Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dom tog in han för att inte riskera ett haveri eller liknande som skulle riskera förlängning av saftey carNån som uppfattade vad som hände med Perez?
Dom tog in han för att inte riskera ett haveri eller liknande som skulle riskera förlängning av saftey car
Ryktas att han hade bråttom till det nederländska kungahuset för att motta hedersmedalj för sin körning idag.Nån som uppfattade vad som hände med Perez?
Bilarna var sk back markers vilket innebär att de är ett varv efter och skall varvasJag såg slutet av loppet i repris och blev lite brydd. Jag kan inget om F1 så detta är nog en jävligt dum fråga.
Verstappen låg 2:a, 11-12 sek efter Hamilton när en annan förare sladdade in i räcket och Safety car dyker upp och tar täten. Verstappen går i depå och kommer ut med 3-4 bilar mellan sig och Hamilton, som jag förstod det på kommentatorerna. När Safety car sedan släpper iväg fältet igen ligger Verstappen plötsligt 2:a efter Hamilton igen. Hur kunde det bli så?
Nej det var inget fel, bara för att eliminera riskenJag uppfattade inte att han hade problem med bilen? Jag måste ha missat något, vad var fel och riskerade gå sönder?
Det är just detta som ger mig en lite bitter eftersmak också. Jag ville se Verstappen på toppen av pallen igår, men inte på detta sättet. I mina ögon vann Hamilton världsmästartiteln i första kurvan. Visserligen anser jag inte att Hamilton neutraliserade att han genade genom kurva 6-7 på första varvet, men det är irrelevant i detta. Tror Hamilton hade kunnat klämma sig förbi i samband med depåstoppen ändå.Ett inlägg skrivet av JustLTU på Reddit sammanfattar situationen ganska bra i mitt huvud:
”Hours later, I'm still struggling to see how this wasn't a borderline intentional gift from Masi, even if he broke no rules.
I mean, seriously, looking at the facts - lap 57, the incident is cleared, it's time to resume. There are two options - one of them is to let cars unlap themselves, but this would take too long, and the race would finish under SC.
The second, don't unlap the cars, they get a green lap, but Verstappen has to cut through some trafic.
Now, Masi isn't stupid. He has years and years of experience in motorsports. He knows exactly what would happen if Max was put right behind Lewis - he absolutely knows it wouldn't be a fight at all with the tyre compound and age difference. If max is right behind Lewis at the restart, max is 100% a WDC.
However, there is no way to actually do that. The two options don't work like that.
And then Masi does something, that Noone has ever seen in the history of this sport. He only allows unlapping by the specific cars in front of Max, and immediately calls in the SC. The way is only cleared for Max. Sainz, in P3? No clearing. People fighting for points? No clearing. He specifically and very deliberately allows unlapping in a way that only benefits Max Verstappen.
I just cannot think of a way where this isn't him deliberately deciding the championship. It's impossible for him to not know what would happen in that lap - even the most casual F1 fans knew. He specifically orchistrated a never before seen scenario out of thin air where max gets a 100% easy overtake for the championship, and even makes sure that Sainz isn't a factor from behind.
I don't know how long it'll take me to get over this lmao.”
Ni som tycker Max fick hjälp av Massi i Abu Dhabi, vad anser ni om ”olyckan” i Silverstone där Max fick uppsöka sjukvård?
Max hade vunnit mästerskapen för ett par lopp sedan om Lewis inte fått draghjälp av FiA.
Det här med Mercedes överklagan, undrar hur detta försämrar bilden av stallet ur ett PR-perspektiv. Ingen frågar mig, men de gräver sin egen grav: en vinst genom rättegångsbeslut kostar troligen mer än prispengarna.
Så har det alltid varit i racing. Det kan både vara charmigt och en förbannelse. Det finns mängder med lopp där säkerhetsbil, regn, däck som inte klarar påfrestningarna, bildelar som ligger på banan och orsakar punkteringar, motorer som rasar, depåstopp som går fel, hjul som inte är ordentligt åtdragna och lossnar etc. Det kan alltid hända något oförutsett i racing och ett lopp är aldrig klart innan man passerar den rutiga flaggan. Jag tycker att det är charmen med racing men det är långt ifrån alltid rättvist. Över tid brukar den snabbaste bilen plocka mest poäng men det är många race där den snabbaste bilen inte vinner.Det här var första säsongen av F1 som jag verkligen följde. Likt många andra fastnade jag efter att ha sett Drive to survive och har delat många söndagar (och lördagskval med för den delan) med sambon när vi ivrigt hejat fram Hamilton. För mig har det från början varit en självklarhet att hela på honom, men det är i den här specifika diskussionen irrelevant.
Det jag tycker är otroligt tråkigt är att det avgörs på det sättet. Jag har självklart inte tillräckliga detaljkunskaper om reglerna för att kunna avgöra om FIA gjorde rätt eller fel genom att låt de fyra bilarna mellan Hamilton och Verstappen passera. Men när Hamilton är den bättre föraren genom hela loppet och lyckas hålla en otroligt bra lucka till Verstappen hela loppet igenom och blir sedan av med vinsten, och i förlängningen mästerskapet, för att någon i kamp om plats 15 (typ) kraschar så känns något skevt.
Max är en otroligt duktig förare och Red Bull gjorde alla rätt igår ur ett taktiskt perspektiv (möjligen bortsett från vilka däck de startade på). Men igår var Hamilton den bättre föraren och trots att Red Bull och Max gjorde allt de kunde, så lyckades Hamilton göra mer. Att sen snöpligt nog bli av med en världsmästartitel för att Latifi kraschar (vi är nog alla överens om att Verstappen aldrig hade tagit in de kvarvarande 12 sekunderna på sex varv) känns bara fel. Jag säger inte att det inträffade ett regelbrott, det vet jag inte om det gjorde. Men nog känns reglerna lite skeva när tredje man kan ha en sådan åverkan. Sedan vet jag att det inte är första gången ett lopp avgörs pga en taktiskt safety car. Men det är bara surt att det inte fick avgöras enbart mellan de två förarna.
OM nu alla team har kommit överens om att man ska, i den mån det är möjligt, undvika avslut bakom säkerhetsbil och dueller ska avgöras på banan. Då kan man inte ha för stora invändningar när så sker. Det måste ändå finnas i bakhuvudet att man själv kan missgynnas av det. Sen att det får så extremt stort utslag som igår, det hade nog ingen kunnat förutse.Vad tycker du om Monza då?
Tycker det är trist att Masi som är en väl erfaren förare helt plötsligt inför en ny version av omstart av Race.
Gällande PR så tror jag de skiter rätt högaktningsfullt i PR kopplat till det, alla Merceds Fansen tycker det är rätt.
Pengar är ingen trång sektor.
Han fick inte uppsöka sjukvård, han åkte på rutinkontroll som alla gör efter en större crash.. Det är ett under att han bara kraschat på detta viset en gång med tanke på hur hans omkörningar & racestil ser ut.Ni som tycker Max fick hjälp av Massi i Abu Dhabi, vad anser ni om ”olyckan” i Silverstone där Max fick uppsöka sjukvård?
Max hade vunnit mästerskapen för ett par lopp sedan om Lewis inte fått draghjälp av FiA.
Det här med Mercedes överklagan, undrar hur detta försämrar bilden av stallet ur ett PR-perspektiv. Ingen frågar mig, men de gräver sin egen grav: en vinst genom rättegångsbeslut kostar troligen mer än prispengarna.
Jag instämmer i din analys och vill också lyfta på hatten för Lewis och Anthony Hamiltons agerande efter loppet.Herregud vad många som är otroligt salty över hur det här racet slutade där det är så många "opartiska" som aldrig sett något värre osv.
Jag kan direkt säga något som är värre, vad sägs om att Whiting inte tog ut en säkerhetsbil i Japans GP 2014 som ledde till att en förare dog. Där har vi något värre.
FIA och Masi har verkligen inte varit bra i år, jag tycker precis som skribenten ovan att "straffet" som Lewis fick när han kraschade ut Max i Silverstone var pinsamt lågt och det ledde till att han fick 26 poäng medan Max fick en sjukhusvisit. Hur är det rättvist? Hade det inte varit för den incidenten så hade VM redan varit över innan man kom till Abu Dhabi.
Sedan har vi incidenten förra veckan där Max fick lämna tillbaka platsen och det efterföljande som sedan ledde till 5s tidsbestraffningen som avgjorde racet. Max blev tvungen att lämna tillbaka platsen men när exakt samma sak händer på första varvet igår så klarar sig Hamilton.. Hur är det ett konsekvent och bra beslut? Hade Max vunnit racet förra veckan så hade det det återigen varit ett helt annat race igår.
Gällande just situationen på första varvet igår. Lewis lämnar dörren öppen och Max tar chansen med ett sent dyk, visserligen var det aggresivt men det var fullt inom ramarna för vad som är tillåtet och han höll bilen innanför linjerna. Där kunde Lewis ha backat och bromsat undan eller fortsatt köra men sedan lämna tillbaka platsen.
Ingen vet hur racet hade slutat om Max tog över ledningen där på en bana som är svår att köra om på och där bilarna lider mkt av att ligga i smutsig luft.
Angående säkerhetsbilen så håller jag med om att det är snöpligt för Lewis och jag lider med honom för det var utanför hans kontroll men det är en del av F1, man måste räkna med att sådant här kan ske. På samma sätt som att det kan komma en störtskur eller på samma sätt som att man kan få ett motorhaveri eller punka på sista varvet. Men å andra sidan så hade jag lidit med Max mer, han blev utkörd i Silverstone, han blev påkörd i Ungern och hans däck exploderade i Baku. Där har vi mer oflyt.
Jag förstår Masi och jag förstår att man inte vill avsluta mästerskapet bakom säkerhetsbilen. Alla team har själva sagt att de vill undvika det i allra största möjliga mån. I det här fallet så fick man bort Latifis bil, man rensade banan och man lät förarna tävla in i det sista. Att Mercedes återigen inte riktigt hänger med Red Bull taktiskt så som de missat att göra flera gånger under säsongen får de stå för själva. Red Bull agerade och tog in Max medan Mercedes hävdar att de försökte bevara track position. men någonstans kanske de ska vara lite proaktiva och försöka sig på en tvåstoppare när läget dyker upp?
Det bästa hade kanske varit om Masi hade rödflaggat racet så fort Latifi kraschade. Men hur hade det sett ut? Ni minns ju vad som hände förra veckan när det rödflaggades. Om det hade blivit rödflagg igår så hade inte Max hunnit gå in i depå igen för nya softs. Då hade alla i Mercedeslägret skrikit om hur "Masi ger Red Bull en gratischans att få nya däck och en restart där han kan utmana om ledningen istället för att låta bilarna åka vidare".
Alla i Mercedeslägret hade förmodligen tänkt att racet skulle ha slutat under säkerhetsbilen om så hade skett, då hade det istället varit världens outrage om hur Masi gett Red Bull en massiv gratischans.
Visst att det är kontroversiellt men hur ofta blir det inte det när stora mästerskap ska avgöras? Jag tycker att man ska kolla på hur Hamilton skötte det, han accepterade förlusten och förlikade sig med det och det borde fler göra.
Bra sammanfattat! Ibland har man tur och ibland otur med säkerhetsbilen etc.Herregud vad många som är otroligt salty över hur det här racet slutade där det är så många "opartiska" som aldrig sett något värre osv.
Jag kan direkt säga något som är värre, vad sägs om att Whiting inte tog ut en säkerhetsbil i Japans GP 2014 som ledde till att en förare dog. Där har vi något värre.
FIA och Masi har verkligen inte varit bra i år, jag tycker precis som skribenten ovan att "straffet" som Lewis fick när han kraschade ut Max i Silverstone var pinsamt lågt och det ledde till att han fick 26 poäng medan Max fick en sjukhusvisit. Hur är det rättvist? Hade det inte varit för den incidenten så hade VM redan varit över innan man kom till Abu Dhabi.
Sedan har vi incidenten förra veckan där Max fick lämna tillbaka platsen och det efterföljande som sedan ledde till 5s tidsbestraffningen som avgjorde racet. Max blev tvungen att lämna tillbaka platsen men när exakt samma sak händer på första varvet igår så klarar sig Hamilton.. Hur är det ett konsekvent och bra beslut? Hade Max vunnit racet förra veckan så hade det det återigen varit ett helt annat race igår.
Gällande just situationen på första varvet igår. Lewis lämnar dörren öppen och Max tar chansen med ett sent dyk, visserligen var det aggresivt men det var fullt inom ramarna för vad som är tillåtet och han höll bilen innanför linjerna. Där kunde Lewis ha backat och bromsat undan eller fortsatt köra men sedan lämna tillbaka platsen.
Ingen vet hur racet hade slutat om Max tog över ledningen där på en bana som är svår att köra om på och där bilarna lider mkt av att ligga i smutsig luft.
Angående säkerhetsbilen så håller jag med om att det är snöpligt för Lewis och jag lider med honom för det var utanför hans kontroll men det är en del av F1, man måste räkna med att sådant här kan ske. På samma sätt som att det kan komma en störtskur eller på samma sätt som att man kan få ett motorhaveri eller punka på sista varvet. Men å andra sidan så hade jag lidit med Max mer, han blev utkörd i Silverstone, han blev påkörd i Ungern och hans däck exploderade i Baku. Där har vi mer oflyt.
Jag förstår Masi och jag förstår att man inte vill avsluta mästerskapet bakom säkerhetsbilen. Alla team har själva sagt att de vill undvika det i allra största möjliga mån. I det här fallet så fick man bort Latifis bil, man rensade banan och man lät förarna tävla in i det sista. Att Mercedes återigen inte riktigt hänger med Red Bull taktiskt så som de missat att göra flera gånger under säsongen får de stå för själva. Red Bull agerade och tog in Max medan Mercedes hävdar att de försökte bevara track position. men någonstans kanske de ska vara lite proaktiva och försöka sig på en tvåstoppare när läget dyker upp?
Det bästa hade kanske varit om Masi hade rödflaggat racet så fort Latifi kraschade. Men hur hade det sett ut? Ni minns ju vad som hände förra veckan när det rödflaggades. Om det hade blivit rödflagg igår så hade inte Max hunnit gå in i depå igen för nya softs. Då hade alla i Mercedeslägret skrikit om hur "Masi ger Red Bull en gratischans att få nya däck och en restart där han kan utmana om ledningen istället för att låta bilarna åka vidare".
Alla i Mercedeslägret hade förmodligen tänkt att racet skulle ha slutat under säkerhetsbilen om så hade skett, då hade det istället varit världens outrage om hur Masi gett Red Bull en massiv gratischans.
Visst att det är kontroversiellt men hur ofta blir det inte det när stora mästerskap ska avgöras? Jag tycker att man ska kolla på hur Hamilton skötte det, han accepterade förlusten och förlikade sig med det och det borde fler göra.