• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny annonsplattform på KS

@Hook Blir det samma bokföringsadministration med Swish och PayPal? Om du har Swish mot ett speciellt kontonummer i företaget så kan du väl bokföra de gåvorna månadsvis som en klumpsumma? PayPal ingen administration? Swish skulle jag kunna fixa via dottern.

Vi kollar på hur vi ska lösa detta, är lite frågeställning kring vad som är ok med gåvor till ett AB.

så fort vi vet hur @ vad vi kan göra så kommer vi kommunicera det :)

Vi kollar på hur vi ska lösa detta, är lite frågeställning kring vad som är ok med gåvor till ett AB.

så fort vi vet hur @ vad vi kan göra så kommer vi kommunicera det :)
Hur gör ni med donationerna som sker via Paypal? Jag är inte insatt för fem öre men för en utomstående känns det inte som att det borde vara någon skillnad på att acceptera gåvor via Paypal eller Swish men det kanske är lättare att bokföra det förstnämnda om man bara behöver redovisa överföringar från PayPalkontot till ert BG och då kan välja själv hur man lägger upp det?

Hade inte förra ägarna ett swishnr?
Vill minnas att jag swishat in en summa och fick då titeln ”Friends of KS” men det verkar ha försvunnit sedan nya ägarna tog vid.

Edit: såg nu att Hook förklarade det ganska tidigt här
https://klocksnack.se/threads/klocksnack-premium-och-friends-of-ks.99571/#post-2522293

Men i vilket fall som helst så är jag rätt säker på att det gick att bidra via swish tidigare,borde gå att lösa nu också dvs?

Senast ändrad:
Donationer känns ju spontant lockande. Är varken för eller emot annonser då jag förstår den monetära tanken med det.
Tror dock att intäkt genom donationer skulle överstiga annonsers dito. Wikipedia verkar ju ha haft en framgång med den modellen och KS medlemmar är uppenbart ett engagerat släkte. Så att genom donation känna sig ännu närmre knuten sitt favoritforum genom donation torde bygga ett ännu starkare engagemang och bidragande. Bokföringsmässigt kanske man kan lösa det som en crowd funding på något sätt?

Jag förstår inte alls ditt resonemang här.
Har du samma inställning till folk som har ”Ingen reklam tack” på sina brevlådor?
Annonserna här är tänkt att finansiera innehållet som vi alla konsumerar. Jag vet inte riktigt hur det hänger ihop med brevlådan?

Är det inte så hela vår välfärd är uppbyggd?
Sjukvården?
Dagisplatser?
Äldreboenden?
Alla elever i samtliga skolor?
Listan kan göras lång.

Sanningen är ju att någon annan står för deras kostnader.

Editerar: magstarkt innehåll.
Precis så. Det bygger på att alla chippar in. Kallas skatt i välfärden.

Annonserna här är tänkt att finansiera innehållet som vi alla konsumerar. Jag vet inte riktigt hur det hänger ihop med brevlådan?

Du lyfter själv exempel från utanför forumet. Så ditt resonemang handlar ju om att alla skall ta del av reklam utan att själva kunna välja.
I samma veva kallar du dessa individer för parasiter. Vilket är en märklig benämning på någon som väljer att avstå från reklam man inte är intresserad av.
Mitt exempel syftade till att belysa det banala i det resonemanget.
Hoppas det blev tydligare nu.

Precis så. Det bygger på att alla chippar in. Kallas skatt i välfärden.

"I min värld är det att vara en parasit om någon förväntar sig att någon annan ska stå för denna persons kostnader."

Alla betalar skatt, men en del får ut mer av den än andra.
I ditt påstående så är de, som drar nytta av andras kostnader (skatt), parasiter.
Vilket jag tyckte var väldigt fel.

Översatt till forumet så kan vi utvärdera vad som är grundpelaren till dess existens.
Annonser/reklam eller medlemmars aktivitet/poster.

Eftersom diskussionen och ditt påstående är fött ur irritationen att en del inte vill se annonserna på forumet.

Min åsikt:

Helt okej att avstå reklam. Viktigare att folk bidrar med kompetens, god stämning, attraktivt köp/sälj och fina bilder på klockor såklart.
Därmed väldigt fel att kalla medlemmar för parasiter, enbart för att de väljer bort nytillkommen reklam.
Hur man sedan skall förvalta trafiken på hemsidan är en annan fråga.
Men vi får inte förkasta det mest grundläggande genom skällsord till höger och vänster.

Helt okej att avstå reklam. Viktigare att folk bidrar med kompetens, god stämning, attraktivt köp/sälj och fina bilder på klockor såklart.
Därmed väldigt fel att kalla medlemmar för parasiter, enbart för att de väljer bort nytillkommen reklam.
Precis. Valet mellan etablerade medlemmar som skriver, bidrar och engagerar fast med adblocker och lurkers som enbart läser och använder forumet att sälja klockor men tittar på reklam, är inte svårt vad gäller mest värde för ett forum.

Du skulle aldrig kunna tänka dig att kalla de som undviker skatt men förväntar sig välfärd för parasiter @JB_XII ? Då är jag nog bara en dålig människa om jag gör det.

Jag kan bara inte förstå mig på hur man motiverar att vissa ska betala och andra inte när man förväntar sig samma sak tillbaka. Oavsett om det är välfärd eller mer triviala saker som klockforum. Jag tycker att det är självklart att man gör rätt för sig om man konsumerar något.

Du skulle aldrig kunna tänka dig att kalla de som undviker skatt men förväntar sig välfärd för parasiter @JB_XII ? Då är jag nog bara en dålig människa om jag gör det.

Jag kan bara inte förstå mig på hur man motiverar att vissa ska betala och andra inte när man förväntar sig samma sak tillbaka. Oavsett om det är välfärd eller mer triviala saker som klockforum. Jag tycker att det är självklart att man gör rätt för sig om man konsumerar något.

Vad är viktigast? Innehåll eller annonser?
Överlever forumet utan medlemmarna eller utan annonserna?
Du har själv över 9k inlägg... vad har bidragit mest tror du? Dina inlägg eller dina visningar av annonser?
Om du svarar inlägg, så blir ju benämningen parasit väldigt fel på din jämlike som avstår reklamen. Håller du inte med?

Vad är viktigast? Innehåll eller annonser?
Överlever forumet utan medlemmarna eller utan annonserna?
Du har själv över 9k inlägg... vad har bidragit mest tror du? Dina inlägg eller dina visningar av annonser?
Om du svarar inlägg, så blir ju benämningen parasit väldigt fel på din jämlike som avstår reklamen. Håller du inte med?
Det ena utesluter det andra? Rent krasst så är annonsernas intåg ett tecken på att ägarna behöver få in pengar.

En avsevärd skillnad mellan att avstå reklam och att ägna sig åt skattesmitning

Det ena utesluter det andra? Rent krasst så är annonsernas intåg ett tecken på att ägarna behöver få in pengar.

Uppenbarligen så gör det ju det.
En del medlemmar är ju beredda (enligt utsago) att lämna forumet p.g.a. dessa annonser.
Det är väl en dålig strategi att införa en intäkt som dödar en viktigare intäkt?

Men tror du att det hjälper att dessutom kalla dem för parasiter då? (Vilket var det hela som jag invände mig emot)

Uppenbarligen så gör det ju det.
En del medlemmar är ju beredda (enligt utsago) att lämna forumet p.g.a. dessa annonser.
Det är väl en dålig strategi att införa en intäkt som dödar en viktigare intäkt?

Men tror du att det hjälper att dessutom kalla dem för parasiter då? (Vilket var det hela som jag invände mig emot)
Det är säkert en parameter ägarna räknat in. Rent krasst så finns det inga direkta alternativ. I verkligheten så låter det alltid så här när saker förändras. Vem var lyrisk när Instagram började lägga in annonser i flödet? Har de tappat efter det?

Just därför ska det redovisas
Ser vi inte alla vad det är?

Om ägarna vill tjäna pengar så är väl annonser ett betydligt bättre sätt än att be om donationer. Jag tror de allra flesta förstår att man jagar överskott när man börjar rodda med annonser på ett entusiastforum. Jag ser inga problem alls med det. Ta andra entusiastforum av samma storlek så är det nog få som inte funderat på hur man kan tjäna pengar på trafiken.

Det är säkert en parameter ägarna räknat in. Rent krasst så finns det inga direkta alternativ. I verkligheten så låter det alltid så här när saker förändras. Vem var lyrisk när Instagram började lägga in annonser i flödet? Har de tappat efter det?

Hur man väljer att finansiera forumet och vilka konsekvenser det får överlåter jag till ansvariga.
Jag vände mig emot ditt sätt att kasta bensin på elden genom skällsord och uppmaning till solidaritet genom inrättning och krav på acceptans av något folk vill ta avstånd från.
Vilket är en fråga som du undviker nu i efterhand, men som var upprinnelsen till den här diskussionen.
Men du verkar immun mot alla liknelser som jag försöker framställa :)

Hur man väljer att finansiera forumet och vilka konsekvenser det får överlåter jag till ansvariga.
Jag vände mig emot ditt sätt att kasta bensin på elden genom skällsord och uppmaning till solidaritet genom inrättning och krav på acceptans av något folk vill ta avstånd från.
Vilket är en fråga som du undviker nu i efterhand, men som var upprinnelsen till den här diskussionen.
Men du verkar immun mot alla liknelser som jag försöker framställa :)
Jag undviker ingenting. Om annonserna vore valfria så skulle man kunna opta ur dem. Att använda adblocker är för att slippa något som någon annan försöker trycka på dig. En rimligare lösning vore att inte besöka sajten om nu annonserna stör så mycket att man inte klarar av att se dem. Därför är liknelsen helt okej i mina ögon. Parasitera handlar om ett beteende så jag kan inte se det som ett skällsord. Gillar man det inte så kan man ju bara sluta använda adblock och finna sig i ägarnas beslut.

Har väldigt svårt för att förstå resonemanget bakom dem som själva anser att de inte behöver bidra ekonomiskt till forumet. Forumet behöver inkomster men de vägrar bidra för de är så viktiga medlemmar? Idag heter den inkomstkällan reklam.

Har väldigt svårt för att förstå resonemanget bakom dem som själva anser att de inte behöver bidra ekonomiskt till forumet. Forumet behöver inkomster men de vägrar bidra för de är så viktiga medlemmar? Idag heter den inkomstkällan reklam.
Det är väl upplägget med reklam som är källan till diskussion, att ha en fet banner mitt på startsidan med reklam för hemorrojder är fan inte vackert

Det är väl upplägget med reklam som är källan till diskussion, att ha en fet banner mitt på startsidan med reklam för hemorrojder är fan inte vackert
Det håller jag med om, kommenterade det andra parasitspåret. Gillar inte kvaliteten på reklamen men accepterar ledningen beslut. Därför skulle inte jag själv ta mig friheten att inte bidra.

Jag undviker ingenting. Om annonserna vore valfria så skulle man kunna opta ur dem. Att använda adblocker är för att slippa något som någon annan försöker trycka på dig. En rimligare lösning vore att inte besöka sajten om nu annonserna stör så mycket att man inte klarar av att se dem. Därför är liknelsen helt okej i mina ögon. Parasitera handlar om ett beteende så jag kan inte se det som ett skällsord. Gillar man det inte så kan man ju bara sluta använda adblock och finna sig i ägarnas beslut.

Låter fullt rimligt att göra motstånd när någon annan försöker trycka på dig saker som du inte håller med om.

Handlar väl mer om att man inte vill bli illa behandlad för att man väljer att avstå sånt man tar avstånd från.
Svårt att tro att det handlar om ekonomi i grund och botten. Eftersom det faktiskt inte kostar någon något för att se en annons.
Tråden handlar väl egentligen om alternativ till intäkter för att slippa google ads?
Så ur den synpunkten så verkar medlemmar snarare vara beredda att faktiskt skapa en kostnad för dem själva.

Tillbaka
Topp