• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny annonsplattform på KS

Forumet har ju växt en del kanske sedan grundarna lämnade över, men jag undrar om utvecklingskostnaderna ökat så pass mycket att detta krävs? Vi har fått premium, Friends of KS, två st sponsorreklamer på startsidan istället för en som tidigare och nu Google Ads. Hur kunde de tidigare ägarna köra vidare så länge utan det här?

Forumet har ju växt en del kanske sedan grundarna lämnade över, men jag undrar om utvecklingskostnaderna ökat så pass mycket att detta krävs? Vi har fått premium, Friends of KS, två st sponsorreklamer på startsidan istället för en som tidigare och nu Google Ads. Hur kunde de tidigare ägarna köra vidare så länge utan det här?

Som jag skrev tidigare sker det mycket bakom kulisserna, och att forumet växt i den takt det gjort kräver förändringar på baksidan.
Kostnaderna för utvecklingen är inte linjär och enbart mätbar i ökat antal användare.

För att sätta spiken i kistan så följer ett exempel, vi dubblar storleken på bilderna som visas till 4K format.
Sedan vi gjorde den förändringen har det laddats upp ca 800k bilder där varje bild är i genomsnitt 4mb.

800.000 * 4mb = 3,2 TB data.

Som jag skrev tidigare sker det mycket bakom kulisserna, och att forumet växt i den takt det gjort kräver förändringar på baksidan.
Kostnaderna för utvecklingen är inte linjär och enbart mätbar i ökat antal användare.

För att sätta spiken i kistan så följer ett exempel, vi dubblar storleken på bilderna som visas till 4K format.
Sedan vi gjorde den förändringen har det laddats upp ca 800k bilder där varje bild är i genomsnitt 4mb.

Är inte 4K bilder lite overkill? Trevligt, men overkill.

Okej, frågan där är om användarna uppskattar en så stor ökning i bildkvalité eller om man nöjer sig med komprimerade jpegs i typ 720p upplösning. Jag hade nöjt mig med det och det hade fått ner bildstorleken till typ 0-5-1,5mb/bild. Men det kräver lite processorkraft också att komprimera alla bilder antar jag.
Tack för informationen iallafall.

E8C7C1B4-B98A-4C77-95D8-A5FE06897508.png

Rätt random reklam också :D

Alltså jag får ta och gå emot strömmen här! Vi hänger på ett riktigt välbyggt forum GRATIS!
Visst det är inte ballt med reklam men ett måste ibland.

Sen tycker jag å andra sidan att premium-användarna skulle slippa reklam eller att den reduceras.
En hemsida som gör det här bra är Feber.se.

Tack för ett grymt forum!

Alltså jag får ta och gå emot strömmen här! Vi hänger på ett riktigt välbyggt forum GRATIS!
Visst det är inte ballt med reklam men ett måste ibland.

Sen tycker jag å andra sidan att premium-användarna skulle slippa reklam eller att den reduceras.
En hemsida som gör det här bra är Feber.se.

Tack för ett grymt forum!
Jag håller med dig men man kanske kan välja lite hur man gör reklam. Annars är det toppen tycker jag med.

Vi jobbar med storleken, få upp hastigheten igen och göra sidan snabbare än innan.

men som med allt man gör är det lite inkörning.

Tack för att ni har förståelse.
Jag skulle nog säga att förståelsen var lika med noll! :D Från min sida också faktiskt. Tycker Google Ads håller för definitionen av virus. Det sprids via andra datorer (Nåja rent filosofiskt gör det ju det), det är oönskat och det är jäkligt svårt att bli av med.

Tillbaka
Topp