Jag skulle iofs inte räkna med att kunna flyga med något spetsigt över huvud taget.Här är några riktigt bra.
1. Leatherman squirt. Skön känsla, bra kvalitet.
2. Victorinox rambler. Det är en Classic med tillägg av stjärnskrjvmejslel/kabelskalare/flasköppnare. Mycket bra
3. Victorinox Jetsetter. Innehåller bara sax och flasköppnare. Kan tas med på flyg (om man absolut inte kan sätta sig på ett plan utan ett EDC-verktyg)
4. Leatherman style PS. PS betyder plyer och scissor. Denna har inte heller något knivblad. Går bra att flyga med och lär inte orsaka några problem med ordningsmakten.
5. Leatherman micra. Väldigt litet och smidigt mulitivergtyg. Har sax, kniv, öppnare och mycket mer.
Jag blev av med en pincett som jag hade i necessären (som hade varit med på otaliga flygresor) i New Orleans. Hon såg den tydligen på röntgen, plockade fram den, tvekade lite, ropade på en kollega som stirrade stint på den en stund... "No, it's too sharp. You can check it in if you want." (Jag övervägde nästan att göra det bara för att det hade varit komiskt med ett stycke pincett med bagage-remsa.)
Det råkade iofs vara på årsdagen av 9/11, så de kanske vara extra nervösa...
Liten OT-historia kanske, men värt att tänka på när man reser med multitool och liknande.