• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mystiken i hatet mot Steinhart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
1. Folk gillar inte Steinhart
2. De säljer som sjutton över hela världen
Hm.. mysko...
Svaret på tråden är så enkelt. Rolexägare känner sig trampade på tårna för att de betalat 150000 för en klocka som borde kosta 5000. En stor del av klockan är reklambudget och lyxliv för ägare och återförsäljare. Jag har en kompis sol säljer och servar Rolex. Han har alltid 4-5 olika lyxbilar och skrattar hela vägen till banken.
Det är där skon klämmer. Att vi köpt nästan lika bra klocka till en bråkdel av priset. Alla behöver inte köpa självkänsla. ”Å, jag måste köpa en Rolex så folk tycker att jag är något”.
Det är svarat på tråden.
Tror du på allvar att det är där skon klämmer? Då tror du alltså att Rolexägare känner sig trampade på tårna för att någon köper en kvalitativ Certinadykare för 5000? Väldigt lustigt resonemang.

Tror du på allvar att det är där skon klämmer? Då tror du alltså att Rolexägare känner sig trampade på tårna för att någon köper en kvalitativ Certinadykare för 5000? Väldigt lustigt resonemang.
Inte alla Rolexägare. De rika bryr sig knappast. Det är inte intresserade av klockor på det sättet och vet inte att Steinhart existerar. Tror inte heller Rolex bryr sig, de ser det mest som reklam för deras Sub.
Det är de som gnetat ihop 150000 och sedan kommer vi och köper nästan samma sak för 5000. Och kan köpa flera stycken i olika färg, törs använda dom och skruva isär dom. Jag fattar ilskan men en tröst är ju att de har bra andrahandsvärde. Ingen anledning till panik alltså.

Jag ställde en fråga typ 30 sidor längre bak i tråden som jag aldrig riktigt fick svar på.

Om man har den inställningen( du har) till Rolex dvs överprisad statussymbol, köpt självkänsla etc. Varför vill man då köpa en klocka som ser likadan ut? Alla som äger/vill äga en Rolex ser ju att det är en efterapning?! Varför inte köpa en bra fungerande klocka som INTE ser ut som en Rolex? Det skulle jag respektera och förstå, att rättfärdiga ett köp av en SH för att man föraktar det Rolex står för blir obegripligt för mig.

Hm.. mysko...
Svaret på tråden är så enkelt. Rolexägare känner sig trampade på tårna för att de betalat 150000 för en klocka som borde kosta 5000. En stor del av klockan är reklambudget och lyxliv för ägare och återförsäljare. Jag har en kompis som säljer och servar Rolex. Han har alltid 4-5 olika lyxbilar och skrattar hela vägen till banken.
Det är där skon klämmer. Att vi köpt nästan lika bra klocka till en bråkdel av priset. Alla behöver inte köpa självkänsla. ”Å, jag måste köpa en Rolex så folk tycker att jag är något”.
Det är svarat på tråden.

I länken finns många exempel på sådant som Rolex kopierat från andra. Alla som idag tillverkar klockor kopierar delar av tidigare uppfinningar, teknik, design och material. Klockor har utvecklats under tusentals år. Alltså är det fjantigt att kasta skit på Steinhart men lotsas att Rolex skulle vara något slags ”ur-moder” till alla som tickar.
De var inte ens först med vattentäta klockor, automatiska ur eller 904l med mera med mera. Läs länken.

Hm.. mysko...
Svaret på tråden är så enkelt. Rolexägare känner sig trampade på tårna för att de betalat 150000 för en klocka som borde kosta 5000. En stor del av klockan är reklambudget och lyxliv för ägare och återförsäljare. Jag har en kompis sol säljer och servar Rolex. Han har alltid 4-5 olika lyxbilar och skrattar hela vägen till banken.
Det är svarat på tråden.

Köp en klocka från en tillverkare där även designen på R:et, O:et, L:et, E:et och X:et är kopierat, de är ofta bäst på vad Steinhart redan gör (de stavar åtminstone rätt på namnet), innehåller många gånger ETA-verk och håller i övrigt samma kvalitet, standard och delar samma filosofi som Steinhart. Så får du en klocka som tillverkats i äkta Rolex anda.

Jag ställde en fråga typ 30 sidor längre bak i tråden som jag aldrig riktigt fick svar på.

Om man har den inställningen( du har) till Rolex dvs överprisad statussymbol, köpt självkänsla etc. Varför vill man då köpa en klocka som ser likadan ut? Alla som äger/vill äga en Rolex ser ju att det är en efterapning?! Varför inte köpa en bra fungerande klocka som INTE ser ut som en Rolex? Det skulle jag respektera och förstå, att rättfärdiga ett köp av en SH för att man föraktar det Rolex står för blir obegripligt för mig.
Subben är en väldigt lyckad modell även om jag föredrar Steinhart 42 mm och skulle gärna se modernare visare utan kopierad Mercedeslogo.

Men alla som köper originalet gör det enbart för självkänslan och statusens skull? Du köper kopian för designen?? För egen del gör det bara ont i ögonen när jag ser plagiaten och det finns som sagt så många fler intressanta märken och designer där ute man kan välja om man inte gillar Rolex.

Subben är en väldigt lyckad modell även om jag föredrar Steinhart 42 mm och skulle gärna se modernare visare utan kopierad Mercedeslogo.

Inte bara har de kopierat mercedesloggan, du vet väl att Rolex använder skruvar i sina urverk, trots att de inte uppfann skruven. De uppfann inte heller stål eller guld som de också använder.
tenor.gif

Hear hear :)

Skriva samma sak om och om igen blir rätt meningslöst. För att göra det så enkel som möjligt. Alla som tillverkar klockor kopierar tidigare idéer och utveckling. Även Rolex. Lev med det. Andra innan Rolex uppfann det mesta som alla använder idag, t.ex. vattentäta ur, självuppdragande verk. Och visst trodde de flesta att Rolex uppfann 904l. Bara för att ta ett par exempel. IGEN!

Hm.. mysko...
Svaret på tråden är så enkelt. Rolexägare känner sig trampade på tårna för att de betalat 150000 för en klocka som borde kosta 5000. En stor del av klockan är reklambudget och lyxliv för ägare och återförsäljare. Jag har en kompis som säljer och servar Rolex. Han har alltid 4-5 olika lyxbilar och skrattar hela vägen till banken.
Det är svarat på tråden.
Hahahaha. Är du på riktigt? Startat konto bara för trolla?

Skriva samma sak om och om igen blir rätt meningslöst. För att göra det så enkel som möjligt. Alla som tillverkar klockor kopierar tidigare idéer och utveckling. Även Rolex. Lev med det. Andra innan Rolex uppfann det mesta som alla använder idag, t.ex. vattentäta ur, självuppdragande verk. Och visst trodde de flesta att Rolex uppfann 904l. Bara för att ta ett par exempel. IGEN!
Du missar ju helt målet. Och för att använda din logik: men det är du medveten om, och jag har rätt och du vet att du har fel.

Vi säger så. Har ingen lust att argumentera mot troll. Eller var det joakim_c?

Då är alltså all teknisk utveckling lika med kopiering? Om det vore så.... Hur skulle vi då kunna ta oss framåt om alla nya uppfinningar var kopior på gamla? Ta skolan som exempel .... Där är kopior på tidigare tenta svar inte godkänt medan egen kunskapsutveckling eftersträvas och belönas. Vad kan skälet till det vara tro?

Hans åsikt. Något problem? Klumpigt uttryckt kan tyckas men men.
Mitt problem är att man inte uttrycker sig på det viset oavsett vad man har för åsikter. Smaka på frasen "Smutsiga människor" och om du tycker att det är okej så bör du nog ta en titt på dina egna värderingar. Finns en viss risk att generalisera och dra en hel grupp människor över en kant pga en enda egenskap oavsett om det är religion, sexuell läggning, etnicitet eller vilken jävla klocka man råkar ha på armen.

Du menar väl ändå inte att det är likställt att tillverka ett vattentätt ur (som man man inte var först med) och att mer eller mindre rakt av klippa en design? Sen tror jag alla inser att Rolex inte är "mycket klocka för pengen", det tillkommer ett substantiellt immateriellt premium, men det går inte att frånkomma deras ikoniska designer. Huruvida det är lagligt eller inte är sekundärt, men att det upplevs mindre kul med ett märke som helt livnär sig på andras arbete kan inte betecknas som mystiskt.

Själv tycker jag inte det är upprörande med "homager", och förstår varför man köper det när originalen kostar skjortan. Genta sa det bra:
"For me, being copied does not cause me sadness... It constitutes an encouragement and a compliment. If you are not copied, you are incompetent."

För övrigt saknas det en hel del bonhomie i tråden från båda läger.

Mitt problem är att man inte uttrycker sig på det viset oavsett vad man har för åsikter. Smaka på frasen "Smutsiga människor" och om du tycker att det är okej så bör du nog ta en titt på dina egna värderingar. Finns en viss risk att generalisera och dra en hel grupp människor över en kant pga en enda egenskap oavsett om det är religion, sexuell läggning, etnicitet eller vilken jävla klocka man råkar ha på armen.

Det gäller även någon som bär replikor. I den här kontexten (ett klockforum för klockentusiaster) så är det å andra sidan knappast PK att bära replikor eller klockor som har allt, utom namnet, gemensamt med replikor. Det är dock aldrig acceptabelt.

Jag säger bara att han får uttrycka sig som han vill, är det hans åsikt så fine. Säger väl mer om honom isf. Varför hänga upp sig på vad han sa för några är sedan, har ju ingen relevans i denna tråden eller?

Glöm inte att vi som köper Steinhart är smutsiga människor också. Frågan är om vi borde få existera? Rolex kanske borde kopiera en annan gammal tysk symbol.

Det var du som undrade, jag svarade. Nej det är inte okej att uttrycka sig så även om det är hans åsikt på ett publikt forum.

Då borde du om någon omedelbart ta största möjliga avståndstagande och fördömande av din nya BFF oerhört otrevliga inlägg ovan? Lite lätt hyckleri från din sida...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp