• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Yachtmaster 2 introducerades för övrigt 2007 av Rolex så särskilt ny är den inte. Storleken är på 44mm

Sahlback menar nog denna.

17304043_3_640.jpg

Kollade just mina vackra Steinhart 42 mm Green och Pink Gold. Båda gick +2,1 sekunder senaste dygnet. Jag kan pressa närmare 0 med mitt Zeissmicroskop och en tandpetare men det känns ändå rätt ok. Steinhart är till 99% lika bra som Rolex, på vissa områden bättre, t.ex. leveranstid 3-4 dagar, hårdare stål, lättmekade urverk, bra kompabilitet mellan modeller vad gäller t.ex. end links och bezels.
Önskar bara de skippar Mercedesloggan snart som Rolex kopierade på 50-talet.
Lite humor, det får man ge dig. Klarar däremot inte att låta ditt Mercedesdravel förbli obesvarat. De har inget med Mercedesstjärnan att göra utan snarare em modernisering av katedralvisarna. Optimerade för att stadga upp så mycket radium som möjligt. Tror de lanserades tidigt 40-tal, kanske så tidigt som sent 30-tal.

Det var du som skrev att Squales 1545 lanserades 1959? Jubileumsklockan är en BP-kopia, dock oklart hur det samarbetet såg ut och om det nu var Squale som tillverkade den. Bandhornen ser ut som EPSA, men allt är möjligt.
Nja, det är faktiskt inte alls oklart att Squale tillverkade boetten till bla BP Fifty Fathoms Bathyscape back in the day. Jag tycker dom har gjort en fin liten hyllning med tanke på egen historia. Finns fler exempel på Squaleboetter till Blancpain (och andra aktörer) från tiden.
psx_20190831_224221-jpg.1221126

market_image.3603228.jpg

02145a.jpg

Ja, 42 skulle det vara såklart. Utgiven 2019.

Bilagor

• 1078E863-5254-4F69-ACF6-7EF7B583B7C2.png
    1078E863-5254-4F69-ACF6-7EF7B583B7C2.png
    85.6 KB · Visningar: 4
Nja, det är faktiskt inte alls oklart att Squale tillverkade boetten till bla BP Fifty Fathoms Bathyscape back in the day. Jag tycker dom har gjort en fin liten hyllning med tanke på egen historia. Finns fler exempel på Squaleboetter till Blancpain (och andra aktörer) från tiden.
psx_20190831_224221-jpg.1221126

market_image.3603228.jpg

02145a.jpg
Fast nu svarade du bara på en detalj, men helt klart intressant. Verkar inte finnas mycket information här och hade gärna tittat vidare på den boetten. Lite underligt att man använde samma design som MRPSA på bandhorn. Hade varit intressant att veta hur samarbetet såg ut, vem var drivande och vem stod för formgivningen? Verkar iaf inte som 1545 lanserades 1959 som Freaky påstod, undra när Squale lanserade sin första egna modell? Rätt OT nu däremot så är ju ingen vi behöver dra längre i denna tråd. Den var ju ändå efter Rolex.

Du skrev ”ren” subhommage, det tolkade jag som kopia, det ber jag om ursäkt för.

Om du kollar på bilderna ser du min Steinhart och min poäng var att Certinan är minst lika lik en Sub och därmed en subhommage. Att kalla Certinan för subhommage tycker jag inte alls är korkat. Googla lite så får du se. Jag motsäger inte att Steinhart gör rolexhommager, det gör dem, precis som många andra. Det jag försöker få fram är att det inte är något fel med det och att märket som sådant får för mycket skit i jämförelse mot dem andra som gör samma sak.

Sen hela tiden är det bara Ocean 1 : Ocean 39 som tas upp, det är en tredjedel av deras lineup av dykarklockor, dvs inte mer än många andra.

Här är en Squale
EE6148A8-416C-49B6-B21E-8C8ACD53C76D.jpeg

Eller den ökända Ginault
32847E60-A644-4BA3-AC28-A852584E559C.jpeg

Eller en Davosa ... t.ex.
9A4429CC-C5F6-4DC6-8532-6B293DD326F8.jpeg
Det här är så tråkigt, ett företag jag egentligen gillar i grunden men dessa alster skadar verkligen squales varumärke.
Önskar de fortsatte att enbart tillverka klockor med egen design...

Fast nu svarade du bara på en detalj, men helt klart intressant. Verkar inte finnas mycket information här och hade gärna tittat vidare på den boetten. Lite underligt att man använde samma design som MRPSA på bandhorn. Hade varit intressant att veta hur samarbetet såg ut, vem var drivande och vem stod för formgivningen? Verkar iaf inte som 1545 lanserades 1959 som Freaky påstod, undra när Squale lanserade sin första egna modell? Rätt OT nu däremot så är ju ingen vi behöver dra längre i denna tråd. Den var ju ändå efter Rolex.
Du har rätt, nu är vi OT så det skriker om det. Nä, jag tror inte heller Squale körde 1545 på den tiden utan mest existerade som leverantör av bla boetter men jag kan ha fel...yes, finns mycket frågetecken huruvida samarbetena såg ut, men intressant är det :)

I länken finns många exempel på sådant som Rolex kopierat från andra. Alla som idag tillverkar klockor kopierar delar av tidigare uppfinningar, teknik, design och material. Klockor har utvecklats under tusentals år. Alltså är det fjantigt att kasta skit på Steinhart men lotsas att Rolex skulle vara något slags ”ur-moder” till alla som tickar.
De var inte ens först med vattentäta klockor, automatiska ur eller 904l med mera med mera. Läs länken.

I länken finns många exempel på sådant som Rolex kopierat från andra. Alla som idag tillverkar klockor kopierar delar av tidigare uppfinningar, teknik, design och material. Klockor har utvecklats under tusentals år. Alltså är det fjantigt att kasta skit på Steinhart men lotsas att Rolex skulle vara något slags ”ur-moder” till alla som tickar.
De var inte ens först med vattentäta klockor, automatiska ur eller 904l med mera med mera. Läs länken.
Jag hade läst innan jag frågade. Fattar fortfarande inte. Vad har de kopierat?

Axplock:
Myth 3: Rolex established the first testing centre to certify the accuracy of watches
Myth 5: Rolex created the first water resistant watch.
Myth 8: Rolex created the automatic winding mechanism.

Myth 9: Rolex developed the first two sided, winding rotor.
Myth 12: The alloy 904L was developed by Rolex
Man kan såklart fortsätta länge. Vem uppfann mekaniska urverk, att ha klockan på armen, sekundvisaren. Till slut hamnar man i solur.

Alla kopierar och bygger vidare, såväl Rolex som Steinhart.

Hahaha, Dagens skratt! :D på riktigt, det är är inga myter någon? Tror om Rolex, det är i klass med att säga
"om visaren på en Rolex tickar så är den fake"

Möjligtvis nummer 13 om att 904 skulle vara hårdare än 316.
Trodde det själv men accepterar om det inte är så. :)

Axplock:
Myth 3: Rolex established the first testing centre to certify the accuracy of watches
Myth 5: Rolex created the first water resistant watch.
Myth 8: Rolex created the automatic winding mechanism.
Myth 9: Rolex developed the first two sided, winding rotor.
Myth 12: The alloy 904L was developed by Rolex
Man kan såklart fortsätta länge. Vem uppfann mekaniska urverk, att ha klockan på armen, sekundvisaren. Till slut hamnar man i solur.
Alla kopierar och bygger vidare, såväl Rolex som Steinhart.

Du svarar inte på frågan: vad har de kopierat?
Kan ta min följdfråga redan nu: vem har de kopierat?

@sahlback jag kan hjälpa dig. Menar du att de kopierat någon när de:
- producerat en vattentät klocka?
- producerat en klocka med automatiskt verk?
- producerat en klocka i ett visst stål?

Ni vet att jag har rätt. Rolex hade inte existerat utan 1000-tals år av tidigare idéer, utveckling, teknik och design från ANDRA människor och företag.
Sedan att de gör det bra är en annan sak, kanske bäst. De får ju många att betala sjuka överpriser. Just det hoppas jag aldrig Steinhart kopierar.

Ni vet att jag har rätt. Rolex hade inte existerat utan 1000-tals år av tidigare idéer, utveckling, teknik och design från ANDRA människor och företag.
Sedan att de gör det bra är en annan sak, kanske bäst. De får ju många att betala sjuka överpriser. Just det hoppas jag aldrig Steinhart kopierar.

Jag hoppas Steinhart gör en lika bra klocka som Rolex en dag.

Du argumenterar alltså för att eftersom rolex gör något som mäter tid så producerar de kopior? Har jag förstått dig rätt?

@sahlback
Det är väl ändå skillnad på att använda samma eller vidareutveckla tekniska aspekter och att göra designkopior av ett annat bolags produkter? Alla mekaniska klockor använder ett balanshjul, det betyder inte att Rolex gör kopior. Steinharts hela syfte är att se ut som Rolex och därmed kränga fler klockor. Rolex syfte är att vara sig själva.

Lol x 1000 på att argumentera för Steinhart i en tråd som handlar om Rolex V.S Steinhart

Edit:
Lol x 2000 att tråden ens existerar. Det finns inte en uns av mystik kring varför folk inte gillar Steinharts klockor.
1. Folk gillar inte Steinhart
2. De säljer som sjutton över hela världen
Hm.. mysko...
Svaret på tråden är så enkelt. Rolexägare känner sig trampade på tårna för att de betalat 150000 för en klocka som borde kosta 5000. En stor del av klockan är reklambudget och lyxliv för ägare och återförsäljare. Jag har en kompis som säljer och servar Rolex. Han har alltid 4-5 olika lyxbilar och skrattar hela vägen till banken.
Det är där skon klämmer. Att vi köpt nästan lika bra klocka till en bråkdel av priset. Alla behöver inte köpa självkänsla. ”Å, jag måste köpa en Rolex så folk tycker att jag är något”.
Det är svarat på tråden.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp