• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Jockinho

Patek
2-Faktor
Korspostar min SLD005.

Tycker den passar bäst i vintage även om den är tillverkad 94.

Jim

943DA599-8C13-4E54-9BCE-BC152C00219E.jpeg

Wunderbar! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Coolt, lite nostalgi för mig då jag jobbat på Nilax i 9,5 år!

Häftigt, hur länge höll Nilsson och Axell AB igång?
Har du någon insikt i hur tillverkningen av t.ex. min klocka gick till? Köptes delarna in separat (boett från mrp.sa, tavla från någon annan, verk från ETA t.ex.), eller beställdes delarna som ett färdigt designpaket och monterades i Sverige?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det var denna bild jag såg för min inre syn:
2AF8B844-F8D0-4259-B888-83EA95909325.jpeg

Enligt legenden fick han Rollen av sin far. Chronosporten kanske var mammas? I senare avsnitt bär han en Seiko i dykscenerna.
 
Häftigt, hur länge höll Nilsson och Axell AB igång?
Har du någon insikt i hur tillverkningen av t.ex. min klocka gick till? Köptes delarna in separat (boett från mrp.sa, tavla från någon annan, verk från ETA t.ex.), eller beställdes delarna som ett färdigt designpaket och monterades i Sverige?
Jag slutade 1999, kan det varit 2005 typ, minnet sviker. Alla Nilaxur kom färdigmonterade från fabrik, samma sak med Perfekta. Nilax började med att köpa in och sälja Omega fickur, men kom på att Omega gjorde ju inte sina egna verk så de började köpa in fickur med samma verk under namnet Perfekta. Sen hade de sin storhetstid med Enicar följt av Pulsar innan det gick åt h-e 1993 med kk och startades om som reservdelsleverantör och centralverkstad och hade ett litet försök att sälja Pierre Lanier. Lades sedan ned pga dålig lönsamhet, gick inte i kk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag slutade 1999, kan det varit 2005 typ, minnet sviker. Alla Nilaxur kom färdigmonterade från fabrik, samma sak med Perfekta. Nilax började med att köpa in och sälja Omega fickur, men kom på att Omega gjorde ju inte sina egna verk så de började köpa in fickur med samma verk under namnet Perfekta. Sen hade de sin storhetstid med Enicar följt av Pulsar innan det gick åt h-e 1993 med kk och startades om som reservdelsleverantör och centralverkstad och hade ett litet försök att sälja Pierre Lanier. Lades sedan ned pga dålig lönsamhet, gick inte i kk.
Intressant, tack för historielektionen. Rätt svårt att hitta några källor till äldre svenska märken. :)
 
Topp