MarcusE
Basic
Onyx??… och sedan adderar du en onyx längre fram
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Onyx??… och sedan adderar du en onyx längre fram
Kommer så småningom om ifall jag förstått saken rätt
Låter riktigt grymt!Kommer så småningom om ifall jag förstått saken rätt
Lite Enicar Sherpa Jet vibbar.ANTARCTIC GMT
Discover Nivada Grenchen, Swiss watchmakers since 1926, renowned for vintage designs like Antarctic & Chronomaster. Timeless heritage, modern craftsmanship.nivadagrenchenofficial.com
Många rätt
Verkligen. De har väl ngn gemensam historia. @Hugger69 kan säkert berätta merLite Enicar Sherpa Jet vibbar.
Haha ja, snacka om ripoff!Verkligen. De har väl ngn gemensam historia. @Hugger69 kan säkert berätta mer
1960s Nivada Antarctic GMT Ref. 87013
Why This Watch Matters The GMT for your next trip south to the Antarctic. The Full Story The watch company Nivada was founded in 1926 in Grenchen, Switzerland, by Otto Wüllimann, Hermand Schlindler, and Jacob Schneider with the name of Wulliman, Schneider, Nivada SA. Nivada’s strategy from the...shop.hodinkee.com
"This Antarctic GMT is one you will not find very often and is a flagship model for the brand and was at this time as well. Think of the model line as Nivada's Explorer. This particular GMT reference was not made for a very long time and probably dates to the latter end of the Antarctic's run in the 1960s. It reminds us of the Sherpa Jet from Enicar with an EPSA made case and similar design elements on the dial."
Spännande!Haha ja, snacka om ripoff!
Skitsnygg klocka så klart men med alla features som gjorde Enicar kända!
Mig veterligt har de aldrig samarbetat men de har ju en snarlik historia och många gemensamma designelement under åren så vem vet!
Jag har skickat frågan vidare till en av våra främsta experter på området, Martijn van der Ven, så återkommer med hans svar!
Eller hur!Spännande!
Vilket troligen kommer bli svaretEller hur!
Vi får hoppas på ett mer spännande svar än att de hade samma underleverantörer!
Nope, här kom svaret!Vilket troligen kommer bli svaret
Det var inte så noga på den tiden.Nope, här kom svaret!
”This is a 100% legit watch. It’s documented in the Nivada book. Does it appear to be a ripoff? Hell yeah.”
Haha nä, men att bli kopierad är ju faktiskt en hedersbetygelse att man gjort något riktigt bra!Det var inte så noga på den tiden.
En detaljfråga kanske men är boettens baksida också titan?Är väldigt nöjd med den. Tavlan är riktigt bra, den gör sig bättre på handled än på bild eftersom den i realiteten reflekterar ljuset på ett sätt som är svårt att fånga på bild. Det kupade glaset tillför en trevlig vintagekänsla. Borstningen och kvaliteten länken är vass. Eftersom klocka och länk är gjord av titan bärs den relativt tunna boetten lätt och fint på handleden. Är imponerad över vilken kvalitet klockan besitter, genomgående i allt från tavlans till boettens och länkens utförande.
Hvilket årstall lanserte Enicar sin versjon - og hvilket årstall lanserte Nivada sin?Nope, här kom svaret!
”This is a 100% legit watch. It’s documented in the Nivada book. Does it appear to be a ripoff? Hell yeah.”
Även baklocket är i titan och länken har mikrojustering.En detaljfråga kanske men är boettens baksida också titan?
Och länken har mikrojustering va?
Imponerande! Och grade 5 titanium också?Även baklocket är i titan och länken har mikrojustering.
Yes sirImponerande! Och grade 5 titanium också?
Sånt här får en att undra lite över priser och olika tillverkare...varför kan inte GS fixa mikrojustering på sina länkar? Varför använder större tillverkare grade 2 men tar mycket mer betalt?Yes sir
Tycker att den är välgjord och prisvärd. Har dålig koll på hur väl tidhållningen är, då det ärligt talat inte intresserar mig.Sånt här får en att undra lite över priser och olika tillverkare...varför kan inte GS fixa mikrojustering på sina länkar? Varför använder större tillverkare grade 2 men tar mycket mer betalt?
Men då är ju detta en i det närmaste perfekt klocka eller?
Hur är tidhållningen?
Det verkar väldigt svårt att fastställa exakt men Enicar Sherpa Jet MKI finns i alla från runt 1964.Hvilket årstall lanserte Enicar sin versjon - og hvilket årstall lanserte Nivada sin?
Hade glömt att svar här men Martijn hade boken själv men på kontoret, dock ngen tvekan om att Nivada kopierade original, dvs Enicar Sherpa Jet!Det verkar väldigt svårt att fastställa exakt men Enicar Sherpa Jet MKI finns i alla från runt 1964.
Nivada hittar jag bara den nytillverkade som hänvisar typ till 1960- 70-talet så där måste någon annan komman med mer input!
Men modellen på bilden ovan har ett cushion case som kom runt 1968/69 så det borde visa på att Enicar var först men det vore kul att få reda på mer..
Jag ska ställa frågan till Martijn igen så får vi se, han hänvisade till någon Nivada-bok som någon där på forumet kanske sitter på?
Japp, finns bilder på deras hemsida