• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som hunnit få elräkningen för December

548kwh på 7pers 180m2 se4
luft/luft, frånluftspanna kamin och familjen kallar mig för EL-HITLER

Screenshot_20230105_112902_Office.jpg

Mensåatte. Med 85% under 2021 förbrukning borde ju min familjen höja mig till skyarna.
MEN ICKE!

Senast ändrad:
Kanske en dum fråga men om jag har ett rörligt elavtal utan påslag och spotpriset var 269öre/kwh för december i SE3, varför betalar jag då 306öre/kwh?

Är skatten fast eller en % av priset på kwh?
Och vad är "avgifter"?
Här kan du läsa lite om hur elpriset ”byggs upp” från spotpriserna. Till det tillkommer bl.a elöverföring, energiskatt, årsavgifter mm.

Spotpriset för dec var 2.69:- / kWh (elområde 3)
Vi hamnade på 4,95:- / kWh med alla påslag

Lägenhet
Förbrukning december 255kwh
Fastprisavtal 67 öre kilowatten
Räkning 439kr ink allt

Det som slår mig är att det är skapligt med avgifter

Här kan du läsa lite om hur elpriset ”byggs upp” från spotpriserna. Till det tillkommer bl.a elöverföring, energiskatt, årsavgifter mm.

Spotpriset för dec var 2.69:- / kWh (elområde 3)
Vi hamnade på 4,95:- / kWh med alla påslag
Jag är med på den separata kostanden för elnätet eller menar du att ni betalat 4.95kr för elhandeln bara?

Min fråga är alltså påslaget från elhandeln men det verkar vara de poster som heter
”Volymvägning och inköpskostnad” och ”elcertifikat” från sidan du länkade.

Så man betalar alltså: skatt, moms, och sen moms igen, elcertifikat, volymvägning, påslag och sen fasta månadsavgifter både på elnät och elhandel.

Jag är med på den separata kostanden för elnätet eller menar du att ni betalat 4.95kr för elhandeln bara?

Min fråga är alltså påslaget från elhandeln men det verkar vara de poster som heter
”Volymvägning och inköpskostnad” och ”elcertifikat” från sidan du länkade.

Så man betalar alltså: skatt, moms, och sen moms igen, elcertifikat, volymvägning, påslag och sen fasta månadsavgifter både på elnät och elhandel.
4,95 kr / kWh är vad det kostade totalt inklusive alla kostnader. Ganska sjukt faktiskt!

Precis, det elpris du betalar är elbolagets inköpspris på Nordpool plus kostnader för handeln samt ett påslag. Påslaget är det elbolaget tjänar på elhandeln. Vissa bolag har inget påslag utan en avgift som är fast varje månad.

Till det tillkommer
Moms
Elöverföring (18,55 öre /kWh)
Energiskatt (45 öre / kWh)
Elnätskostnad (666,25:- per månad för 25A)
Elavtal (660:- per år = 56:- / månad)

Ovan är iaf hur Eon tar betalt.

SE3 Lägenhet, 32kvm, 82kwh. Runt 15% lägre än dec 2021(jobbade dock mer hemma då). 550kr inkl allt.

Det dryga är dock gasräkningen till spisen som är fast pris, 299kr i månaden vill dom ha för det…

Sjukt :)
hur mycket har du eldat för då i pengar ca ?
Man gör så gott man kan 😉
Har kört värmepump när elen ligger under 1:-
Annars stiger jag upp 4:30 och startar elden, fyller igen vid 5:30 när jag kör till jobbet, frun stoppar in när hon lämnar på dagis ca 6:30.
Sen eldar jag när jag kommer hem vid ca15:30
Låter inte inne temp gå under 18°c av två anledningar, ett det är inte bra för huset att har för stora differanser och det andra är att det tar så lång tid att elda tillbaka tempen.
Så jag har en Daikin coldo 30 som jag kan styra genom wifi om det blir för kallt.
Sen har jag en Nibe F470 som egentligen ska värma elementen men som nu används som världshistoriens dyraste varmvattenberedaren 🤣
Bor i sydligaste Blekinge så vi har bara haft under -10°c i 9dagar i dec.

Eldat cirka 3 m2 ved i år
Men har samma elförbrukning i aug som i Dec 🥳

Edit: värmer varmvatten mellan 01-06 och blockat elpatronen så bara kompressorn har tillstånd att värma.
Kollegorna på jobbet har i snitt 10k så det betyder jag kan handla för 7k utan dåligt samvete 🥰🥰

Senast ändrad:
Man gör så gott man kan 😉
Har kört värmepump när elen ligger under 1:-
Annars stiger jag upp 4:30 och startar elden, fyller igen vid 5:30 när jag kör till jobbet, frun stoppar in när hon lämnar på dagis ca 6:30.
Sen eldar jag när jag kommer hem vid ca15:30
Låter inte inne temp gå under 18°c av två anledningar, ett det är inte bra för huset att har för stora differanser och det andra är att det tar så lång tid att elda tillbaka tempen.
Så jag har en Daikin coldo 30 som jag kan styra genom wifi om det blir för kallt.
Sen har jag en Nibe F470 som egentligen ska värma elementen men som nu används som världshistoriens dyraste varmvattenberedaren 🤣
Bor i sydligaste Blekinge så vi har bara haft under -10°c i 9dagar i dec.

Eldat cirka 3 m2 ved i år
Men har samma elförbrukning i aug som i Dec 🥳

Edit: värmer varmvatten mellan 01-06 och blockat elpatronen så bara kompressorn har tillstånd att värma.
Kollegorna på jobbet har i snitt 10k så det betyder jag kan handla för 7k utan dåligt samvete 🥰🥰
Ok, vilket projekt :)
Men visst du spar ju en del, men utan att ha koll på elstödet nu, är det verkligen värt det ?

2200kwh, 10300kr ink. skatt och avgifter, SE3, villa 150m2 med frånluftsvärmepump samt lite element i en separat förrådsbyggnad.

Då har vi ändå sänkt från 2800kwh som vi hade i december 2021.

Kanske bör skapas ny tråd för januari. Fick nyss reda på mitt pris för januari. Har elfond från Mälarenergi som landade på 2,75kr/kWh trots ett spotrpris på under kronan. Sjukt negativ överraskning.

Kanske bör skapas ny tråd för januari. Fick nyss reda på mitt pris för januari. Har elfond från Mälarenergi som landade på 2,75kr/kWh trots ett spotrpris på under kronan. Sjukt negativ överraskning.
Surt :( skriver dom hur dom kommit fram till det priset? Känns som merparten av din el är inköpt i slutet av förra året då priset var högt. Vad hade du för pris i Nov och Dec?

Tillbaka
Topp