• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hallå alla klockälskare!

Jag är ny på forumet, men inte när det gäller klockor, denna hobby har jag haft sen barnsben då jag bytte till mig grannpojkens fars fickur mot ett paraply på 70-talet. Föräldrarna såg dock till att bytet gick tillbaka, men under några timmar fick jag känna på denna härliga silverrova och jag var fast i klockträsket.

Numera ses jag mest med en Breitling Superocean 42 på min handled, även om jag har några andra godbitar som mest ligger i vitrinskåpet.

DSC_0387.JPG

Då var det dags.
Efter många, många månader, straxt utanför skuggorna på detta forum.
Fredrik. 30+
Gör ungefär samma resa som de flesta.
En dag inser man att en mobiltelefon är en telefon och inte en klocka. Att det finns ett hav av klockor som ber att få bäras.
Lär mig med små steg om allt möjligt på forumet. Och hittar varje dag just den perfekta klocka som jag bara måste ha.
Jag fruktar, seriöst, var detta kommer att sluta.
Från att köpt en suunto för 1800:- och tyckt att det var toppen av vad jag var villig att pröjsa för en klocka till att i dag tycka att 8-14 tusen är rimligt för en fin klocka.
Just nu tittar jag mig galen på allt i från cwc dykare, Sinn 104 och omega seamaster 120/ 300 eller nomos tetra, små svarta omega 30.
Det finns så jävla många grymma klockor.
Ska bli kul det här.

Välkomna alla nya. Kul att ni utökar vårt eminenta forum och tar oss till nya rekordnivåer, både vad gäller antalet medlemmar och samtidigt inloggade.

Hej KS!
Tobias, 23 år här. Har länge gillat klockor men inte haft det djupa klockintresset, men det ändrades nyligen. Dålig tajming då jag precis blev student och inte har pengarna till allt fint man hittat.
Har hittills haft enklare klockor som Gant, DW och liknande.
Men efter stor påverkan av eran tråd "Bilder på min SKX" så har jag nu klickat hem en 007 som lär komma vilken dag som helst!
I och med det kände jag att det var dags att presentera mig med :)

Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Tjänare
Ja presentation. .. hmm... man..göteborg. . Älskar ur har väl ett tjugotal .. allt från swatch till longines o omega men inget sådant där super ur ännu... men drömmen är en patek. .. gillar såväl vintage som NOS och styrs väl en hel del av design oxå... men inte gärna Guangdong klockor ☺ nåväl skall bidra med lite bilder på ägande ur asap. .. just nu ligger en fråga om ett äldre Spoon .. ovalt ur som ett stort frågetecken.. föll för designen men vet inget om uret... får se om någon kan mer ...

Hejsan allihopa!

Mitt namn är William och är 22 år gammal från Götet.

Haft ett klockintresse sedan 18års åldern då min far påbörjade sin rolex samling. Kunde sitta i timmar och betrakta hur läckert sekundvisarna flöt fram längs urtavlorna. ( var lite gott och blandat, mycket vintage i from av Explorer Steve mcqueen, submariners och sea-dweller. För den som undrar ;-) ) Numera är dom borta och jag får nöja mig med att spännafast hans daytona runt handleden ibland.

Själv fick jag ett fint ur i studentpresent. En omega seamaster capital One Limited edition med vitguldskrona. En härlig klocka som gjordes i 10.000 ex. Den ha dessutom legat i bankfack sedan den köptes 2001(?) tills dess att jag blev nya ägaren såklart.

En fin klocka för den som Samlar på omega. Obruten manual, orginal Box, orginal kartong och i riktigt bra skick.

Blev medlem för att jag stundvis kan sitta i timmar och bläddra bland läckra vintage rolex mm. Dessutom är målet att spara ihop till antingen en submariner 16610 alt en riktigt schysst sea-dweller. Lutar mer åt SD'n eftersom jag har grova handleder och är lång :angel:

Mvh

Willian
image.jpg

Hej hej alla glada klockfantaster.

Har avklarat 43 år här på jorden såhär långt, men är rätt ny i klockvärlden. Har jobbat med att göra dattaspel nästan hela livet, och har ganska länge gått och kollat lite på klockor till och från men aldrigt riktigt fastnat för något även om jag var nära att köpa en Breitling när jag jobbade i England i slutet av 90-talet. Oklart varför, jag gillar dom verkligen inte speciellt mycket nu.

Anledningen till att jag fastnade till slut var Nomos Metro, som jag tror jag såg första gången efter att ha halkat in på Hodinkee på något sätt. Efter lite utforskningar så kunde jag konstatera att Nomos verkligen är märket för mig och började leta efter ställen att få se på dom i verkligheten. Nomos är ju inte jättestora men tack och lov så finns det iallafall en handlare i Stockholm (där jag bor) -- Franks Ur. Tyvärr har dom inte haft någon Metro att klämma på men efter ett par varv i butiken så slog jag till på en Nomos Zürich Blaugold som jag är sjukt nöjd med. Efter att jag insett att det är galet lång väntetid (6+ månader) på Metro så lade jag upp en sökning på chrono24 som triggade häromveckan. Det kändes lite lurigt att beställa en såpass dyr sak över Internet men efter lite kontakt med uhren2000.de över telefon och e-mail fick jag ett bra intryck och bestämde mig för att beställa via dom. Förde över pengar på Tisdag och fick klockan i gott skick med allt i sin ordning idag via FedEx. Jag kunde dock haft den igår om inte FedEx hade muppat till leveransen -- dom verkar inte riktigt förstå det här med porttelefoner (suck).

Här är en bild på godingarna:

IMG_1916.JPG

Går och lurar lite på några andra klockor också, skulle vilja ha något schysst och vattentåligt till sommaren.

Hej!

Jag heter Max, kommer ursprungligen ifrån Gotland men bor numera i Stockholm.
Flyttade hit pga. studier och har väl gillat klockor sedan 2002 när man var i Grekland och köpte en fejk-Rolex i nån tuggumiautomat på Naxos gator.....

Intresset idag är mest vintagedykare och vintageklockor i stor men har en förkärlek för Tudor. Äger ingen riktigt fin klocka ännu men har planer på att investera en Tudor snowflake eller liknande.

Jag gillar mekaniken i klockor, det är lite prestige att kunna få lite kugghjul och fjädrar att lira dag ut och dag in.

Hej,

Jag är ny här på forumet och tänkte säga hej.

Jag heter Richard och bor i Stockholm. Intresset för klockor är stort (även om jag egentligen inte kan så mycket som man borde), mest är jag intresserad av Omega Speedmasters (framför allt Moon watch och gärna limiterade upplagor). Varför det blev just Speedmaster jag fastnade för vet jag inte riktigt, men övriga märken och modeller intresserar mig inte lika mycket (just nu).

För tillfället äger jag 3 stycken Speedmasters och är på jakt efter flera nya. Det är en av anledningarna till att jag tänkte börja skriva och läsa här. Här är några bilder på de jag äger idag:

Omega Speedmaster Alaska Project
image.jpg

Omega Speedmaster (Moonphase)
image.jpg

Omega Speedmaster
image.jpg

Hör gärna av er om intresset för Speedmasters är lika stort hos er som hos mig.
Ha det!

Hej hej alla glada klockfantaster.

Har avklarat 43 år här på jorden såhär långt, men är rätt ny i klockvärlden. Har jobbat med att göra dattaspel nästan hela livet, och har ganska länge gått och kollat lite på klockor till och från men aldrigt riktigt fastnat för något även om jag var nära att köpa en Breitling när jag jobbade i England i slutet av 90-talet. Oklart varför, jag gillar dom verkligen inte speciellt mycket nu.

Anledningen till att jag fastnade till slut var Nomos Metro, som jag tror jag såg första gången efter att ha halkat in på Hodinkee på något sätt. Efter lite utforskningar så kunde jag konstatera att Nomos verkligen är märket för mig och började leta efter ställen att få se på dom i verkligheten. Nomos är ju inte jättestora men tack och lov så finns det iallafall en handlare i Stockholm (där jag bor) -- Franks Ur. Tyvärr har dom inte haft någon Metro att klämma på men efter ett par varv i butiken så slog jag till på en Nomos Zürich Blaugold som jag är sjukt nöjd med. Efter att jag insett att det är galet lång väntetid (6+ månader) på Metro så lade jag upp en sökning på chrono24 som triggade häromveckan. Det kändes lite lurigt att beställa en såpass dyr sak över Internet men efter lite kontakt med uhren2000.de över telefon och e-mail fick jag ett bra intryck och bestämde mig för att beställa via dom. Förde över pengar på Tisdag och fick klockan i gott skick med allt i sin ordning idag via FedEx. Jag kunde dock haft den igår om inte FedEx hade muppat till leveransen -- dom verkar inte riktigt förstå det här med porttelefoner (suck).

Här är en bild på godingarna:

IMG_1916.JPG

Går och lurar lite på några andra klockor också, skulle vilja ha något schysst och vattentåligt till sommaren.
Stort fan av Nomos. Välkommen!

Hej - Petter heter jag och tänkte introducera mig i forumet. Började surfa runt här lite efter att jag sett några riktigt snygga vintage klockor på Instagram. Blev riktigt sugen på att försöka hitta en snygg och unik vintage klocka som är lite mer elegant än den klockan jag använder idag en Rolex GMT,heter den väl!?

I alla fall, tänkte att innan jag köper nytt kan jag ju damma av de klockor jag har. Hittade då min älskade Aquastar som jag haft sen 13 års ålder, dvs i 34 år. Fick igång den och ska nu serva den och kanske byta glas. Har kappseglat med denna klocka och komplikationen är suverän. Hittade också en Citizen som jag fick i 30 års present. Lyckades häromdagen få en urmakare att byt batteri och garantera att den är tätt till 200 m. Rollen är från 2001 tror jag och det är en grymt bra vardagsklocka. Dock inte alltid så elegant. Inköpt på Rolex i Geneve.

Har också några riktigt gamla digitalur som jag ev ska försöka få liv i.

Har sett en klocka som heter Gallet Jim Clark som jag är mycket nyfiken på. Hittar dock inga till salu.

Ska bli kul att ta del av allas fina klockor och otroliga kunskaper! Kanske jag kan bidra något också.
image.jpg

Tja!

Mitt namn är Rasmus..
Hängt här ett bra tag i the shadows så att säga!
23 årig Stockholmare. Min högra hand Aleks hänger här på forumet och såklart den mannen som fick mig att köpa min första Rolex förra veckan.. Så en Explorer 2a sitter nu på handleden, samt en 60-tals omega ligger och glänser i nån låda!

Förutom klockor gillar jag sneakers, snabba bilar och dyr skymf!

35hk7bq.jpg

Skepp å hoj matroser!

Stenman här, 25 år ifrån Linköping. Med tanke på vilken god stämning det verkar vara både i forumet och K&S så tänkte jag att jag lika gärna kunde vara ärlig med mitt efternamn.

Jag har alltid (utan någon vidare insyn) varit intresserad utav kvalitetsur, men nu efter snack av en lokal urmakare ihop med lite googlande så råkade jag hitta hit. Till en början så bara fnyste jag lite lätt åt avdelningen "Vintageur", för att redan efter ett par dagar svära högt över att jag missade försäljningen av dykaren Olma med orangea visare (förbannat! Köparen av den klockan kanske vill höra av sig? Den på mesh hade sett fantastisk ut! )

Jag är inte född med silversked i mun, så det lär gå åt lite sparande innan jag lär kunna unna mig en PO, men ack så värt! Utöver diverse vintagedykare här på forumet som jag lär bli sugen på..

Mvh Stenman

Hejsan!
Har varit medlem här ett tag nu men inte fått fingrarna ur och presenterat mig så det kanske är dags!
Jag heter Pär är 26 år och kommer från Småland. Jag har alltid gillat klockor men mitt intresse blev större förra sommaren av någon anledning. Jag började leta klockor på nätet nästan hela tiden och hamnade till slut här, vilket jag antar att dom flesta gör :)
Gillar forumet starkt och det finns mycket roligt och intressant att läsa.
Senaste tiden har jag kollat mycket Rolex subs vilket inte helt omöjligt blir mitt nästa köp :)

Här är några av mina klockor

s0jdf67.jpg

Mvh Pär

Hallå,
Adam heter jag och tar nu klivit in på forumet efter många timmars surfande i tomme.
Bosatt i Småland. Investerade i min första "riktiga" klocka för knappt ett år sedan.
Speedy har sen den dagen prytt min vänstra handled. Inköpet har dock lett till att jag har blivit klockskadad och fått ett kraftigt begär efter Rolex så till sommarn kommer vi två bli tre!

Fridens :)

Hejsan allihopa!

Mitt namn är William och är 22 år gammal från Götet.

Haft ett klockintresse sedan 18års åldern då min far påbörjade sin rolex samling. Kunde sitta i timmar och betrakta hur läckert sekundvisarna flöt fram längs urtavlorna. ( var lite gott och blandat, mycket vintage i from av Explorer Steve mcqueen, submariners och sea-dweller. För den som undrar ;-) ) Numera är dom borta och jag får nöja mig med att spännafast hans daytona runt handleden ibland.

Själv fick jag ett fint ur i studentpresent. En omega seamaster capital One Limited edition med vitguldskrona. En härlig klocka som gjordes i 10.000 ex. Den ha dessutom legat i bankfack sedan den köptes 2001(?) tills dess att jag blev nya ägaren såklart.

En fin klocka för den som Samlar på omega. Obruten manual, orginal Box, orginal kartong och i riktigt bra skick.

Blev medlem för att jag stundvis kan sitta i timmar och bläddra bland läckra vintage rolex mm. Dessutom är målet att spara ihop till antingen en submariner 16610 alt en riktigt schysst sea-dweller. Lutar mer åt SD'n eftersom jag har grova handleder och är lång :angel:

Mvh

Willian
image.jpg
Välkommen!!
Se till att farsan reggar sig också! Intresset verkar han ju ha. Och vi behöver lite fler vuxna män här så vi kan styra upp alla ungdomar... ;-)

Välkomna alla ni andra nya också!!

Hejsan!
Har varit medlem här ett tag nu men inte fått fingrarna ur och presenterat mig så det kanske är dags!
Jag heter Pär är 26 år och kommer från Småland. Jag har alltid gillat klockor men mitt intresse blev större förra sommaren av någon anledning. Jag började leta klockor på nätet nästan hela tiden och hamnade till slut här, vilket jag antar att dom flesta gör :)
Gillar forumet starkt och det finns mycket roligt och intressant att läsa.
Senaste tiden har jag kollat mycket Rolex subs vilket inte helt omöjligt blir mitt nästa köp :)

Här är några av mina klockor

s0jdf67.jpg

Mvh Pär

Jag ser att du har plats i lådan för många fler klockor.... hoppas att du inte är gift!

Jag ser att du har plats i lådan för många fler klockor.... hoppas att du inte är gift!
Har 8/12 i boxen men många av dom är inte intressanta så de finns många platser :) haha inte gift men en flickvän som tycker de finns mycket annat att lägga pengarna på, men vad jag har läst mig till är jag inte ensam :)

Hej - Petter heter jag och tänkte introducera mig i forumet. Började surfa runt här lite efter att jag sett några riktigt snygga vintage klockor på Instagram. Blev riktigt sugen på att försöka hitta en snygg och unik vintage klocka som är lite mer elegant än den klockan jag använder idag en Rolex GMT,heter den väl!?

I alla fall, tänkte att innan jag köper nytt kan jag ju damma av de klockor jag har. Hittade då min älskade Aquastar som jag haft sen 13 års ålder, dvs i 34 år. Fick igång den och ska nu serva den och kanske byta glas. Har kappseglat med denna klocka och komplikationen är suverän. Hittade också en Citizen som jag fick i 30 års present. Lyckades häromdagen få en urmakare att byt batteri och garantera att den är tätt till 200 m. Rollen är från 2001 tror jag och det är en grymt bra vardagsklocka. Dock inte alltid så elegant. Inköpt på Rolex i Geneve.

Har också några riktigt gamla digitalur som jag ev ska försöka få liv i.

Har sett en klocka som heter Gallet Jim Clark som jag är mycket nyfiken på. Hittar dock inga till salu.

Ska bli kul att ta del av allas fina klockor och otroliga kunskaper! Kanske jag kan bidra något också.
image.jpg

Köpte idag denna låda på nätet. Så att uren slipper ligga och skramla i en gammal flyttkartong ;-)

http://www.klockor.se/watch-box-for-10-watches-montego-burlwood.html

Har inte fått den än men tycker det ser ut som att den kan bli en bra grund i en framtida samling!

Hej, då skall väl också jag presentera mig nu när det ändå blivit några inlägg..

Jag är mellan 25-30 och bor i mellansverige. Jobbar med en blandning av mycket resor och mycket tid framför dumburken. Jag har alltid gillat klockor, och konkat runt på ett antal parfymklockor av varierande kvalité tills de gått sönder. För dryga halvåret sen insåg jag att det var dags för en riktig klocka och satt en budget mellan 8-10tkr. Det var en helt ny värld som öppnade sig och valen var oändliga. Det slutade med en i mitt tycke fin certina som jag hade i ca 10 minuter innan jag insåg att - "nej, det här var inte helt rätt". Började läsa lite till, ändrade helt strategi och tänkte att det måste vara roligare med fler klockor. Läste någon tråd här på forumet och det slutade med att jag beställde hem en Orient Ray. Blev förälskad, beställde två till, ville testa något nytt, och kompletterade med en Citizen dykare. Jag har nu köpt fyra nya klockor på två månader och har hittills inte sprängt min ursprungliga budget - så jag är mycket nöjd.

En kul anekdot i sammanhanget är att när klockjakten började begrep jag mig inte på hur folk kunde ha dykarklockor. Nu har jag två och fullkomligt älskar dom. Dressare som var det enda jag ville ha till en början äger jag numera bara en ("riktig").

Kortsiktigt mål med min klockfascism: Samla på mig fler i budgetsegmentet. Gärna någon Seiko dykare eller dykare med vit urtavla.

Mål på medelsikt: Seiko dressare med porslinstavlorna (t.ex. Sarw011) och/eller Longines dressare och ev. dykare.

Mål på lång sikt: Jag ser gärna att jag vid en fin samling kommer över det här påflugna intresset, och lägger pengarna på annat.. Dock inte innan jag köpt en Rolex.

Den lilla samlingen var det ja.

VhC0Q65.jpg

Tjingeling!
Bor i Göteborg, älskar teknik, men har inte haft klocka på länge, och kände att det kanske var dags igen.
En vän till mig introducerade mig för detta trevlig forum, vilket snabbt fångade mitt intresse.
Så ytterligare en hobby kommer nu stjäla min tid :banghead: ...
Men det är många trådar som blivit lästa och absorberade, det finns så mycket kunskap och åsikter som fördelas, det gillar jag.
Verkar vara att forum att trivas i. :)

Hej alla,

Jag är en 34 år gammal kille boende i centrala Göteborg som arbetar på lägre ledningsnivå inom IT-branschen. Jag är ny på det här med klockor och har oerhört mycket att lära. Jag har inget säreget intresse för klockor i sig, även om jag fascineras av komplexiteten på de urverk som jag läser om, utan ser klockan mer som en accessoar än något annat. Jag har sökt mig till forumet här för att lära mig mer om klockor då jag står i begrepp att köpa en Breitling Superocean Heritage. Jag vill ha en finare klocka som en intern påminnelse om allt det hårda arbete som jag har fått lägga ner på att ha möjlighet att köpa klockan, som ett bevis på resultatet samt en bekräftelse på att det har varit värt det.

Jag har inga fina klockor att visa upp, utan mest ägt klockor som kostat mindre än 2000 kr.

Hej alla,

Jag är en 34 år gammal kille boende i centrala Göteborg som arbetar på lägre ledningsnivå inom IT-branschen. Jag är ny på det här med klockor och har oerhört mycket att lära. Jag har inget säreget intresse för klockor i sig, även om jag fascineras av komplexiteten på de urverk som jag läser om, utan ser klockan mer som en accessoar än något annat. Jag har sökt mig till forumet här för att lära mig mer om klockor då jag står i begrepp att köpa en Breitling Superocean Heritage. Jag vill ha en finare klocka som en intern påminnelse om allt det hårda arbete som jag har fått lägga ner på att ha möjlighet att köpa klockan, som ett bevis på resultatet samt en bekräftelse på att det har varit värt det.

Jag har inga fina klockor att visa upp, utan mest ägt klockor som kostat mindre än 2000 kr.

Alltid kul med fler göteborgare på forumet! Välkommen :)

Tillbaka
Topp