• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny annonsplattform på KS

Jag lovar dig att folk som använder adblock kommer att föredra den lösningen även framför möjligheten att betala bort annonserna genom tex premium. Så det handlar inte om alternativ. Det man önskar är att någon annan betalar för kalaset på ett sätt som inte stör ens egna upplevelse.

Jag lovar dig att folk som använder adblock kommer att föredra den lösningen även framför möjligheten att betala bort annonserna genom tex premium. Så det handlar inte om alternativ. Det man önskar är att någon annan betalar för kalaset på ett sätt som inte stör ens egna upplevelse.

Den fördomen får stå för dig :)
Jag skall klargöra att jag själv inte använder AdBlocker eller har så mycket problem med annonserna mer än det estetiska.

Men jag reagerade starkt på att medlemmar blev kallade parasiter för att de inte rättade in sig i ledet, höll tyst och accepterade något som någon försökte trycka på dem.

Jag ska vara helt ärlig och medge att annonserna inte stör längre. En snabb scroll neråt så missar man dem direkt.

Men jag reagerade starkt på att medlemmar blev kallade parasiter för att de inte rättade in sig i ledet, höll tyst och accepterade något som någon försökte trycka på dem.
Hjälp mig hitta ett bättre ord för de som förväntar sig att andra står för deras kalas. Otacksamma? Gnidna?

Ibland så är det bra att ta till lite mer färgstarka uttryck för att göra en poäng. Du får det att låta som att ordet parasit är att likna med totalt förbjudna ord i dagens värld som kränker människor på riktigt. Där är inte jag.

I allt normalt språkbruk så är parasit och parasitera starkt nedvärderande och provocerande ord. Det tror jag de flesta vet.

Att använda det om personer bland de som står för innehållet på ett ställe och är grunden för ställets hela värde för att reklamen är för en del för störande blir ganska märkligt och svårt att förstå motivet bakom.
Men är det så det ses är det bra att veta.

Använder som sagt inte ad-blocker själv men skulle inte ha något dåligt samvete för att göra det om det kändes nödvändigt. Inte heller för att avstå besöka sidan om det behövdes eller krävdes.

Alla förstår ju varför @Hook och @Leben har infört annonser. Pengar. Inget konstigt med det.
Så istället för att diskutera massa definitioner av saker, kan inte hjärntrusten istället spotta ur sig förslag på hur forumägarna skulle kunna få in pengar på ett mer ”relevant” sätt än reklam MOT hemorrojder?

Hjälp mig hitta ett bättre ord för de som förväntar sig att andra står för deras kalas. Otacksamma? Gnidna?

Ibland så är det bra att ta till lite mer färgstarka uttryck för att göra en poäng. Du får det att låta som att ordet parasit är att likna med totalt förbjudna ord i dagens värld som kränker människor på riktigt. Där är inte jag.

Jag refererar enbart till ordet för att du använde det. I sak så syftar jag på dess innebörd.
Vilken jag inte håller med om är applicerbart i sammanhanget.

Jag får väl också nämna att jag inte förstår hur deras val påverkar dig egentligen?
Du "betalar" ju varken mer eller får se dubbelt så många annonser, än i dagsläget.
Den enda skillnaden är ju din upplevelse i jämförelse med deras.
Möjligt att du står upp för dina principer om ett ekvivalent bidrag för samma nytta.
Men det är väl där vi är oense helt enkelt, dvs. hur man bidrar och vad som är viktigt:

Användare A (använder AdBlocker):
Skriver intressanta inlägg, lägger upp attraktiva annonser och postar bilder på exklusiva klockor, vilket kanske genererar 5 st. nya medlemmar.
Som i sin tur inte använder AdBlocker och genererar visningar av annonser, därmed intäkt.

Användare B
Använder inte AdBlocker, men postar inget heller utan kollar mest runt hela tiden.

I min åsikt så är Användare A, i jämförelse med Användare B, inte en parasit/otacksam/gniden/snål. Vilket har varit din åsikt de senaste sidorna.

Hur är man snål utan en utgift? :D

Du tror inte att det finns alla sorter. Tex både de som tillför samt accepterar ägarnas strategi för Klocksnack? :)

Men jag skulle starkt uppmuntra till att de med många kvalitativa inlägg slapp reklam. Hur löser vi den? +3000 inlägg med minst 3.0 i like/post ratio får reklamfritt?

I slutändan handlar det om pengar som någon ovan sa. Kom på andra, bättre intäktskällor så försvinner säkert annonserna snabbt.

@Per kan Du inte bara hålla med om att kalla någon parasit är oerhört fel och ett klumpigt ordval från din sida. Det är som att kalla någon idiot. Du får gärna tänka det men håll det för dig själv.
Agree to disagree. Det beskriver fortfarande ett beteende. Inte en person. Folk kan agera idiotiskt utan att vara idioter. Och att säga att folk gör idiotiska grejer tycker jag är helt okej.

Men visst. Jag ska säga parasitera istället för parasit framöver.

Agree to disagree. Det beskriver fortfarande ett beteende. Inte en person. Folk kan agera idiotiskt utan att vara idioter. Och att säga att folk gör idiotiska grejer tycker jag är helt okej.

Men visst. Jag ska säga parasitera istället för parasit framöver.
Då går vi alla vidare i livet :) Ägarna av detta forumet får ju i slutet av dagen göra som dom vill. Om det sedan ökar intresset och aktiviteten på KS det får framtiden utvisa.

Du tror inte att det finns alla sorter. Tex både de som tillför samt accepterar ägarnas strategi för Klocksnack? :)

Men jag skulle starkt uppmuntra till att de med många kvalitativa inlägg slapp reklam. Hur löser vi den? +3000 inlägg med minst 3.0 i like/post ratio får reklamfritt?

I slutändan handlar det om pengar som någon ovan sa. Kom på andra, bättre intäktskällor så försvinner säkert annonserna snabbt.

Jag är helt övertygad om att det finns en stor del av den sorten också.
Men det var inte dem som var omnämnda i dina tidigare inlägg eller som ditt resonemang gällde.
Som jag nämnt tidigare så överlämnar jag det strategiska till ägarna.

Avrundar det nu. Jag får finna mig i att vi möjligtvis har olika syn på det hela :)

Jag är helt övertygad om att det finns en stor del av den sorten också.
Men det var inte dem som var omnämnda i dina tidigare inlägg eller som ditt resonemang gällde.
Som jag nämnt tidigare så överlämnar jag det strategiska till ägarna.

Avrundar det nu. Jag får finna mig i att vi möjligtvis har olika syn på det hela :)
Jag har aldrig mätt forummedlemmars engagemang och prestation. Det var andra som gjorde det. Jag ifrågasatte varför vissa tycker sig ska slippa stödja forumet ekonomiskt genom att använda adblocker.

Jag känner mig också rätt så klar. Jag tror att min inställning gått fram hos de flesta. De som fortfarande inte vill göra rätt för sig lär fortsätta med det och tycka att det är perfectly fine.

Och där bryter vi för ett kort reklamavbrott.

15829816335578468136375955602471-01.jpeg

Annonserna här är tänkt att finansiera innehållet som vi alla konsumerar. Jag vet inte riktigt hur det hänger ihop med brevlådan?
Jag har egentligen ingen åsikt om annonsernas vara eller icke vara på forumet. Det kostar att driva KS och ägarna behöver på ett eller annat sätt minst finansiera driften. Om det blir kulor över så är väl det bra att ägarna kan få en slant på fickan också.
Jag tycker dock att det är upp till var och en att välja ad-blocker om man störs av annonserna lika väl som att man går och gör något annat när det blir reklampaus på t.ex TV4. Även där finansierar reklamen innehållet som vi alla konsumerar.

Jag har egentligen ingen åsikt om annonsernas vara eller icke vara på forumet. Det kostar att driva KS och ägarna behöver på ett eller annat sätt minst finansiera driften. Om det blir kulor över så är väl det bra att ägarna kan få en slant på fickan också.
Jag tycker dock att det är upp till var och en att välja ad-blocker om man störs av annonserna lika väl som att man går och gör något annat när det blir reklampaus på t.ex TV4. Även där finansierar reklamen innehållet som vi alla konsumerar.
En viktig skillnad är att TV4 får pengar oavsett om du sitter i soffan och kollar på reklamen eller om du går till kylskåpet i reklampausen.

En viktig skillnad är att TV4 får pengar oavsett om du sitter i soffan och kollar på reklamen eller om du går till kylskåpet i reklampausen.

En medlem kan bidra på ett annat sätt än bara titta på Goolgereklam. Alla som vistas här tittar på vanlig reklam, även gäster som egentligen inte bidrar med något annat. Och de flesta bidrar med content. Du kan inte kalla sådana medlemmar parasiter - det är inte bara fult (det som många har reagerat så starkt på), utan också fel rent språkligt. En parasit bidrar inte med någonting. Bidrar du på något sätt - är du inte längre en parasit.

Och ja, vi har fattat din poäng att alla ska konsumera all reklam på KS eftersom forumets ledning har infört den. Varför? För att rädda forumet? Det kanske ska rädda KS att inte låta kvaliteten sjunka så lågt genom att protestera mot de fula och billiga Google ads som inte hör hemma bredvid Sjö Sandström, Krons, Kaplans, Royal Watches, Gripenbeo och andra namn som ändå förknippas med klockvärlden och kvaliteten.

Om 4k lagring innebär Google ads röstar jag på att återgå till mindre bilder och vänta tills KS har råd med 4k.

En medlem kan bidra på ett annat sätt än bara titta på Goolgereklam. Alla som vistas här tittar på vanlig reklam, även gäster som egentligen inte bidrar med något annat. Och de flesta bidrar med content. Du kan inte kalla sådana medlemmar parasiter - det är inte bara fult (det som många har reagerat så starkt på), utan också fel rent språkligt. En parasit bidrar inte med någonting. Bidrar du på något sätt - är du inte längre en parasit.

Och ja, vi har fattat din poäng att alla ska konsumera all reklam på KS eftersom forumets ledning har infört den. Varför? För att rädda forumet? Det kanske ska rädda KS att inte låta kvaliteten sjunka så lågt genom att protestera mot de fula och billiga Google ads som inte hör hemma bredvid Sjö Sandström, Krons, Kaplans, Royal Watches, Gripenbeo och andra namn som ändå förknippas med klockvärlden och kvaliteten.

Om 4k lagring innebär Google ads röstar jag på att återgå till mindre bilder och vänta tills KS har råd med 4k.
Herrejösses.

Jag kallade beteendet att medvetet fuska bort annonser genom adblock som parasitande. Att tycka att någon annan ska betala för deras upplevelse. Varken mer eller mindre.

Ska pengar komma in så måste de komma genom något. Annonsering är ett enkelt sätt som inte kräver massor av timmars utveckling eller hands-on arbete.

Vad användares innehåll har med det att göra vet jag inte. Så länge man inte kapitaliserar det på något sätt så ger det inga pengar i slutändan. Pengar som uppenbarligen behövs iom man valt att lägga in annonserna. Om det sedan är till drift, utveckling eller resor för ägarna till Maldiverna är hyfsat irrelevant. Det är pengar som de tydligen tycker behövs. Som ägare så är det trots allt deras beslut. Inte sant?

Herrejösses.

Jag kallade beteendet att medvetet fuska bort annonser genom adblock som parasitande. Att tycka att någon annan ska betala för deras upplevelse. Varken mer eller mindre.

Ska pengar komma in så måste de komma genom något. Annonsering är ett enkelt sätt som inte kräver massor av timmars utveckling eller hands-on arbete.

Vad användares innehåll har med det att göra vet jag inte. Så länge man inte kapitaliserar det på något sätt så ger det inga pengar i slutändan. Pengar som uppenbarligen behövs iom man valt att lägga in annonserna. Om det sedan är till drift, utveckling eller resor för ägarna till Maldiverna är hyfsat irrelevant. Det är pengar som de tydligen tycker behövs. Som ägare så är det trots allt deras beslut. Inte sant?
Betalar man avgift till forumet så gör man det till driften och inte för nån jävla resa till maldiverna

Betalar man avgift till forumet så gör man det till driften och inte för nån jävla resa till maldiverna
Nä. Det får annonserna stå för. ;)

Poängen är att det är sajtägarnas ensak vad pengar behövs till. Eller ifrågasätter ni alla sajter på detta sätt? Vad jag vet så finns det inget uttalat mål att detta ska drivas ideellt.

En annan sak när man tigger om donationer tex. Men här diskuterar vi annonser.

Herrejösses.

Man kapitaliserar alltid på innehållet - har vi inte alltid haft reklam här på KS? Jag tycker väldigt mycket om de banners som vi har och klickar ofta för att komma vidare till Kaplans istället för att gå direkt genom adressfältet. Ingen här motsätter sig reklam som ett sätt att få intäkter på forumet. Hela diskussionen om ad-blocks uppstår inte för att vi har reklam utan pga vilken reklam det blev. Tror inte någon här tänker skapa ad-block för att ”slipa betala” utan för att slipa se det jobbiga innehållet. I mitt tycke missuppfattade du hela syftet med diskussionen och det hela gick åt fel håll.

Senast ändrad:
Man kapitaliserar alltid på innehållet - har vi inte alltid haft reklam här på KS? Jag tycker väldigt mycket om de banners som vi har och klickar ofta för att komma vidare till Kaplans istället för att gå direkt genom adressfältet. Ingen hör motsätter sig reklam som ett sätt att få intäkter på forumet. Hela diskussionen om ad-blocks uppstår inte för att vi har reklam utan pga vilken reklam det blev. Tror inte någon här tänker skapa ad-block för att ”slipa betala” utan för att slipa se det jobbiga innehållet. I mitt tycke missuppfattade du hela syftet med diskussionen och det hela gick åt fel håll.
Well.. Utan insyn så gissar jag att dessa nya annonser hänger ihop med att de som du gillar inte inbringar tillräckligt mycket pengar. Att sälja ”bra annonser” tar tid och är svårt. Nätverksannonser lik de du inte gillar sköts av andra och kräver liten, till ingen, effort. Jag är helt hundra på att man kört de du nämner om de gett tillräckligt resultat. Gissningen är ju att de betalt väldigt lite alternativt inte köper all trafik sajten har när en cafeteria i Kista helt plötsligt dyker upp istället.

4K var ett exempel tidigare i tråden, det är fler saker än så som gjorts och kommer att göras på den tekniska aspekten som inte syns för användaren men kan mörkas av genom snabbhet, nya funktioner och förändringar.

Tillbaka
Topp