• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Multitools - Räddaren i nöden?

roosterman

G-shock
2-Faktor
Progear.JPG

Gjorde en liten beställning från Progear :D
En liten?? 😁
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Ser ut som bits-satsen till den första SuperTool mot högersidan på lådan?
Den är eftertraktad som begagnad har jag förstått, samlare betalar bra för den...
Lite bilder på kitet😉
Men ett sånt har redan väl? 🙂
IMG_20210622_223012.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20210622_223235.jpg
    IMG_20210622_223235.jpg
    604.7 KB · Visningar: 4
  • IMG_20210622_223226.jpg
    IMG_20210622_223226.jpg
    568.4 KB · Visningar: 4
  • IMG_20210622_223042.jpg
    IMG_20210622_223042.jpg
    473.2 KB · Visningar: 5
  • IMG_20210622_223118.jpg
    IMG_20210622_223118.jpg
    508.3 KB · Visningar: 5

P-A

Sir Spamalot
Jag utlovade en recension av min Leatherman Free P4.

Detta kommer endast bli en mindre men bättre än inget då jag har varit fullt upptagen med att använda mitt verktyg!
Nja, kanske inte hela tiden, men jag skulle vilja säga att jag använder den dagligen.
Den ingår i min EDC och jag har med den praktiskt taget överallt. Storleken är lite i det största laget men den innehåller många delar också.
Dess största nackdel skulle jag säga är vikten, men man vänjer sig fort och nu tänker jag inte på den längre.

Jag har använt de flesta verktygen, men givetvis kniven och tången mest.
Sågen har kommit till användning några gånger, men inte speciellt mycket.
Men den har en bra verktygsuppsättning med bred användningsbarhet till de flesta fall.
Jag har använt den till vardags i urban miljö, arbete och friluftsliv som jakt/fiske utan att störa på några problem.
Även väldig användbar kring hemmet som att fästa/ta bort saker och öppna en kall öl i sommarvärmen.

Enkeltheten att komma åt alla verktyg med en hand, som är dena USP, är otroligt smidigt och något jag använder varje gång.

Helhetsintrycket är väldigt bra enligt mig och jag skulle verkligen sakna den om den skulle försvinna. Ett bra och väl avvägt verktyg för mina behov.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Köpte mig en Sidekick och fick en liten karbinhake på köpet. Förutom flasköppnare så har den även en liten sexkantnyckel. Någon som vet om den är avsedd för något speciellt, eller om de bara tyckte att just den storleken kunde vara bra att ha? Den verkar vara ca 6 mm eller kanske 1/4". (Leathermans web-sida säger bara "... and features a hex driver in the upper corner.")
IMG_1388.JPG
 

Laplander

Rolex
Köpte mig en Sidekick och fick en liten karbinhake på köpet. Förutom flasköppnare så har den även en liten sexkantnyckel. Någon som vet om den är avsedd för något speciellt, eller om de bara tyckte att just den storleken kunde vara bra att ha? Den verkar vara ca 6 mm eller kanske 1/4". (Leathermans web-sida säger bara "... and features a hex driver in the upper corner.")
IMG_1388.JPG
Man kan väl dra runt ett sexkantsbits med den, eller bits + förlängare.
 

Laplander

Rolex
Karvat lite i stänkskärmen för en vajer till framgaffeln.

Använder gerbern nästan varje dag, det trodde jag inte. Skulle behöva en multi med kniv som man kan öppna med en hand.
Någon som har något bra tips
Meckar du med cykel så blir mitt tråkiga men förnuftiga förslag Leatherman Wave, gärna med bitssats.

Lite ballare är en Leatherman Skeletool, också med bitssats, men då plockar du ut exakt de bits som passar till cykeln, typ någon torx eller insex och laddar verkyget med dom. Två dubbelsidiga bits kan man ha i en Skeletool.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Länge haft behov av ett multiverktyg i vardagen men jag vägrar bära med mig ett bulkigt verktyg i skärpet och går aldrig med cargobyxor eller liknande med många fickor förutom när jag fjällvandrar och då är alltid min Leatherman Wave med.

Lösningen blev en minivariant, Leatherman Squirt ps4 som får plats på nyckelknippan. Redan använt den några gånger till diverse vardagspill och hittills nöjd.
20210802_180934.jpg
 

Henke303

Cartier
Här är några riktigt bra.
1. Leatherman squirt. Skön känsla, bra kvalitet.
2. Victorinox rambler. Det är en Classic med tillägg av stjärnskrjvmejslel/kabelskalare/flasköppnare. Mycket bra
3. Victorinox Jetsetter. Innehåller bara sax och flasköppnare. Kan tas med på flyg (om man absolut inte kan sätta sig på ett plan utan ett EDC-verktyg)
4. Leatherman style PS. PS betyder plyer och scissor. Denna har inte heller något knivblad. Går bra att flyga med och lär inte orsaka några problem med ordningsmakten.
5. Leatherman micra. Väldigt litet och smidigt mulitivergtyg. Har sax, kniv, öppnare och mycket mer.
IMG_2026.jpg
 
Senast ändrad:
Topp