• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

@Nissenutz Verkar finnas Supersubmarinos med andra märken och färger på tavlan. Finns en till salu här: http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?md=read;id=93103
Screenshot_20180803-082837_Chrome.jpg

Rätt saftigt pris dock.
Oj ja det var bra i överkant de. Såg den gamla annonsen på din och det känns väl mer rimligt iom att märket i sig är av samma typ som många andra småmärken.

Sen har din fränare färgsättning!

Nix, båda boetterna är från mrp.sa och det var Van Buren som gjorde Squales boetter. Vissa likheter finns dock.
Trodde definitivt att det var samma. Både boettform, kronplacering och utseendet på kronan är oerhört lika. Ser ut som en Squale 1521.
Edit: även vridningen och bandhornen är väldigt lika. Eventuellt kan de sistnämnda vara lite längre på 1521.
Jasså, tog för givet att det var samma boetter. Har du jämförelsebilder på den vänstra och Van Buren?
Hade varit kul att se baksidan och profil på den till vänster för att se hur den ser ut jämfört med Squales.

Trodde definitivt att det var samma. Både boettform, kronplacering och utseendet på kronan är oerhört lika. Ser ut som en Squale 1521.

Hade varit kul att se baksidan och profil på den till vänster för att se hur den ser ut jämfört med Squales.
Har ingen 1521 just nu men kan ta en jämförelsebild med min Squale Master imorgon. Tror de är rätt lika. Mrp.sa-boetten är tjockare kan jag dock meddela.

Har hittat en likadan (troligen samma?) På instagram men det är det enda. https://www.instagram.com/p/BKOB7sNjC49/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1pshjdfz25s1d

Hade missat testa quick-set funktionen. Den har inte traditionell qs genom att man drar ut kronan ett snäpp utan man får vrida visarna fram och tillbaka mellan 21 och 01 så ändrar datumet. Kul detalj med det röda datumet och cyklopen under plexit.

En annan kul detalj är att det är lume på pilen, 15, 30 och 45 på insertet. Insertet går förövrigt i grå/blått, inte så lätt att se på bild. Lumen lyser svagt en kort stund.

Lugbredd är 19 men det går bra att klämma dit ett 20 nato. Lug2lug är 47mm och höjd är ca 13mm.
20180802_120802.jpg
20180802_121024.jpg
20180802_121055.jpg
20180802_121527.jpg
Är det Squale-boett på de där? Boettformen är väldigt lik en Squale jag hade tidigare. Eller kanske tillverkad av Van Buren och såld till både Squale och andra tillverkare?

Här kommer några jämförelsebilder på min Squale 100 Atmos och Diving 100 Atmos.

Från kronsidan (Squale överst):
IMG_20180805_063345.jpg

Andra sidan:
IMG_20180805_063356.jpg

Baksidorna:
IMG_20180805_063406.jpg
IMG_20180805_063428.jpg

Diving är tjockare som sagt och Squale är lite rundare i formen men visst är de väldigt lika. Båda boetterna har använts av många olika tillverkare. Min Squale står det till exempel Breil på och Diving finns även med Blancpain och diverse andra märkningar.

Vet inte exakt hur boetten på min Squale är i förhållande till en 1521. Hade en 1521 rätt nyligen men tog inga jämförelsebilder. Ur minnet vill jag säga att de är ganska lika dock.

IMG_20180805_063345.jpg

Andra sidan:
IMG_20180805_063356.jpg

Baksidorna:
IMG_20180805_063406.jpg
IMG_20180805_063428.jpg

Diving är tjockare som sagt och Squale är lite rundare i formen men visst är de väldigt lika. Båda boetterna har använts av många olika tillverkare. Min Squale står det till exempel Breil på och Diving finns även med Blancpain och diverse andra märkningar.

Vet inte exakt hur boetten på min Squale är i förhållande till en 1521. Hade en 1521 rätt nyligen men tog inga jämförelsebilder. Ur minnet vill jag säga att de är ganska lika dock.
Ser ut som att boetten på din Squale är väldigt lik 1521 så det är en relevant jämförelse.

Intressant att Van Buren och mrp.sa tillverkade boetter som är så otroligt lika, till och med baklocken är ju nästan identiskt designade även om dimensionerna kanske avviker något. Känslan hos mrp.sa-varianten är lite mer tooling eftersom den är så tjock och får så kraftiga bandhorn. Nu måste jag nog ha en sån... :bag:

Tack för att du tog dig tid att ta lite bilder, jag har i alla fall lärt mig något nytt! :)

Ser ut som att boetten på din Squale är väldigt lik 1521 så det är en relevant jämförelse.

Intressant att Van Buren och mrp.sa tillverkade boetter som är så otroligt lika, till och med baklocken är ju nästan identiskt designade även om dimensionerna kanske avviker något. Känslan hos mrp.sa-varianten är lite mer tooling eftersom den är så tjock och får så kraftiga bandhorn. Nu måste jag nog ha en sån... :bag:

Tack för att du tog dig tid att ta lite bilder, jag har i alla fall lärt mig något nytt! :)
Finns plats för båda i samlingen tycker jag. Man ser inte jättemånga klockor med mrp.sa-boetten tyvärr men de dyker upp då och då. Ska det stå Blancpain på urtavlan kommer det nog kosta en rejäl slant så bättre att leta efter något mer obskyrt som min Diving. Tror det är någon här på forumet som har en Blancpain dock, det har postats bilder tidigare i denna tråd om jag minns rätt.

Finns plats för båda i samlingen tycker jag. Man ser inte jättemånga klockor med mrp.sa-boetten tyvärr men de dyker upp då och då. Ska det stå Blancpain på urtavlan kommer det nog kosta en rejäl slant så bättre att leta efter något mer obskyrt som min Diving. Tror det är någon här på forumet som har en Blancpain dock, det har postats bilder tidigare i denna tråd om jag minns rätt.
Låter bra! Någon Blancpain blir det inte för min del, det är långt utanför min budget men jag ska hålla utkik efter något annat märke och hoppas att man hittar något kul. Gillar din Diving förresten, den är riktigt häftig. :)

Var det du som köpte den på Ebay för några veckor sedan? Från Norge.

Stämmer bra. Precis fått den provtryckt utan anmärkning. Dag-/datumhjulen är inte helt synkade och den skiftar datum ca 22:00 men annars är den klockren. Säljaren hade tyvärr ingen historik utan hade köpt den på vad jag tolkade som en lokal loppis el dyl. Tror att jag ska försöka få tag i ett lagom grovt canvasband till den.

Stämmer bra. Precis fått den provtryckt utan anmärkning. Dag-/datumhjulen är inte helt synkade och den skiftar datum ca 22:00 men annars är den klockren. Säljaren hade tyvärr ingen historik utan hade köpt den på vad jag tolkade som en lokal loppis el dyl. Tror att jag ska försöka få tag i ett lagom grovt canvasband till den.
Grattis till ett kap i såna fall. Jag trodde jag var den enda som höll koll på auktionen så jag la ett för lågt bud. Hojta om du ska sälja den någon gång!

IMG_20180805_063345.jpg

Andra sidan:
IMG_20180805_063356.jpg

Baksidorna:
IMG_20180805_063406.jpg
IMG_20180805_063428.jpg

Squale+Squale(den polerade är den MM-märkta som du haft tidigare:))
31F3918E-5C4C-4166-B473-6FD606F24529.jpeg

Den här tråden borde döpas om till Mysiga mögeldykartråden nu:) Sjukt mycket trevliga ur. Vart hittar man en egen? Havets botten eller eBay??
eBay är grymt bra men det finns många minor att gå på också så man får vara noga med research eller ta lite lärpengar ibland. Säljs en del här på forumet och priserna brukar vara rätt bra här jämfört med internationellt så håll koll på K&S är mitt tips om du inte vill riskera en tripp till bukten.

Tillbaka
Topp