• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

pemlock

Panerai
2-Faktor
Här är några riktigt bra.
1. Leatherman squirt. Skön känsla, bra kvalitet.
2. Victorinox rambler. Det är en Classic med tillägg av stjärnskrjvmejslel/kabelskalare/flasköppnare. Mycket bra
3. Victorinox Jetsetter. Innehåller bara sax och flasköppnare. Kan tas med på flyg (om man absolut inte kan sätta sig på ett plan utan ett EDC-verktyg)
4. Leatherman style PS. PS betyder plyer och scissor. Denna har inte heller något knivblad. Går bra att flyga med och lär inte orsaka några problem med ordningsmakten.
5. Leatherman micra. Väldigt litet och smidigt mulitivergtyg. Har sax, kniv, öppnare och mycket mer.
IMG_2026.jpg
Jag skulle iofs inte räkna med att kunna flyga med något spetsigt över huvud taget.

Jag blev av med en pincett som jag hade i necessären (som hade varit med på otaliga flygresor) i New Orleans. Hon såg den tydligen på röntgen, plockade fram den, tvekade lite, ropade på en kollega som stirrade stint på den en stund... "No, it's too sharp. You can check it in if you want." (Jag övervägde nästan att göra det bara för att det hade varit komiskt med ett stycke pincett med bagage-remsa.)
Det råkade iofs vara på årsdagen av 9/11, så de kanske vara extra nervösa...

Liten OT-historia kanske, men värt att tänka på när man reser med multitool och liknande. :)
 

bob_sthlm

Cartier
Meckar du med cykel så blir mitt tråkiga men förnuftiga förslag Leatherman Wave, gärna med bitssats.

Lite ballare är en Leatherman Skeletool, också med bitssats, men då plockar du ut exakt de bits som passar till cykeln, typ någon torx eller insex och laddar verkyget med dom. Två dubbelsidiga bits kan man ha i en Skeletool.
Tackar ska genast kollas upp.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Meckar du med cykel så blir mitt tråkiga men förnuftiga förslag Leatherman Wave, gärna med bitssats.

Lite ballare är en Leatherman Skeletool, också med bitssats, men då plockar du ut exakt de bits som passar till cykeln, typ någon torx eller insex och laddar verkyget med dom. Två dubbelsidiga bits kan man ha i en Skeletool.
Kan ingen berätta mer ingående om skeletool, typ en liten minireview? 🙏
Har kikat på den innan men ändå inte hajjat att man kan ha två dubbelsidiga bits i den 😮
Blev ju helt plötsligt otroligt mkt mer intressant 😊
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Kan ingen berätta mer ingående om skeletool, typ en liten minireview? 🙏
Har kikat på den innan men ändå inte hajjat att man kan ha två dubbelsidiga bits i den 😮
Blev ju helt plötsligt otroligt mkt mer intressant 😊
Ett av bitsen sitter alltid i bitshållaren och det andra i ena greppet.
Sen är det bara att komplettera med bits-satsen som kostar 3-400 beroende var man handlar den.
Väldigt basic tool som sagt med tång, kniv, flasköppnare/karbinhake och bitshållare.
Men i gengäld inte så bulkigt som ett fulltool. 😀
Bitsen passar i dom flesta av värstingarna oxå förstås👍

Köp Leatherman Bit Kit hos Outnorth
 

Bilagor

  • IMG_20210805_212048.jpg
    IMG_20210805_212048.jpg
    942.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_20210805_212037.jpg
    IMG_20210805_212037.jpg
    838 KB · Visningar: 7
  • IMG_20210805_211950.jpg
    IMG_20210805_211950.jpg
    424.6 KB · Visningar: 10
  • IMG_20210805_211913.jpg
    IMG_20210805_211913.jpg
    531.3 KB · Visningar: 10

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Ett av bitsen sitter alltid i bitshållaren och det andra i ena greppet.
Sen är det bara att komplettera med bits-satsen som kostar 3-400 beroende var man handlar den.
Väldigt basic tool som sagt med tång, kniv, flasköppnare/karbinhake och bitshållare.
Men i gengäld inte så bulkigt som ett fulltool. 😀
Bitsen passar i dom flesta av värstingarna oxå förstås👍

Köp Leatherman Bit Kit hos Outnorth
Bitsen ser platta ut i själva fästet?
Antar att ”vanliga” bits inte passar?
1-2 stjärna och typ T20-25 torx hade nog varit optimalt för mig.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Skeletwin.JPG


Jag har bara två Skeletool, en CX och en RX, bägge har 154CM stål i bladet.
Jag beklagade mej att jag inte fick tag i den oranga Skeletool RX, men den röda är faktiskt ganska ok ändå...
@Silverglantz CX har kolfiberinlägg och DLC-behandlad metall, dom andra är "rena" metallare👍

Hade inte gjort ont med nån av färgerna nedan 😁 (Snodda bilder)
Skeletools1.jpg
 

Bilagor

  • Skeletools2.jpg
    Skeletools2.jpg
    62 KB · Visningar: 7

roosterman

G-shock
2-Faktor

Bilagor

  • IMG_20210805_214045.jpg
    IMG_20210805_214045.jpg
    631.8 KB · Visningar: 7

Laplander

Rolex
Skillnaden verkar vara knivbladet endast?
En blank CX verkar vara min grej tror jag…
Skeletool RX är en "Rescue Tool" med droppoint på det vågiga bladet för att kunna skära upp kläder och ett specialbits med hårdmetallspets för glaskrossning.
Den blanka Skeletool heter bara "Skeletool" och har ett 420HC knivblad. CX är en lite dyrare modell med 154CM stål i knivbladet.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Skeletool RX är en "Rescue Tool" med droppoint på det vågiga bladet för att kunna skära upp kläder och ett specialbits med hårdmetallspets för glaskrossning.
Den blanka Skeletool heter bara "Skeletool" och har ett 420HC knivblad. CX är en lite dyrare modell med 154CM stål i knivbladet.
Hmmm, bra features faktisk! Knepigt det blev! 😮
Öppnar ju mest paket både privat och på jobbet och det är där jag behöver kniven, det lär ju RX klara galant 😂

Ska nog hålla utkik efter en sådan tror jag 😃

Tack som fasen för klargörandet grabbar 😊👍
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ett lite udda tool av Gerber..
Radius. Där fällverktygen fälls ut åt sidorna istället för i linje med tången.
Rätt bulkigt, men gummerat så ändå skönt att använda 🙂
IMG_20210821_223916.jpg
IMG_20210821_223733.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20210821_223905.jpg
    IMG_20210821_223905.jpg
    679.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_20210821_223802.jpg
    IMG_20210821_223802.jpg
    687.3 KB · Visningar: 3

Laplander

Rolex
Bond.JPG


Nu har jag fått hem den nya Leatherman Bond. Har länge varit på jakt efter en fin original PST, men så dök denna modellen upp.
I princip en PST i modernt utförande i sitt slimmade enkla format, en nostalgikick! Men den nya Leatherman Curl kommer jag hoppa över, den tilltalar mej inte alls.

Notera knivbladet på bilden, jänkarna har gått helt bananas över detta på youtube... Bladet snäpper inte helt tillbaka med fjäderspänningen, utan det går att lyfta exakt så mycket som på bilden innan bladet får kontakt med fjädern. Det betyder att om bladet blir väldigt löst i ledskruven kan det falla ut av sej själv en bit med skaderisk som följd.

Jänkarna går dessutom bananas över att verktygen inte är låsbara, (original PST hade inte heller låsbara verktyg).
Bond är tydligen tänkt för europeiska länder där låsbara blad/verktyg inte är tillåtet hur som helst.
Väldigt kul iaf med en modern utgåva av PST, back to basics 👍
 

Agnby⌚

Rolex
Jahapp!
Började av en händelse söka på multiverktyg på Prisjakt och fastnade direkt för Leatherman.
Sökte efter Leatherman på KS och då dyker en hel tråd upp skapad av självaste @roosterman 😁 Hej hej 👋👋

Nu har jag läst ikapp tråden och upptäckt att det finns för många modeller och tillverkare. Så nu vet jag varken ut eller in 😬

Gillar utseende och stil på Leatherman. Tång kommer nog vara bland det viktigaste. Inte för liten och inte för skitdyr. Kan vi enas om någon modell? 🙂🙂
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jahapp!
Började av en händelse söka på multiverktyg på Prisjakt och fastnade direkt för Leatherman.
Sökte efter Leatherman på KS och då dyker en hel tråd upp skapad av självaste @roosterman 😁 Hej hej 👋👋

Nu har jag läst ikapp tråden och upptäckt att det finns för många modeller och tillverkare. Så nu vet jag varken ut eller in 😬

Gillar utseende och stil på Leatherman. Tång kommer nog vara bland det viktigaste. Inte för liten och inte för skitdyr. Kan vi enas om någon modell? 🙂🙂
Leatherman wave+? 🙄😁
20210825_125407.jpg
20210825_125353.jpg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Gillar utseende och stil på Leatherman. Tång kommer nog vara bland det viktigaste. Inte för liten och inte för skitdyr. Kan vi enas om någon modell? 🙂🙂
Nej, det är omöjligt. ;)

Det beror ju på en massa faktorer, inte minst hur många och vilka verktyg man vill ha, och prisskillnaden mellan olika serier är stor.

Jag valde Sidekick för att jag tyckte den var lagom med ett rimligt pris. Jag var inte intresserad av sax, som den nästan identiska Wingman har, och tog hellre en liten tandad kniv och en såg.

Leatherman har förresten en bra jämförelsefunktion där man kan få upp till 4 st sida vid sida och jämföra.
 

Agnby⌚

Rolex
Nej, det är omöjligt. ;)

Det beror ju på en massa faktorer, inte minst hur många och vilka verktyg man vill ha, och prisskillnaden mellan olika serier är stor.

Jag valde Sidekick för att jag tyckte den var lagom med ett rimligt pris. Jag var inte intresserad av sax, som den nästan identiska Wingman har, och tog hellre en liten tandad kniv och en såg.

Leatherman har förresten en bra jämförelsefunktion där man kan få upp till 4 st sida vid sida och jämföra.
Tack för svaret men jag måste vara koko för jag hittar inte vart man jämför... Kan du länka? :bag:
 
Jahapp!
Började av en händelse söka på multiverktyg på Prisjakt och fastnade direkt för Leatherman.
Sökte efter Leatherman på KS och då dyker en hel tråd upp skapad av självaste @roosterman 😁 Hej hej 👋👋

Nu har jag läst ikapp tråden och upptäckt att det finns för många modeller och tillverkare. Så nu vet jag varken ut eller in 😬

Gillar utseende och stil på Leatherman. Tång kommer nog vara bland det viktigaste. Inte för liten och inte för skitdyr. Kan vi enas om någon modell? 🙂🙂
Kör själv leatherman wingman. För mig var det viktigt med sax som går att nå från utsidan samt att tången är återfjädrande vilket underlättar när man jobbar med en hand. Priset är väl nånstans mellan 600-800kr
 
Topp