• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Musik!

Det finns många musik-nördar som avskyr när det görs remixer av deras favvo-låtar. Och visst, det släpps på tok för mycket skräp-remixer vars enda syfte är att casha in en hit på dansgolvet. Sen finns det de som lyfter och moderniserar en klassiker. Här är två mer eller mindre provocerande exempel:

Eftersom Nexus gillar den mörka sidan så kommer här A Split Seconds låt Flesh som fått en uppfräschning av Fred Baker:

Även Mike Oldfield kan ryckas upp och komma med i det senaste milleniet... ;)

Nu har jag fått tid äver till att lyssna på den (på jobbet... ;) ). Skön mix.

Jag kan sakna det där ibland, att sätta ihop en mixtape. Det är över 10 år sedan sen sist. För mycket familj och för många barn som tar upp all vaken tid - men jag klagar inte på det. Prioriteringar ändras.

Kul att höra. :)
Rätt kul att slänga ihop något på helgerna, fortfarande nybörjare så låter helt ok men man lär sig för varje dag.

Körde du vinyl? Berätta gärna mer!

Lite musik för att vara ontopic,

Kul att höra. :)
Rätt kul att slänga ihop något på helgerna, fortfarande nybörjare så låter helt ok men man lär sig för varje dag.

Körde du vinyl? Berätta gärna mer!
Jag började tidigt 90-tal med att spela på Kåren när jag pluggade. Där blev det en blandning av vinyl (Technics 1200:eek:r) och CD (troligen Denon DN-2000). Mest CD. Sen bosatte jag mig på andra sidan Atlanten kröp åter in i sovrummet. Väl där rattade jag mina kära Pioneer CDJ-300. Visst var det kul att göra mixtapes och skriva ner alla anteckningar för att få mixarna och nivåerna att gå ihop. På hösten '01 skaffade jag Mixmeister och satte ihop min första dator-mixade mixtape. I mitten på '00-talet knackade familjen på och barn började så småningom springa runt på golvet - och i och med det så har mina Pioneer inte sett dagens ljus på över 10 år...

Vad kul att du länkade in New Order. Jag råkade vara oerhört insnöad på dom mellan '88-'03 och skulle nog kalla mig expert. Min gedigna skivsamling sålde jag sedermera av och köpte klockor för pengarna :) Behöver man verkligen 8 olika utgåvor av samma album - på vinyl?

Det verkar ju som att skivbolaget gjorde rätt som använde videon för 1988-version av Blue Monday och smetade på det mycket bättre originalet från 1983. Det finns en officiell video från '83 som kanske inte är lika bra på produktionsmässigt, men helt klart kultig. Versionen är också version.

Jag började tidigt 90-tal med att spela på Kåren när jag pluggade. Där blev det en blandning av vinyl (Technics 1200:eek:r) och CD (troligen Denon DN-2000). Mest CD. Sen bosatte jag mig på andra sidan Atlanten kröp åter in i sovrummet. Väl där rattade jag mina kära Pioneer CDJ-300. Visst var det kul att göra mixtapes och skriva ner alla anteckningar för att få mixarna och nivåerna att gå ihop. På hösten '01 skaffade jag Mixmeister och satte ihop min första dator-mixade mixtape. I mitten på '00-talet knackade familjen på och barn började så småningom springa runt på golvet - och i och med det så har mina Pioneer inte sett dagens ljus på över 10 år...

Vad kul att du länkade in New Order. Jag råkade vara oerhört insnöad på dom mellan '88-'03 och skulle nog kalla mig expert. Min gedigna skivsamling sålde jag sedermera av och köpte klockor för pengarna :) Behöver man verkligen 8 olika utgåvor av samma album - på vinyl?

Det verkar ju som att skivbolaget gjorde rätt som använde videon för 1988-version av Blue Monday och smetade på det mycket bättre originalet från 1983. Det finns en officiell video från '83 som kanske inte är lika bra på produktionsmässigt, men helt klart kultig. Versionen är också version.

Fan vad coolt. Jag har aldrig testat vinyl, vill faktiskt göra det. Bara spelat på CDJ's och kontrollers. En annan var knappt född då, men man önskar ändå att man började lite tidigare med mixandet. :) Får passa på nu när man är ung!

Faktiskt en grym låt, en favorit. Länka gärna mer gott från dem då jag är långt ifrån lika kunnig som du och har inte lika stor koll.

Fortsätter länka lite skön musik.

Fan vad coolt. Jag har aldrig testat vinyl, vill faktiskt göra det. Bara spelat på CDJ's och kontrollers. En annan var knappt född då, men man önskar ändå att man började lite tidigare med mixandet.[/media]
Och precis där kände jag mig lite äldre... :) Då skall jag inte berätta om mina försök att göra enkla remixer/edits på låtar genom att klippa och tejpa kassettbanden...

Men vad kul att det visas intresse för New Order. Manchester-bandet New Order bildades av de kvarvarande medlemmarna från Joy Division efter det att deras sångare, den ikoniske Ian Curtis, tog livet av sig precis när deras mest kända låt, Love Will Tear Us Apart, började klättra på listorna och bandet skulle ge sig iväg på deras första USA turne.

Joy Division var ett av förgrundsbanden inom det sena 70-talets post-punk-rörelse. Detta speglar av sig på New orders första skiva, Movement, som präglas av samma ljudbild. Eftersom många börjar lyssna på New Order på grund av deras dansanta musik så är det första albumet ett av de mest svårtillgängliga för många.

Post-punk ljudet blandas snabbt upp med mer elektroniska tongångar med deras andra album, Power Corruption and Lies, som släpps vid samma tid som den mest säljande 12-tummare i världen, Blue Monday. New Order och deras skivbolag, Factory Records, är kända för att sätta konsten före de ekonomiska intressena. Detta förklarar varför deras kontrakt med Factory var skrivet på en servett, omslaget till Blue Monday (liknar en 5,25 tums diskett) var i början så dyrt att tillverka att de gick med förslust på varje såld singel, samt varför New Order och Factory Records gick i konkurs i början av 90-talet...

När man då skall börja lyssna på New Order, var börjar man? Det är en omöjlig fråga att besvara. Det finns en uppsjö samlingskivor som är mer eller mindre bra på att sammanfatta deras karriär. Singles från 2005 är kanske bland de bättre även om det diskuteras om stora mastering-blunders... Även Substance 1987 är en klassiker, speciellt CD-versionen där många suveräna b-sidor även finns med. Vad det gäller albumen så är Low-Life och Technique är bland de bästa från 80-talet. 90-talet gav oss Republic.

Alla har väl vid det här laget hör stora hits som Blue Monday och True Faith, och troligen även Bizarre Love Triangle och Regret. Här kommer lite andra förslag för att utforska bandets katalog:

Temptation (1982) i en nyinspelad version från 1998. För ett ännu hårdare och mer dansant ljud från samma tid, kolla in Everything's Gone Green (1981).

Thieves Like Us (1984) är en skön och lite lugnare låt med ett gôtt dunk. The Perfekt Kiss (1985) från samma tid är en fan-klassiker utan dess like.

Albumet Technique skapades med hjälp av en mängd droger när bandet spenderade tid på Ibiza. Det släpptes 1989 och är ett klassiskt album. En av mina favoritlåtar är Dream Attack.

Efter Factory Records konkurs fick New Order ett nytt bolag och blev därmed mer kommersialiserade. Republic (1993) var första albumet på bolaget och andra singeln efter Regret var Ruined in a Day - här i en ovanlig edit av en remix av K-Klass.

Det nya millenniet firades med ett nytt album, Get Ready (2001). Första singeln var Crystal, här i en remix a Lee Coombs.

Crystal var med i en remix-tävling arrangerad av ACIDPlanet där användare kunde remixa låten friskt, detta betyder att det finns typ 2 miljarder remixer av Crystal... Det finns andra låtar från 2000-talet som har ett gäng sköna remixer, men jag tycker att själen försvinner lite grand i låtarna. Två av nissarna i bandet, Bernard Sumner och Peter Hook bråkade så mycket att Peter lämnade gruppen ganska offentligt. New Order har tagit in lite nytt folk men jag bryr mig inte om det nyare de gör/gjort. Bättre då att istället gå tillbaka till rötterna och avsluta med en av de bästa låtarna någonsin, Joy Division med Love Will Tear Us Apart.

Joy Division och New Order har gjort musik som är klassisk. Fast sen Hooky drog från NO har jag nog inte lyssnat alls på dem. Finns en riktigt bra live dvd med New Order där de spelar på en festival - kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men de kör såklart både JD och NO låtar om vartannat och verkar ha riktigt roligt. Hooky är en löjligt grym basist.

Joy Division och New Order har gjort musik som är klassisk. Fast sen Hooky drog från NO har jag nog inte lyssnat alls på dem. Finns en riktigt bra live dvd med New Order där de spelar på en festival - kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, men de kör såklart både JD och NO låtar om vartannat och verkar ha riktigt roligt. Hooky är en löjligt grym basist.

HIttade ett klipp från ovan nämnda konsert, dessutom med en av mina favoriter:

HIttade ett klipp från ovan nämnda konsert, dessutom med en av mina favoriter:

Bra val. DVDn heter "5 11". Det finns även en annan som heter "3 16" - den har en konsert från '81 och en från Reading '98. '81-konserten kanske är lite svårare för en "New Order nybörjare"... Men Reading-spelningen är topp.

"5 11" betyder 5 JD-kåtar och 11 NO-låtar. "3 16" är då 3xJD och 16xNO.

Jag har tyvärr bara sett dom live en gång, i LA 2001. Men det är ett jäkla ös, och hänger man med de galna "Vikings" innan så blir det ännu mera ös. Vikings är en grupp riktiga hard-core som reser runt och går på så många konserter som möjligt :)

Ingen här som gillar minimal-wave, new wave etc.? :)
Jo då. Eller, nja - hellre mer åt synth/synthpop-hållet... Det är lite dålig "umph" i det tidigaste från 80-talet. Men tidig Depeche och Human League funkar alltid, det går väl under New Wave?.

Här är två guldkorn från lite senare ('85), synthpoppigare:

Vicious Pink

Moskwa TV

Ingen här som gillar minimal-wave, new wave etc.? :)

Af Sjodahl är inte du inte en synth-nörd? :D tips på något bra?

Fan va GRYMT, börjar nästan att lipa här, känns som man vore 35 år tillbaka i tiden, musiken var bättre förr, framför allt på 80-talet. Du har helt rätt Icaras jag Älskar synth, OJ, all synt från 80-talet är bra, om jag har några bra tips, Hm, har har du ett axplock iaf; Visage, Duran Duran, Spandau Ballet, Soft Cell, Human League, ABC, The Twins, Trans X, Ministry, Ultravox, New Order, Lustans Lakejer, Nasa, Page, Apoptygma Berzerk, Funker Vogt, Welle:Erdball, Mesh, Melotron, Blutengel, Haccico, And One, A Flock Of Seagulls, Yazoo, Inochine, Heaven 17, finns hur mycket som helst och dom flesta av grupperna känner du säkert redan till.

Blir helt lyrisk och nostalgisk här, kommer ihåg att jag var 14-15 bast och sprang runt i kavaj, skjorta och slips och kände mig som ett bedårande barn av min tid, för att citera NOICE låt :D. Haha...tur att man var bra tränad på den tiden, var många gånger man fick springa ifrån PUNK-jävlarna, men ibland även från hårdrockstöntarna, tur att dom flesta gillade att röka, festa och inte träna i huvud taget Haha.

Ha, ha. Skall vi börja lista italo disco-favoriter Af Sjodahl ?

Jag tror att bolaget Vinyl Mania/Beat Box gick i konkurs när jag var i gymnasiet, och jag tror att Ginza kom över deras lager för de hade helt plötsligt "the motherload" av gamla italo disco 12-or och 7-tummare till salu för typ 5 kronor. Jag vet inte hur många kilo jag köpte...

Men innan italo disco exploderar så får vi inte glömma en viktig lite bit av den svenska synthpops-historien, Sista Mannen På Jorden och kult-bandet S.P.O.C.K. Jädrans vilket drag det blev på dansgolvet när jag hade min lilla synthpop-stund med Just Can't Get Enough, Blue Monday och Never Trust A Klingon :)

SMPJ

S.P.O.C.K (Som först hette Spock, men det tyckte inte filmbolaget om så de döpte om sig till Star Pilot On Channel K)

Ha, ha. Skall vi börja lista italo disco-favoriter Af Sjodahl ?

Jag tror att bolaget Vinyl Mania/Beat Box gick i konkurs när jag var i gymnasiet, och jag tror att Ginza kom över deras lager för de hade helt plötsligt "the motherload" av gamla italo disco 12-or och 7-tummare till salu för typ 5 kronor. Jag vet inte hur många kilo jag köpte...

Men innan italo disco exploderar så får vi inte glömma en viktig lite bit av den svenska synthpops-historien, Sista Mannen På Jorden och kult-bandet S.P.O.C.K. Jädrans vilket drag det blev på dansgolvet när jag hade min lilla synthpop-stund med Just Can't Get Enough, Blue Monday och Never Trust A Klingon :)

SMPJ

S.P.O.C.K (Som först hette Spock, men det tyckte inte filmbolaget om så de döpte om sig till Star Pilot On Channel K)

Haha...ja just det, dom glömde jag ju, helt fucking UNDERBART, svensk synth när den är som bäst :D!!!

Tillbaka
Topp