• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

Verkor som orange blir beige...

WP_20150914_004.jpg

Denna tråd är verkligen inspirerande trots blandat resultat.
Under dagen har jag experimenterat lite själv och hoppas på något härligt resultat.
image.jpg
image.jpg

Började med att låta bandet få ett långkok i saltvatten.
Sedan citronjuice-press som den har blivit marinerad i.
Nu ligger den på garagetaket och förhoppningsvis ska den få en fin patina under höstens väder och vind.
image.jpg

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    286.1 KB · Visningar: 60
  • image.jpg
    image.jpg
    675.6 KB · Visningar: 59
  • image.jpg
    image.jpg
    286.1 KB · Visningar: 59
Varför heter det natoband på svenska? Var det något som användes av natostyrkorna? Vad hade de isf för ur?

Ja Natobanden används inom NATO. Engelsmännen har bl.a. Använt dem på sina Specialbeställda rolex milsub submariners och sina omega seamaster 300. Nu används banden på cwcklockor http://www.cwcwatch.com men har även använts inom flygvapnet på bl.a. Seikokronografer och klockor från pulsar.

Faux leather. Lite råa kanter. Tog en nagelfil och filade ner de vassa kanterna mot huden. Gillar brunt och mörkbrunt. Första naton jag köpt. Bekväma. Patineras direkt bara man monterar dem på klockan.
20151211_063225.jpg
20151213_105425.jpg

Redan lite slitna efter en två dagar på armen utan att gjort ett snack. Ska se hur de ser ut efter någon månad på jobbet.
20151213_182436.jpg

Om man jämför nato mot vanliga läderband. Tycker de vanliga har för få hål använder jämt det innersta. Inte bra. Med nato hamnar jag i mitten och när bandet töjs finns fler hål att tillgå. Klockan sitter stadigare pga natots fjädrande effekt med bandets dragning. Klockan kommer upp några mm. luft kan passera under. Mer svängrum för böja handleden max pga detta. Fasiken Nato är bäst. Gillar dessa band.!
20151211_091042.jpg

Tillbaka
Topp