• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kom på att mitt EDC jobbtool faktiskt har allt funktionerna🙂 Gerber Recoil
Men problemet då blir att det är en gammal utgången modell..
IMG_20210826_171218.jpg
Ok, så det verkar inte finnas någon känd med de kriterierna på marknaden just nu? Går det att öppna och stänga det övriga verktygen med en hand också, utan kopiöst mycket skills?
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ok, så det verkar inte finnas någon känd med de kriterierna på marknaden just nu? Går det att öppna och stänga det övriga verktygen med en hand också, utan kopiöst mycket skills?
Många utav dom "nya" från Leatherman och även Gerber har tumöppning dom vanligast använda verktygen, typ knivbladet, fil, även sax på en del. Men då tvingas man vika ut själva tången..
LM OHT och ett antal Gerbers har slidout-tång som ska vara enhandsmanuvrerad i teorin, men beror nog oxå på att dom behöver slita in sig för att funka smidigt.
Tyvärr kan det bli tufft att få bock på precis alla kriterierna i någon tång :(
Men kolla även SOG , dom har en del trevlig modeller oxå med likvärdig kvalitet 👍
 

Agnby⌚

Rolex
Många utav dom "nya" från Leatherman och även Gerber har tumöppning dom vanligast använda verktygen, typ knivbladet, fil, även sax på en del. Men då tvingas man vika ut själva tången..
LM OHT och ett antal Gerbers har slidout-tång som ska vara enhandsmanuvrerad i teorin, men beror nog oxå på att dom behöver slita in sig för att funka smidigt.
Tyvärr kan det bli tufft att få bock på precis alla kriterierna i någon tång :(
Men kolla även SOG , dom har en del trevlig modeller oxå med likvärdig kvalitet 👍
Igår skulle jag flasha för frugan och fälla upp kniven med en hand på min Wingman men skar mig samtidigt i tummen 🙄
 

Laplander

Rolex
Bitextendern är för att kunna köra vanliga 1/4"bits.
@Laplander kanske har en ??
Ja, bit-extender fungerar med flata Leathermanbits och vanliga 1/4" sexkantbits.

Vill slå ett slag för det här special bit-kitet också, det passar till alla Leatherman som har den fyrkantiga phillipsmejseln, ST300, Kick, Blast, Fuse, Crunch, Bond m.fl.
Denna adaptern tar också både flata Leathermanbits och vanliga 1/4".
Det svarta plasthölstret rymmer sju flata dubbelsidiga bits, den lilla glasögonskruvmejseln och nederkanten är formad som en tunga så att man kan kränga cykeldäck med den. Denna räcker långt om man väljer ut de bits som passar till cykeln/vapnet osv.

Bitkit.JPG
 

Agnby⌚

Rolex
Ja, bit-extender fungerar med flata Leathermanbits och vanliga 1/4" sexkantbits.

Vill slå ett slag för det här special bit-kitet också, det passar till alla Leatherman som har den fyrkantiga phillipsmejseln, ST300, Kick, Blast, Fuse, Crunch, Bond m.fl.
Denna adaptern tar också både flata Leathermanbits och vanliga 1/4".
Det svarta plasthölstret rymmer sju flata dubbelsidiga bits, den lilla glasögonskruvmejseln och nederkanten är formad som en tunga så att man kan kränga cykeldäck med den. Denna räcker långt om man väljer ut de bits som passar till cykeln/vapnet osv.

Bitkit.JPG

En sån är det inte omöjligt att det blir framöver 😁
 

Agnby⌚

Rolex
Varuste.net - Några hundra billigare och oftast i topp på Prisjakt MEN man får inte ha bråttom!

Gått drygt två dygn nu utan att varorna ens skickats 🤔
Har fått varor snabbare från både Japan och Spanien...
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Varuste.net - Några hundra billigare och oftast i topp på Prisjakt MEN man får inte ha bråttom!

Gått drygt två dygn nu utan att varorna ens skickats 🤔
Har fått varor snabbare från både Japan och Spanien...
Jag har beställt från dem. Beställde en torsdag kväll och de skickade måndag eftermiddag, så 1,5 dygn senare (om man räknar bort helgen).
Inte helt onormalt, jag har ett paket på väg från tretti.se (som är i Danmark), beställdes i söndags, skickades igår kväll, 2 dygn efter beställning.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Många utav dom "nya" från Leatherman och även Gerber har tumöppning dom vanligast använda verktygen, typ knivbladet, fil, även sax på en del. Men då tvingas man vika ut själva tången..
LM OHT och ett antal Gerbers har slidout-tång som ska vara enhandsmanuvrerad i teorin, men beror nog oxå på att dom behöver slita in sig för att funka smidigt.
Tyvärr kan det bli tufft att få bock på precis alla kriterierna i någon tång :(
Men kolla även SOG , dom har en del trevlig modeller oxå med likvärdig kvalitet 👍
Spontanköpte en oanvänd Gerber suspension på Tradera för ca 370kr inkl. frakt. Funkar helt ok att fälla ut och in tången med en hand, och har enhands-öppning av de två utomliggande knivbladen. Det som jag stör mig lite på är dock att tången är så "stor/bred i greppet", detta även i ihoppressat läge sas. Jag har nog normalstora händer, men känner att jag inte alls kan få ut maximal kraft med ett bekvämt naturligt grepp. Se nedan jämfört med min betydligt större SOG powerlock...
20210908_180459.jpg
20210908_180509.jpg
20210908_180707.jpg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Spontanköpte en oanvänd Gerber suspension på Tradera för ca 370kr inkl. frakt. Funkar helt ok att fälla ut och in tången med en hand, och har enhands-öppning av de två utomliggande knivbladen. Det som jag stör mig lite på är dock att tången är så "stor/bred i greppet", detta även i ihoppressat läge sas. Jag har nog normalstora händer, men känner att jag inte alls kan få ut maximal kraft med ett bekvämt naturligt grepp. Se nedan jämfört med min betydligt större SOG powerlock...
20210908_180459.jpg
20210908_180509.jpg
20210908_180707.jpg
Det där är lite av Gerbers nackdel.. Många av deras tänger är just "bulkiga". Finns undantag förstås. 🙂
LM, Victorinox och SOG känns och är mer slimmade oftast. 👍
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Många utav dom "nya" från Leatherman och även Gerber har tumöppning dom vanligast använda verktygen, typ knivbladet, fil, även sax på en del. Men då tvingas man vika ut själva tången..
LM OHT och ett antal Gerbers har slidout-tång som ska vara enhandsmanuvrerad i teorin, men beror nog oxå på att dom behöver slita in sig för att funka smidigt.
Tyvärr kan det bli tufft att få bock på precis alla kriterierna i någon tång :(
Men kolla även SOG , dom har en del trevlig modeller oxå med likvärdig kvalitet 👍
Gerber centerdrive plus, verkar ha det jag letar efter, dock osäker på om den känns prisvärd...
 

Agnby⌚

Rolex
Efter några minuters användning -

Allt är större och trögare jämfört med Wingman och därtill en högre kvalitékänsla.
Mina händer trivs bättre med tången på Surge än med den på Wingman men jag förstår inte varför den inte är fjädrande?!
Det finns säkert en smart anledning jag inte vet om.
Bra att kunna byta ut sågen mot något annat vid behov.
Fodralet har flera olika fack istället för ett som till Wingman.

Minus -

Känns nästan för fin för att använda som verktyg 🙂

20210913_153637.jpg

20210913_154418.jpg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Gerber centerdrive plus, verkar ha det jag letar efter, dock osäker på om den känns prisvärd...
Har ett par stycken ickeplus Centerdrive.
Dom går ju att hitta för runt tusingen, men dom har inte saxen.
Jämfört med exempelvis en LM Wave som inte är mycket dyrare så känns LM betydligt "dyrare".
I övrigt är Centerdrive ett trevligt tool utan jättemånga funktioner men med en bra mejsel🙂
 

Laplander

Rolex
Minus -

Känns nästan för fin för att använda som verktyg 🙂
Nog är det bara att använda Surgen, den är gjord för det, och skönt när den blir insliten! 👍
Och du kan ju köpa en till att ha som reserv/samlingsexemplar ;)

Jag gjorde ett försök med Surgen på jobbet men gick tillbaka till ST300 efter ett tag, jag trivs bättre med det gamla klassiska allt-i-ett Leathermanformatet :)

Compare.JPG
 
Topp