• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

20220929_124345.jpg
 
Häftig! Hur fungerar den?
Det är en djupmätare. Mekaniskt fungerar den väl som en vanlig manometer gissar jag. Dvs det yttre trycket leds in i ett böjt rör som rätar ut sig och drar i en kuggstång som vrider ett kugghjul och så vidare. Om du menar hur man använder den så har jag dålig koll. Gissar att man kan räkna ut bottentider som inte kräver dekompressionsstopp eller något åt det hållet. Hoppas att någon som dyker eller har koll kan förklara för oss. :)
 
Det är en djupmätare. Mekaniskt fungerar den väl som en vanlig manometer gissar jag. Dvs det yttre trycket leds in i ett böjt rör som rätar ut sig och drar i en kuggstång som vrider ett kugghjul och så vidare. Om du menar hur man använder den så har jag dålig koll. Gissar att man kan räkna ut bottentider som inte kräver dekompressionsstopp eller något åt det hållet. Hoppas att någon som dyker eller har koll kan förklara för oss. :)
Tack för svar! Oavsett hur den används så är den riktigt cool och tycker verkligen den hör hemma i tråden.
 
fått ett överraskande sug efter en mysmögeldykare, helst vintage 36-39, quartz ok, vridring som kan se ut som efter 5 säsonger på Calypso, å billigt...

är det nån som vet om det här är nåt att ha? MRP SA-boett iallafall:
Annars finns ju många "Monnin"?, men har haft sån och har för mig att jag tyckte den var för stor...

alla tankar från den här gruppen mycket uppskattade!

1668159208256.png

1668159187105.png



typ såna här är ju rätt lätta att köpa:
1668159239295.png
 
fått ett överraskande sug efter en mysmögeldykare, helst vintage 36-39, quartz ok, vridring som kan se ut som efter 5 säsonger på Calypso, å billigt...

är det nån som vet om det här är nåt att ha? MRP SA-boett iallafall:
Annars finns ju många "Monnin"?, men har haft sån och har för mig att jag tyckte den var för stor...

alla tankar från den här gruppen mycket uppskattade!

1668159208256.png

1668159187105.png



typ såna här är ju rätt lätta att köpa:
1668159239295.png
Plexi eller inte plexi, det är frågan. Svårt att få till det där riktiga myset utan ett kupat plexi IMHO.
 
fått ett överraskande sug efter en mysmögeldykare, helst vintage 36-39, quartz ok, vridring som kan se ut som efter 5 säsonger på Calypso, å billigt...

är det nån som vet om det här är nåt att ha? MRP SA-boett iallafall:
Annars finns ju många "Monnin"?, men har haft sån och har för mig att jag tyckte den var för stor...

alla tankar från den här gruppen mycket uppskattade!

1668159208256.png

1668159187105.png



typ såna här är ju rätt lätta att köpa:
1668159239295.png
Tycker nog de sk monnin är för stora, annars är de fina med rätt ring. Batteri och plastglas är en fin kombination, men kanske inte den vanligaste. Mest förtjust i mina jättar (1000 m squale) när det kommer till riktiga dykarur. Nättare har jag bara svindyrt eller disco. Har iofs någon halt calypsomatic, det är en fin boett. Rätt lång iofs.
 
Tillbaka
Topp