Menar du externa utvecklingskostnader eller syntetisk timkostnad för eldsjälarna som driver forumet?
Externa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Menar du externa utvecklingskostnader eller syntetisk timkostnad för eldsjälarna som driver forumet?
Det var bättre förr. Det är sen gammalt.Jag har inte glömt och tycker fortfarande att det var bättre innan.
Forumet har ju växt en del kanske sedan grundarna lämnade över, men jag undrar om utvecklingskostnaderna ökat så pass mycket att detta krävs? Vi har fått premium, Friends of KS, två st sponsorreklamer på startsidan istället för en som tidigare och nu Google Ads. Hur kunde de tidigare ägarna köra vidare så länge utan det här?
Är inte 4K bilder lite overkill? Trevligt, men overkill.Som jag skrev tidigare sker det mycket bakom kulisserna, och att forumet växt i den takt det gjort kräver förändringar på baksidan.
Kostnaderna för utvecklingen är inte linjär och enbart mätbar i ökat antal användare.
För att sätta spiken i kistan så följer ett exempel, vi dubblar storleken på bilderna som visas till 4K format.
Sedan vi gjorde den förändringen har det laddats upp ca 800k bilder där varje bild är i genomsnitt 4mb.
800.000 * 4mb = 3,2 TB data.
Okej, frågan där är om användarna uppskattar en så stor ökning i bildkvalité eller om man nöjer sig med komprimerade jpegs i typ 720p upplösning. Jag hade nöjt mig med det och det hade fått ner bildstorleken till typ 0-5-1,5mb/bild. Men det kräver lite processorkraft också att komprimera alla bilder antar jag.Som jag skrev tidigare sker det mycket bakom kulisserna, och att forumet växt i den takt det gjort kräver förändringar på baksidan.
Kostnaderna för utvecklingen är inte linjär och enbart mätbar i ökat antal användare.
För att sätta spiken i kistan så följer ett exempel, vi dubblar storleken på bilderna som visas till 4K format.
Sedan vi gjorde den förändringen har det laddats upp ca 800k bilder där varje bild är i genomsnitt 4mb.
800.000 * 4mb = 3,2 TB data.
Är inte 4K bilder lite overkill? Trevligt, men overkill.
Man vill ju bidra till forumet så att det kan fortsätta finnas... men kanske inte med reklamer som täcker hela skärmen, men det verkade ju filas på redanNi som skriver att det är skit, ska logga ut osv: Installera en adblocker så är problemet löst.
Jodå, men med tanke på alla suddiga och dåligt belysta bilder som laddas upp så känns det lite wastedet har varit populärt, och känns rätt med tanke på att laptops och skärmar ofta numer har 4k upplösning.
Har KS annonsörer som betalar för visningar?Man vill ju bidra till forumet så att det kan fortsätta finnas... men kanske inte med reklamer som täcker hela skärmen, men det verkade ju filas på redan
Finns väl inga annonsörer som betalar för visningar, endast klick. Tror jag i alla fallHar KS annonsörer som betalar för visningar?
Det var nog det @Torsten menade och det lär säkert vara så upplägget ser ut, det är vanligt iaf.Finns väl inga annonsörer som betalar för visningar, endast klick. Tror jag i alla fall
Denna layout är bra. Inte så galet fet som den andra jag såg
Det här är däremot ganska galet. 50%+ av skärmen är reklam?
Ehhh överväger att säga upp det. Enda förmånen är väl att man får vara med att stötta KS.....Jag hade premium tidigare men kände inte att det var värt pengarna även om det inte är mycket. Hur är det nu för er som har Premium?
Du har väl sökt på heta singlar i Östergötland antar jag?
Rätt random reklam också
Jag håller med dig men man kanske kan välja lite hur man gör reklam. Annars är det toppen tycker jag med.Alltså jag får ta och gå emot strömmen här! Vi hänger på ett riktigt välbyggt forum GRATIS!
Visst det är inte ballt med reklam men ett måste ibland.
Sen tycker jag å andra sidan att premium-användarna skulle slippa reklam eller att den reduceras.
En hemsida som gör det här bra är Feber.se.
Tack för ett grymt forum!
Jag skulle nog säga att förståelsen var lika med noll! Från min sida också faktiskt. Tycker Google Ads håller för definitionen av virus. Det sprids via andra datorer (Nåja rent filosofiskt gör det ju det), det är oönskat och det är jäkligt svårt att bli av med.Vi jobbar med storleken, få upp hastigheten igen och göra sidan snabbare än innan.
men som med allt man gör är det lite inkörning.
Tack för att ni har förståelse.