• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har inte vetat om det här forumet så länge men ser att det finns en hel del kunskap här och det är alltid kul det är också roligt att folk verkar ha en bra attityd, internet brukar annars vara fullt av folk som gärna hånar och hatar. Ar ganska novis men gillar klockor väldigt mycket och om min budget tillåter vill jag gärna köpa fler och fler! Det här är vad jag äger än så länge:

20141224_195321.jpg

Nästa köp funderar jag på en Tudor Pelagos eller en Omega Speedmaster 3573.50, längre fram och när min budget tillåter vore det trevligt med en Rolex Explorer II helst nya modellen.
Aha, se där! Kul att upptäcka din hemvist. Välkommen, får vi väl säga, även om du varit hos oss sedan början av november.;)

Tja.

Kul att hitta ett forum för detta. Ska bli kul att få lite åsikter på både det ena och det andra angående mitt nyfunna intresse. Har aldrig varit intresserad av klockor innan men efter påtryckningar från olika håll har intresset stegvis ökat.
För att söka hjälp och även åsikter kändes valet att gå med här ganska självklart.
Ser fram emot framtida diskussioner.

Torre 20141224_105058.jpg

God fortsättning glada forumdeltagare. Har de senaste åren fått ett växande klockintresse. Började för tio år sedan, då jag i mycket liten skala började samla på fickur. Snabbt därefter ville jag även ha något roligare för armen, då frack inte är något jag bär varje dag tack och lov. Har ett antal vintage Omegor, Tissot och andra, lite mer obskyra märken. När jag köpte min första automat (den på min avatar) så fastnade jag för fabrikatet Tressa. Företaget som var baserade i Bern, tillverkade lyxklockor mellan 1966 och 1986. Störst marknadspotential såg man i fjärran östern och ville där ta bland annat Rolex stora marknadsandel. Alla affärer gick dock inte så bra, och 1987 var konkursen ett faktum. Kunskap och tillgångar köptes i form av konkursbo, upp av Schweiziska Rado, dom tagit över en del av Tressas kunskap. Själv lyckades jag för snart tio år sedan komma över en new old stock från 1968, som endast legat till sig, i väntan på att jag skulle dyka upp. I skrivande stund funderar undertecknad på Tudor (särskilt en modell ur Glamourserien) och Rolex DD eller motsvarande, inför kommande 40-årsdag i sommar nästa år. :)

För den nyfinkne, så sitter det ett ganska fint A. Schild 5206-2 urverk i Tressan nämnd ovan, och den har även safirglas, vilket var relativt ovanligt för den tiden. :)

Just det, det glömde jag nämna. Förutom det faktum att det är en daydate, så har den veckodagarna på tre olika språk. Engelska, turkiska och arabiska. Finns även en liten diskret knapp under kronan, som tillåter snabbställning av dagens datum, utan hjälp av kronan.

Är relativt ny inom i detta forum, som är ett mycket trevligt forum. Har nyligen fått upp mitt intresse 1år tillbaka, och intresserat mig mest i rolexes. Dock är en AP royal oak en dröm klocka som kommer nog förr eller senare : ), men först i sikte är en rolex sub. Länkar mina nuvarande klockor. hade gott.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-12-27 kl. 00.08.06.png
    Skärmavbild 2014-12-27 kl. 00.08.06.png
    406.3 KB · Visningar: 116
  • Skärmavbild 2014-12-27 kl. 00.08.34.png
    Skärmavbild 2014-12-27 kl. 00.08.34.png
    475.5 KB · Visningar: 113
Är relativt ny inom i detta forum, som är ett mycket trevligt forum. Har nyligen fått upp mitt intresse 1år tillbaka, och intresserat mig mest i rolexes. Dock är en AP royal oak en dröm klocka som kommer nog förr eller senare : ), men först i sikte är en rolex sub. Länkar mina nuvarande klockor. hade gott.
Välkommen! Skulle du kunna posta lite fler bilder på klockorna? Tycker Rolexkronan ser lite oproportionerlig ut, men det är säker bara bilderna. :) Hur som helst kul med fler Day-Dates på forumet, verkar vara årets klocka 2014. Vitguld är mumma!

Välkommen! Skulle du kunna posta lite fler bilder på klockorna? Tycker Rolexkronan ser lite oproportionerlig ut, men det är säker bara bilderna. :) Hur som helst kul med fler Day-Dates på forumet, verkar vara årets klocka 2014. Vitguld är mumma!

tack: ) , aa ska göra det när luren kommer tillbaka, går just nu runt med en knapptele. aa hehe är väl inte den bästa på ta kort : ) . Aah daydates e ruskigt snygga, vitguld är inte helt fel :). Såg dock min drömklocka för ett tag sedan en daydate, kommer fan inte ihåg vart jag såg den, och nu är den spårlöst borta :/. Var någon ovanlig dial med läderarmband.

Hej alla! Efter att en kollega börjat smygplantera ett intresse för det genuina hantverket kring urverk har jag läst runt lite på detta forum, och jag måste säga att det intresse och den kunskap som yttrar sig gör en bara än mer nyfiken o intresserad. Jag är alltså novis på detta område med endast enklare Seiko o Certina i bagaget. Dock, i dagarna fick jag en trevlig liten julklapp som är en gammal Omega Seamaster Automatic. Det är en gåva för "Nit o Redlighet" i statens tjänst och troligtvis från runt 1980. Den skulle nog må bra om lite omvårdnad och jag ska nu läsa runt lite på forumet hur jag bäst ska ge detta och återkommer säkerligen med något inlägg.

Hur som haver, ser fram emot att insupa ännu mer av ert intresse o kunskap kring ordentliga armbandsur :)

Hej :)
Mitt namn är Daniella och jag har en kille som verkligen har nördat ner sig i klockor. Nu har han lyckats väcka ett intresse hos mig också.
Jag är otroligt novis men är här för att lära mig mer och inspireras inför mitt första riktiga klockköp.
Det händer att jag ibland snor killens Submariner och ställer om den så den passar mig :D den känns inte helt fel...
image.jpg

En suddig bild men tycker klockan är så fin!

Mitt namn är Daniella och jag har en kille som verkligen har nördat ner sig i klockor. Nu har han lyckats väcka ett intresse hos mig också.
Jag är otroligt novis men är här för att lära mig mer och inspireras inför mitt första riktiga klockköp.
Det händer att jag ibland snor killens Submariner och ställer om den så den passar mig :D den känns inte helt fel...
image.jpg

Frågan är, vem på forumet är killen? ;)

Välkommen hit, kul med lite fler kvinnliga medlemmar :D.

image.jpg

Verkligen kul att du hittat hit!
Undrar som Icaras, finns din kille här? Eller hittade du hit utan att han gjort det?

Hej
Efter att jag konsulterat denna sida från och till bestämde jag mig för att gå med, i allmänhet för att jag är intresserad av klockor, men i synnerhet för att jag vill renovera min gammelmorfars fickur och ge i present till min bror.
Själv har jag precis bytat klocka genom att upptäcka min gammelmormors Exacta-damur och satt nytt armband på den. Imponerad av min lilla klocka, ingen har använt den sen slutet av 70-talet, men jag drog upp den och nu tickar den på.
Har ni tips på urmakare i Malmö/Skåne tar jag gärna emot dem.
//Anna

Hej
Efter att jag konsulterat denna sida från och till bestämde jag mig för att gå med, i allmänhet för att jag är intresserad av klockor, men i synnerhet för att jag vill renovera min gammelmorfars fickur och ge i present till min bror.
Själv har jag precis bytat klocka genom att upptäcka min gammelmormors Exacta-damur och satt nytt armband på den. Imponerad av min lilla klocka, ingen har använt den sen slutet av 70-talet, men jag drog upp den och nu tickar den på.
Har ni tips på urmakare i Malmö/Skåne tar jag gärna emot dem.
//Anna

Hallå och välkommen!
Bergströms i Malmö ska vara bra, utefter vad jag har hört iaf.

New here!! I´m an Englishman living near Göteborg! The reason I´m here is because i´m going to invest in a NICE Rolex for my 40th birthday! As with everything else i do, rescearch is needed since i know very little on Rolex watches, what i do know is what I want, A tripple 6 Sea-dweller. :) I would like one with a Matte dial. Sorry for my englaish, my swedish writing is CRAP!! Ican read and speak swedish.

Hej ! Kommer från Åland, och har ramlat in på detta med klockor relativt nyligen. Har hunnit införskaffa ett par "riktiga", en Speedmaster, samt en Sinn 903. Fler lär det bli har jag på känn, bara plånboken återhämtar sig.. Drömmen just nu är IWC Portuguese 7-days, otroligt snygga klockor. Glad att jag hittade detta forum, har hängt runt i några veckor och lärt mig massor redan!

Hej ! Kommer från Åland, och har ramlat in på detta med klockor relativt nyligen. Har hunnit införskaffa ett par "riktiga", en Speedmaster, samt en Sinn 903. Fler lär det bli har jag på känn, bara plånboken återhämtar sig.. Drömmen just nu är IWC Portuguese 7-days, otroligt snygga klockor. Glad att jag hittade detta forum, har hängt runt i några veckor och lärt mig massor redan!
Välkommen! Kul med någon från Åland. Vi är några finländare här men tror du är första Ålänningen jag sett här. Trevliga klockor du har också, bara att börja posta bilder i dagens klocka tråden :)

Tjena. Bor i Örebro och har precis väckt intresset för klockor... Har en fem år gammal tissot couturier och köpte efter ca ett års letande en Sjöö Sandström royal steel Classic i julklapp till mig förra året och är riktigt nöjd. Och sedan dess fast i "klockträsket"... Letar efter nästa klocka nu: funderar på en tag heuer carrera eller en oris artix gt. Någon som har erfarenhet av oris?

//Tobbe

Tillbaka
Topp