• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

Har i smyg kört ett race hemma nu i veckorna med tanken på att kunna visa upp det perfekta blekta Natot...
Men, det går sådär... haha
Verkar som nylonet inte är färgat utan pigmenterat innan tillverkning.

Köp vitt nato. Färga själv rött. Prova att bleka det. Då lär väl färgen sitta lite lösare. Vad tror ni?

Svaret på hur natot ser ut:

Som vanligt, så klart.

Den enda påverkan som syns är att det blivit lite uppruggat, och att det luktar lacknafta trots spritkuren.

Jag hängde upp natot i ett träd på tomten och for till fjällen i stället.

Nya friska tag då jag kommer hem!

image.jpg

Alltså, jag har testat allt. Från olika tvättekniker till bensin, klorin och ungrengöringsmedel. Sista utvägen blev saltsyra. Då frättes sömmarna upp så jag fick limma lite (sömmarna blev ialf vita!). Men natot förblev orört...

te9y4a9e.jpg

Sista utposten, hängde upp det på solsidan på taket! Återkommer till hösten!

uvu3ehun.jpg

Min fru är sällan på taket och kontrollerar bandbeståndet, får jag lov att erkänna.
Jag tänkte mer ni som hänger ut från balkonger, sätter skiten på bilen Eller bilder fast det i ett träd. Eller när ni står på taket och försöker fästa klockan och frugan tittar upp och undrar vad ni gör...

Sen har jag kvar råttgiftslösningen, här tänker jag mig att det ska gotta ihop sig och sedan få ett ljust band, kanske typ gult?

Haha sjukaste gömstället någonsin för ett band!
Som någon tidigare nämnde, kan det inte vara så att pigmenten är liksom ingjutna i plasten. Sad but true :)

Har ett blå/rött som jag fan ska slänga upp på taket också! Återkommer ;)

Haha, ja jäklar... Detta påminner om ett flertal trådar som jag har skummat igenom, för att bleka en gitarr. Närmare bestämt en Gibson les paul 1959 reissue. Den stod ute i över 100 timmar i solen och visst gav det resultat. Jag kan även ha provat ett solarium. Hur sjukt är inte det?

Någonting som är oerhört viktigt är just färgen och lacken då, de är lackerade i cellulosa och att bleka en gitarr som inte är lackad i cellulosalack är en helt annan femma om jag minns rätt. Jag läste ovan att det diskuterades om just färgen i banden och det borde ha väldigt stor inverkan. Lycka till i relicerandet.

edit: här har vi den, mitt uppe i ett solprojekt. 58 ri dock

w7mnvl.jpg

Haha, ja jäklar... Detta påminner om ett flertal trådar som jag har skummat igenom, för att bleka en gitarr. Närmare bestämt en Gibson les paul 1959 reissue. Den stod ute i över 100 timmar i solen och visst gav det resultat. Jag kan även ha provat ett solarium. Hur sjukt är inte det?

Någonting som är oerhört viktigt är just färgen och lacken då, de är lackerade i cellulosa och att bleka en gitarr som inte är lackad i cellulosalack är en helt annan femma om jag minns rätt. Jag läste ovan att det diskuterades om just färgen i banden och det borde ha väldigt stor inverkan. Lycka till i relicerandet.

edit: här har vi den, mitt uppe i ett solprojekt. 58 ri dock

w7mnvl.jpg
Skönt att klocknördarna inte är de enda som försöker patinera saker. Lika galna hela bunten ;)

Jag hade hängt upp ett nato i ett träd för ganska exakt ett år sedan, skulle kolla till det här om dagen och då var skiten borta!
Kollade på det senast för en månad sen, och då såg det onekligen riktigt lovande ut...
Bara att börja om då :(

Tillbaka
Topp