• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon annan som följer F1?

det enda jag vill är att det inte blir en sådan jävla "materialsport" är ju helt värdelöst att förare som på många plan är livkvärdiga men blir helt akterseglade pga av materialet. Vilken annan sport är de (förutom längdskidåkning där någon norsk som är superhuman krossar alla) kan det skilja så mycket mellan den som är 1-2 och resten av fältet. Inte ens i ridsport där ryttarna är så bereonde av hästarna är det på detta sätt :D

parallellen till fotboll, typ spelare som kör med sko A springer snabbare, skjuter hårdare, passar bättre än spelare med sko B... Eller som att jag tar med min MX5 till trackday och skall köra samma tider som en GT3... Spelar ingen roll om jag hade varit en robot som inte kan göra fel. Så som det varit så förstår jag inte hur F1 kan vara så poppis, helt seriöst
Förhoppningen är att det nya reglementet för 2022 ska göra racingen jämnare. Det hade varit så otroligt kul att ha flera olika team som kan tävla om racevinster och podiumplatser nästa år. Lägg ihop det med tätare racing pga bilar som inte är så känsliga för turbulent luft så kan vi potentiellt ha en riktigt bra säsong framför oss.
 
Hittade denna sammanställning på twitter nyss... 10 vinster för Ver mot 8 för Lewis
Gårdagens GP kändes inte helt hundra men på det stora hela har Verstappen varit bättre imo och förtjänar vinsten.

Freak-olyckorna i Azerbadjan och GB ställde till det bara..


Skärmavbild 2021-12-13 kl. 08.16.56.png
 
Senast ändrad:
Så har det alltid varit i racing. Det kan både vara charmigt och en förbannelse. Det finns mängder med lopp där säkerhetsbil, regn, däck som inte klarar påfrestningarna, bildelar som ligger på banan och orsakar punkteringar, motorer som rasar, depåstopp som går fel, hjul som inte är ordentligt åtdragna och lossnar etc. Det kan alltid hända något oförutsett i racing och ett lopp är aldrig klart innan man passerar den rutiga flaggan. Jag tycker att det är charmen med racing men det är långt ifrån alltid rättvist. Över tid brukar den snabbaste bilen plocka mest poäng men det är många race där den snabbaste bilen inte vinner.
Håller med om ovanstående till 100% och det är ju fullt rimligt och charmigt. Jag förstår dock inte varför reglerna är annorlunda mellan Virtual Safety Car och "riktig" Safety Car? Varför kan inte förarna dra ner hastigheten ordentligt och behålla samma förutsättningar/avstånd som innan? På så vis ligger förändras ju inte spelplanen när loppet drar igång.
 
Det som jag tycker utelämnas i många diskussioner är att Merc hade alla möjligheter i världen att ha fräschare däck. Dom gjorde aktiva val vid att behålla Track position vid VSC och SC. SC diskussion samt incidenten under Lap 1 låter jag Masi och FIA stå för.

Otaliga gånger har det varit omvända roller att Merc gjort strategiska ”genidrag” då Red Bull har behövt legat ute med dåliga däck och chansat med track positioning.
Säg att Hamilton gått in för mjuka under SC och Max legat med C3. Ja då hade det varit omvänd situation om jag inte missat något
Om inte jag är helt ute och cyklar så gick väl Mercedes inte in för ett byte av däck då det var oklart om Safety Car skulle vara ute resten av loppet eller ej? Om Mercedes hade bytt däck, hamnat på P2 och Safety Car varit kvar loppet ut så hade det ju varit över. Det var väl det de kallt räknade med?
 
Om inte jag är helt ute och cyklar så gick väl Mercedes inte in för ett byte av däck då det var oklart om Safety Car skulle vara ute resten av loppet eller ej? Om Mercedes hade bytt däck, hamnat på P2 och Safety Car varit kvar loppet ut så hade det ju varit över. Det var väl det de kallt räknade med?
Det stämmer, dessutom sa det tidigt att varvade bilar inte skulle få köra om vilket ytterligare gjorde att de absolut inte skulle in och byta däck.
 
Det stämmer, dessutom sa det tidigt att varvade bilar inte skulle få köra om vilket ytterligare gjorde att de absolut inte skulle in och byta däck.
Jo precis, men det är ju samtidigt en del av Racingen så att säga. Mer så jag menar att oavsett SC och allt som hände där så är det alltid en taktisk fråga hur man ställer sig till den. Om Hamilton gått in under VSC kanske Max hade stannat ute och Hamilton gått in under SC med Max legat kvar!
 
  • Like
Reactions: par
Vad tycker du om Monza då?
Tycker det är trist att Masi som är en väl erfaren förare helt plötsligt inför en ny version av omstart av Race.
Gällande PR så tror jag de skiter rätt högaktningsfullt i PR kopplat till det, alla Merceds Fansen tycker det är rätt.
Pengar är ingen trång sektor.
De har de inget svar på. Hamilton fick backa av i Brasilien när han till och med är före, men Max på Monza blundar man för.
 
Här kommer en objektiv röst som sammanfattar det bra

 
Här kommer en objektiv röst som sammanfattar det bra

Kloka ord av Mackan.
 
De har de inget svar på. Hamilton fick backa av i Brasilien när han till och med är före, men Max på Monza blundar man för.
Monza var Verstappens fel och han blev bestraffad (om du nu missat det).

Med facit i hand kunde Verstappen istället struntat i chikanen och kört rätt igenom eftersom man får göra det ostraffat numera.
 
Senast ändrad:
Det verkar som att det var förvirrande för många.

Alonso borde ta över som Race Director när han slutar köra..

Från cockpiten så har han bättre kontroll och känsla än Masi hade från kontrollrummet. Han har ju rätt, varför inte bara få bilarna att unlappa sig redan från början. Då hade hela proceduren varit klar och all förvirring hade varit borta.
 
Håller med om ovanstående till 100% och det är ju fullt rimligt och charmigt. Jag förstår dock inte varför reglerna är annorlunda mellan Virtual Safety Car och "riktig" Safety Car? Varför kan inte förarna dra ner hastigheten ordentligt och behålla samma förutsättningar/avstånd som innan? På så vis ligger förändras ju inte spelplanen när loppet drar igång.
Vid VSC så ska förarna sänka hastigheten med 40% genom att följa vissa sektortider. 60% av full fart i F1 är fortfarande väldigt snabbt, men fördelen är att avståndet mellan alla bilar bibehålls. VSC används främst när det är mindre olyckor eller problem på banan t.ex. kolfiberdelar på banan. SC samlar ihop fältet och bestämmer hastigheten. Således kan en SC köra väldigt långsamt på den delen av banan där en bärgning pågår. Att ta ut SC för att ta bort Latifis bil var helt enligt praxis då den stod vid utgången av en rätt så snabb kurva. VSC infördes för ett antal år sedan och är ett jättebra verktyg vid mindre olyckor eller faror på banan.
 

Bra genomgång som vanligt.
Som många noterat så utgår Mercedes(Bono) från att bilarna som är varvade kommer att släppas förbi(förutsatt att dom inte går i mål bak säkerhetsbilen. Han säger uttryckligen till HAM att VER kommer att vara direkt bakom dig på nya däck vid eventuell omstart.
 
FIA ska vara glada att inte fler var involverade i avgörande fajter. Hade kampen mellan Ferrari och McLaren inte varit avgjord och alla 4 förare hade haft chans på 5:a i VM. Det hade blivit total shitstorm.
 
Bra genomgång som vanligt.
Som många noterat så utgår Mercedes(Bono) från att bilarna som är varvade kommer att släppas förbi(förutsatt att dom inte går i mål bak säkerhetsbilen. Han säger uttryckligen till HAM att VER kommer att vara direkt bakom dig på nya däck vid eventuell omstart.

Ja det normala hade väl varit att släppa förbi alla tidigare och då hade resultatet varit detsamma i slutändan. Detsamma om det hade hänt några varv tidigare i rejset.

Nu tvekade de lite för länge med att göra det (pga förvirring kring säkerheten, bråk i domarbåset eller whatever) och sen var det för få varv kvar när dom insåg vad de borde ha gjort. Så de gjorde en expressvariant för att approximera "avsikten" med reglerna.

Så jag förstår att folk blir arga men tycker inte att det var så jävla kontroversiellt som folk försöker få det till.

Alternativen hade ju kunnat vara
  • släppa förbi varvade bilar tidigare (fördel Max som sagt)
  • låta Max köra förbi mellanliggande bilar med blåflagg. Kanske hade max vunnit ändå, med tanke på att hans sista varv var flera sekunder snabbare än Hamiltons.
  • rödflagga rejset och starta om (inte befogat men hade kanske varit rättvist eftersom Hamilton hade fått byta däck)
  • avsluta rejset bakom bilen dvs bestämma att Hamilton vann säsongen

Med tanke på resten av säsongen så var det ju rätt person som vann iaf.

1639579951999.png
 
Ja det normala hade väl varit att släppa förbi alla tidigare och då hade resultatet varit detsamma i slutändan. Detsamma om det hade hänt några varv tidigare i rejset.

Nu tvekade de lite för länge med att göra det (pga förvirring kring säkerheten, bråk i domarbåset eller whatever) och sen var det för få varv kvar när dom insåg vad de borde ha gjort. Så de gjorde en expressvariant för att approximera "avsikten" med reglerna.

Så jag förstår att folk blir arga men tycker inte att det var så jävla kontroversiellt som folk försöker få det till.

Alternativen hade ju kunnat vara
  • släppa förbi varvade bilar tidigare (fördel Max som sagt)
  • låta Max köra förbi mellanliggande bilar med blåflagg. Kanske hade max vunnit ändå, med tanke på att hans sista varv var flera sekunder snabbare än Hamiltons.
  • rödflagga rejset och starta om (inte befogat men hade kanske varit rättvist eftersom Hamilton hade fått byta däck)
  • avsluta rejset bakom bilen dvs bestämma att Hamilton vann säsongen

Med tanke på resten av säsongen så var det ju rätt person som vann iaf.
Bra analys, jag håller fullständigt med.

Det vanliga är att man låter alla bilar passera och om det inte vore för missförståndet där man först inte ska låta bilarna passera för att sedan låta bilarna passera så hade ju allt det kunnat ha gjorts mycket tidigare. Då hade vi inte ens haft den här diskussionen. Därför för jag inte riktigt heller varför det är så kontroversiellt.
 
Bra analys, jag håller fullständigt med.

Det vanliga är att man låter alla bilar passera och om det inte vore för missförståndet där man först inte ska låta bilarna passera för att sedan låta bilarna passera så hade ju allt det kunnat ha gjorts mycket tidigare. Då hade vi inte ens haft den här diskussionen. Därför för jag inte riktigt heller varför det är så kontroversiellt.
Det är kontroversiellt för att tävlingsledningen böjde reglerna efter eget tycke vilket mycket sannolikt påverkade utgången av racet och därigenom säsongen. De följde inte de regler som står skrivna till punkt och pricka, utan valde att läsa en paragraf här och en till paragraf från en annan regel, och komponerade ihop en tolkning av regelboken som aldrig synts förut. De gjorde så för att de ville avsluta racet (och säsongen) under grönflagg, inte ledd av säkerhetsbilen till målflagg. Detta i sig är inte heller fel, men sättet det skedde på är i mina ögon inte helt korrekt.

Det känns som att de valde att göra en show av det. Hamilton och Verstappen skulle köra hjul mot hjul om mästerskapet. Inga bilar emellan, ingen annan bil som kunde hota de två. Ett spektakulärt sista varv var viktigare än regelboken i söndags, något jag sätter mig emot.

Med det sagt, jag tycker att Max är en värdig världsmästare. Det hade Lewis också varit.
 
Tillbaka
Topp