• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

Hjälp, vad är det jag just läst :hilarious: Inga konstigheter egentligen men kan ju inte låta bli att fundera på en utomståendes tankar

Kokat i vatten
Kokat i klorin och vatten
Legat i klorin en eftermiddag
Legat i 12% ättiksprit en eftermiddag
Legat i bleksalt och vatten över natten
Legat i rapsolja i några timmar
Legat i Vanish och vatten över natten
Kört i diskmaskin
Kört i tvättmaskin
Många timmar i sol och pool
En eftermiddag i propplösare

Färgen är fortfarande som ny o_O

DBBFD275-68F6-4F93-9B93-0FAF0343A3D5.jpeg

Senast ändrad:
Kokat i vatten
Kokat i klorin och vatten
Legat i klorin en eftermiddag
Legat i bleksalt och vatten över natten
Legat i Vanish och vatten över natten
Kört i diskmaskin
Kört i tvättmaskin
Många timmar i sol och pool

Färgen är fortfarande som ny o_O

DBBFD275-68F6-4F93-9B93-0FAF0343A3D5.jpeg
På't igen bara! Du kan prova ättika också. Det borde ge någon reaktion i alla fall!

Jag köpte denna lilla tuffing av Scaramanga för ett bra tag sen.
2014-02-23%2022.32.37.jpg

Jag tänkte att det skulle passa med ett blekt och väl använt rött nato, så jag beställde ett. I fel storlek. :banghead:
Projektet lades åt sidan, men väcktes till liv för några veckor sedan.

Jag började med att borsta ståldetaljerna på det nya rätta natot. Inga problem.
2014-01-25%2012.40.22.jpg

Så över till nötning. Drog över bandet med sandpapper vilket gav effekt. Det blev mattare och upplevdes i och med det som liite ljusare.
2014-01-25%2015.31.37.jpg

Värdelösa bilder, jag vet. Men men...
Över till blekningen.
Jag hade inget klorin hemma, så jag letade upp produkter som jag kunde tänka mig ägde blekande ingredienser.

Ren Kamin:
2014-01-25%2012.44.09.jpg

Fick ligga och gotta sig i en burk i en timme. Släppte lite färg. :)
2014-01-25%2013.04.53.jpg

Sen blev det Vanish i vasken.
2014-01-25%2015.34.53.jpg

Adderade lite vit-tvättmedel.
2014-01-25%2015.38.37.jpg

Där fick det ligga i en halvtimme tror jag. Det hade absolut INGEN effekt.
Inte i närheten.
2014-01-25%2015.52.28.jpg

Nu började tjejen att intressera sig för projektet. Antagligen mest av skadeglädje, men hon började prata om citronens blekande egenskaper. Fram med citron, pressar på, lindar in i gladpack och låter ligga i TRE dagar.
2014-01-25%2015.55.19.jpg

2014-01-25%2015.59.28.jpg

Efter tre dagar så kokar jag bandet och konstaterar att...
Det fortfarande är fullständigt och totalt oförändrat klar-rött.

Nu har jag liksom investerat för många försök för att bara gå och köpa klorin och bleka skiten. Så då tänker jag att väder och vind kan göra jobbet. Men det är ju ett mer långsiktigt projekt förstås.

Jag tog ett buntband och drog fast natot på antennen på bilen.
2014-01-28%2009.45.41.jpg

Så brummade jag runt i 2-3 veckor tills jag här om dagen fick nog av smattrandet mot biltaket och knipsade bort det och hängde det i ett träd på tomten.
Bandet har blivit smutsigt i alla fall. :)
Nu får det väl hänga där i trädet nån månad till innan jag kollar läget. Om det inte hänt något då får jag väl helt enkelt köpa klorin.

Bilderna är ju väck. Vad var det för klocka? Möglig Seiko?

Nada..
Om det ser lite ljusare ut så är det bilden. Ser helt oförändrat ut i person :blackeye:
Fler tips?
DF2A48B4-B044-4911-99B4-1997687781EB.jpeg
Det enda som funkat för mig men som har blivit väldigt bra är att hänga upp dom ute i solen. Synd bara att det tar sån tid men det är det värt. Jag har en hel drös som jag hängde upp i Bosnien i somras. Ingen aning om när jag åker tillbaka igen med det blir ju en kul överraskning :)

Det enda som funkat för mig men som har blivit väldigt bra är att hänga upp dom ute i solen. Synd bara att det tar sån tid men det är det värt. Jag har en hel drös som jag hängde upp i Bosnien i somras. Ingen aning om när jag åker tillbaka igen med det blir ju en kul överraskning :)
Haha! Kul. Sådan framförhållning har jag inte i mig. På jobbet åldrar vi plaster m.m. i kraftigt UV ljus, ska se om jag får smyga in ett nato där :)

Haha. Utmanar tyngdlagen :D Nån som har råkat glömma kvar ett Nato ute över vintern? (Västerbotten calling...) Det tar ju tid förstås. Om det inte redan är gjort kanske jag testar :rolleyes:

Synd att morsans gamla uv-lampa inte finns kvar. Minns hur det stack i musklerna av den!
Blev behandlad med sån -88 av sjukgymnasten efter första smällen på nacken!
Säkert jättenyttigt! :banghead: :cool:
Får mig att tänka tillbaka på när jag och en gammal vän satt i hans gäst stuga och dygnade och spelade Xbox, vi tyckte det blev mörkt så vi tände den enda lampa vi hittade, kan säga att vi såg ut som kokade kräftor i ansiktet bägge två haha.. :D
Men måste ju fråga vart det något bättre av behandlingen?

Tillbaka
Topp