängd och gaffelvinkel man måste ha för att kunna cykla stig och skog :D
Tror det är en gammal utgången modell med typ 71* gaffelvinkel. Den har 2x fram, tror inte ens Cube gör cyklar med det längre. Så jo, idag hade den kategoriserats som grus-cykel.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
https://www.cube.eu/en/2016/fullsuspension/stereo/cube-stereo-120-hpa-race-blacknblue-2016/
Här är den @Hebbe tittade på (från 2016). Hoppas de upplyste om det annars hade jag inte besökt den butiken igen.
Den var inte 2020 så mkt förstod jag och säljaren till slut :). Men den kändes bäst när jag cyklade på den av de jag testat. Jag älskar alla tips men måste oxå välja med hjärta o hjärna. Svårt. Ska kika på några andra idag oxå
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den var inte 2020 så mkt förstod jag och säljaren till slut :). Men den kändes bäst när jag cyklade på den av de jag testat. Jag älskar alla tips men måste oxå välja med hjärta o hjärna. Svårt. Ska kika på några andra idag oxå
Tänker inte råda dig att köpa en hoj från 2016 med gamla standarder. Köp vad du vill men tråkigt om du blir lurad att köpa något sådant.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tänker inte råda dig att köpa en hoj från 2016 med gamla standarder. Köp vad du vill men tråkigt om du blir lurad att köpa något sådant.
Nej den blir det inte. Så det tackar jag för
Grus, lite stigar och om det krävs något tuffare men 80-90% är grus o bättre stigar jag kommer cykla . Ingen direkt klättring eller downhill eller park bana
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nej den blir det inte. Så det tackar jag för
Grus, lite stigar och om det krävs något tuffare men 80-90% är grus o bättre stigar jag kommer cykla . Ingen direkt klättring eller downhill eller park bana
Då är det XC som gäller, och det verkar ju också vara dem du gillat bäst vid test. Skippa de tunga hojarna och slå till på något som är rappt uppför också, det är ju lika mycket av varje för oss som inte åker lift:) Det ÄR en slagsida åt trail och enduro i den här tråden, men i verkligheten säljs det ju enorma mängder XC-cyklar och de har dessutom fördelen att de blir finfina brukscyklar om/när man byter upp sig. (Jag cyklar själv fortare på platten än utför och trivs fint med en scott spark, trots "orimligt dålig" framgaffel i förhållande till priset. Innan dess varit nöjd med HT i flera år.)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det är en bra instegs enduro. 26k ny utan rabatt. Även om den är välanvänd så frågan är om du kommer att utsätta den för större slitage? Dock är den ganska tråkig/slö/jobbig om du inte cyklar enduro @Richie
Kommer troligen ta mig månader att utsätta den för samma slitage som killen som äger den nu kan utsätta den för på en heldag.
Instämmer!
Fungerade klockrent i parken men hyfsat tungcyklad på ”vanliga” stigar i skogen.
Sålde min och köpte en HT istället!
Ok, troligen för overkill för mig alltså.

Hmm, känns som heldämpat kanske inte är rätt ändå. Fast man borde väl kunna trycka i extra luft i bakdämpare om de känns för tungt? Såg att den vägde 14,5kg och det är samma som min hardtail idag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då är det XC som gäller, och det verkar ju också vara dem du gillat bäst vid test. Skippa de tunga hojarna och slå till på något som är rappt uppför också, det är ju lika mycket av varje för oss som inte åker lift:) Det ÄR en slagsida åt trail och enduro i den här tråden, men i verkligheten säljs det ju enorma mängder XC-cyklar och de har dessutom fördelen att de blir finfina brukscyklar om/när man byter upp sig. (Jag cyklar själv fortare på platten än utför och trivs fint med en scott spark, trots "orimligt dålig" framgaffel i förhållande till priset. Innan dess varit nöjd med HT i flera år.)
Du var väl mer intresserad av statusmarkören än komponenter och vinklar ändå? :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Nissenutz
HT är roligare än FS om det inte är väldigt stökig terräng och man vill pressa tider. HT väger mindre och är mycket rappare i accelerationen. I exempelvis Halmstad hade jag definitivt kört Hardtail. När det däremot går utför och finns dropps mm och man vill cykla flera gånger i veckan så sliter HT på kroppen, i alla fall på min kropp.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz
HT är roligare än FS om det inte är väldigt stökig terräng och man vill pressa tider. HT väger mindre och är mycket rappare i accelerationen. I exempelvis Halmstad hade jag definitivt kört Hardtail. När det däremot går utför och finns dropps mm och man vill cykla flera gånger i veckan så sliter HT på kroppen, i alla fall på min kropp.
Ok, jag ska bli glad om jag kommer ut en gång i veckan. HT är nog säkert mer min melodi då.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Du var väl mer intresserad av statusmarkören än komponenter och vinklar ändå? :D
Ja, jag cyklar tre gånger i veckan bara för att posera:D

Nej, men viktigt att inse vad man gillar. Torktumlare, borrmaskin, dammsugare = 100% funktion och prisvärde. Klockor, cyklar, skor = stort inslag av lust. Skulle aldrig köpa en ful cykel oprövad utifrån geometri och spec på papper för att spara nån tusenlapp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag cyklar tre gånger i veckan bara för att posera:D

Nej, men viktigt att inse vad man gillar. Torktumlare, borrmaskin, dammsugare = 100% funktion och prisvärde. Klockor, cyklar, skor = stort inslag av lust. Skulle aldrig köpa en ful cykel oprövad utifrån geometri och spec på papper för att spara nån tusenlapp.
Tror vi kan konstatera att man inte köper Scott, Specialized eller Cannondale för att de är prisvärda. Förstår fortfarande inte hur en Judy-gaffel på en hoj för 25-30 kan kännas OK.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Så nu blev det köp. Kommer säkert inte vara ett bra val om många men.. känns rätt för mig. Blir en liten tur nu i eftermiddag
5CBFAE6B-5CAC-4594-9C8B-465B136D968C.jpeg

Scott Spark 960
Snabba puckar! Har som sagt storebrorsan och det är trevliga cyklar, både på svettiga långrundor och i lagom stök. Vi får väl ge @yonsson nån liten poäng angående komponenter/krona på de stora märkena men vad tusan, det finns ju flera dimensioner än så. Bara en sån sak som att man kan klicka hem en matchande tröja för 800 spänn.:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tror vi kan konstatera att man inte köper Scott, Specialized eller Cannondale för att de är prisvärda. Förstår fortfarande inte hur en Judy-gaffel på en hoj för 25-30 kan kännas OK.
Hoppas få svar från killen med trek remedy 7an. Jag är för sugen på en ball cykel nu. Oavsett hur overkill den är för mig.

Worst case får jag sälja den vidare och köpa HT sen. Är 14k rimligt tycker du? Eller är den lite för spöad för den pengen.

Ska tilläggas att jag endast är ute efter att cykla för det är kul. Tider och effektivitet är helt ointressant.

Det ska vara roligt att lattja runt på gården och även på stigarna runtomkring då och då.
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Så nu blev det köp. Kommer säkert inte vara ett bra val om många men.. känns rätt för mig. Blir en liten tur nu i eftermiddag
5CBFAE6B-5CAC-4594-9C8B-465B136D968C.jpeg

Scott Spark 960
Coolt, jag håller också på att handla cykel.
Scott spark av någon sort för mig med. För alldeles för mycket pengar. åkt Stig o skog typ 5 ggr med nuvarande cykel.
galet att man går på denna materialhets.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är 14k rimligt tycker du? Eller är den lite för spöad för den pengen.
Det låter ju inte dyrt men bakhjul kan bli dyrt. Kan ju dock vara annat som är slitet också. Jag köpte ju en DJ för 5 papp. Bakhjulets kugg pajade och det fanns inga reservdelar. Fick bli ett nytt bakhjul fr typ 3 papp. Så ibland blir det dyrare i längden med begagnat.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det låter ju inte dyrt men bakhjul kan bli dyrt. Kan ju dock vara annat som är slitet också. Jag köpte ju en DJ för 5 papp. Bakhjulets kugg pajade och det fanns inga reservdelar. Fick bli ett nytt bakhjul fr typ 3 papp. Så ibland blir det dyrare i längden med begagnat.
Uj, saftigt!

Men trek lär väl ändå hålla med reservdelar kan jag tycka. Sen bör man väl kunna köpa en fälgbana löst av valfritt märke och ekra om. Sen ska väl tilläggas att den dagen jag vill köra utan slang har jag nog avancerat tillräckligt för att motivera den kostnaden isåfall.

Frågade han även om det andra hjulparet var bucklade. Väntar svar.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Vilken dinka rekommenderas för att mäta distanser, tid etc? Har idag 2 garmin..1 för löpning och 1 för golf..tänker nån som kan ersätta allt..multisport.
 
Topp