Korspostar min SLD005.
Tycker den passar bäst i vintage även om den är tillverkad 94.
Jim
Wunderbar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Korspostar min SLD005.
Tycker den passar bäst i vintage även om den är tillverkad 94.
Jim
Något saknas?Nytt i lådan!
Nilax 300m med svenskt daghjul, ett spontanköp jag börjat gilla mer och mer.
308:an eller Porrmustaschen?Något saknas?
Får börja spara!Något saknas?
Inte visste jag att Magnum rockade en Nilax Quartz med svenskt daghjul! Coolt!Något saknas?
Nja, dock fortfarande samma klocka. Nöjer mig mao om det blir en Ferraritillverkad klon. Ansiktsbehåringen får bli en homage.Inte visste jag att Magnum rockade en Nilax Quartz med svenskt daghjul! Coolt!
Nytt i lådan!
Coolt, lite nostalgi för mig då jag jobbat på Nilax i 9,5 år!
Coolt, lite nostalgi för mig då jag jobbat på Nilax i 9,5 år!
Mycket bra!Nytt i lådan!
My bad. Skrev inlägget innan Erikssons edit, visste inte att han hade en Chronosport innan gmt:n. Jag böjer mig ånyo för din visdom, o @Aurum !Nja, dock fortfarande samma klocka. Nöjer mig mao om det blir en Ferraritillverkad klon. Ansiktsbehåringen får bli en homage.
Har bara en quartz men boetten är en favorit. Saknar redan Heuern som fick lämna nu i veckan.Mycket bra!
Börjar själv bli väldigt svag för kombinationen av dessa boetter och quartzverk
Jag slutade 1999, kan det varit 2005 typ, minnet sviker. Alla Nilaxur kom färdigmonterade från fabrik, samma sak med Perfekta. Nilax började med att köpa in och sälja Omega fickur, men kom på att Omega gjorde ju inte sina egna verk så de började köpa in fickur med samma verk under namnet Perfekta. Sen hade de sin storhetstid med Enicar följt av Pulsar innan det gick åt h-e 1993 med kk och startades om som reservdelsleverantör och centralverkstad och hade ett litet försök att sälja Pierre Lanier. Lades sedan ned pga dålig lönsamhet, gick inte i kk.Häftigt, hur länge höll Nilsson och Axell AB igång?
Har du någon insikt i hur tillverkningen av t.ex. min klocka gick till? Köptes delarna in separat (boett från mrp.sa, tavla från någon annan, verk från ETA t.ex.), eller beställdes delarna som ett färdigt designpaket och monterades i Sverige?
Intressant, tack för historielektionen. Rätt svårt att hitta några källor till äldre svenska märken.Jag slutade 1999, kan det varit 2005 typ, minnet sviker. Alla Nilaxur kom färdigmonterade från fabrik, samma sak med Perfekta. Nilax började med att köpa in och sälja Omega fickur, men kom på att Omega gjorde ju inte sina egna verk så de började köpa in fickur med samma verk under namnet Perfekta. Sen hade de sin storhetstid med Enicar följt av Pulsar innan det gick åt h-e 1993 med kk och startades om som reservdelsleverantör och centralverkstad och hade ett litet försök att sälja Pierre Lanier. Lades sedan ned pga dålig lönsamhet, gick inte i kk.
Grymt trevliga, dom där. Själv har jag bara en MRP SA-klocka i en annan boett än så länge, men vill samla på mig fler i dom olika boetterna. Min är iallafall också svensk!Har bara en quartz men boetten är en favorit. Saknar redan Heuern som fick lämna nu i veckan.
Intressant att alla tre har olika tjocklek på boetten.
Fin!Grymt trevliga, dom där. Själv har jag bara en MRP SA-klocka i en annan boett än så länge, men vill samla på mig fler i dom olika boetterna. Min är iallafall också svensk!
Heuer har en i samma boett som min (fast med sämre urverk). Verkar gå för 10x priset bara!Fin!
Skulle vilja ha en sådan där + en i den bredare "padda" formen.
Vet, behöver dock inte Heuer, Candino går bra.Heuer har en i samma boett som min (fast med sämre urverk). Verkar gå för 10x priset bara!
Vilken är den paddformade? Den knubbiga med korta luggar?Vet, behöver dock inte Heuer, Candino går bra.
Den paddformade skulle jag vilja ha en Longines.
Är det reflekterande tavla på dessa? Tänker på min gula city-dykare som har tagit visare- och indexutseendet från Doxa. Den lyser ju som en reflex i rätt ljus.
Tavlan gör att man längtar lite efter sommaren. Divingstar, tidigt 70-tal