• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nivada Grenchen gör återkomst

Nivada har en Antarctic GMT på gång. Ännu så länge visar man bara baksidan och bekräftar att det rör sig om en GMT.
IMG_0590.jpeg

IMG_0591.jpeg

Så här såg originalet ut. Det är nog ganska troligt att nykomlingen blir hyggligt lik.

IMG_0592.jpeg

Senast ändrad:
Lite Enicar Sherpa Jet vibbar.

47ACFF5B-77EF-4850-9A43-7BDEC681C781.jpeg
Verkligen. De har väl ngn gemensam historia. @Hugger69 kan säkert berätta mer :)

"This Antarctic GMT is one you will not find very often and is a flagship model for the brand and was at this time as well. Think of the model line as Nivada's Explorer. This particular GMT reference was not made for a very long time and probably dates to the latter end of the Antarctic's run in the 1960s. It reminds us of the Sherpa Jet from Enicar with an EPSA made case and similar design elements on the dial."

Verkligen. De har väl ngn gemensam historia. @Hugger69 kan säkert berätta mer :)

"This Antarctic GMT is one you will not find very often and is a flagship model for the brand and was at this time as well. Think of the model line as Nivada's Explorer. This particular GMT reference was not made for a very long time and probably dates to the latter end of the Antarctic's run in the 1960s. It reminds us of the Sherpa Jet from Enicar with an EPSA made case and similar design elements on the dial."
Haha ja, snacka om ripoff! 🤣

Skitsnygg klocka så klart men med alla features som gjorde Enicar kända!

Mig veterligt har de aldrig samarbetat men de har ju en snarlik historia och många gemensamma designelement under åren så vem vet!

Jag har skickat frågan vidare till en av våra främsta experter på området, Martijn van der Ven, så återkommer med hans svar!

Haha ja, snacka om ripoff! 🤣

Skitsnygg klocka så klart men med alla features som gjorde Enicar kända!

Mig veterligt har de aldrig samarbetat men de har ju en snarlik historia och många gemensamma designelement under åren så vem vet!

Jag har skickat frågan vidare till en av våra främsta experter på området, Martijn van der Ven, så återkommer med hans svar!
Spännande!

Är väldigt nöjd med den. Tavlan är riktigt bra, den gör sig bättre på handled än på bild eftersom den i realiteten reflekterar ljuset på ett sätt som är svårt att fånga på bild. Det kupade glaset tillför en trevlig vintagekänsla. Borstningen och kvaliteten länken är vass. Eftersom klocka och länk är gjord av titan bärs den relativt tunna boetten lätt och fint på handleden. Är imponerad över vilken kvalitet klockan besitter, genomgående i allt från tavlans till boettens och länkens utförande.
En detaljfråga kanske men är boettens baksida också titan?
Och länken har mikrojustering va?

Sånt här får en att undra lite över priser och olika tillverkare...varför kan inte GS fixa mikrojustering på sina länkar? Varför använder större tillverkare grade 2 men tar mycket mer betalt?
Men då är ju detta en i det närmaste perfekt klocka eller?
Hur är tidhållningen?
Tycker att den är välgjord och prisvärd. Har dålig koll på hur väl tidhållningen är, då det ärligt talat inte intresserar mig.

Hvilket årstall lanserte Enicar sin versjon - og hvilket årstall lanserte Nivada sin?
Det verkar väldigt svårt att fastställa exakt men Enicar Sherpa Jet MKI finns i alla från runt 1964.

Nivada hittar jag bara den nytillverkade som hänvisar typ till 1960- 70-talet så där måste någon annan komma med mer input!

Men modellen på bilden ovan har ett cushion case som kom runt 1968/69 så det borde visa på att Enicar var först men det vore kul att få reda på mer..

Jag ska ställa frågan till Martijn igen så får vi se, han hänvisade till någon Nivada-bok som någon där på forumet kanske sitter på?

Senast ändrad:
Det verkar väldigt svårt att fastställa exakt men Enicar Sherpa Jet MKI finns i alla från runt 1964.

Nivada hittar jag bara den nytillverkade som hänvisar typ till 1960- 70-talet så där måste någon annan komman med mer input!
Men modellen på bilden ovan har ett cushion case som kom runt 1968/69 så det borde visa på att Enicar var först men det vore kul att få reda på mer..

Jag ska ställa frågan till Martijn igen så får vi se, han hänvisade till någon Nivada-bok som någon där på forumet kanske sitter på?
Hade glömt att svar här men Martijn hade boken själv men på kontoret, dock ngen tvekan om att Nivada kopierade original, dvs Enicar Sherpa Jet!
Inte speciellt bra anget i boken med cushion case bekräftar sent 60- eller typiskt 70-tal ändå.

462540275_578135728108684_7394901908390156054_n.jpg

Tillbaka
Topp