• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Den her er paa vei til Bangkok naa, USD 23.50... :) Har aldri sett merket foer, finner kun en kobling til Smiths (kanskje) Faar se hva som skjuler seg under lokket naar den kommer. Noen som vet mer? Den kommer fra Israel, muligens noe ala Doxa/Duxot for aa kunne selge til Araberne ogsaa?

s-l1603.jpg
Smiths eller annan engelsk tillverkare känns som en bra gissning. Vacheron känns som en mindre bra gissning ;)
IMG_20160317_154454_853.JPG

Takkar, får se om det er noe merking på verket når den vel kommer. 17J passer vel også tidsmessig med Smiths.

Hej klockproffs! Snygg dykare! Men är det nåt att ha kvalitetsmässigt ?

https://www.ebay.com/ulk/itm/281977328107

Jag har själv en Sicura som jag är väldigt förtjust i men som majoriteten inte tycker är en "fin" klocka så som till exempel @San15 skrev nu :) Min har kromad boett, men det handlar ju om att känna till kvalitén och efter det värdera hur mycket man är beredd att betala. Jag kunde inte bry mig mindre och anser att den lilla peng jag betalade med råge betalade sig enbart på grund av de otroligt vackert patinerade indexen och den variationsrikedom jag har med de tre länkalternativen.

Sen ska du inte låta dig luras av att det står Breitling efter Sicura. De har inget mer gemensamt än att personen som grundade Sicura köpte upp Breitling när de konkat under kvartskrisen, och efter det valde att lägga ner Sicura och driva vidare Breitling.

IMG_1006.JPG

Jag har själv en Sicura som jag är väldigt förtjust i men som majoriteten inte tycker är en "fin" klocka så som till exempel @San15 skrev nu :) Min har kromad boett, men det handlar ju om att känna till kvalitén och efter det värdera hur mycket man är beredd att betala. Jag kunde inte bry mig mindre och anser att den lilla peng jag betalade med råge betalade sig enbart på grund av de otroligt vackert patinerade indexen och den variationsrikedom jag har med de tre länkalternativen.

Sen ska du inte låta dig luras av att det står Breitling efter Sicura. De har inget mer gemensamt än att personen som grundade Sicura köpte upp Breitling när de konkat under kvartskrisen, och efter det valde att lägga ner Sicura och driva vidare Breitling.

IMG_1006.JPG
Sicura submarine är jättefina och snorbilliga klockor och ofta härligt medtagna och välanvända. Och dålig kvalitet? De flesta mer än väl använda med tveksam servicehistorik men tuggar ändå på bra efter cirkus 40 år, helt ok i min bok. Din ser kanon ut :)

Tycker också din klocka är trevlig och bara för att jag själv inte gillar kromade boetter behöver det absolut inte vara något fel. Det viktiga är att man vet vad det är man letar efter och att man har koll på vad sakerna är värda så man inte betalar för mycket. Ebay är en djungel och det finns ingen självklar koppling mellan kvalitet och pris där.

Sicura submarine är jättefina och snorbilliga klockor och ofta härligt medtagna och välanvända. Och dålig kvalitet? De flesta mer än väl använda med tveksam servicehistorik men tuggar ändå på bra efter cirkus 40 år, helt ok i min bok. Din ser kanon ut :)
Nja det är väl det som är grejen, sicuradykare är ju oftast inte snorbilliga längre och går ofta för 1500-3000?
De är av dålig kvalitet om man jämför med samtida klockor, kromad mässing är ett tecken och ett annat är de eb eller baumgartner verk som oftast sitter i. Även om verken oftast tickar på utan problem brukar tidshållningen inte vara den bästa.
IMG_3540800x600.jpg

Synd att Sicura gjorde sådana val, designen är kul och med bättre material och verk hade de kunnat vara en utmanare idag och vintage hade nog varit betydligt dyrare.

En sådan här skulle jag dock vilja ha, en riktig mcgyver-dykare! :)
1sicura+safari+knife.jpg

Tycker också din klocka är trevlig och bara för att jag själv inte gillar kromade boetter behöver det absolut inte vara något fel. Det viktiga är att man vet vad det är man letar efter och att man har koll på vad sakerna är värda så man inte betalar för mycket. Ebay är en djungel och det finns ingen självklar koppling mellan kvalitet och pris där.

Tack alla för alla svar och engagemang i frågan om Sicura! Kromad boett har jag inga problem med, vill bara att klockan tickar på inom 1-2 min tidsavvikelse/dygn. Tyvärr har jag köpt några klockor på EBay som efter bara nån dag tag inte tickade på alls.

Tack alla för alla svar och engagemang i frågan om Sicura! Kromad boett har jag inga problem med, vill bara att klockan tickar på inom 1-2 min tidsavvikelse/dygn. Tyvärr har jag köpt några klockor på EBay som efter bara nån dag tag inte tickade på alls.
Nån som kan tipsa om en 60-70 dykare med bra urverk, i prisklassen upp till 5000 kr? Eller får man vara beredd hosta upp mer?

Det är där tumregeln om boett i stål kommer in. Oftast hänger en stålboett ihop med ett finare verk. Finns säkert undantag men som sagt en vettig tumregel. Även hur mycket vattentryck den tålde som ny kan man titta efter. 20 atm är oftast ett tecken på en mer påkostad klocka medan en dykare som när den var ny bara var stänksäker antagligen såldes på den tidens ur och penn.

Jag är personligen "allergisk" mot kromade nötter. Köper jag något vill jag att det ska kunna hålla livet ut eller åtminstone ett bra tag. Ilskan som sveper över en när man hittat en ball vintage-dykare och sedan läser "stainless Steel back" är inte nådig. Det känns rakt in i klockhjärtat.
Det värsta är när säljaren ljuger om att det är rostfritt stål och tar dassiga bilder för att förstärka lögnen.

Tillbaka
Topp