• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

Strindberg

Patek
2-Faktor
Problemet är - tycker jag - att tråden går mer mot långsamma metoder, och så var det ju inte tänkt från början!
Man vill kunna beställa ett rött nato på måndagen, få det på tisdagen, straffa det på onsdagen, torka det på torsdagen och sedan gå in i helgen som en badass krigshjälte.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Problemet är - tycker jag - att tråden går mer mot långsamma metoder, och så var det ju inte tänkt från början!
Man vill kunna beställa ett rött nato på måndagen, få det på tisdagen, straffa det på onsdagen, torka det på torsdagen och sedan gå in i helgen som en badass krigshjälte.
Vi knåpar ihop nån giftig KS-natonötarmaskin!
 

Kung S

Breitling
Hejsan!
Här kommer mitt bidrag till denna otroligt spännande tråd. :)
Tog lite försiktigt med sandpapper innan jag kokade banden en timme i lite vatten med 1dl havssalt , 1st flaska pressad citronsaft och en halv flaska pressad lime.
(luktade piss i hela huset..:wtf:)
Sen en vända i tvättmaskinen och är ganska nöjd med resultatet.
 

Bilagor

  • _20160501_082248.JPG
    _20160501_082248.JPG
    72.5 KB · Visningar: 308

Wiliamo

Panerai
Hejsan!
Här kommer mitt bidrag till denna otroligt spännande tråd. :)
Tog lite försiktigt med sandpapper innan jag kokade banden en timme i lite vatten med 1dl havssalt , 1st flaska pressad citronsaft och en halv flaska pressad lime.
(luktade piss i hela huset..:wtf:)
Sen en vända i tvättmaskinen och är ganska nöjd med resultatet.
Bra jobbat! Är du färdig eller ska du köra fler ronder med banden? :)
 

Kung S

Breitling
Är rätt så nöjd för tillfället.. Nu tänkte jag bara hänga den ena i solen medan den andra används. Sen får vardagen slita det sista. :)
 

Wiliamo

Panerai
Blev lite otålig och tog fram mitt nato som legat i solen i en månad, därtill har det blivit vattnat med citronsaft med jämna mellanrum. Sen en vecka tillbaka gjorde jag en häxblandning av cilit bang/remol/citronsaft/vitt tvättmedel/grovsalt med citronskal och säkert något annat jag inte minns :cigar:.

Detta fick natot marineras med i en plastpåse, som sedan spändes upp så vätskan inte avdunstade direkt men så bandet fortfarande fick solen på sig. Idag blev jag otålig och tog fram bandet, tvättade av det och lät torka. På bilden har jag vikt upp baksidan (som inte varit i solen) som referens men resultatet är en smula ynkligt ändå...
image.jpeg
 

Knekten_

Omega
Problemet är - tycker jag - att tråden går mer mot långsamma metoder, och så var det ju inte tänkt från början!
Man vill kunna beställa ett rött nato på måndagen, få det på tisdagen, straffa det på onsdagen, torka det på torsdagen och sedan gå in i helgen som en badass krigshjälte.
Fanns ju en metod i mikron med bra resultat om jag inte misminner mig. Men kanske inte KS kosher nog?
 
Problemet är - tycker jag - att tråden går mer mot långsamma metoder, och så var det ju inte tänkt från början!
Man vill kunna beställa ett rött nato på måndagen, få det på tisdagen, straffa det på onsdagen, torka det på torsdagen och sedan gå in i helgen som en badass krigshjälte.
Jag ska nog se om man inte på något sätt kan fästa ett nato på bildäckets slitbana...... Bör ge omedelbar sliteffekt och även kunna styra slitaget utifrån hur långt man kör? 100m? 500m? :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Älskar denna tråd, får alltid ett leende på läpparna när jag läser den.
Bra jobbat, mitt bästa tips är att köra med lite sandpapper på bandet tills det luckrats upp lite sen så tar man häxblandning men citron, salt och diverse rengöringsmedel och sen ska det ut i solen någon månad.
Detta funkade bra på några band jag hade innan.
 

Wiliamo

Panerai
Älskar denna tråd, får alltid ett leende på läpparna när jag läser den.
Bra jobbat, mitt bästa tips är att köra med lite sandpapper på bandet tills det luckrats upp lite sen så tar man häxblandning men citron, salt och diverse rengöringsmedel och sen ska det ut i solen någon månad.
Detta funkade bra på några band jag hade innan.
Låter typ på ett ungefär som jag gjorde med mitt band. Får ge det en ny omgång under morgondagen och sen ut på taket igen :)
 

Dusse

Cartier
2-Faktor
Skulle man kunna "grilla" banden med sån där UV lampa som man kan torka nagellack med?

Eller sån där gammal sollampa kanske? o_O
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Skulle man kunna "grilla" banden med sån där UV lampa som man kan torka nagellack med?

Eller sån där gammal sollampa kanske? o_O
Det är väl bara att testa, låter inte som en dum ide, skulle dock använt den naturliga solen nu när den är framme, det är både mer naturvänligt och sparar dig några kronor på elen :)
 

Dusse

Cartier
2-Faktor
Det är väl bara att testa, låter inte som en dum ide, skulle dock använt den naturliga solen nu när den är framme, det är både mer naturvänligt och sparar dig några kronor på elen :)

Jo de e sant, tänkte inte på de ;)

Undra vad som ger mest uvstrålning?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jo de e sant, tänkte inte på de ;)

Undra vad som ger mest uvstrålning?
En elsvets! På köpet kan du få svetsstänk på bandet:). Mig, tig eller pinne kvittar. Kraftig uvstrålning ger dom alla. Det vet alla som svetsat utan ordentligt med skyddskläder:cool:

Värt att tänka på är att uvstrålning försvagar plastmaterial.
 

Starship

Cartier
Det gör nog the real deal!
En elsvets! På köpet kan du få svetsstänk på bandet:). Mig, tig eller pinne kvittar. Kraftig uvstrålning ger dom alla. Det vet alla som svetsat utan ordentligt med skyddskläder:cool:

Värt att tänka på är att uvstrålning försvagar plastmaterial.
En kvartslampa är väl inte heller att leka med. Blir man inte helt brännskadad på typ en kvart?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
En elsvets! På köpet kan du få svetsstänk på bandet:). Mig, tig eller pinne kvittar. Kraftig uvstrålning ger dom alla. Det vet alla som svetsat utan ordentligt med skyddskläder:cool:

Värt att tänka på är att uvstrålning försvagar plastmaterial.
Om jag inte misstar mig så har svetsande testats utan något resultat. Problemet med Nato-bandet är att det är gjort av nylon och själva tråden är färgad igenom och därför är det så svårt har jag för mig.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Sega rackare om inte ens 10 timmars hård UV bestrålning biter:) Men det är ju bra och precis så nato och zulus ska vara. Tåliga och robusta band som står emot svett, slitage, väder och vind.
 

Yrsnö

Cartier
Bra tips i tråden, och fantastiskt underhållande!
Jag gör ett försök att blekna mitt röda perlon, sandpapper+klorin+sol. Den får ett par dagar ute nu, håller tummarna :D
318801-3c47c9f41228ad8d1e59fc7b7dab2e39.jpg
318802-55e2b5c94f690509a67a24cbdecccf6e.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20160517_203214.jpg
    IMG_20160517_203214.jpg
    115.1 KB · Visningar: 131
  • IMG_20160517_203633.jpg
    IMG_20160517_203633.jpg
    122.6 KB · Visningar: 128

Wiliamo

Panerai
Bra tips i tråden, och fantastiskt underhållande!
Jag gör ett försök att blekna mitt röda perlon, sandpapper+klorin+sol. Den får ett par dagar ute nu, håller tummarna :D
318801-3c47c9f41228ad8d1e59fc7b7dab2e39.jpg
318802-55e2b5c94f690509a67a24cbdecccf6e.jpg
Snyggt, då får vi hoppas att det ger resultat. Gjorde en liknande blandning som jag lät mina jäsa i i flera veckor i solen men resultatet av det blev ganska fjuttigt helt ärligt. Du har dessutom ett rött nato, vilket tidigsre i tråden har avhandlas som djävulens färg (inte bara bildligt talat), en riktigt svår nöt att knäcka när det kommer till blekning. Önskar dig lycka till!:D
 

Yrsnö

Cartier
Snyggt, då får vi hoppas att det ger resultat. Gjorde en liknande blandning som jag lät mina jäsa i i flera veckor i solen men resultatet av det blev ganska fjuttigt helt ärligt. Du har dessutom ett rött nato, vilket tidigsre i tråden har avhandlas som djävulens färg (inte bara bildligt talat), en riktigt svår nöt att knäcka när det kommer till blekning. Önskar dig lycka till!:D

Tack!
Strapen var riktigt billig så får hoppas att det är kass kvalitet och färgen bleknar :p
Just rött är ju så snygg när de blir blekt, såklart de ska vara ett h*lvete att få till det bara. Hoppas det är värt besväret :D
Får ta och ge mig på ett fler färger också när det verkar ta sån tid.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nu har mina band hängt ute i solen en månad och en dag. Ingen märkbar förändring på de citronindränkta natobanden.
Dock har mitt röda perlon (som inte fått någon citron eftersom jag inte är helt säker på hur ett sådant blir efter en vända i tvättmaskinen) blekts riktigt bra. Jag tror att jag är väldigt nära önskad färg nu.:):):) (Skillnaden är ännu tydligare i verkligheten än på bild.)
perl.jpg

Har lagt till två band till det mörkblåa natot. Ett rött perlon, och som en hyllning till wundlanders härliga trådstart, det bevisligen besvärliga röda natot.:p
Fortfarande är det citron och sol (och galenskap) som gäller.:)
0421-jpg.302078
 

Yrsnö

Cartier
En gegga på cilit bang, tvättmedel, remol, galltvål, citron, havssalt mm som jag marinerat ett blått nato med som nu får ligga i solen ett tag. Förhoppningsvis bör det här snabba på processen lite jämfört med när man bara blaffar på citronsaft:D

Väntar ivrigt på att få se resultatet, onekligen en potent cocktail du hittat på =)
 
Topp