• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Dykartisdag!
20200908_081548-01.jpeg
Jag måste köpa några 22mm naton till min Korean!
 

nocount66

Cartier
Snodde en bild från av @rogart-63 gamla annonser för att illustrera hur vissa såg ut. Just dessa citydykare verkar ha fått lite av det man hade hemma under tiden JP Brandt monterade ihop dem.
upload_2020-9-18_9-54-8.png
Jag har några andra varianter av Citydykare, med dessa visare :) Aldrig sett nytillverkade av den modellen tyvärr, men om nån har info om det tar jag tacksamt emot det!
IMG_20200918_102215-01.jpeg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Eller så är det olika år och modeller?
Det kan säkert vara så till viss del, men jag har haft kontakt med ett par urisar som själva berättat detta, och tittar man på mixen mellan tavlor och boetter så verkar det så. Som så ofta när det gäller klockor, och kanske speciellt när det kommer till lågprissegmentet, får man gå på vad andra berättar och det finns ju ganska sällan något dokumenterat, så man får väl bilda sin egna uppfattning i slutändan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det kan säkert vara så till viss del, men jag har haft kontakt med ett par urisar som själva berättat detta, och tittar man på mixen mellan tavlor och boetter så verkar det så. Som så ofta när det gäller klockor, och kanske speciellt när det kommer till lågprissegmentet, får man gå på vad andra berättar och det finns ju ganska sällan något dokumenterat, så man får väl bilda sin egna uppfattning i slutändan.
Fast, var det här verkligen lågprisklockor när de såldes nya?
 

nocount66

Cartier
Så som jag har förstått det ja. Tror inte jag sett någon annons eller pris på dem, går bara på vad jag fått återberättat. Berätta gärna varför du tänker att det inte var så?
När jag tänker på lågprisklockor inom dykarsegmentet så tänker jag på fulmetall i case och skräpiga manuella verk. Inte monnin-case och eta-verk. Men jag kan ju ha fel såklart :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
När jag tänker på lågprisklockor inom dykarsegmentet så tänker jag på fulmetall i case och skräpiga manuella verk. Inte monnin-case och eta-verk. Men jag kan ju ha fel såklart :)
Allt är väl relativt förstås och idag kan vi säkert se på det på ett annat sätt, sen kanske det är fel att använda ordet ”lågprissegment” . Dock kanske man ska komma ihåg att sverige var bortskämda på det viset att många ur höll högre kvalitet, i andra länder sålde man boetter i krom osv. Men om jag jämför med omega, Longines/Jaeger osv så blir ju detta något av lågprissegment. Segmenteringen var väl lite annorlunda då också, äldre urisar har berättat att deras billigare klockor var generellt tissot och certina medan de lite dyrare var omega och Longines. Jp Brandt var stora och sålde många Omega, att då ha City som ett märke man håller marknaden med blir lite av ett lågprissegment isf.
 

Bulg

Omega
2-Faktor
Hallå alla mögelälskare!
Tänkte kolla om någon kan avgöra om vad det är för lysmassa på denna klocka (tritium? Radium?). Vet inte om detta är rätt tråd att posta i men hänvisa mig gärna rätt om det vore fel. Tack på förhand!
20200829_124156.jpg
 

Psykel

Patek
Hallå alla mögelälskare!
Tänkte kolla om någon kan avgöra om vad det är för lysmassa på denna klocka (tritium? Radium?). Vet inte om detta är rätt tråd att posta i men hänvisa mig gärna rätt om det vore fel. Tack på förhand!
20200829_124156.jpg
Förutsatt att det är originallysmassa, så borde det nog vara tritium. Ser ut som klockan bör vara från mitten på 60-talet.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tänker också i banorna som @nocount66 här ovanför. Mrp.sa boett och etaverk, dvs borde inte räknas som budgetklockor?
Nu använder du andra termer, jag skulle inte heller kalla det för ”budgetklockor”. Jag tror du läser det lite för svart eller vitt. Men att en klocka kom med eta verk och mrpsa för 40-50 år sedan tycker inte jag kvalar in den i något högre prissegment även om kändare märken använde samma boett. City är ju mig veterligen ett svenskt märke och som jag försökte förklara tidigare höll klockor som såldes i sverige hög kvalitet. Så jag tror det ni vill säga är att det är en klocka med högre kvalitet, jämfört med annat som såldes, vilket jag håller med om, men den tillhör ett prissegment som är lägre. Hoppas ni förstod skillnaden.
 

Psykel

Patek
Nu använder du andra termer, jag skulle inte heller kalla det för ”budgetklockor”. Jag tror du läser det lite för svart eller vitt. Men att en klocka kom med eta verk och mrpsa för 40-50 år sedan tycker inte jag kvalar in den i något högre prissegment även om kändare märken använde samma boett. City är ju mig veterligen ett svenskt märke och som jag försökte förklara tidigare höll klockor som såldes i sverige hög kvalitet. Så jag tror det ni vill säga är att det är en klocka med högre kvalitet, jämfört med annat som såldes, vilket jag håller med om, men den tillhör ett prissegment som är lägre. Hoppas ni förstod skillnaden.
Det går väl egentligen att jämföra med hur vintagepriserna ligger? En City eller Candino med MRP SA-boett och ETA-verk går för en bråkdel av vad en Breitling eller Heuer med exakt samma boett och verk går för. Lär väl ha varit så när dom var nya också, fast kanske inte för en tiondel av priset som det kan vara nu.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu använder du andra termer, jag skulle inte heller kalla det för ”budgetklockor”. Jag tror du läser det lite för svart eller vitt. Men att en klocka kom med eta verk och mrpsa för 40-50 år sedan tycker inte jag kvalar in den i något högre prissegment även om kändare märken använde samma boett. City är ju mig veterligen ett svenskt märke och som jag försökte förklara tidigare höll klockor som såldes i sverige hög kvalitet. Så jag tror det ni vill säga är att det är en klocka med högre kvalitet, jämfört med annat som såldes, vilket jag håller med om, men den tillhör ett prissegment som är lägre. Hoppas ni förstod skillnaden.
Har aldrig sagt att det är ett lyxmärke, ställde mig dock tveksam till din benämning på lågprissegmentet (samma sak som budget imo) och vad det lät som, slängde ihop klockorna lite på en höft av blandade delar under kafferasten. Vet inte vad summan var för en city under 70-80 talet, men jag tror inte att det var något billigare gemene man spontanköpte?
 
Topp